Biologi Robert Trivers käsittelee itsepetos -kirjassaan
(Terra Cognita, suom. Kimmo Pietiläinen) yhdysvaltalaisten historian
oppikirjojen tapaa väistellä joitakin yhteiskunnallisesti arkoja aiheita kuten
orjuutta. Laajemmassa katsauksessaan hän esittelee amerikkalaisen kulttuurin
toista puolta:
Äskeisten osioiden tarkoitus ei ollut olla edustava kuvaus Yhdysvaltain historiasta. Yhdysvaltalaisella historialla on monia hyveitä, joista yksi on se, että Yhdysvaltain väestö muodostuu uudelleen joka sukupolvi siten, että siirtolaisuus eri puolilta maailmaa tuo siihen noin 10 prosentin lisäyksen. Vaikka sen historian siirtolaisuussäännöt ovat suosineet joitakin ryhmiä muiden kustannuksella, kaikilla on ollut jonkinlainen mahdollisuus. Ja laiton siirtolaisuus kasvattaa näitä mahdollisuuksia merkittävästi. ... Yhdysvaltain väestö on jatkuvasti heterogeenista, sillä kohta siihen kaadetaan 10 prosenttia lisää geenejä maailman eri puolilta. Tämä jatkuva maahanmuutto, ulkosiitos ja kulttuurinen monimuotoisuus on epätavallista muissa maissa.
Tulin kyseisen tekstipätkän innoittamana pohtineeksi aihetta
hieman pitempään. Pohdintojen kuvitukseksi kaivoin lähes 20 vuotta vanhoja
pilakuviani. Vuonna 1997 noin 70 piirtämääni uskontokriittistä pilakuvaa oli esillä Jumalattomat
pilakuvat -näyttelyssä Helsingissä. Demari
ja Helsingin Sanomat julkaisivat
pari kuvaa ja jokunen oli esillä Ajankohtaisen kakkosen Jumala-illassa. Vuonna
2005 kuvista tehtiin kantelu syyttäjälle, Muhammed-pilakuvajupakan yhteydessä.
Kävin leppoisassa poliisikuulustelussa (ja sain jopa tukiviestin ulkomaiselta
organisaatiolta), mutta syytettä ei Suomen vanhoillisesta ”jumalanpilkkalaista”
huolimatta nostettu. (Sivuhuomautus muslimimaailman ylimitoitetusta
reaktiosta Muhammed-kuviin: arabilehdistössä on usein juutalaisvastaisuutta
lietsovia kuvia.)
* * *
Siirtolaisuudesta ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta
käytävässä keskustelussa esiin nousee usein lasten sukuelinten silpominen tai
jokin muu tietyissä kulttuureissa harjoitettu lapsiin, naisiin tai
vähemmistöihin kohdistuva julmuus. Eräässä ruokakulttuuria koskevassa
keskustelussa otettiin esille jopa tiettyjen uskontojen määräykset aiheuttaa
teuraseläimelle tarpeetonta kärsimystä. Mitä tällaisesta retoriikasta tulisi
ajatella? Voiko yksilö vastustaa uskontoon perustuvia tapoja ja sääntöjä ja
silti kannattaa kulttuurin monimuotoisuutta?
On epäilemättä totta, että jotkin kulttuuriset/uskonnolliset
käsitykset kannustavat hirmutöihin. Joidenkin kulttuurien/uskontojen elinvoima
käytännössä perustuu epäinhimillisiin määräyksiin ja lasten voimalliseen
ehdollistamiseen ja manipulointiin. On kuitenkin selvää, että kulttuurisen
monimuotoisuuden kannattaminen ei tarkoita laittomuuksien, väkivallan, indoktrinaation,
dogmaattisuuden, epätasa-arvon, ihmisoikeusrikkomusten tai eläinten kidutuksen hyväksymistä.
Vastaavasti pyrkimykset vähentää uskontojen roolia ja edistää rationalismia
eivät ole pyrkimistä yhtenäiskulttuuriin. Päinvastoin, ainoastaan
tämänkaltaiset humaanit tavoitteet voivat tehdä monimuotoisuudesta
hyväksymisenarvoisen kansalaisten silmissä. Vain yhteiskunnan maallistuminen
voi antaa monimuotoisuudelle legitimiteetin.
Monimuotoisuuden puolustuksessa uskonnon kritisointi ei
silti välttämättä ole toimiva strategia. Harva uskova haluaa kuulla, että
tärkeät seikat hänen elämässään saattavat perustua harhakuvitelmiin. Epäily ja
järkiperusteiden etsiminen voivat tottumattomalle olla hankalaa ja kiusallista.
Ihmiset eivät helposti myönnä olevansa epärationaalisia tai johdateltavissa, ja
kirkko, uskonnonopetus ja rippikoululaitos eivät myönnä ihmisiä erehdyttävänsä.
Nämä eivät kuitenkaan ole päteviä perusteluita sensuroida uskontokriittistä
informaatiota. Yhteiskunta ei muutu ilman kilpailevia näkemyksiä, ja erilaiset
näkemykset joskus satuttavat. Se pitää avoimessa yhteiskunnassa kestää.
Kenelläkään ei tule olla oikeutta olla loukkaantumatta.
Toisaalta monet haluavat jättää uskonnolle valtaa sillä
perusteella, että uskontoja ei voida kokonaan kitkeä ja että yhteiskunnan
sujuva toimiminen edellyttää yhteistä arvopohjaa. Eikö arvojen tällöin kannata
kummuta uskonnosta? Perustelu yleensä jatkuu huomiolla, että harva uskoo
uskonnollisiin doktriineihin kirjaimellisesti. Nämäkään perustelut eivät ole
päteviä. Maat, jotka ovat vähiten uskonnollisia, ovat ensinnäkin vauraampia,
hyvinvoivempia ja rauhanomaisempia. Toiseksi uskonnoton ihminen on monessa
tapauksessa moraalisempi: hän harvemmin kieltää lääketieteellistä hoitoa
lapselta, estää biokemiallista tutkimusta tai kansanterveystoimia, vastustaa
parantumattomassa taudissa kituvan toivetta avustettuun kuolemaan, vaatii
kuolemaa uskostaan luopuneelle ja niin edelleen. Historia myös tunnetusti
kertoo raaoista uskontoon perustuvista vainoista.
Lisäksi uskonnon tilalle on helppo nostaa yhteisesti
sovittuja moraaliperiaatteita, esimerkiksi totuuden kertomista ja pyrkimystä
välttää toisten vahingoittamista. Ne ovat sääntöjä, joiden luomiseen mikä
tahansa älykäs olento kykenee yleismaailmallisten järkistandardien avulla,
ilman ”jumalallista” väliintuloa. Niiden rinnalla uskontojen nurkkakuntaiset
ohjeet ovat aina olleet turmiollisia ja jälkeenjääneitä.
Monimuotoisuuden puolustuksessa on siis uskallettava
levittää tietoa uskontojen haitallisuudesta ja epäeettisyydestä, etenkin teokraattisista
maista tulevien ja tulleiden siirtolaisten parissa. Tiedon lisääminen,
järkiperäisen moraalin edistäminen, sokean uskon kritisointi ja jopa uskonnon
saattaminen naurunalaiseksi on perusteltua monesta syystä mutta etenkin
kulttuurin monimuotoisuuden nimissä. Uskonnon tilalle on tarjottava
valistuneita, universaaleja ja rationalismiin perustuvia vaihtoehtoja. Samalla
kriittinen huomio on kiinnitettävä päättäjiin: siihen, että korkeimman tason
poliitikkojamme edelleen nojaa vanhakantaisten paimentolaiskansojen
taikauskoihin. Tämä on ällistyttävä saavutus sekä äänestäjäkunnalta että
aataminaikaisilta dogmeilta.
PS. Dokumentti Talouden madonluvut on nähtävissä vielä pari
viikkoa Ylen sivuilla. Areenan mukaan sillä on jo yli 220 000 katsojaa. Kiitellystä ja kiistellystä dokumentista on paljon
materiaalia myös Youtubessa. (Varoituksensana: teos sisältää myös epäolennaisuuksia ja
kehnosti perusteltua spekulaatiota.)