Seuraava teksti on muokattu Ihmisluontoa etsimässä -kirjani liiteosiosta, jossa käsitellään joukko julkisuudessa olleita evoluutioon liittyviä virhekäsityksiä. (Mukana on muun muassa jokunen toimittaja, mediatutkija, naistutkija ja filosofi). Alla oleva esimerkki koskee vanhaa kiistaa Freudin ja suomalaisen Edvard Westermarckin välillä.
Helsingin Sanomissa
(15.2.2011) puolustettiin Sigmund Freudin (1856-1939) oidipuskompleksiteoriaa
suomalaisen Edvard Westermarckin insestiteoriaa vastaan otsikolla ”Oliko Freud
sittenkin oikeassa?” Olen käsitellyt aihetta Tavataan ensi viikolla -kirjassani (2007), mutta käyn päähuomiot läpi vielä
tässä. Biologia kertoo, että lähisukulaisten jälkeläisillä on enemmän
perinnöllisiä sairauksia ja muita rasitteita. Kysymys sukusiitoksen
välttämisestä koskeekin sekä kasveja että eläimiä. Ihmisen kohdalla aihe
liittyy biologian lisäksi muihin tieteenaloihin: psykologia kertoo insestiin
liittyvästä aktiivisesta inhontunteesta, ja antropologia kertoo eri
kulttuureista tavatuista usein ankarista insestikielloista.
Tieteen
nykykäsitys insestin välttämisestä perustuu Westermarckin teoriaan:
varhaislapsuuteen liittyvä läheinen yhdessä asuminen tuottaa erityisen
käänteisen leimautumisen (reverse-imprinting), joka estää sukusiitoksen.
Toistensa läheisyydessä eläneet siskot ja veljet, isät ja tyttäret sekä äidit
ja pojat kokisivat vastenmielisyyden tunteen jo keskinäisen seksin
ajattelemisesta. Luonnonvalinta on tuottanut tällaisen tunnemekanismin estämään
sisäsiittoisuudesta koituvia haittoja. Monet muutkin eläimet torjuvat sukusiitosta
vastaavalla westermarckilaisella mekanismilla.
Freud
taas luuli erheellisesti, että ihminen olisi ainoa eläin, joka välttää
insestiä. Hänen mukaansa lapsi toivoo saavansa paritella ja lisääntyä
vastakkaista sukupuolta olevan vanhempansa kanssa – mutta että tämä himo
torjutaan vanhempien painostuksesta tietoisuuden ulottumattomiin (ks.
oidipuskompleksin syntyhistoriasta Tammisalo 2007). Lajien välisen vertailun
perusteella voidaan kuitenkin päätellä, että apinamaiset esivanhempamme ovat
torjuneet sisäsiitosta Westermarckin osoittamalla tavalla ainakin viimeiset 30
miljoonaa vuotta. Mikäli Freud olisi oikeassa, ihminen olisi ensinnäkin
evoluutionsa aikana kadottanut muille kädellisille hyödyllisen vaiston. Toiseksi evoluutio olisi korvannut tämän hyödyllisen
vaiston haitallisella
insestisellä himolla. Luonnonvalinta ei ole voinut suosia tällaista käännettä,
se on siis evoluution kannalta mahdoton. Mutta toisaalta Freudille itselleen se
on mahdollinen. Hän nimittäin oli imettäjänsä kasvattama ja saattoi siksi
tuntea seksuaalista vetoa biologista äitiään kohtaan.
Westermarck liittää kulttuuriset insestikiellot insestisten tekojen
herättämiin voimakkaisiin vastenmielisyyden tunteisiin. Onkin osoitettu, että
mikäli yksilö on kasvanut eri sukupuolta olevan sisaruksen kanssa, hän
tuomitsee sisarusten välisen seksin muita voimakkaammin. Freud selittää
insestitabut päinvastoin. Kiellot tuottavat ”torjunnan” eli insestisten halujen
puutteen. Mutta tukahduttavatko kiellot ihmisten seksuaalisia haluja? Miksi kiellot
olisivat insestin tapauksessa niin täydellisesti tukahduttaneet – ja kääntäneet
päinvastaiseksi – sukupuolisen vietin, kun kiellot eivät muissa vastaavissa
tilanteissa vaikuta tällä tavoin? Kuolemanrangaistus vaikkapa aviorikoksesta
tai homoseksuaalisuudesta saattaa estää teon, mutta ei halua tekoon.
Helsingin Sanomissa Freudia puolustetaan tutkimuksella, jossa
koehenkilöt pitivät seksuaalisesti kiinnostavampina sellaisten yksilöiden
kuvia, joita ennen heille oli väläytetty oman, vastakkaista sukupuolta olevan
vanhemman kuvaa niin nopeasti, että koehenkilö ei ehtinyt sitä tunnistaa. On
kaukaa haettua väittää, että tämänkaltainen tulos tukisi Freudia. On myös aivan
eri asia väittää, että ihmisellä on taipumus valita vastakkaista sukupuolta
olevan vanhempansa kaltainen kumppani kuin, että ihminen tuntee seksuaalista
himoa vanhempaansa kohtaan (Rantala & Marcinkowska 2011). Vastaavasti isä,
jolla on kuvankaunis 20-vuotias tytär, voi täydellisesti tunnistaa tämän
seksuaalisen viehättävyyden. Mutta isä ei silti tunne tätä kohtaan seksuaalista
himoa. Mikään laki ei kiellä isää käyttämästä tytärtä
masturbaatiofantasioissaan, mutta näin ei silti tapahdu. Toisin kuin
Westermarckin teoria, oidipuskompleksi ei selitä, miksi isiltä puuttuu halu
ahdistella tyttäriään.
Westermarckin teoria pystyy myös selittämään seuraavat seikat. Miksi
vastenmielisyys insestiin ei riipu perheen seksuaalisista asenteista? Miksi
insestikiellot vaihtelevat niin paljon kulttuurista toiseen siinä, keitä kielto
koskee? Ja miksi kiellot niin yleisesti ylettyvät laajemmalle joko isän tai
äidin suvussa (ks. Westermarck 1932)? Millään kilpailevalla teorialla ei ole
tällaista selitysvoimaa tai yhteensopivuutta faktojen kanssa. Suomen tiede saa
yhä olla ylpeä biologiaa ymmärtäneestä Westermarckistaan – ja hävetä niitä
monia akateemisesti koulutettuja psykologeja, psykiatreja ja sosiologeja, jotka
yhä uskovat freudilaisperäiseen huuhaa-tietoon.