Helsingin Sanomissa on ollut keskustelua geeniperimän
suhteesta sotaisiin konflikteihin (21.2. Vesa Kanniainen ja 25.2.2015 Eerik Lagerspetz). Viimeisimmässä
puheenvuorossa Lagerspetz kirjoittaa:
Moderni sota osoittaa, että miljoonat ihmiset on mahdollista saada toimimaan yhteisen päämäärän hyväksi, uhraamaan omat itsekkäät päämääränsä ja usein myös henkensä. Moderni sota ei ole sen biologisempi ilmiö kuin moderni pankkijärjestelmä tai yliopistolaitos.
Olen osin samaa mieltä Lagerspetzin kirjoituksen kanssa,
mutta moni seikka todistaa, että ajatus ”sodan biologian” ja
”pankkijärjestelmän tai yliopiston biologian” samankaltaisuudesta ei voi olla
oikea.
Ryhmien välinen kilpailu ja aggressio ovat ensinnäkin olleet
jatkuvia läpi kirjoitetun historian. Kirjoitustaitoa vanhempi arkeologinen
aineisto ei ole aivan yhtä yksiselitteistä, mutta yhdessä lajivertailun kanssa
se puolustaa konfliktien yleisyyttä jo ennen historiankirjoitusta ja myös ennen
maanviljelyä. Primitiivisetkin kansat ovat osallistuneet kansanmurhia
vastaaviin hirmutekoihin. Toisinaan joukkohaudoista puuttuvat vain nuorten
naisten luut – heidät kun on mitä ilmeisimmin säästetty
lisääntymistarkoituksiin. Tiedetään myös, että konfliktit muiden ryhmien kanssa
ovat tavallisia aiheita jopa rauhanomaisten keräilijäkansojen suullisessa perinteessä, aivan kuten ne ovat tavallisia
aiheita modernienkin kansojen perinteessä.
Sotaisuus on kaikkialla myös voimakkaasti yhteydessä
yksilöiden sukupuoleen ja ikään. Tämä antaa ymmärtää, että tietyillä yksilön
fysiologiaan liittyvillä, evoluution kehittämillä taipumuksilla on olennainen
rooli sodankäynnissä. Kaikki pystyvät murhaamaan, vihaamaan, rankaisemaan ja
nöyryyttämään, mutta jotkut ovat näissä luonnostaan muita parempia. Tiedetään
esimerkiksi, että miehet ja naiset reagoivat hyvin eri tavoin toisen ryhmän
taholta tulevaan uhkaan. Lisäksi on havaittu, että miehet ja naiset kärsivät
erilaisista harhaluuloista. Harhaisista miehistä suurin osa kokee vainoa
vihamielisiltä miesryhmiltä kun taas naisten vainoharhaiset pelot kohdistuvat
enemmän tuttuihin ihmisiin omassa sosiaalisessa ympäristössä. Vainoharhojen
sisältö näyttää siis mukailevan menneisyydessä koettuja vihamielisiä uhkia.
Myös fysiologia tukee ajatusta sotaisammasta
miessukupuolesta: verrattuna muihin kädellisiin ihmislajilla sukupuolierot ovat
keskimääräistä suuremmat nimenomaan taistelussa vaadittavilta ominaisuuksilta
eli ylävartalon voimassa. Ihmisnaaras onkin tuskin koskaan voimakkain yksilö
ryhmässä, joka sisältää molempia sukupuolia. Tällaisista seikoista huolimatta
on toki aina muistettava, että hyppäys yksilön ominaisuuksista kollektiiviseen
käyttäytymiseen on yleensä tavattoman pitkä ja monimutkainen.
Sodan biologiassa ei myöskään ole kyse välttämättömyydestä.
Se, että esihistoriallisen sotimisen seurauksena meille on mahdollisesti
kehittynyt joukko sotimiseen hyvin soveltuvia ominaisuuksia, ei tarkoita, että
nämä taipumuksemme nousisivat pintaan kaikissa olosuhteissa. On virhe
kuvitella, että vaikka sotiminen olisi kuinka paljon tahansa muokannut ihmistä,
olisimme tuomittuja toistamaan esivanhempiemme, tai lähinnä esi-isiemme
käyttäytymismalleja. Tästä kertoo jo se, että vaikka ihmislajin menneisyys on
täynnä aseellisia konflikteja, niiden uhrimäärät suhteutettuna väkilukuun ovat
historian saatossa vähentyneet. Saatamme elää rauhanomaisinta kautta lajimme
historiassa.
Arkeologinen aineisto ja tutkimukset vanhakantaisista
yhteisöistä siis kuitenkin osoittavat, että ihminen on varsin sotaisa laji.
Evolutiivisesti tarkasteltuna väkivalta on jatkunut (kutakuinkin)
katkeamattomana ketjuna apinamaisista edeltäjistämme aina nykypäiviin saakka. Miljoonista
tunnetuista eläinlajeista lisäksemme vain yksi muodostaa vieraan ryhmän
kimppuun hyökkääviä suuria koirasliittoumia: lähin sukulaisemme simpanssi.
Ihmislajilla yhteistyön ja konfliktien säätely tapahtuu
monimutkaisten tunnestrategioiden kuten moraalisen närkästymisen avulla (toisin
kuin vaikkapa yliopiston toiminnan säätely). Tämä emootioiden rooli on tullut
esille jopa anonyymeissä, tietokoneiden välityksellä tehdyissä kokeissa. On
esimerkiksi osoittautunut, että ryhmien välinen kilpailu lisäsi rankaisun
tehokkuutta. Lisäksi kiristynyt kilpailu voimisti yksilöiden halua rankaista
niitä, jotka eivät tehneet osaansa, vaikka siitä koituikin rankaisijoille
kustannuksia. Sotamotivaation kannalta yhteisten tavoitteiden ja
mahdollisuuksien näkeminen lieneekin aina olennaista.
Näkyvimmillään menneisyyden vihanpito ilmenee voimistuneena
taipumuksena jaotella ihmiset ystävällisesti kohdeltaviin ”meihin” ja
varauksella suhtauduttaviin ”muihin”. Historiallisesti katsoen suurimman
mittaluokan yhteistyö ja merkittävimmät liittoutumat ovat olleet seurausta
voimatasapainon muuttumisesta ja kansojen välisestä aggressiivisesta
kilpailusta. Yhteistyö sekä kansojen välillä että kansan sisällä näyttää aina
olleen voimakkainta, kun vastassa on yhteinen vihollinen. Jo David Hume
kirjoitti sotaisuuden, yhteistyön ja tätä seuraavan taloudellisen
toimeliaisuuden seuraavan toisiaan:
Mikäli kykenisimme muuttamaan jonkin kaupungin eräänlaiseksi linnoitusleiriksi ja innostamaan sen asukkaat niin asehenkisiksi ja yhteistä etua ajaviksi, että he kaikki olisivat valmiit kokemaan kovia yleisen hyvän eteen, niin jo tällaiset tunnot yksinään saattaisivat edistää taloudellista toimeliaisuutta ja yhteisöelämää kuten menneinä aikoina.
Humen jatkohuomio siitä, miten tämänkaltaisen
kaupunkilinnoituksen ongelmat voitaisiin ratkaista, muistuttaa Adam Smithin taloustieteellisiä ajatuksia:
Mutta koska tällaiset periaatteet ovat liian epäitsekkäitä ja hankalia ylläpidettäviksi, on välttämätöntä hallita ihmisiä muiden passioiden avulla ja innostaa heitä ahneuteen, taloudelliseen toimeliaisuuteen, taitoon, taiteeseen ja ylellisyyteen vetoamalla.
On eräässä mielessä paradoksaalista, että ryhmien välinen
taistelu tai ulkopuolisiin kohdistuva vihamielisyys saattavat olla ainoita
tilanteita, joissa ryhmän tasolla tapahtuva luonnonvalinta voi tilapäisesti
olla yksilön ja geenien tasolla tapahtuvaa luonnonvalintaa vahvempi voima – ja
siis kenties ainoa ”aitoa” altruismia synnyttävä tilanne.
Näin kirjoitin Ihmisluontoa etsimässä -teoksessa, jossa
käsitellään sodankäynnin vaikutusta ihmisluontoon yli 30 sivun verran:
Kuten todettua, edellä olevat sotaiseen menneisyyteemme liittyvät seikat eivät tarkoita, että ihminen tulee aina sotimaan tai että olemme vaistomaisesti tuomittuja tappamaan. Kyseiset faktat eivät edes tarkoita, että aggressio ei ole opittua, muutettavissa tai jopa poistettavissa. Myönnän kuitenkin, että tätä kirjaa aloittaessani en kuvitellut, että olisin nykyisessä määrin hyväksynyt väitteitä ryhmäaggression merkityksestä ihmisen evoluutiolle. Näyttää ilmeiseltä, että evoluutioympäristössä kilpailtiin toisinaan ryhmän sisällä ja toisinaan ryhmien välillä, ja että tällainen valintapaineiden vuorottelu jopa vaikutti merkittävästi älykkyytemme kasvuun. Vaikka ”puhdasta” altruismia ei evoluutiossa voinekaan kehittyä, uhrautuva ryhmälojaalisuus näyttää olevan helppoa tuottaa. Auktoriteettiuskoa tutkinut Stanley Milgram (1974) kirjoittaa: ”Jotakin vielä vaarallisempaa paljastuu; ihmisen kyky hylätä ihmisyytensä, suorastaan väistämättömyys sen tekemiseen, kun hänen ainutkertainen persoonallisuutensa sulautuu laajempiin institutionaalisiin rakenteisiin.”