Helsingin
Sanomien Kuukausiliitteessä (maaliskuu 2017) on erään anorektikon sairaskertomus. Siinä on
oheisessa kuvassa oleva maininta anoreksian mahdollisesta evolutiivisesta
selityksestä. Shan Guisingerin vuonna 2003 julkaiseman teorian mukaan nälän
vaivaamat varhaiset nomadit päätyivät useammin hedelmällisille seuduille, jos
heidän joukossaan oli hyperaktiivisia, päättäväisiä ja nälkiintymisensä kiistäviä
yksilöitä (Psychological Review 110(4):745-61).
Suomessa Heikki Sarmaja kertoi minulle
vastaavan teoriansa jokunen vuosi ennen Guisingerin julkaisua. Teorian mukaan
anoreksia on perua savanniolosuhteista, joissa sellainen perhe pysyi muita
paremmin hengissä, jossa joku perheenjäsenistä kehitti pakkomielteen ruoasta
(mutta nimenomaan ei sen syömisestä) ja jossa hän alkoi tunnollisesti ja
väsymättömästi etsiä merkkejä suuhunpantavasta.
Molempia teorioita on hankala testata, mutta molempien
perusteella voidaan tehdä ennusteita anoreksian kulusta ja sen kehittymistä
edesauttavista olosuhteista. Onko anorektikko esimerkiksi keskimäärin
perhekeskeisempi? Tai onko hänellä muita todennäköisemmin sisaruksia?
PS. Lyhyt arvio kirjasta Yliluonnollisten
ilmiöiden ensyklopedia (Harri ja Ilkka Virolainen, Tammi 2014).
Kirjan tekijät
toteavat, että heillä molemmilla on tohtorintutkinto ja neljä
maisterintutkintoa. Teokselta voidaan siis odottaa teräviä ja järkeenkäyviä perusteluita?
Väärin. Pystyin lukemaan kirjaa vain selaillen siinä olevien katteettomien,
kritiikittömien ja moneen kertaan kumottujen huuhaaväitteiden vuoksi. Olisi
tietysti hyvä sitkeästi syventyä ihmisten ajatteluvinoumiin ja niiden
oikomiseen, mutta joskus se vain tuntuu veden kantamiselta kaivoon. Kaivo
saattaa täyttyä hetkeksi, mutta juomaveden lähteeksi siitä ei ole. Tekeleen
paras puoli on muistutus siitä, että koulutus ei estä yksilöä tekemästä
virhepäätelmiä tai ihannoimasta mystisismiä ja tietämättömyyttä. Koulutus ei myöskään
tuo halua etsiä selityksiä tai todisteita. (Ks. keskusteluni henkiparantuneen
kanssa.)
Yliluonnollisista
kokemuksista Virolaiset kirjoittavat, että mitä enemmän he ovat olleet niitä
todistamassa, sitä luonnollisemmaksi heidän suhtautumisensa yliluonnollisia
ilmiöitä kohtaan on tullut. He ovat tässä varmasti rehellisiä. He ovat
kuitenkin oikeilla jäljillä myös toisessa mielessä. Yliluonnolliseksi voidaan
nimittäin sanoa vain ilmiötä, josta tiedetään, että se ei selity luonnollisilla,
fysikaalisilla ja tunnettavissa olevilla seikoilla. Tähän liittyy paradoksi: jotta
meillä olisi tällainen tieto, ilmiöstä pitäisi tietää kaikki. Ja tällöin ilmiö
ei enää olisi yliluonnollinen.
Yliluonnollinen
on luonnollista myös siksi, että yliluonnolliset kokemukset – jos ne eivät
selity tietämättömyydellä – selittyvät ihmismielelle tyypillisillä
ominaisuuksilla, kuten johdateltavuudella, harhoilla ja hallusinaatioilla,
unihalvauksilla, aivojen hapenpuutteella ja muilla vastaavilla psykologisilla
ja psykiatrisilla ilmiöillä. Toki yliluonnolliseksi voitaisiin kutsua kaikkea,
mille ei vielä ole löydetty selitystä, mutta tässä ei olisi mieltä. Kompassikin
olisi ollut yliluonnollinen vielä parisataa vuotta sitten.
Virolaiset tarkoittavatkin
luonnollisuuskommenteillaan jotakin muuta. He kirjoittavat: ”Tässä kirjassa kyse
ei ole silmänkääntötempuista tai aistiharhoista vaan aidoista ilmiöistä.” He
myös toteavat, että ”tieteellisissä tutkimuksissa on saatu vahvistusta niiden
olemassaolosta”. Eli kyse ei ole mielenominaisuuksista vaan nimenomaan selittämättömissä
olevan olemassaolosta. Toisaalta perään he osoittavat epäjohdonmukaisuutensa ja
toteavat, että yliluonnollisia ilmiöitä kuitenkin ”kyetään nykyisin selittämään
myös tieteen avulla”. He eivät kuitenkaan kerro, mikä ilmiöstä silloin enää
tekisi yliluonnollisen. Niin tai näin, on vaikea kuvitella epärehellisempää
tapaa puolustaa huuhaata kuin Virolaisten vetoaminen tieteeseen ja titteleihinsä.
Kaiken huippu on
Virolaisten valitus, että ”vaatimustaso yliluonnollisten ilmiöiden
todistamiselle on ollut selvästi korkeampi kuin muilla tieteenaloilla”. Lause
piti lukea uudelleen. Miten niin muilla
tieteenaloilla? Onko yliluonnollistakin koskevaa tiedettä muka olemassa
(muutoin kuin ihmisten kokemuksien ja psyyken selvittämistä)? Lisäksi luulisi
maisterirohmujenkin tietävän, että tieteeseen kuuluu sisäsyntyinen epäily ja
kritiikki etenkin omia teorioita kohtaan. ”Entä jos olen väärässä?” Jos
itsekritiikki ei riitä, kollegoilta tuleva palaute hoitaa homman. (Vai onko tosiaan
niin, että tieteen itseään korjaavuus ei päde Virolaisten opiskelemissa
kauppa-, liikunta- ja kasvatustieteissä?)
Virolaiset
jatkavat: ”jopa erittäin hyvin ja luotettavasti tehtyjä tutkimuksia on
vähätelty, vaikka muissa tieteissä [sic] uuden tiedon esiintulo otettaisiin
avosylin vastaan ja sitä ylistettäisiin maailmanlaajuisesti.” Miten Virolaiset sitten
puolustautuvat tieteilijöiden asettamia ”epäreiluja” vaatimuksia vastaan? Huuhaaporukoiden
vakiovastaus tieteellisen tarkkoihin koeasetelmiin on jo vuosikymmenten ajan ollut
se, että ”kokeen luoma huono energia estää ilmiötä tapahtumasta”. Tähän
vetoavat myös Virolaiset: ”Esimerkiksi niin kutsuttu kuudes aisti aktivoituu
silloin, kun ihminen ei yritä liikaa”.
Niin kehno
esitys kuin tämä kirja onkin, en osaa Virolaisille ärsyyntyä. Luultavasti he jollakin
tasolla uskovat huuhaaseen itsekin – ja parempi onkin uskoa, saavathan he siitä
rahaa. Kansalaisilla taas on oikeus käyttää aikaansa ja rahojansa mihin
tahansa, jos se ei vahingoita muita. Silti Virolaisten tapa hyödyntää ihmisten
tietämättömyyttä on lähes yhtä vastenmielistä kuin lapsen pelotteleminen
helvetin tulilla ja ikuisella kadotuksella. Kustantaja Tammelta kysyisin, eikö
rahastaminen ihmisten hyväuskoisuudella ja harhauttamisella hävetä. Tai koska
viimeksi olette kustantaneet jotakin tolkullista ja merkittävää?
PS 2. Hyväuskoisia hölmöjä
on helppo hallita. Oheisen kuvan jutussa tätä esitetään yhdeksi syyksi, miksi
huuhaa uppoaa venäläisiin: hallinto ei halua herättää kriittistä ajattelua
kansalaisissaan. Tunnen venäläisistä lähinnä joko kulttuuriväkeä tai hyvin koulutettuja
pietarilaisia, joten jutun lukemat vaikkapa ennustajiin turvautujien osuudesta
olivat jonkinlainen yllätys. Onko Venäjällä aktiivisia skeptikkojärjestöjä? Ja
uskaltavatko ne pitää yhteyksiä muun maailman skeptikoihin?