Taannoin
joku kysyi minulta Neito pulassa –ilmiöstä, etenkin kirjallisuudessa ja
elokuvissa. Miksi nuori nainen toisinaan näyttää täysin tahallaan heittäytyvän
avuttomaksi? En tiedä, onko kukaan kunnolla pohtinut teemaa. Minulla on joukko
tuoreita kirjoja, joissa fiktiota katsotaan evolutiivisesta näkökulmasta, mutta
pikaisen vilkaisun perusteella aihetta ei kuitenkaan käsitellä niissä. (On myös
huomattava, että ainakin nykyelokuvat ja -sarjat sisältävät myös täysin
päinvastaisia teemoja, vahvoja ja itsenäisiä naisia.)
Ensimmäisenä
selitysmahdollisuutena tulee mieleen, että Neito pulassa -tilanteiden avulla
mieshahmo saa tilaisuuden osoittaa sekä kykynsä että halunsa investoida naiseen
(ja ehkä myös perheeseen). Kenties käsikirjoittaja/kirjailija tiedostamattaan
olettaa, että jos naisen avuttomuus herättää miehen suojeluhalun, se on
katsojille/lukijoille uskottava signaali miehen sitoutumisesta ja
perhehoivasta. Loistavaa materiaalia kiinnostavaan fiktioon siis; uhrautuvaa
ritarillisuuttahan on vaikea teeskennellä.
Arkikokemusteni
mukaan yksilöiden välinen vaihtelu on myös suurta: osaa miehistä ärsyttää
naisen heittäytyminen avuttomaksi, osalla se ei juuri herätä tuntemuksia ja
osalla herää suojeluhalu. Osalle naisista avuttomaksi lapseksi heittäytyminen
näyttää taas olevan ”strategia” – tiedostettu tai tiedostamaton –, jolla
pyritään selvittämään miehen suojeluhalu. Tarkoitus voi myös olla
emotionaalisin keinoin ”kiristämällä” saada haluamansa. Ja voipa nainen toki
vain luoda miehelle tilaisuuden antaa positiivista huomiota.
Yleisesti
ottaen fiktion viehätys riippuu suurelta osin sitä, miten siinä käsitellään
yksilön keskenään ristiriitaisia mieltymyksiä – esimerkiksi naisen halua
avuliaaseen ja investoivaan koti-isään sekä seksuaalisesti kiinnostavampaan (ja
mahdollisesti geneettisesti laadukkaampaan) komistukseen. Lisäksi pariutumista
käsittelevässä fiktiossa pitää tietysti käsitellä miesten mieltymyksiä, sukujen
mieltymyksiä sekä yleistä markkinatilannetta ja yksilöiden markkina-arvojen
muutoksia. Ja koska muidenkin mieltymykset voivat olla sekä keskenään että
itsensä kanssa ristiriitaisia, tuntuu, että fiktiossa on suorastaan pakko luoda
stereotyyppisiä Neito pulassa –tilanteita. Miten sitoutumisteemaa muutoin
voitaisiin yhtä kätevästi käsitellä?