Aleksis Kiven päivän kunniaksi tässä joitakin tällä hetkellä lukemiani kirjoja.
Joistakin tulen luultavasti kirjoittamaan lisää.
Julkisuudessa viime aikoina olleen Ha-Joon Changin
talouskirja 23 tosiasiaa kapitalismista
on erinomainen ja suurelta osin valtavirran vastainen esitys
(kansan)taloustieteen teorioista ja perusteista. Ihmisluontoa etsimässä -kirjassani kirjoitin aiheeseen
liittyen seuraavasti:
Kansantaloustieteessä havaintoaineisto on yleensä hajanaista ja kontrolloimatonta – ja täten yhteensopivaa monen eri teorian kanssa. Koska havaintojen tulkinta usein lisäksi vaikuttaa harjoitettuun politiikkaan, ei ole lainkaan yllättävää, että ihmiset niin hyvin sietävät omien makrotaloudellisten teorioidensa puolustajia ja kilpailevien teorioiden vääristelijöitä.
Tuonkaltainen ”moniarvoisuus” ei luonnollisesti sovi yhteen
tieteen tavoitteiden kanssa.
Richard Alexanderin kirjoitusten ympärille koottu Human Social
Evolution on teos, jota olen odottanut:
nerokkaan biologin ja moraali- ja yhteiskuntafilosofin kootut ajatukset
samoissa kansissa, päivitettynä tuoreilla tutkimuksilla.
Richard Dawkinsin omaelämäkerran jälkimmäinen osa vaikuttaa yhtä
sujuvalta ja ammattimaiselta – kenties liiankin laskelmoidulta – kuin hänen
aiemmat kirjansa.
Bruce Hoodin Domesticated Brain käsittelee sitä, miten ihmislaji on onnistunut
kesyttämään itsensä. Ihmisen evoluutioympäristössä ryhmän ulkopuolelle
joutumisella oli yleensä katastrofaalisia seurauksia. Siksi olemme
kiinnostuneet siitä, mitä muut meistä ajattelevat ja siksi mukaudumme ryhmämme
normeihin. Läpi lajihistorian lisääntymismenestyksen kannalta on ollut
ratkaisevaa, mitä ryhmämme jäsenet meistä ajattelevat.
Joshua Greenen Moral Tribes näyttää ensisivujen perusteella kirjalta, joka parhaiten selittää ja
auttaa ymmärtämään ihmisryhmien ja ideologioiden välille muodostuvia
jännitteitä. Jos joku näistä kirjosta kannattaa lukea, se on luultavasti juuri Moral
Tribes – etenkin jos olet mukana
politiikassa.
Flemming Rosen teos Tyranny of Silence on vakuuttanut minut entistä enemmän sananvapauden
tärkeydestä ja itsesensuurin haitallisuudesta. Kirja kertoo
Muhammed-pilakuvakuohunnasta. Teos on tärkeä, vaikket olisikaan päättämässä
muiden asioista.
PS. Kommentti blogin aiheen
ulkopuolelta. Selasin paperiroskiksesta ottamaani Helsingin seurakuntien Kirkko
& Kaupunki -lehteä (34/2016). Siinä
Sampo Terho kertoo uskostaan. En tiennyt, että hänkin kuuluu persujen
hörhörintamaan. Kirjoituksessaan Terho käytännössä sanoo, että jumala (hän ei
tarkenna, mikä niistä, mutta oletan hänen tarkoittavan luterilaisenäitelää
kontrollifriikkiversiota) suuressa viisaudessaan päätti olla antamatta
ainuttakaan todistetta itsestään, mutta että poliitikkomme päättää silti
tarrautua häneen/siihen. Voi olla, että tämänkaltainen todisteita vieroksuva,
mystisismiä ihaileva ja poliitikolla erityisen vastenmielinen asenne ei näy
Terhon muussa ajattelussa tai politiikanteossa. Mutta en ole valmis ottamaan
sitä riskiä, ja toivon, etteivät muutkaan niin tee. Tietävätköhän Terhon
ateistiset äänestäjät hänen irrationalismistaan? Niin tai näin, sillä voinee
lohduttautua, että käytännössä Terho on lähes ateisti: hän on hylännyt kaikki
muut jumalat paitsi yhden. Toivotaan siis, että tämä jäljelle jäänyt sadistinen
mielikuvitusolento ei vaikuta hänen päätöksentekoonsa. (Miksi kristittyjen
jumala on sadisti? Ilkka Pyysiäinen vastaa Jumalaa ei ole -kirjassaan [2010]:
...Jumala halusi ihmisten erehtyvän ja tekevän tyhmyyksiä. Hän on kuin isä, joka jättää lapset oman onnensa nojaan ja sitten kurkkii julkeasti nurkan takaa, miten pienokaiset tekevät tyhmyyksiä, loukkaavat itsensä, tappelevat ja telovat itsensä. Sitten isä palaa takaisin, on muka kauhean hämmästynyt kaikesta tapahtuneesta ja rankaisee pahimpia huligaaneja julmasti. Lapset nyyhkivät, että ei me koskaan enää, iskä pliis! Mutta pappa oli muka vain halunnut nähdä, mitä tapahtuu kun toistaitoiset saavat vapauden, vaikka kuka tahansa ulkopuolinen ymmärtää, että tällainen isä on mieleltään sairas sadisti.
Tuollaisesta olisi joskus Suomessa saanut syytteen – ja
monessa maailmankolkassa edelleen saa.)
PS 2. Luen myös Matti Vuenton kirjaa Virukset, jossa Vuento kertoo muun muassa aidsista. Hänen
mukaansa Saharan eteläpuolisessa Afrikassa oli vuonna 2012 aidsin vuoksi
orvoiksi joutuneita lapsia yli 14 miljoonaa. Määrä on tyrmistyttävä. Aids-epidemiasta
ja sen epäinhimillisistä seurauksista huolimatta paavit ovat vielä pitkälle
2000-luvulle vastustaneet kondomien käyttöä. Tämä on yksi syy pitää nykyisen
ulkoministerimmekin harjoittamaa katolilaisuutta järjettömänä ja ennen kaikkea
moraalittomana ajatusrakennelmana. Toisaalta on muistettava, että myös
muslimijohtajien on ollut vaikea hyväksyä kondomien käyttöä (ja aborttia ja
evoluutiota ja homoseksuaalisuutta ja sananvapautta ja sukupuolista
tasa-arvoa). Viestini Soinille, Terholle, muslimijohtajille ja muille
vastaaville kuuluu: jumala ei ylitä järkeä; jumala on järjen ja moraalin
väärinkäyttöä.