Vaikuttaako syntymäjärjestys sisarusten välisiin eroihin
testiälykkyydessä? Aihetta tarkasteltiin Mustaa valkoisella -kirjani
alaviitteessä (s. 42, kirjallisuusviitteet on jätetty tästä pois):
Vanhin lapsi sai eräässä tutkimuksessa keskimäärin kolme pistettä korkeampia tuloksia kuin toinen lapsi, joka puolestaan sai pisteen korkeampia tuloksia kuin kolmas lapsi. Tutkijat ovat selittäneet tätä norjalaisalokkailta löytynyttä keskimääräistä eroa muun muassa vanhempien ajankäytöllä ja nuorempien sisarusten erilaisilla luonteenpiirteillä. Vastaavankaltainen syntymäjärjestyksen mukainen korrelaatio löydettiin sittemmin myös naisilta. Tosin viimeistä sanaa ei ole sanottu tästäkään aiheesta. Sillä näyttää esimerkiksi olevan merkitystä, minkälainen ikäero sisaruksilla on ja minkä ikäisenä sisaruksia on testattu.
Ensimmäinen osa on varsin ansiokas ja kiihkoton katsaus älykkyystutkimukseen ja sen perustaan. En löydä siitä paljoakaan moitittavaa, vaan voin suositella sitä alan (uusille) harrastajille. Meillähän keskustelua hallitsevat pääasiassa Kari Uusikylän kaltaiset itse älykkyystutkimuksesta melkoisen tietämättömät mutta hyvin ennakkoluuloiset kasvatustieteilijät ja psykologit, jotka eivät ole viitsineet paneutua älykkyyden perusteisiin kovinkaan hyvin. Konstruktionistiset sosiologithan pääsevät sivuuttamaan älykkyyden pelkästään toteamalla, ettei sitä voi määritellä (tai kuten Karmela Liebkind, joka kykenee hävittämään väestöryhmien väliset erot tyhjällä retoriikalla, mitä Tammisalo oikeutetusti kritisoi). Sosiologit pääsevät nykyään kovin helpolla kaikesta, joskaan heillä ei onneksi enää ole juurikaan merkitystä.
Tammisalon kritiikki on kaiken kaikkiaan varsin kohteliasta ja asiallista. Hän ei suinkaan sorru niihin typeryyksiin, joita sosiologit edustavat. Hän on oikeasti paneutunut asiaan. Jos on siis kiinnostunut Vanhasen teorioista, niin kannattaa luultavasti lukea joku hänen englanninkielinen tuore teoksensa sekä tämän lisäksi Tammisalon kirja, jolloin voi pohtia itse sitä, kuka on enemmän oikeassa.
Myönteisten huomioidensa lomassa Roos esittää kirjani
väittäneen, että ”älykkyyden yhteyttä geeneihin ei olisi millään tavoin
selvitetty”. Tässä kohdin arvioija on ollut huolimaton. Kirjassa tarkastellaan
monessa kohdin tiettyjen geenien vaikutusta kognitiivisiin kykyihin, jopa
yksilöiden välisiin eroihin, esimerkiksi seuraavasti (s. 43):
Henkisiin kykyihin vaikuttaa tuntematon määrä geenejä, joista kullakin on luultavasti pieni vaikutus. Geenien vaikutus älykkyyteen saa tukea esimerkiksi siitä havainnosta, että tietyt piirteet vauvaikäisen huomiokyvyssä korreloivat myöhemmin lapsena saatujen testitulosten kanssa. Vastikään on myös löytynyt geeni, jonka muunnelmat ovat yhteydessä sekä testiälykkyyteen että aivojen kuorikerroksen paksuuteen. Tosin havaitut geneettiset erot ”selittivät” vain puoli prosenttia 14-vuotiaiden älykkyyden kokonaisvaihtelusta. Toisessa tutkimuksessa löydettiin kolme geeniä, joista kunkin muunnelmat vastasivat arviolta 0,3 ÄO-pistettä. Näitä suurempia lukemia tuskin tullaan löytämään yksittäisten geenien osalta.
Muutoin tarkkanäköisen arvion hauskimmassa kohdassa Roos
vertasi teostani Marxin ja Engelsin Anti-Dühring -kirjaan. Marx ei tosin ollut
sen toinen kirjoittaja, kuten Roos esittää. (Etsin Engelsin teosta
kirjahyllyjeni takariveistä, mutten löytänyt. Olen saattanut myydä kopioni
joskus.) Niin tai näin, Mustaa valkoisella -teoksen ei ole tarkoitus olla
Anti-Vanhanen tai anti-mitään. Kirjan pääpointteja sen sijaan on se, että Tatu
Vanhasen esittämät väitteet rotujen välisistä muuttumattomista älykkyyseroista
käyvät niin voimakkaasti joidenkin ihmisryhmien kunnian päälle, että väitteiden
takana pitäisi olla pätevämpiä tutkimustuloksia. Yhteiskuntatieteissä tehdyt
varomattomat päätelmät saattavat pilata ihmiselämiä.
PS2. Oheisessa
kuvassa on viime päivinä lukemiani kirjoja (suurin osa vielä kesken).
Erityismaininnan ansaitsevat ainakin Robert Trivers (jonka teoriaa
vastavuoroisesta altruismista esitellään perusteellisesti myös Ihmisluonto
–kirjassa) ja Daniel Nettlen mainio teos Personality. Jälkimmäisestä muokattu
ajatus: Se, mitä esivanhempamme tarvitsivat elääkseen ja lisääntyäkseen, on eri
asia kuin mitä nykyihminen tarvitsee miellyttävään elämään.