Psykologia ja psykiatria ovat
paikoin olleet immuuneja niille yhteiskunnallisille voimille, jotka ovat
oikaisseet muihin tieteisiin ja muualle yhteiskuntaan pesiytyneitä
virhekäsityksiä. Freudilainen traumateoria ja siihen liittyvä ajatus muistojen
torjunnasta (repressiosta) toimii tästä oivana esimerkkinä. Vaikka
freudilaisilla traumateorioilla ei ennen 1980-lukua ollut sijaa muistin
psykologiaa käsittelevissä tieteellisissä kirjoissa, 1990-luvun taitteessa
maailmalla julkisuuteen nousi lukuisia tapauksia, jossa psykoterapiapotilaat
väittivät terapian avulla palauttaneensa mieleen lapsuudessa tapahtuneen
seksuaalisen hyväksikäytön. Näille kohua herättäneille tapauksille on olemassa
ainakin kaksi kilpailevaa selitystä: 1) freudilaiset torjutut muistot ja 2)
terapeuttinen suggestio. Aloitetaan torjuttujen muistojen hypoteesista.
Arkikokemusten mukaan
torjuntahypoteesi vaikuttaa epäjohdonmukaiselta. Ihmiset muistavat tarkkoja
yksityiskohtia vuosikymmenten takaisista tapahtumista, esimerkiksi
keskitysleireiltä tai erilaisista luonnonkatastrofeista, olivatpa muistot
kuinka tuskallisia tahansa. Varsinkin viimeaikaiset traumat ovat läpitunkevia
ja ne muistetaan elävästi. Minkäänlaista muistinmenetystä harvoin – jos koskaan
– tapahtuu ilman aivovauriota, muutoin tiedotonta tilaa, alkoholia tai
huumeita. Ja näissäkään tapauksissa muistojen torjunta ei ole vastuussa
muistinmenetyksestä; todennäköisemmin asiat eivät tallentuneet muistiin alun
perinkään.
Teoreettisesti ajateltuna freudilainen
traumateoria on kenties vielä epätodennäköisempi. Germund Hesslow kysyy: ”Miksi
evoluutio olisi varustanut meidät mekanismilla, joka saa meidät unohtamaan
traumaattisia tapahtumia, jotka ovat eloonjäämisen kannalta tärkeitä? Luulisi
evoluution suosivan niitä, jotka ovat hyviä muistamaan sekä hyväksikäytön että
sen tekijän.” Periaatteessa muistojen torjumisen tehtävä voisi toki olla
traumaattisesta kokemuksesta koituvan tuskan ja ahdistuksen vähentäminen. Tämä
ei kuitenkaan vaikuta järkeenkäyvältä, sillä luonnonvalinta mittaa vain
eloonjäämistä ja lisääntymistä, eikä se juurikaan välitä siitä, mikä yksilöstä
tuntuu kivalta. Ahdistus lieneekin traumaattisten muistojen koko pointti. Sen
avulla pystymme välttämään vaarallisia paikkoja, tilanteita ja henkilöitä.
Yleisemmin muistin tehtävästä
voidaan todeta, että luonnonvalinta antoi kaikille ”korkeammille” eliöille
jonkinlaisen kyvyn painaa mieleen menneitä asioita ja sen perusteella ohjata
omaa käyttäytymistä. Unohtamisen taas voidaan sanoa estävän aivoja kuormittumasta
tarpeettomalla tiedolla. Hesslow
jatkaa: ”Ajatus siitä, että luonto antaisi meille hälytyssignaalin (muiston
herättämä ahdistus) ja sitten laittaisi hälytykselle hiljentimen (torjunta,
repressio), jotta emme kärsisi hälytyksen tuomasta epämukavuudesta, on
yksinkertaisesti epäjohdonmukainen”.
Freudilainen torjuntateoria on vieläkin pahempi. Vaikka vaimentimen sanotaan suojaavan meitä, se
pitää kuitenkin terapian avulla poistaa. Toisin sanoen, vaikka traumaattisten
muistojen ahdistus on niin suuri, että luonto tuotti suojamekanismin,
terapeutti ei silti näe ongelmia tämän suojan tuhoamisessa. Traumateoriaa
voidaankin pitää malliesimerkkinä ”hyvästä” terapeuttisesta teoriasta: sekä
traumaattiset muistot että niiden torjunta ovat vaarallisia (ks. Tammisalo
2007: Tavataan ensi viikolla). Terapeutin tulonlähde on taattu.
Kolmas syy hylätä freudilainen
torjuntateoria on puhtaasti empiirinen: sen tueksi ei ole todisteita. David S.
Holmesin mukaan yli 60 vuotta jatkunut eri näkökulmista tehty tarkkaavainen
tutkimus ei ole tuottanut ensimmäistäkään kontrolloitua todistetta, joka tukisi
freudilaista torjuntakäsitettä. Asiaa selvittänyt brittiläisen Royal College of
Psychiatryn tutkijaryhmä teki samanlaisen johtopäätöksen: ”vakavasti traumaattisista,
torjutuista ja sittemmin muistiin palautuneista tapahtumista ei ole
todisteita”. Myös Richard J. McNallyn teos Remembering Trauma on samoilla linjoilla.
Vuonna 2006 julkaistiin puolestaan
Harrison Popen tutkimusryhmän artikkeli, joka käsitteli aihetta historiallisen
aineiston perusteella. Mikäli traumaattisten tapahtumien torjunta olisi
luonnollinen psykologinen ilmiö ja aivojen synnynnäinen taipumus, kuten osa
freudilaisista väittää, voidaan olettaa, että siitä olisi kirjallisia
merkintöjä – fiktiivisiä tai todellisia – jo ennen 1800-lukua. Tutkijat jopa
lupasivat mittavan palkinnon, jos joku löytäisi tämänkaltaisen kirjallisen
dokumentin. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, ei millään kielellä eikä miltään
aikakaudelta.
Pope kollegoineen käy läpi vaihtoehdot
löydösten puutteen takana. Yksi mahdollisuus on, että trauman torjuntaa
tapahtui jo ennen 1800-lukua, mutta sitä ei joko kuvattu kirjallisesti tai
sitten tutkijat vain epäonnistuivat etsinnässään. Molemmat vaihtoehdot ovat
epätodennäköisiä. Isovanhempamme esimerkiksi osasivat kuvailla osuvasti sekä
traumaattisia tapahtumia että muistinmenetystä; miksi he eivät olisi
kirjoittaneet siitä, että joku ei muista traumaansa? Lisäksi tutkimusryhmä
kohdisti hakunsa niin laajalle kuin mahdollista, esimerkiksi kymmenille
kirjallisuustiedettä, psykologiaa ja antropologiaa koskeville
Internet-sivustoille ja keskustelupalstoille, myös saksaksi ja ranskaksi. Jos
torjuntaa oli kuvattu ennen 1800-lukua, sen olisi pitänyt löytyä.
Toinen mahdollisuus on, että
trauman torjunta on synnynnäinen taipumus, mutta että ihmiset ”oppivat”
käyttämään sitä vasta 1800-luvulla. Eihän bulimiakaan vaivannut teinityttöjä
vielä 200 vuotta sitten. Bulimia-vertaus ei kuitenkaan toimi, sillä vaikka
kyseessä on patologia, se on tiedostettua ja jossakin mielessä vapaaehtoista.
Torjunnan taas sanotaan olevan spontaania ja tiedostamatonta. Vertailun vuoksi
kannattaa mainita, että sellaisia ”luonnollisia” nykyihmistä vaivaavia ilmiöitä
kuin masennus, ahdistus ja dementia löytyy kaikista kulttuureista läpi
historian (toki vaihtelevassa määrin, riippuen monista ympäristötekijöistä).
Jäljelle jää vaihtoehto, että
torjunta ei ole synnynnäinen kyky vaan 1800-luvun jälkeisen länsimaisen
kulttuurin keksintö, pseudoneurologinen oireyhtymä. Kallistun tämän hypoteesin
suuntaan. Freudin spekulaatioiden lisäksi torjunnan leviämiseen on epäilemättä
vaikuttanut sen sopivuus draamallisiin juonenkäänteisiin kaunokirjallisuudessa
ja elokuvissa.
Joissakin tutkimusraporteissa
kuitenkin väitetään, että osa seksuaalisesti hyväksikäytetyistä lapsista ei ole
kyennyt muistamaan tapahtumaa ennen terapiaa. Mistä näissä tapauksissa on kyse?
Hesslow’n mukaan kyseisiä tutkimuksia vaivaa jokin tai jotkin seuraavista
ratkaisevista puutteista:
1) Tutkimuksissa ei ole eritelty,
onko kyse siitä, että lapsi ei yritä tai halua muistella hyväksikäyttöä vai
siitä, että lapsi on aidosti kyvytön muistamaan.
2) Tutkimuksissa kohteet ovat
olleet alle viiden vanhoja. Muistinvarainen kuvaileminen on sen ikäisenä varsin
kehittymätöntä.
3) Monet hyväksikäyttötapaukset,
esimerkiksi sukupuolielinten paljastamiset, eivät välttämättä ole olleet
lainkaan traumaattisia, joten ne ovat helposti saattaneet unohtua.
4) Monet hyväksikäytön uhrit myös
kieltävät tapaukset, eivät siksi etteivät he muistaisi niitä, vaan siksi että
heistä on tuskallista puhua niistä.
Lisäksi on mahdollista, että
yksilö virheellisesti kuvittelee, että hän ei aiemmin muistanut traumaattista
tapahtumaa, vaikka todellisuudessa hän on saattanut puhuakin siitä muiden
kanssa. Samoin monilla yksilöillä saattaa olla taipumus liioitella menneiden
tapahtumien traumaattisuutta.
Entä mitä pitäisi ajatella
tutkimuksesta, jonka mukaan 4–7-vuotiaat pikkulapset monesti ”kieltäytyvät”
näkemästä tai käsittelemästä epämiellyttäviä asioita katsomissaan kuvissa?
Tällöin kyse ei selvästikään ole traumojen torjunnasta, vaan jonkinlaisesta
välittömästä selviytymisstrategiasta, kenties lasten haluttomuudesta käsitellä
asioita, jotka eivät heille kuulu.
Toisaalta on mahdollista, että
muistot traumaattisista tapahtumista tallentuisivat eri mekanismilla kuin
muistot ”tavallisista” tapahtumista. Traumaattisiin kokemuksiin liittyvät
hormonaaliset muutokset saattavat esimerkiksi vaikuttaa niin sanotun
deklaratiivisen, sanallisesti ilmaistavan muistin toimintaan. Tämä taas
saattaisi tarkoittaa traumamuistojen tallentumista lähinnä ei-deklaratiiviseen
eli implisiittiseen muotoon, jolloin muistikuvista tulisi kenties
pätkittäisempiä. Tällaisten tunnepitoisten tai tunnepohjaisten muistikuvien
avulla yksilö sitten onnistuisi välttämään vaaratilanteita entistä
tehokkaammin. Jälleen on kuitenkin huomattava, että edellä mainittu mahdollinen
erityispiirre ei vielä tue freudilaista käsitystä torjunnasta – varsinkaan jos
traumamuisto auttaa yksilöä välttämään tulevia traumoja. Tällöinhän kyse
saattaisi hyvin olla yksilölle hyödyllisestä biologisesta sopeutumasta.
(Freudin tuotannosta voidaan toki löytää erilaisia versioita hänen
ajatuksistaan, toisinaan hän esimerkiksi piti torjuntaa tietoisena toimintana.)
Jos traumaattisten muistojen
torjuntaa ei tapahdu, mikä sitten voi selittää yllättävien muistojen
ilmenemisen terapiassa? Tieteellisiä havaintoja ihmisen muistin häilyvyydestä
on runsain mitoin. Muistikokeissa on muun muassa havaittu, että joidenkin
yksityiskohtien mieleenpalauttaminen vaikkapa asianajajan tai terapeutin
pyynnöstä, tekee vaikeammaksi muiden asiaan liittyvien seikkojen muistamisen.
Monilla on myös kokemuksia siitä, että kun kaksi henkilöä muistelee samaa
tapahtumaa, muistinvaraiset kuvaukset ovat hyvin erilaisia. Samoin muun muassa
kroonisen kivun on osoitettu haittaavan muistin toimintaa. Merkittävämpää
torjuntakysymyksen kannalta on kuitenkin se, että oikeanlaisen suggestion
avulla ihmisiin on suhteellisen helppoa istuttaa niin sanottuja valemuistoja,
varsinkin jos yksilö on sopivan kiihtyneessä mielentilassa. Erityisen
suggestioherkkiä ovat erään tuoreen tutkimuksen mukaan hyvällä tuulella olevat
intuitiiviset ihmiset. Myös ihmisiin, jotka uskovat paranormaaleihin ilmiöihin,
näyttää olevan helpompi istuttaa valemuistoja. On oletettavaa, että vääriä
muistoja voi syntyä myös, mikäli aivot toisinaan käsittelisivät muistoja
fantasioista samalla tavalla kuin oikeiden
tapahtumien muistoja.
Ihmisten väliset erot saattavat
”torjunnan” suhteen olla merkittäviä. Toisinaan puhutaan jopa repressoivista
persoonallisuustyypeistä. Tällaiset ihmiset sanovat esimerkiksi olevansa
rauhallisia ja tyyniä, vaikka heidän fysiologiset reaktionsa kertovatkin heillä
olevan voimakkaita stressireaktioita. Niin tai näin, se mahdollisuus tulee
pitää mielessä, että joillakin yksilöillä on poikkeuksellisen voimakas taipumus
tai painavia syitä sulkea muististaan epämiellyttäviä asioita. Freudilaisella
torjuntateorialla ei kuitenkaan ole näiden ilmiöiden tutkimiselle uutta annettavaa.
On vaikeaa arvioida kaikkea sitä yksilöille, perheille ja yhteiskunnalle koitunutta taloudellista vahinkoa, jota
freudilaiseen traumateoriaan nojaavat terapiat ovat mahdollisesti aiheuttaneet.
Inhimillisesti katsoen suurempi haitta lienee se, että ihmissuhteet
ja perheet ovat kärsineet aiheettomista hyväksikäyttöepäilyistä.