Seuraava kirjoitukseni (ja kuvitukseni) ilmestyi Skeptikko 2/2016 -lehdessä.
Maaliskuussa 2016 Nobelin kirjallisuuspalkintokomitea
tuomitsi kirjailija Salman Rushdielle langetetun kuolemantuomion. Komitean
kannanotto tapahtui jonkin verran myöhässä, 27 vuotta kuolemantuomion ja
murhasta luvatun palkkion jälkeen. Kuolemantuomion takana oli Iranin ajatollah
Ruhollah Khomeini. Ruotsalainen kirjailija Kerstin Ekman erosi komiteasta
vuonna 1989, koska se ei tuolloin suostunut tuomitsemaan Rushdielle määrättyä
rangaistusta.
Nobel-komitea ansaitsee viivyttelystä moitteemme, mutta mitä
Rushdiesta tulisi ylipäätään ajatella, etenkin ihmisoikeuksien kannalta?
Euroopan ihmisoikeussopimus suojelee ilmaisunvapautta, myös loukkaavien ja
levottomuutta herättävien ajatusten ilmaisemista. Tässä mielessä Rushdien ja Saatanalliset
säkeet -kirjan tapaus on selvä: Rushdiesta
tarjottu ja sittemmin korotettu tapporaha on lain ja oikeuden periaatteita
vastaan ja Iran ansaitsee laajat kansainväliset moitteet ja pakotteet, monien
mielestä järeämpiäkin toimia.
Toisaalta ilmaisunvapaus ei ylety kaikkialle Euroopassakaan.
Esimerkiksi Ranskassa on lailla kielletty rasististen väitteiden esittäminen ja
juutalaisten joukkomurhan vääristely eli niin kutsuttu holokaustin kiistäminen
(holocaust denial). Nämä säädökset laadittiin hyvässä tarkoituksessa,
ehkäisemään jonkinlaista kollektiivista kunnianloukkausta. Samalla ne kuitenkin
hankaloittavat sananvapauden vaatimista muilta. (Sivuhuomautuksena
mainittakoon, että huhtikuussa 2016 Suomi sai seitsemännen kerran kärkisijan Toimittajat
ilman rajoja -järjestön
lehdistönvapausvertailussa.)
Onko tällainen tiettyjen ihmisryhmien erikoisasema siis
oikeutettua? Jos Euroopassa saa kritisoida sokeeraavasti kristinuskoa tai
islamia tai jos kristittyjen/muslimien historiasta saa vapaasti esittää
virheellisiä väittämiä, eikö saman tule päteä myös juutalaisten joukkomurhaan?
Asia on kiinnostava jo siksi, että toisinaan äärimuslimit ottavat asian esiin,
kun heiltä vaaditaan sananvapauden kunnioittamista. Lain tulee luonnollisesti
suojata yksilön oikeuksia ja kunniaa.
Mutta tuleeko sen suojella myös jotakin niin epämääräistä kuin ryhmän kunnia?
Monissa maissa on lainpykälä, joka kieltää kiihottamisen/yllyttämisen
jotakin ryhmää vastaan. Yllyttäminen on käytännössä rikokseen houkuttelua, joka
lainsäädännössä yleisesti täyttää ja jonka kuuluukin täyttää rikoksen
tunnusmerkit. Toisaalta ei ole ilmeistä, milloin on kyse kiihottamisesta
jotakin ryhmää vastaan ja milloin vain loukkaavan väitteen esittämisestä. Laki
on tässä kohdin siis monitulkintainen. Yllyttäminen/kiihottaminen on joka
tapauksessa eri asia kuin ryhmää loukkaavan väitteen esittäminen, joka joko on
tai ei ole yllyttämistä.
Kunnianloukkausasiaa kannattaa ajatella sen kautta,
minkälaisia väitteitä on olemassa. Osa väitteistä koskee ajatuksia ja ideoita.
Tällaisia väitteitä on voitava mahdollisimman vapaasti ilmaista, olivatpa
väitteet miten hourailevia tai loukkaavia tahansa. Jos joku esittää, että
holokaustia ei tapahtunut, hänelle on mahdollista vastata. Väitteen esittäjä
voi puolustautua tai muuttaa kantaansa. Sama pätee väitteisiin, että ateismi
johtaa moraalittomuuksiin, Mohammed oli pedofiili tai että Jeesus ja Mannerheim
olivat homoja. Kaikki nämä väitteet saattavat loukata joitakin
yksilöitä/ryhmiä, mutta sillä ei saa olla merkitystä. Väitteet eivät kohdistu
elävään yksilöön ja perusteluilla tai todisteilla on ainakin periaatteessa
mahdollisuus saada osapuolet tarkentamaan tai vaihtamaan kantansa. Sinnikkäästi
esitetyillä väitteillä on toki tapana tartuttaa esittäjänsä, mutta väitteet on
silti pyrittävä erottamaan henkilöstä itsestään.
Demokraattisen oikeusvaltion ei siis tule asettua
loukkaantuvan ryhmän asemaan. Sen sijaan valtion on vaadittava riittävä määrä
koulutusta, jotta kansalaiset 1) oppivat arvostamaan empiirisiä
tiedonhankintamenetelmiä ja rationaalisia perusteluita ja 2) ymmärtävät, että
on mahdollista, hyväksyttyä ja joskus toivottavaa ajatella toisin. Kohdassa
yksi mainitun empirian perusteella on esimerkiksi helppo nähdä holokaustin
todellisuus; natsien kuolemanleireistä on lukematon määrä todisteita. Valtion
tulee toisin sanoen vaatia koulutusta ja jonkinasteista kykyä keskusteluun.
Vain näin kansalaisten näkemyksistä voi tulla riittävän realistisia. Valtion on
myös jatkuvasti pohdittava, minkä verran tietoa/osaamista se vaatii
kansalaisiltaan – ja vaatimusten on ajan mittaan noustava, sillä tietomääräkin
lisääntyy koko ajan. Mutta valtiolla ei silti ole perusteita rangaista siitä,
että jotkin ihmisryhmät (tai ryhmien johtohahmot) päättävät jonkun sanomisista
loukkaantua.
Uusnatsin väite, että holokausti on huijausta, on irvokas ja
äärimmäinen tapaus. Se kuitenkin eroaa ratkaisevasti ajatollahin langettamasta
kuolemantuomiosta. Vain ajatollah hyökkää yksilöä vastaan ja vain ajatollah
yllyttää väkivaltaan. Tämä olisi ollut peruste tuomita hänet kansainvälisessä
oikeudessa. Holokaustin kiistäminen on sekin loukkaavaa ja äärimmäisen typerää,
mutta se ei sellaisenaan voi olla peruste rangaistavuudelle. Ranskan,
Itävallan, Liettuan ja Unkarin holokaustilait vähättelevät koulutuksen,
empirian ja keskustelun mahdollisuuksia levittää oikeaa tietoa. Lisäksi ne
tekevät valtiosta puolueellisen ja kuten todettua, se vaikeuttaa vaatimuksia yksilön
oikeuksista ja sananvapaudesta. [1]
Kaikki väitteet eivät tietenkään koske ajatuksia. On myös
väitteitä, jotka kohdistuvat suoraan henkilöön ennen kuin hän on edes ehtinyt ilmaista ajatuksiaan.
Tämänkaltaiset väitteet ovat jo määritelmällisesti rasistisia. Tuleeko
ihmisillä olla oikeus esittää niitä? Rasistisissa väitteissä yksilöä loukataan
hänen ryhmänsä perusteella, mikä ei tietenkään ole hyväksyttävää. On kuitenkin
huomattava, että rasistisia väitteitä vastaan on jo kunnianloukkaussäädöksiä. Niiden
tehtävä on puolustaa yksilöä panettelevilta hyökkäyksiltä. Siihen ei tarvita
erikseen rasismin kieltäviä säädöksiä.
Riittää siis, että laki tunnistaa kaksi asiaa: yllyttämisen
väkivaltaan/syrjintään ja yksilön kunnian suojelemisen. Näiden lisäksi tulee
olla sellaisia syrjinnän kieltäviä säädöksiä, jotka pyrkivät takaamaan, että
yksilölliset ominaisuudet ratkaisevat vaikkapa työnhaussa. Yksilön syrjintä on
perusteltua kieltää jo taloudellisista syistä: parhaat voimat eivät pääse
parhaaseen käyttöön, jos yksilöihin suhtaudutaan ryhmän edustajina, ei
yksilöinä. Yhteiskunnan kannalta syrjintä on siis haitallista ja
epärationaalista, ja yksilön kannalta se on aina epäreilua ja tuomittavaa.
Entä ryhmään kohdistuvat yleistävät väitteet, jotka eivät
ole historiallisia (esim. ”somalit haisevat pahalle”)? Pitääkö näitä vapaassa
yhteiskunnassa sietää? Tämänkaltaisia yleistyksiä ja mielipiteitä voidaan pitää
rasistisina. On kuitenkin tärkeä huomata, että väitteet eivät kohdistu
yksityisyyden- tai kunnialoukkaussuojasta nauttivaan henkilöön. Sen sijaan
väitteet kuuluvat keskustelun, mielipiteiden ilmaisun ja toisinaan myös
empirian piiriin. Jos ja kun joku kokee ryhmää koskevan väitteen loukkaavaksi,
hänen on kestettävä se. Raja loukkauksen ja kiihottamisen välillä on häilyvä,
ja väitteen esittäjän aiemmat väitteet väistämättä vaikuttavat tuomioihin,
mutta kuten todettua, ero on silti olemassa.
Jonkin ryhmän ominaisuuksia koskevilta ja mahdollisesti
kunnian päälle käyviltä tosiasiaväitteiltä
on toki oikeutettua vaatia erityisen päteviä perusteluita. Hyvä esimerkki on
väite rotujen välisistä geneettisistä älykkyyseroista (ks. Tammisalo 2014).
Mielipiteiltä tai fiktion piirissä esitetyiltä väitteiltä ei yhtä tarkkoja
perusteluita tarvita. Rushdien kirja ei ole tietokirja eli se ei esitä
tosiasiaväitteitä. Jo tällä perusteella on mahdollista ajatella, että Rushdie
ei syyllistynyt mihinkään. Tosin kaunokirjallisuudenkin on jollakin tavoin
nojattava todellisuuteen – ihmisethän eivät muutoin kirjallisuutta ymmärtäisi.
Kaunokirjallisuuskin voi siis loukata ja käydä kunnian päälle. Rushdien teos
tässä onnistui, vaikka se tuskin oli kirjailijan tarkoitus ja vaikka
loukkaavimmat tapahtumat ovat kirjan unijaksoissa.
Syyllistyikö Rushdie siis johonkin? Esittikö hän väitteitä
joistakin jo esitetyistä ajatuksista vai joistakin ihmisistä ennen kuin nämä
olivat ilmaisseet ajatuksensa? Voidaanko hänen kirjastaan löytää kollektiivisia
kunnianloukkauksia tai yksilöön kohdistuvia rasistisia väitteitä? Vastaus on
kaunokirjallisuudelle tyypillisestä moniselitteisyydestä huolimatta selvä.
Rushdien Saatanalliset säkeet -teos ei
ole rasistinen. Se ei hyökkää henkilöä vastaan ryhmän ominaisuuksien
perusteella tai ennen kuin tämä on ilmaissut ajatuksiaan. Kirja ei käy edes
muslimiryhmittymiä vastaan. Sen sijaan Rushdie käy islamin oppien ja niiden
tulkinnan kimppuun.
Aiheen käsittely tietysti vaatii viittauksia olemassa
oleviin tai historiallisiin henkilöihin, mutta pääpointti on silti hyökkäys ajatuksia, ei yksilöä vastaan. Rushdien tarkoitus saattoi olla
loukkaaminen tai sitten ei; sillä ei pitäisi olla merkitystä, kun kyse on oppi-
tai uskomusjärjestelmien käsittelystä. Rushdie ei myöskään yllytä väkivaltaan.
Päinvastoin, islamin oppien kriittinen tarkastelu fiktion avulla saattaa olla
yksi rauhanomaisuutta pitkällä aikavälillä lisäävä keino.
Entä Iran ja länsimaiset arvot? Rushdie on toistaiseksi
hengissä ja hänen turvallisuudestaan huolehtiminen on tullut kalliiksi
briteille. Yhtä onnekkaita eivät ole olleet esimerkiksi kirjan kääntäjät, joista
moni on tapettu. Niin vastenmielisiä kuin uskonnot, uskonnollisen johtajan
määräämät ja uskonnollisen kiihkon vallassa tehdyt murhat ovatkin, en tiedä,
miten suhtautua Iranin ja lännen suhteiden lämpenemiseen ja talouspakotteiden
lieventämiseen. Tiedetään, että kaupankäynnillä on taipumus tuoda vakautta ja
rauhaa. Myyjän intressi on varakas ostaja ja niin edelleen. Eli vaikka tuntuu
väärältä käydä kauppaa teokraattisen roistovaltion kanssa, samalla on
myönnettävä, että kaupankäynti saattaa olla tehokkain tapa tehdä ihmisistä
avoimempia, maltillisempia ja rauhanomaisempia. (Toukokuussa 2016 Iranista
kuului myös hyviä uutisia: parlamenttivaaleissa uudistusmieliset voittivat ja
esim. naisten määrä lähes kaksinkertaistui.)
Oman mielenrauhan kannalta lienee hyvä pitää mielessä, että
valistusaika on vasta alkanut ja että ajoittaisia ja paikallisia taantumia
tulee aina olemaan. Valistuksella on vastustajansa, mutta jos pidämme kiinni
vapauksistamme ja velvollisuuksistamme, valistuksen voittokulkua on vaikea estää.
Joskus saattaa koittaa aika, kun oppineet islamistisissakin maissa eivät enää
ole uskonoppineita vaan ihan oikeita oppineita, tiedon ja järjen avulla
maailmaa hahmottavia ihmisiä. Ongelma on siinä, että uskonnot ovat niin
tehokkaita hyväksikäyttämään nuoren ihmisen tarvetta saada arvostusta ja
hyväksyntää. Jos haluamme edistää rationalismia ja päästä eroon uskontojen
haitoista, asian on muututtava.
Uskontotieteilijät usein huomauttavat, että niin kauan kuin
on ihmisiä, on uskontoja. Pitipä tämä paikkansa tai ei, uskontojen valtaa ja
merkitystä on mahdollista vähentää, vieläpä ilman poliisivoimien lisäämistä.
Ihminen ei tarvitse uskontoa toimiakseen moraalisesti, kuuluakseen johonkin tai
ollakseen osa jotakin itseä suurempaa. Esimerkiksi sukupuolten välisen
tasa-arvon kannattaminen käytännössä edellyttää irtaantumista maailman
pääuskonnoista. Haastava tehtävämme on valjastaa nuorille tyypillinen
etsikkoaika johonkin rakentavaan. Jos tässä onnistumme, 2000-luvun alun
terroriteot saattavat lopulta paljastua fundamentalistisen uskonnon
kuolonkorinaksi ennen kuin se muuttui luterilaisuuden kaltaiseksi
seuraleikiksi. Uskoo ken haluaa, yrittää kannattaa joka tapauksessa.
Alaviitteet:
[1] On toki joitakin perusteita pitää holokaustin
kiistämistä rikollisena vihapuheena. Joku saattaa yllyttyä, vaikka se ei olisi
ollut tarkoitus. Todisteet holokaustista ovat myös niin ilmeisiä ja niin hyvin
yleisessä tiedossa, että jos holokaustin kiistäminen ei ole typeryydestä
johtuvaa tietämättömyyttä tai sairaalloista huomiontarvetta, takana luultavasti
on pahantahtoisia motiiveja. Niin tai näin, holokaustin kiistäminen on siinä
määrin älytöntä, että jos siitä tehdään rangaistavaa, rangaistustenkin tulee
olla omanlaisiaan. Esimerkiksi Unkarissa holokaustin kiistämisestä tuomitun
miehen tuli normituomionsa lisäksi käydä joko Auschwitzissa, Budapestin
Memorial Museumissa tai Yad Vashemissa Jerusalemissa. Tämänkaltaisia
rangaistuksia voitaneen perustella osana oppivelvollisuutta. (Holokaustin
täydellinen kiistäminen on luonnollisesti marginaalista; yleensä väitteet
koskevat tapahtumien yksityiskohtia.)
Kirjallisuutta:
Rushdie, Salman (1988/2010): Saatanalliset säkeet. Suom.
Arto Häilä. WSOY. Helsinki.
Tammisalo, Osmo (2014): Mustaa valkoisella – Tiede ja
kansojen älykkyys. Terra Cognita. Helsinki.
PS. The Economist
1.11.2014 -lehdessä eräs diplomaatti arvioi, että Iran on islamilainen
(Islamic) pitkälti samaan tapaan kuin Italia on katolinen. Iranissa julkisissa
tiloissa pitää esimerkiksi olla tila rukoilulle, mutta lehden mukaan niiden
kävijämäärät ovat olennaisesti vähentyneet etenkin suurissa kaupungeissa.