(Varoitus: Seuraavassa tekstissä on aimo annos kepeää
kyökkipsykologiaa. Hitunen tutkittua totuuttakin luultavasti löytyy.)
Persoonallisuuspsykologiassa yksilö jaetaan ominaisuuksiensa
perusteella yleensä viidelle itsenäiselle akselille. Yksi näistä akseleista on
tunnollisuus, conscientiousness. Ihmisen
evoluutioympäristössä, metsästäjä–keräilijän maailmassa liiasta
tunnollisuudesta/järjestelmällisyydestä on luultavasti ollut merkittäviä
haittoja. Kivikautisissa oloissa oli mahdotonta suunnitella kaikkea etukäteen.
Kun peuralauma vaelsi lähettyville, tuskin oli järkevää todeta, että ”tänään on
perjantai ja perjantai on hunajankeruupäivä”. Moni tilaisuus jäi tunnontarkalta
käyttämättä.
Liiallisen tunnollisuuden haitat näkyvät myös vakaassa ja
vauraassa nyky-ympäristössä mutta huomattavasti lievempinä. Modernissa
maailmassa oma elämä ja päivärutiinit on helppo suunnitella etukäteen ja
lopputulos voi olla äärettömän tuottoisa. Ongelmia kuitenkin tulee, jos on
sattunut saamaan ääripään ominaisuuden, pakkomielteisen persoonallisuustyypin.
Kyseinen nimitys on siinä mielessä epäonnistunut, että pakkomielteinen
persoonatyyppi on eri asia kuin ”perinteiset” pakkomielteet (kuten jatkuva
käsienpesu), jotka ovat pikemminkin ahdistushäiriöitä. Pakkomielteisellä
persoonallisuudella tunnollisuus on joka tapauksessa mennyt liian pitkälle. Hän
viehättyy lähinnä perfektionismista, järjestyksestä ja itsen ja/tai muiden
henkisestä kontrolloinnista. Hän ei osaa joustaa tai olla avoin. Hän ei salli
itselleen huvituksia, ei vapaa-aikaa eikä sellaista sosiaalista
kanssakäymistä, joka ei tähtää mihinkään.
Nämä ihmiset näyttäytyvät muille ilottomina ja
yksioikoisina. He ovat järkähtämättömiä soveltaessaan oikeaa ja väärää koskevia
sääntöjään. Siksi muut pitävät heitä hankalina, pikkumaisina ja itsepäisinä –
tai vähintäänkin tylsinä. Jos kyseinen persoonallisuuden piirre yhdistyy
sovinnollisuus-akselin, agreeableness,
epäsovinnolliseen ääripäähän, tulos on usein ystävätön, muiden tunteista ja
ajatuksista piittaamaton ja kenties katkeruuteen asti omahyväinen
töksäyttelijä/saarnamies. (Epäsovinnollisuus on selvästi yleisempää miehillä:
keskiverto mies on epäsovinnollisempi kuin 70 prosenttia naisista.) Tällainen
ihminen haluaa usein etuja vain itselleen ja ehkä läheisimmille sukulaisilleen,
mutta tavalla, joka karkottaa sukulaisetkin. Yksittäisistä ääriominaisuuksista
on toisinaan hyötyä – joidenkin tutkimusten mukaan johtajat ovat esimerkiksi
keskimääräistä epäsovinnollisempia – mutta aivan ääripäässä mikä tahansa piirre
tuo vaikeuksia, etenkin jos ääripäitä sattuu kohdalle useampia. Esimerkiksi
psykopatian, autismin, skitsofrenian ja ADHD:n joitakin ilmenemismuotoja
voidaan pitää tiettyjen persoonallisuuspiirteiden ääripäinä.
Persoonallisuuspsykologi Daniel Nettlen (2007) mukaan
liiasta tunnollisuudesta kärsivät ovat usein kyvyttömiä heittämään mitään pois,
”niin, että heidän kotinsa muistuttavat säntillisesti koottuja mutta
tarpeettomia aarrekätköjä”. (Tuon luettuani en hetkeen tohtinut katsella
kirjahyllyissä vaalimiani ”kalleuksia”.) Nettle jatkaa:
Pakkomielteinen persoonallisuustyyppi on eristävä ja ahdistava tila, mutta se on helppo ymmärtää aivomekanismien avulla... Etuaivolohkon mekanismit, jotka estävät spontaaneja reaktioita ja suosivat sisäistettyjä sääntöjä ja suunnitelmia, ovat näillä ihmisillä niin voimakkaita, että spontaanius on kadonnut kokonaan. On vain sääntöjä ja suunnitelmia, ja tämän takia aito, hetkessä tapahtuva vuorovaikutus muiden ihmisten ja ympäristön kanssa tulee mahdottomaksi. Arvokkaita sosiaalisia, romanttisia, ammatillisia ja kokemuksellisia sfäärejä jää väliin.
Tämä muistuttaa filosofista suuntausta, niin kutsuttua
velvollisuuden koulukuntaa. Suuntauksen edustajat pitävät ihmisen
velvollisuutena korkeimman ja ihanteellisimman moraalin noudattamista. Jos
ihminen ei siihen pysty, hänen tulee tuntea syyllisyyttä. On helppo nähdä,
miksi velvollisuusoppi ei ole saanut laajaa kannatusta: sen noudattaminen
johtaisi sietämättömän ahdasmielisiin ja synkeisiin moraalikäsityksiin ja ankaraan
lakihenkisyyteen. Suomenruotsalainen Edvard Westermarck (1984) kirjoittaa:
Jos moraalilaki vaatii toteuttamaan korkeinta moraalista ihannetta, niin se jää aina kuolleeksi kirjaimeksi, eikä moraalisuus voita mitään. Minusta näyttää, että paljon korkeampaa kuin velvollisuuskäskyjen huolekas täyttämisenhalu on vapaa ja ylevä pyrkimys elää ihanteen mukaan, joka, niin saavuttamaton kuin se voi ollakin, ei uhkaa moitteella eikä tunnonvaivoilla sitä, jonka ei onnistu päästä huipulle.
Westermarck jatkaa: ”Eikö kokemus osoita, että ne joiden
mieli askartelee alati velvollisuuksissa, tulevat helposti epäinhimillisiksi,
suvaitsemattomiksi ja todella sietämättömiksi?” (Ihmisluonto -kirjassani
käsittelin velvollisuuden epäjumalan palvelemista varsin perusteellisesti ja
eräässä alaviitteessä tein jopa omakohtaisia paljastuksia kovan
suvaitsemattomuuden vaiheistani teini-ikäisenä.)
Yleensä ääritunnollisuus (yhdistettynä epäsovinnollisuuteen)
luo vain kömpelöä käyttäytymistä ja epämukavia sosiaalisia tilanteita. Nolot
tilanteet tosin saattavat vähitellen harventua, sillä muut ihmiset oppivat
välttämään tällaisia ihmisiä. Harvalla riittää empatiaa riitaisuuden ja/tai
pakkomielteiden ymmärtämiseen. Näin he eivät saa uudenlaisia sosiaalisia
kontakteja, eivätkä täten voi harjoittaa itseään lähemmäs keskivertoa.
Käyttäytymisen muuttaminen tai edes sen haluaminen ei tietenkään ole helppoa:
kyseinen persoonapiirre tyypillisesti puolustautuu omaksumalla
teoriarakennelmia ja näennäisen loogisia älyllisiä perusteluita. (Muutosta
haluavan ei toki kannata pyrkiä tavallisuuteen – tien keskellä on vain
valkoinen katkoviiva ja kuollut supikoira – mutta pieni silotteleminen
saattaisi tehdä näiden ihmisten elämästä miellyttävämpää ja vähemmän
yksinäistä.)
Toistaiseksi persoonallisuuspsykologia on tutkinut varsin
vähän ihmisten kykyjä ja mahdollisuuksia vaikuttaa omiin reaktioihinsa. Vähän
on tutkittu myös esimerkiksi
kansallisuuksien välisiä eroja persoonatyyppien hajonnassa. On mahdollista,
että tunnollisuus on suomalaisissa jonkin verran yliedustettuna. Näkemyksen
mukaan emme ole tunnollisia, koska olemme luterilaisia, vaan päinvastoin. Haitallisimmillaan
liiallinen tunnollisuus on luultavasti tyttöjen ja nuorten naisten
syömishäiriöissä. Tällöin kyse ei ole vain kiusallisesta sosiaalisesta
käyttäytymisestä, vaan puhutaan jo piirteen hengenvaarallisista
ilmenemismuodoista.
PS. Population Council julkaisi vastikään tietoja lapsiavioliittojen vähentämisestä Afrikassa. Vuosittain maailmassa naitetaan
yli 14 miljoonaa tyttöä ennen 18:tta ikävuottaan. Saharan eteläpuoleisessa
Afrikassa jopa yksi kymmenestä tytöstä menee naimisiin ennen 15:ttä
ikävuottaan. Lapsiavioliittojen vähentäminen onnistui Etiopiassa seuraavilla
yksinkertaisilla menetelmillä:
In communities where girls were offered educational
support, girls 12 to 14 were 94% less
likely to be married at endline than were girls in that age range at baseline.
In communities where girls were offered two chickens for
every year they remained unmarried and in school, girls aged 15–17 were half as likely to be married at endline than
were girls in that age range at baseline.
In communities that were engaged in conversations about
the value of educating girls and the harms of child marriage, girls 12 to 14 were two-thirds less likely to be
married at endline than were girls in that age range at baseline.
In communities where all the strategies were employed, girls 15 to 17 were two-thirds less
likely to be married at endline than were girls in that age range at baseline.
PS2. Katolinen kirkko vastusti uutisen mukaan aborttia
isäpuolen raiskaamalle 11-vuotiaalle. Mitä Suomen katolilaiset ajattelevat?
Kyseiseen taikauskoon nojaavaa pakkovaltaa ja raakalaismaisuuttahan taidetaan
kannattaa maamme korkeaa johtoa myöten.