Tein joskus Rakkauden evoluutio –kirjalle kotisivut. Nyt
palveluntarjoaja lopettaa kotisivupalvelunsa, joten siirrän materiaalin hieman
tiivistettynä tänne.
Rakkauden evoluution julkistamistilaisuus oli ti 27.9.2005
Kolmen sepän kirjakaupassa Hansakujalla Kaivopihalla. Kirja sai Tieto-Finlandia
-ehdokkuuden 24.11.2005. Raadin perustelun luki Esko Valtaoja:
Osmo Tammisalon teos Rakkauden evoluutio käsittelee ihmissuhteita mutta siinä ei puhuta miehestä ja naisesta, kodista ja rakkaudesta, vaan uroksesta ja naaraasta, pesästä ja parittelusta. Ensi hätkähdyksen jälkeen lukijassa herää vastustamaton kiinnostus: kuinka paljon evoluutio voi selittää käyttäytymistä, jota yleensä pidämme vain ihmiselle ominaisena? Tammisalon kirja on yhtä aikaa sekä asiallinen että viihdyttävä. Se jättää tilaa omaan oivaltamiseen, haastaa ajattelemaan ja väittämään vastaan. Eikä sen luettuaan pysty enää koskaan katsomaan vastakkaista tai samaakaan sukupuolta aivan sillä entisellä, totutulla tavalla...
MUITA MAININTOJA LEHDISTÖSSÄ JA INTERNETISSÄ:
Helsingin Sanomat 29.11.2005 (teksti Erkki Kauhanen):
Tammisalo perustelee uskottavasti sen, että parittelupuuhissamme käyttäydymme yhä jokseenkin samoin kuin esi-isämme kauan ennen niin sanottua sivistystä. Me olemme eläimiä, eikä asia muuksi muutu. Itse en ole koskaan ymmärtänyt, mitä pahaa siinä edes on, että se pitäisi yrittää kieltää. Huonompaankin seuraan voisi joutua.
Helsingin Sanomien blogissa alk. 28.9.2005:
blogit.helsinginsanomat.fi/tiede
(teksti Marko Hamilo):
Meillekin freelancerinä kirjoittavan Osmo Tammisalon kirjan “Rakkauden evoluutio - ihmisen parinvalinnan biologiaa” julkistamistilaisuus oli eilen (Terra Cognita). En ehtinyt paikalle, mutta kollegani Timo Paukku toi tilaisuudesta painotuoreen opuksen. Ensi vilkaisulta vaikuttaa todella kiintoisalta. Tuskin mistään muusta aihepiiristä kirjoitetaan naistenlehdissä, kirjoissa ja sanomalehdissäkin niin paljon pseudotieteellistä roskaa kuin parisuhteesta ja seksistä. Vihdoinkin yksissä kansissa se, mitä näistä aiheista voidaan sanoa todellisen (falsifioitavissa olevia hypoteeseja testaavan) tieteen näkökulmasta.
Aamulehti 25.11.2005 (teksti Jari-Pekka Vuorela):
Tammisalo kertoo virtaviivaisesti ja kohteliaasti parinvalinnan etologian historian, mutta suurimmaksi osaksi Rakkauden evoluutio tietenkin tukeutuu tuoreiden evoluutiopsykologien testaamattomiin spekulaatioihin. -- Yhden kiistan nykytiede on ratkaissut: Edvard Westermarck oli oikeassa insestiteoriassaan oikeassa ja Sigmund Freud väärässä.-- Rakkauden evoluutio sisältää teemoja, jotka saavat jotkut kiristelemään hampaitaan. Tammisalo pohtii esimerkiksi, voiko raiskaus joskus olla yksilön kelpoisuutta lisäävää käytöstä.
Suomen Kuvalehti 46/05, 18.11.2005 (teksti Kristina
Carlson):
Tässä ei voi esitellä runsaan teoksen yksityiskohtia ja kiistakysymyksiä. Itseäni hämmästytti, että Sigmund Freudia lyödään lekalla. Eikö lapsi Oidipus-vaiheessa rakenna seksuaali-identiteettiään ja samalla vahvista insestitabun; se olisi siis myös evolutiiviselta kannalta järkeenkäypää?
Kommenttini:
Freud teki kaksinkertaisen virheen suhteessa
insestiaversioon. Ensimmäinen virhe oli ymmärrettävä: Insestin välttämisvaisto,
jonka tarkoitus on siis ehkäistä sisäsiitoksesta koituvia haittoja, löytyi
vasta myöhemmin myös muilta kädellisiltä. Jos Freud olisi tiennyt tämän, hän
tuskin olisi esittänyt insestiteoriaansa, saati spekuloinut sen yhteydestä
sivistyksen ja kulttuurin alkuperään. Freud siis tuli väittäneeksi, että
ihminen on menettänyt muilla kädellisillä tavatun hyödyllisen insestiaversion.
Toinen virhe oli oletus siitä, että tämä varhaislapsuudessa tapahtuvaan
leimautumiseen liittyvä vaisto oli ihmisellä korvautunut aktiivisella
insestisellä himolla, joka sitten kulttuurin avulla piilotettiin alitajuntaan,
yliminän hallintaan.
Tieteessä tapahtuu 7/2005
Hanna Kokko: Evoluutiopsykologiasta, rakkaudella
Kommenttini:
Ensimmäinen varsinainen kirja-arvio Rakkauden evoluutiosta
julkaistiin Tieteessä tapahtuu –lehdessä lokakuussa 2005. Arvio on erittäin
asiantunteva ja rakentavalla tavalla kriittinen, jopa kannustava. Olen
professori Hanna Kokon kanssa samaa mieltä kaikista tärkeimmistä asioista.
Seuraavassa kommentoinkin vain joitakin arvion yksityiskohtia. Kyse ei siis ole
erimielisyyksistä vaan vain pienistä painotuseroista.
Arvionsa alkupuolella Kokko kertoo kirjan
julkistamistilaisuudesta, jossa kerroin saaneeni kommentin, että kirja vie
Suomen tieteen kerralla 30 vuotta ajassa eteenpäin ”ja että toisaalla taas oli
sivallettu, että se on ainakin sadan vuoden askel taaksepäin!” Tämä Kokon
mainitsema ’toisaalla’ oli erään naistutkijan kommentti, kuten
julkistamistilaisuudessa kerroin. Kokko pohtii asiaa seuraavasti:
”...miksi kukaan pitäisi Tammisalon kirjaa sadan vuoden
askelena taaksepäin? Sisältäähän se huikean kattavan tarjottimellisen
tuoreimpia evoluutiopsykologisia ajatuksia ihmisen parinvalinnasta. Syy
lieneekin siinä, että tällaista kirjaa tullaan arvioimaan varsinaisen
sisältönsä lisäksi vähintäänkin yhtä paljon sen mukaan mitä on jätetty pois.”
Voin olla väärässä, mutta tässä saattaa
näkyä luonnontieteilijöillä varsin yleinen tietämättömyys siitä, miten pahasti
harhapoluilla monissa ihmistieteissä ollaan. Kommentti paluusta sadan vuoden
taakse ei nimittäin varmaankaan koskenut sitä, mitä kirjasta oli jätetty pois.
Pikemminkin se oli pelkoa biologian kasvavasta merkityksestä muissa
ihmistieteissä. Tämän pelon syitä olen käsitellyt toisaalla, ks. mm. Skeptikko
3/2005 tai Tieteessä tapahtuu 7/2005 ja 3/2003. Toki naistutkija saattoi myös
pelätä evolutiivisten selitysten jotenkin muka tukevan perinteisiä
sukupuolirooleja tms.
Adaptaatiohypoteesien suhteen Kokko
vihjaa, ettei teos ollut tarpeeksi varovainen. Eräs evoluutiopsykologiaan
syvällisesti perehtynyt tuttavani taas oli sitä mieltä, että kirja oli aivan liian
varovainen. Kokko ottaa esimerkin sivulta 268, jossa käsitellään joidenkin
jyrsijäkoiraiden peniksissä olevia väkäsiä. Niiden tehtävä saattaa olla naaraan
vahingoittaminen niin, “ettei se enää kykene parittelemaan toisten koiraiden
kanssa”. Kokon oma vastaava esimerkki koskee jyväkuoriaisia:
“Jyväkuoriaisnaaraat potkivat koiraita poispäin parittelun
aikana, ja Martin Edvardsson ja Tom Tregenza tutkivat ilmiötä kokeellisesti
estämällä osaa naaraista potkimasta. Estetyiltä naarailta kestikin kauemmin aikaa
päästä parittelevasta koiraasta eroon, ja niiden elinikäinen jälkeläistuotto
oli vapaasti potkimaan päässeitä naaraita pienempi: pitkistä paritteluista oli
haittaa. Mutta koiraan sopeuma -hypoteesista poiketen nämä kokemukset eivät
lainkaan vähentäneet naaraiden todennäköisyyttä paritella uudestaan, ja
tutkijat joutuivatkin toteamaan, että naaraalle aiheutunut vahinko saattaa olla
evoluution sivutuotos. Jos koirasta potkitaan pois, valinta suosii koiraita
joiden genitaalit toimivat parempina ’ankkureina’, mutta naaraan
vahingoittamisesta sinänsä ei ole hyötyä sen enempää naaraalle kuin
koiraallekaan (Edvardsson & Tregenza 2005).”
Biologi Seppo Kuukasjärvi kommentoi asiaa seuraavasti:
"E&T:n koe on hyvä esimerkki siitä, että kannattaa olla varovainen
ennen kuin julistaa jonkin piirteen adaptaatioksi. Koe on myös hyvä esimerkki
vaihtoehtoisten hypoteesien pohtimisesta ja testaamisesta. E&T:n koe ei
kuitenkaan mitenkään kumoa hypoteesia, että jotkut jyrsijäkoiraat hyötyvät
naaraiden vahingoittamisesta."
Esimerkkinsä lopuksi Kokko viittaa
Stephen Jay Gouldin ja Richard Lewontinin vuonna 1979 julkaisemaan kuuluisaan
artikkeliin, jossa kritisoitiin biologeja painottumisesta adaptaatioiden
etsimiseen ja muistutettiin, että luonnossa ”kukaan ei ole täydellinen”. (Olen
käsitellyt kyseistä artikkelia eräässä kirja-arviossani [Tieteessä tapahtuu
6/2003] seuraavasti: “on täysin epäreilua ja harhaanjohtavaa rinnastaa
biologisten sopeutumien tutkiminen ja etsiminen... naiivin optimistiseen oppiin
siitä, että luonnossa kaikki on täydellistä. Biologeille on... aina ollut
selvää, että osa eliöiden piirteistä on sivutuotteita...). Gouldin ja
Lewontinin klassikkoartikkelin esiin nostaminen antaakin ymmärtää, että
Rakkauden evoluutio olisi yli-innokas julistamaan joitakin piirteitä
sopeutumiksi. Väkäpenisesimerkkini (samoin kuin minkä tahansa kirjassa esitetyn
sopeutumahypoteesin) varovaiset sanamuodot kuitenkin kertovat toista: ”Niiden
yksi tehtävä lienee naaraan vahingoittaminen niin, että...” ja ”Naaraskin
saattaa siis ’hyötyä’ koiraan ’haitallisista’ ominaisuuksista.”
Kokko myös sanoo, etten esittänyt
riittävästi vaihtoehtoisia hypoteeseja. Tästä olen hieman eri mieltä, samoin
kuin kaksi maallikkotuttavaani, jotka sanoivat, että paikoitellen (mm.
isoäitihypoteesin, sukupuolitautiriskiteorian ja raiskaussopeutumien kohdalla)
niitä on jo aivan liikaa. Oikeastaan Rakkauden evoluutiota voi pitää kirjana
vaihtoehtoisista hypoteeseista! Kokko ei näytäkään tunnistavan – mikä
todennäköisesti on Rakkauden evoluutiota koskeva puute –, että paikoitellen
sopeutumahypoteeseja esitellään tarkoituksena vain kuvata jokin mahdollinen
valintapaine (kuten esimerkiksi väkäpeniskoirasesimerkki, joka esitetään
päätöksentekoa käsittelevässä osiossa). Mikäli kaikille hypoteeseille olisi esitetty
epätodennäköisimmätkin vaihtoehdot, kirjasta olisi tullut vähintään kaksi
kertaa paksumpi – ja kenties monta kertaa kuivakkaampi.
Kokko harmittelee myös teoksen
”lajisokeutta”. Hän siis toivoo enemmän eläinvertailuja, varsinkin lintuihin ja
hyönteisiin, sillä nyt kirja rajoittuu ”usein muutamaan apinalajiin”. ”Etenkin
ei-nisäkkäiden olemassaolo tuppaa unohtumaan tykkänään.” Tämänkin kritiikin
suhteen arviot menivät ristiin; eräs toimittaja nimittäin toivoi, ettei
”ötököitä” olisi niin paljon. Yllättävää tämä on siksi, että kirjassa
perustellaan selkeästi, miksi siinä harrastettu lajivertailu on tärkeää, ja
miksi se on erityisen tärkeää muiden kädellisten kohdalla. On toki myös
huomattava, että Rakkauden evoluutio käsittelee, alaotsikkonsa mukaisesti,
nimenomaan ihmisen parinvalintaa.
Tähän liittyen Kokko toivoo, että
kirjassa käsiteltäisiin laajemmin, miten ”ihmisen käyttäytymisen
sopeutumaluonnetta voidaan tutkia.” Perusongelmana on Kokon mukaan ”kokonaisen
luvun puuttuminen, jossa esitettäisiin tasapainoinen ja kriittinen näkemys
siitä, miten tästä omituisesta elukasta nimeltä ihminen oikeastaan voi saada
selkoa.” Myönnän, että tätä tietoa ei ole koottu yhteen lukuun, vaan lukijan
pitää poimia se kasaan pitkin kirjaa. Eli kuten Kokkokin toteaa: ”Kirjan lähes
500 sivuun mahtuu toki yllin kyllin esimerkkejä siitä, että tutkijoilla riittää
mielikuvitusta erikoisiinkin koejärjestelyihin.” Rakkauden evoluutiossa
kuitenkin on myös lukuisia osioita, joissa ihmistutkimuksen menetelmiä
esitellään, esimerkiksi sivuilla 23-24 pohditaan, miten eri menetelmät antavat
eri kuvan ihmisen taipumuksista yksiavioisuuteen. Sivulla 25 todetaan myös
seuraavasti:
”Kuhunkin yllä esitettyyn menetelmään sisältyy useita
erilaisia tutkimusmahdollisuuksia. Esimerkiksi nykyihmistä voidaan tutkia
haastatteluin, erilaisin koejärjestelyin tai perehtymällä omaelämäkertoihin.
Näiden lisäksi voidaan tietysti vertailla miehiä ja naisia sekä eri yksilöitä
eri yhteyksissä. Kaikissa tietolähteissä on omat vajavaisuutensa, mutta käyttämällä
useita lähteitä tutkijat voivat ylittää minkä tahansa yksittäisen tietolähteen
puutteet.”
Lopuksi moraalisia ongelmia pohtiessaan
Kokko arvioi, että tiedonjano ”riittää Tammisalolle”. Tieteellisessä mielessä
tämä pitää toki paikkansa, mutta huomion merkitys jää minulle hieman
epäselväksi. Moraalisten kysymysten tiimoilta Kokko heittää ilmaan myös
seuraavat kysymykset: ”Eli onko tosiaankin niin, että tiedolla ei ole mitään
moraalisia ulottuvuuksia?” ja ”Onko yksilöille tai yhteiskunnille käytännön seuraamuksia
siitä, että ymmärrämme A:n evoluutiohistoriaa?” Tämänkaltaisiin kysymyksiin
Rakkauden evoluutio ei yrittänytkään ottaa kantaa. Henkilökohtainen arvioni (ja
tämä on täyttä spekulaatiota) on, että tieteellinen tieto on paras keino
tuottaa hyvä elämä mahdollisimman monelle. Tällaisten arvioiden esittäminen tai
hyvän elämän määritteleminen eivät kuitenkaan minusta kuuluneet parinvalinnan
biologiaa käsittelevään teokseen.
Kokko jatkaa: ”Syytä muistaa, että
onnellisella elämällä voi olla enemmänkin tekemistä omien taipumusten
toteuttamismahdollisuuksien kanssa kuin sen, miten hyvin saa itsensä tungettua
pitkän ajan kuluessa lisääntymistuoton maksimoineisiin keskiarvokategorioihin.”
Tästä olen Kokon kanssa täysin samaa mieltä – kunhan vain muistetaan, että
joidenkin taipumustemme mukainen käyttäytyminen voi aiheuttaa muissa
kärsimystä. Se, että jollakulla on parisuhteessa ollessaankin voimakas taipumus
vaikkapa haluta seksuaalista vaihtelua (siis rinnakkaissuhteita), ei suoraan
tarkoita sitä, että mahdollisuudet toteuttaa tätä taipumusta tuottaisivat
onnellisen elämän. Yksilöiden (ja sukujen) intressit kun menevät hyvin usein
ristiin – jopa enemmän kuin jostakin kirjasta esitetyt arviot.
Skeptikko 4/2005 (teksti H. Virtanen):
Vaikka esittämisen muodossa onkin parantamisen varaa, niin itse kirjan sisältö on ehtaa tavaraa. Tammisalo esittelee alan hypoteeseja, teorioita ja niiden testauksia niin edestä kuin takaakin. Eli esitettyään tietyn teorian, hän esittelee myös sen kritiikkiä. Tammisalon pohdinta on hyvin syvällistä ja monipuolista... Kirja käsittelee rakkauden tutkimuksen revoluutiota. Tammisalon käyttämä kieli on selkeää. Hän onnistuu vaikeidenkin aiheiden tulkitsemisessa suomen kielelle hyvin... Kokonaisuudessaan kirja on ehkä laajin ja kokonaisvaltaisin aiheesta kirjoitettu teos koko maailmassa. Siinä mielessä suomalaiset ovat kerrankin etuoikeutetussa asemassa.
Kommenttini:
Ylistävistä sanoistaan huolimatta tämä taitaa olla
negatiivisin tai ainakin pikkumaisin Rakkauden evoluutiosta tehty arvio - jopa
siinä määrin, että siitä saa kuvan kuin kirjoittajan henkilösuhteet olisivat
vaikuttaneet siihen: "...uskottavuutta heikentää paikoitellen se, että
Tammisalo esittää kaveriensa spekulatiivisia mielipiteitä faktatiedon
tavoin". Todellisuudessa näiden yhteisten tuttaviemme spekulatiiviset
mielipiteet esitetään kirjassa juuri spekulatiivisina mielipiteinä, ei
faktatietoina.
Arviossa on myös hieman ristiriitaisuutta ja selkeitä
lapsuksia. Siinä esimerkiksi väitetään, että evoluutiopsykologisten "metodien
ja vertailuaineistojen valinta" heijastaisivat "evoluutiopsykologian
kotimaan", USA:n arvomaailmaa. Evoluutiopsykologialla, kuten muillakaan
tieteenaloilla, ei tietenkään ole kotimaata. Olisikin kiva kuulla, mitä
amerikkalaista on vaikkapa unkarilaistutkijoiden tekemissä
hiusmieltymystutkimuksissa (ks. Rakkauden evoluutio s. 289). Siinä määrin kuin
evoluutiopsykologia tutkii kaikille ihmisille yhteisiä reaktioita maistamisesta
ja muistamisesta tunteisiin, kaikki psykologia on evoluutiopsykologiaa.
Hupaisa oli myös kirjoittajan arvio siitä, että
evoluutiopsykologisten "tutkimusten variabiliteetti ja reliabiliteetti
ovat koetuksella". Kirjoittaja tarkoittanee "validiteettia",
koska tutkimuksen "variabiliteetilla" (pitäisi sitä paitsi olla
varianssi) ei tässä yhteydessä ole mitään tekemistä minkään kanssa. Muutenkin
on kyseenalaista, että validiteetista tässä yhteydessä voitaisiin edes puhua,
sillä se tarkoittaa lähinnä sitä, mittaako testi sitä mitä sen pitäisi mitata.
Toinen esimerkki koskee ihmisnaaraiden mieltymystä koiraan
taloudellispoliittiseen valtaan, josta kirjoittaja tekee seuraavanlaisen
muunnelman: "Tämä on esimerkiksi parinvalinnan selittämisessä ilmennyt
väitteenä, että naisten taipumus arvostaa rikasta miestä olisi
adaptaatio." Tästä ei selviä, puhutaanko Rakkauden evoluutiosta vai
joidenkin yksittäisten evoluutiopsykologien väitteistä. Molemmissa tapauksissa
vihjailu on joka tapauksessa vähintäänkin epämääräistä. Evoluutiopsykologit
ovat esittäneet asiasta hypoteeseja ja tutkineet sen pohjalta tehtyjä
ennusteita. Osa heistä saattaa olla sitä mieltä, että kyseessä on adaptaatio;
suurin osa kuitenkin tunnistanee että kyse saattaa olla myös status- tai
lahjakkuusmieltymyksen sivutuotteesta.
Evoluutiopsykologeja toistuvasti syytetään siitä, että he
näkevät adaptaatioita joka paikassa; kyse on kuitenkin hypoteeseista, ei
adaptaatioiden julistamisesta. Parhaimmat adaptaatioväitteitä kohtaan esitetyt
kritiikit ovat myös perinteisesti tulleet alan sisältä tai sen läheltä
käyttäytymisgenetiikasta. Tämä on tietysti tilanne yleisemminkin: terävin ja
pätevin kritiikki tulee tieteenalan sisältä, tieteellistä mainettaan
ylläpitäviltä kollegoilta.
(Sivumennen sanoen kannattaa myös huomata, että ihmisnaaraat
suosivat pariutumisessaan varakkaita koiraita muuallakin kuin vain Amerikassa.
Jopa varakkaat naaraat suosivat heitä; Rakkauden evoluutiossa tosin tällekin
mieltymykselle on annettu vaihtoehtoisia, epäadaptiivisia selityksiä, s. 330.)
Luonnon Tutkija 5/2005
Petter Portin: Geenikeskeistä käyttäytymisbiologiaa
Kommenttini:
Perinnöllisyystieteilijä Petter Portinin kirja-arviossa
(Luonnon Tutkija 5/2005) on joitakin selviä Rakkauden evoluutioon liittyviä
virheellisyyksiä, joita on syytä kommentoida melko perusteellisesti.
Alussa Portin puuttuu joihinkin yllättäviin yksityiskohtiin.
Hänen mielestään esimerkiksi kirjassa käytetty termi "markkina-arvo"
on "trendikäs". Jos kyseinen "havainto" on tarkoitettu
kritiikiksi, olisi ollut mukavaa tietää jokin korvaava termi. Portin ei
tällaista kuitenkaan kerro. (Itse termi lienee levinnyt käyttöön seuraavasta
artikkelista: Pawlowski, B. & Dunbar, R. I. M. 1999 Impact of market value
on human mate choice decisions. Proceedings of the Royal Society of London,
Series B, 266, 281-285).
Adaptionistisesta ohjelmasta Portin kirjoittaa, että
"sitä noudattava tutkija yrittää oivaltaa, millä tavoin esivanhempien
kohtaamat ongelmat ja eliön tietyt ominaisuudet sopivat tarkoituksenmukaisesti
yhteen." Tämä pitää paikkansa - asia ilmaistaan Rakkauden evoluutiossa
juuri näillä sanoilla. Portin kuitenkin kärjistää, että "adaptationistisen
ohjelman mukaan lähes kaikki biologisessa luonnossa havaittavat ilmiöt ovat
tarkoituksenmukaisia adaptaatioita eli sopeutumia" ja jatkaa, että
"ei tarvitse olla niin, että kaikki evoluution tulokset ovat adaptaatioita,
sillä esimerkiksi yksilönkehityksen mekanismit sekä jo ennen tarkasteltavan
lajin muodostumista edeltänyt evoluution historia asettavat rajoituksia."
Sivutuotteet ovat evoluutiossa tärkeässä asemassa, kuten
Portin aivan oikein huomauttaa. Mutta ne ovat tärkeässä asemassa myös Rakkauden
evoluutiossa, kuten seuraava lyhennetty ote kirjan alkupuolelta (s. 30-31)
kertoo:
"Sopeutumien ohella evolutiiviset prosessit tuottavat
myös sivutuotteita ja kohinaa. Evoluution kolme tuotetta ovat siis seuraavat:
1. Sopeutumat ovat perittyjä ominaisuuksia, jotka syntyivät
luonnonvalinnan kautta, koska ne auttoivat eloon jäämiseen ja lisääntymiseen
liittyvien ongelmien ratkaisemisessa niiden evolutiivisen kehityksen aikana.
Esimerkki: napanuora.
2. Sivutuotteet ovat ominaisuuksia, jotka eivät ratkaise
sopeutumisongelmia, eikä niillä ole funktionaalista rakennetta: ne kulkevat
sellaisten ominaisuuksien mukana, joilla on funktionaalinen rakenne, koska ne
sattuvat liittymään noihin sopeutumiin. Esimerkki: napa.
3. Kohina koostuu satunnaisvaikutuksista, joita aiheuttavat
esimerkiksi satunnaiset mutaatiot, äkilliset ja ennustamattomat
ympäristömuutokset tai kehityksen aikana tapahtuvat satunnaisvaikutukset.
Esimerkki: henkilön tietyn muotoinen napa."
Lisäksi lukuisten kirjassa esiteltyjen ominaisuuksien
suhteen todetaan, että nykyiset tietomme eivät riitä päättämään sen enempää
sivutuote- kuin adaptaatiohypoteesinkaan puolesta. Adaptionistinen ohjelma tai
Rakkauden evoluutio eivät siis anna ymmärtää, että kaikki luonnossa havaitut
ilmiöt olisivat sopeutumia. Adaptionistisen ohjelman noudattaminen on vain
ainoa tapa selvittää, onko jokin piirre adaptaatio vai sivutuote jostakin
toisesta adaptaatiosta.
Portin jatkaa: "Tammisalo kirjoittaa, että
evoluutiopsykologia ei ota huomioon fossiiliaineistoa eikä
yksilönkehitystä." Tämä ei pidä paikkaansa. Kirjassa sanotaan, että
adaptionistinen ohjelma "ei tarvitse tietoja fossiileista,
metsästäjä-keräilijöistä tai geenien vaikutuksista yksilön kehittymiseen ja
käyttäytymiseen, vaikka nämä tiedot usein auttavatkin adaptiivisten hypoteesien
kehittämistä ja testaamista" (s. 36). Portinin sitaatti on siis täysin
virheellinen. Toisaalla todetaan Portinin korostamasta yksilönkehityksestä,
että "Lajihistoriallinen ja yksilöhistoriallinen selitys eivät kilpaile
keskenään. Päinvastoin, ne täydentävät toisiaan..." (s. 59). Tämä seikka
ei voi olla Portinille uutinen.
Portinin mukaan toinen lähtökohtani on se, "että
ihmisen ominaisuudet olisivat kehittyneet pleistoseenikaudella noin 300 000 vuotta
sitten vallinneessa evoluutioympäristössä." Kirjassa kuitenkin
kritisoidaan juuri tuota näkemystä, kuten seuraavasta käy ilmi:
"Usein tätä termiä (evoluutioympäristö) käytetään
hieman virheellisesti, ikään kuin se tarkoittaisi jotakin tiettyä aikaa ja
paikkaa lajin historiassa. -- Monet ominaisuudet, kuten vaikkapa nelikammioinen
sydän, kehittyivät jo miljoonia vuosia aikaisemmin" (s. 37).
Missään ei myöskään mainita lukemaa 300 000 vuotta sitten.
Lisäksi kirjassa todetaan, että suuri osa ihmisen parinvalintaan liittyvistä
käyttäytymispiirteistä lienee peräisin ajalta ennen kuin ihmiseen ja
simpansseihin johtaneet kehityslinjat erkanivat (s. 53). (Portin myös
virheellisesti kuvittelee, että evoluutiopsykologista lähtökohtaa voitaisiin
kritisoida sillä, että ihmisen aivojen evoluutio jatkuu yhä.)
Portin jatkaa, että "kun on puhe käyttäytymispiirteistä
voimme esittää vain arvauksia siitä, millainen tuo muinainen evoluutioympäristö
on ollut." Tämäkin seikka tulee esille pitkin Rakkauden evoluutiota. Toisaalta,
kuten kirjassa todetaan, on selvää, että ihmisen lajityypillisten
ominaisuuksien evoluutioympäristöstä tiedetään hyvin paljon: "siellä on
vallinnut painovoima, siellä on ollut auringonvaloa, happea, kasveja,
eläimiä... siellä ei ollut autoja, liikennevaloja, televisioita, sähköpostia
tai tekstiviestejä. Siellä oli saalistajia, saaliita, kasvitoksiineja... Mutta
ennen kaikkea läsnä oli muita ihmisiä: koiraita, naaraita, lapsia, vanhuksia,
vanhempia, veljiä, siskoja, serkkuja, puolisoita, kilpailijoita,
ystäviä..." (s. 333). Jälkimmäisten seikkojen aiheuttamat valintapaineet
ovat kutakuinkin samoja nykyään.
Lisäksi voidaan perustellusti päätellä, että "useimmat
yhteisöt perustuivat pitkälti sukulaisuuteen, että lapsikuolleisuus oli
nykyistä korkeampi, että koiraalla oli fyysiset mahdollisuudet saada elämänsä
aikana enemmän jälkeläisiä kuin naaraalla, että sukukypsyyden saavuttaminen vei
yli kymmenen vuotta ja vaati valtavan satsauksen vanhemmilta ja että isät eivät
olleet yhtä varmoja isyydestään kuin äidit olivat äitiydestään" (s. 334).
Samoin on huomattava, että evoluutiopsykologit tutkivat nykyihmistä, eivät
niinkään esivanhempiamme tai heidän elinolosuhteitaan. Toisin sanoen
evoluutiopsykologiset hypoteesit testataan nykyihmisillä, joiden oletetaan
olevan psykologiselta varustukseltaan melko samanlaisia kuin pleistoseenikauden
metsästäjä-keräilijöiden.
Seuraavaksi Portin käy käsiksi suurempaan teemaan, tällä
kertaa antaen vain hieman yksinkertaistetun kuvan kirjan sisällöstä. Hänen
mukaansa, jos luonnonvalinnan yksikkönä pidetään geeniä, "ei itse
sukupuolisuuden syntyä voida selittää muuten kuin kehäpäätelmällä, joka kirjan
sivulla 81 esiintyy seuraavassa muodossa: ’Mikäli suvullista lisääntymistä
aiheuttavat geenit hyötyvät suvullisesta lisääntymisestä, on se - - riittävä
selitys suvullisen lisääntymisen olemassaololle'."
Tämä "kehäpäätelmäosio" menee kokonaisuudessaan
kuitenkin seuraavasti:
"Seksin selittäminen on joka tapauksessa ollut
biologeille ongelmallista. Seksi nimittäin väkisinkin laimentaa omien geenien
pitoisuutta jälkeläisissä. Näin ollen suvullinen lisääntyminen tuntuu olevan
pahasti ristiriidassa sen väitteen kanssa, että geenit saisivat aikaan
ominaisuuksia, jotka edesauttavat näiden geenien leviämistä. Miten geenien
puolittuminen muka voisi auttaa niiden leviämistä? Miksi muutoin ’itsekkäät’
geenit olisivat suostuneet tällaiseen? Richard Dawkins, eli itsekkään geenin
vertauskuvan luoja, esittää, että kyse ei välttämättä ole ristiriidasta. Mikäli
suvullista lisääntymistä aiheuttavat geenit hyötyvät suvullisesta
lisääntymisestä, on se hänen mukaansa riittävä selitys suvullisen lisääntymisen
olemassaololle. Mitään tautipainetta ei siis välttämättä tarvita. Dawkinsin
mielestä on suhteellisen epäolennaista, hyödyttääkö seksi yksilön muita geenejä
vai ei: ’Itsekkään geenin näkökulmasta suvullinen lisääntyminen ei sittenkään
ole kovin kummallista’. Dawkins myöntää, että tämä päätelmä on vaarallisen
lähellä kehäpäätelmää: geenin itsekkyyden aiheuttamaa ’ongelmaa’ yritetään
selittää samaisella geenin itsekkyydellä. Suvullisen lisääntymisen olemassaolo
on siinä siis ennakkoehto päättelyketjulle, jonka ansiosta geeniä pidetään
luonnonvalinnan yksikkönä. Dawkins saattaa olla oikeassa siinä, että tästä
kehäpäätelmästä voidaan päästä irti, mutta tämä kirja ei ole oikea paikka sen
pohtimiseen" (s. 80-1).
Toisin sanoen, Portin virheellisesti esittää Dawkinsin
kieltämättä ongelmallisen kannan suoraan kirjani kantana, mikä siis on
virheellinen sitaatti.
Arvionsa lopussa Portin väittää, että "Jyrkästi
geenikeskeinen näkökulma johtaa siihen, että esimerkiksi sukupuolten välillä
nähdään enimmäkseen vain evolutiivisia konflikteja" ja että
"Evoluutiopsykologialle olisi eduksi, jos se ottaisi enemmän huomioon
eliöyksilöiden - myös eri sukupuolta edustavien - välillä vallitsevan
yhteistyön." Portinille ei kuitenkaan voi olla uutinen, että
evoluutiopsykologian ja sen "edeltäjän", sosiobiologian, suurimmat
saavutukset ovat nimenomaan altruismin ja yhteistyön selittämisessä. Lisäksi on
selvää, että evolutiiviselle ihmistutkimukselle ei niinkään ole eduksi se, että
se huomioisi enemmän yhteistyötä, vaan se, että se selittäisi ihmisen
käyttäytymistä mahdollisimman totuudenmukaisesti, olipa kyse mistä piirteestä
tahansa.
Vastaavana esimerkkinä toimii samassa lehdessä (Luonnon
Tutkija 5/2005) esitelty Heikki Helanterän väitöskirja, joka käsitteli
Formica-suvun muurahaisten lisääntymiskonflikteja. Väitöksen tiivistelmässä
sanotaan seuraavasti: ”Muurahaispesissä on siis käynnissä lisääntymiskonflikti:
työläiset munivat munia, mutta toiset työläiset tuhoavat nämä munat.” Odotan
mielenkiinnolla, miten Portin puuttuu tähän epäkohtaan; biologiallehan olisi
eduksi, että se ottaisi enemmän huomioon työläisten välisen yhteistyön.
Usein yhteistyötä korostavilta jääkin huomaamatta, että itse
asiassa se on vain strategia kilpailussa menestymiseen. Yhteistyökäyttäytymisen
on siis lisättävä yksilön kokonaiskelpoisuutta, jotta se voisi lajille
kehittyä. Toisin sanoen, tämänkin piirteen taustalla on tuo vanha vihtahousu,
”geenin itsekkyys”. Se, että konfliktien ja yhteistyön huomioiminen eivät sulje
toisiaan pois, selviää erityisen hyvin, kun pohditaan kirjani kenties tärkeintä
aihetta, parisuhteeseen kuuluvaa uhrautuvaa avuliaisuutta.
Mitä siis tapahtuisi, jos pariskunnan osapuolet olisivat
aina uskollisia toisilleen, eivät koskaan suosisi sukulaisiaan ja kuolisivat
aina samaan aikaan? Voimme jopa kuvitella lajin, jossa jokainen muodostunut
pari siirtyy autiolle saarelle kasvattamaan jälkeläisiään. Tällaisella lajilla
puolisoiden geneettiset intressit olisivat yhteneviä, paketoituina yhteisiin
lapsiin. Evoluutio tuskin kuitenkaan loisi heille täydellisen romanttista,
seksuaalista ja toverillista rakkautta. Perustelu selviää seuraavasta
pitkähköstä otteesta, joka on lempikohtiani Rakkauden evoluutiossa:
"Kumppaneiden suhde... kehittyisi muistuttamaan saman
organismin solujen välistä suhdetta, joilla myös geneettiset intressit ovat
identtisiä. Mutta sydänsolujen ei tietenkään tarvitse rakastua maksasoluihin
toimiakseen harmonisesti. Samoin kävisi autiosaaren pariskunnilla. Tällaisen
lajin kannattaisi esimerkiksi harrastaa seksiä vain lisääntymistarkoituksessa:
miksi tuhlata siihen energiaa? Seksi ei tuottaisi sen enempää mielihyvää kuin
muukaan lisääntymisfysiologia, kuten vaikkapa sukusolujen muodostumien tai
hormonien vapautuminen... Ei olisi rakkautta, koska ei olisi vaihtoehtoisia
kumppaneita valittavana, ja koska rakastuminen olisi suunnatonta tuhlausta.
Rakastaisit kumppaniasi kirjaimellisesti kuten itseäsi, mutta juju onkin juuri
tässä: et oikeasti rakasta itseäsi, paitsi vertauskuvallisesti; sinä olet itse.
Te kaksi olisitte, ainakin evoluution silmin, yhtä lihaa, ja suhdettanne
määräisi tahdoton fysiologia... Saattaisit tuntea kipua, kun kumppanisi saa
haavan, mutta kaikki ne tunteet, joita meillä on kumppaniamme kohtaan, jotka
tekevät suhteesta niin suurenmoisen kun se sujuu hyvin (ja tuskaisan kun se
sujuu huonosti) eivät olisi koskaan kehittyneet. Vaikka lajilla olisi ollut
tällaisia tunteita silloin, kun ne omaksuivat tämän elämäntavan, valinta
karsisi niitä yhtä varmasti kuin valinta karsii luolassa elävien kalojen
silmiä, koska niistä on vain haittaa eikä ollenkaan hyötyä. Ilman
kilpakumppaneita ei siis olisi rakkautta. Sängyssä ei koskaan ole vain kahta
ihmistä" (s. 191).
Portin jatkaa samasta aiheesta: "Evoluutiopsykologialle
tuskin on myöskään hyödyksi tekijän edustama psykologian ja muiden
yhteiskuntatieteiden vähättely." Rakkauden evoluutiossa analysoidaan
tärkeimmät asiaan liittyvät tunteet, rakkaus, mustasukkaisuus sekä seksuaalinen
inho ja häveliäisyys varsin perinpohjaisesti, kukin omassa luvussaan. Nämä
tunteet kuuluvat taatusti psykologian alaan, samoin kuin osiot, joissa
käsitellään havaintopsykologiaan ja päätöksentekoon liittyviä ominaisuuksia.
Lisäksi, kuten kirjassa todetaan, "siinä määrin kun psykologia tutkii
ihmisille yhteisiä mielentoimintoja maistamisesta ja muistamisesta tuntemiseen,
kaikki psykologia on evoluutiopsykologiaa" (s. 355).
Kymmenet kirjallisuusviitteistä ovat myös peräisin
yhteiskuntatieteilijöiltä, joten väite heidänkään vähättelystä ei pidä
paikkaansa. Biologiaa käsitteleväksi kirjaksi Rakkauden evoluutiossa on
poikkeuksellisen runsaasti yhteiskuntatieteitä, historiaa, antropologiaa ja
jopa otteita kaunokirjallisuudesta. Sekin ainoa kohta, jossa Portin myöntää
olevansa kirjan kanssa (kutakuinkin) samaa mieltä, on puutteellinen:
"Yksiavioisuuden Tammisalo - varmaan aivan oikein - katsoo kehittyneen,
koska ihmisellä molemmat sukupuolet osallistuvat pitkäaikaisesti jälkeläisten
hoitoon." Kirjan sivuilla 45-46, 65, 193 ja 450-451 pohditaan kuitenkin
muitakin vaihtoehtoja ihmisen yksiavioisuudelle, esim. mustasukkaisuuden ja
muiden sosiaalisten paineiden mahdollista vaikutusta.
Loppupäätelmänä on todettava, että vaikuttaa siltä kuin
Portin olisi joko lukenut kirjan äärimmäisen huolimattomasti tai sitten hän
pyrkisi esittämään sen mahdollisimman huonossa valossa. En yritä arvioida,
kumpi vaihtoehto on todennäköisempi tai onko kenties kyse näiden
yhteisvaikutuksesta. Se kirja-arviossa oli positiivista, että siinä ei enää
harrastettu sitä 1970-luvulta peräisin olevaa käyttäytymistieteitä ja
evolutiivista ihmistutkimusta haitannutta marxilaista biologiakritiikkiä, jossa
esitetään arvioita tutkijoiden poliittisista motiiveista.
Psykologia 1/2006 (s. 85-86) Jussi Viitala: Rakkauden
biologiset perusteet:
Mistä kauneus koostuu? Onko se vain hyvistä geeneistä todistavaa piirteiden ja ruumiinrakenteen symmetriaa ja piirteiden keskiarvoisuutta? Vai kumpi on tärkeämpää, saada jälkeläiselle hyviä geenejä vai yhteensopivia geenejä. Vai etsimmekö paria valitessamme materiaalista hyvää ja arvostettua yhteiskunnallista asemaa? Ovatko valintaperusteet samoja miehillä ja naisilla? Millaiset emootiot valintaa ohjaavat. Ovatko ne kulttuurin luomia vai yleisinhimillisiä tai jopa yleiseläinmaailmallisia? Mistä kumpuaa mustasukkaisuus ja pettäminen? Onko raiskaus adaptiivista?Näihin ja moniin muihin ihmisen lisääntymiseen liittyviin kysymyksiin, Tammisalo etsii vastauksia evoluutiopsykologian näkökulmasta. Kaikkia kysymyksiä ei teoksen laajuuden vuoksi mitenkään voi tässä edes mainita. Hän nojaa hyvin suurelta osin evoluutiopsykologian, eläinten käyttäytymistieteen ja evoluutiopsykologian kirjallisuuteen, mutta osoittaa tuntevansa kirjallisuutta laajasti myös muilta aloilta.
Tammisalo on kirjaansa varten käynyt läpi kunnioitettavan määrän kirjallisuutta ja käsittelee aiheensa perusteellisesti. Niinpä kirja on melkoisen mittava teos. Aihepiiristä kiinnostuneille ja sitä jossain määrin tunteville kirjan perusteellisuus on mukaansa tempaavaa. Tämä sen suurin vahvuus on ehkä myös sen suurin heikkous. Aihetta ensi kertaa tutkivalle seikkaperäisyys ja perusteellisuus voi tehdä lukukokemuksesta raskaan urakan, vaikka aihe näyttää kaikkia ihmisiä kiinnostavan. Lukemista helpottaa Tammisalon sujuva kieli ja monet esimerkit.
Tammisalon esitys on miellyttävän viileätä. Hän ottaa esille erilaisia käsityksiä ja tutkimuksen historiallisia vaiheita ja antaa siten lukijallekin mahdollisuuden arvioida asioita. Vain yhdessä kohdassa kirjoittajan posket alkavat selvästi hehkua, kun hän kirjoittaa evoluutiopsykologisten selitysten saamasta arvostelusta. Tämä on toki hyvin ymmärrettävää, sillä arvostelu on ollut pääasiassa tunteenomaista pitäytymistä vanhoissa asenteissa eikä ole useinkaan perustunut tieteelliseen argumentaatioon.
Tammisalo on tehnyt merkittävän tietopaketin, joka on hyvin Tieto-Finlandia -ehdokkuutensa ansainnut. Tätä kirjoittaessani en vielä tiedä valinnan lopputulosta, mutta pidän Tammisalolle peukkuja.
Rakkauden evoluutiosta löytyneitä virheitä:
s. 101 (Singh ja Bronstad 1998) pitää olla (2001)
s. 137 tavuviiva puuttuu MO-NESTI
s. 177 "Marjo Matikaisen" pitää olla "Marjut
Lukkarisen"
s. 224 (Ford & Beach 1951) pitää olla (1969)
s. 253 lainausmerkki liikaa
s. 268 lainausmerkki liikaa
s. 271 tavuviiva puuttuu KAU-NEUS
s. 424 "David Hume" pitää olla "Adam
Smith"
s. 487 Viitteessä Soler ym. "attracftiveness"
pitää olla "attractiveness"
s. 495 Hume, David viittaus sivulle 424 pois.
s. 497 hakusana "mitokondrio" omalle riville
s. 497 hakusana "metsästäjä-keräilijät" omalle
riville