Lueskelin Voltairen (1694–1778) teosta Filosofinen
sanakirja eli järki aakkosissa (Vastapaino
2013, suom. Erkki Salo). Yksi Pariisin iskuista tapahtui Boulevard Voltairella.
Siksi tässä pari sitaattia. Ensiksi jumalolennon kunniasta (s. 296–297):
Te kurjat maan matoset, joita ihmisiksi sanotaan, mitä yhteistä on teillä Äärettömän Olennon kunnian kanssa? Hänkö rakastaisi kunniaa? Teiltäkö hän sitä saisi? Kuinka pitkään te kaksijalkaiset, höyhenettömät eläimet, pidätte Jumalaa omana kuvananne? Te turhamaiset rakastatte kunniaa; senkö tähden haluatte Jumalankin sitä rakastavan? ...teistä ei ole enempää halventamaan kuin kunnioittamaankaan Korkeinta Olentoa.
Voltairen luomassa vuoropuhelussa pohditaan myös, olisiko
luoja voinut tehdä jotakin tarpeetonta (s. 412–414). Keskustelijat päätyvät
siihen, että jumaluuden piti tehdä kaikki, minkä se teki:
Minusta näyttää, että Jumala on antanut lajillemme kaiken tarvittavan: silmät näkemiseen, jalat kävelemiseen, suun syömiseen, kurkun nielemiseen, mahan ruoan sulattamiseen, aivot ajattelemiseen, elimet lisäämään kaltaisiaan.
Toisaalta keskustelijat päätyvät siihen, että mikään
uskonkappale ei ole ihmisenä olemiselle välttämätöntä ja että jumaluus vain
sallii uskomisen tapahtuvaksi. Esimerkkinä on islaminusko:
Olisi naurettavaa ajatella, että joku ei voinut täyttää velvollisuuksiaan ihmisenä ennen Muhammadin maailmaan tuloa. Ihmiskunnan ei ollut lainkaan välttämätöntä uskoa Koraaniin, ja ennen Muhammadia maailman meno oli samaa kuin tänään. Jos muhamettilaisuus olisi ollut ihmiskunnalle välttämätön, olisi se maailman alusta alkaen ollut olemassa kaikkialla. ... Siten tämä uskontokunta vertautuu käytännön lainsäädäntöön, joka muuttuu aikojen ja paikkojen myötä, se on kuin muoti tai kuin sairausdiagnoosi, joka aina muuttuu lääkärin vaihtuessa.
Keskustelussa esitetään myös kysymys, miksi jumala olisi
tehnyt ihmisestä rikoksiin taipuvaisen:
Jotkut ihmiset sen tietävät, mutta minä en kuulu heihin. Sen tiedän hyvin, että Koraani on naurettava, vaikka siinä paikoitellen onkin melko hyviä kohtia. Missään tapauksessa Koraani ei ollut ihmiselle välttämätön, ja tämä tieto riittää minulle. (korostus lisätty)
Etenkin Pariisin iskujen jälkeen luulisi olevan vaikea tyytyä ajatukseen, että jokin dogmi tai kirja ei ole
ihmiselle välttämätön. Nykyihmiselle seikan pitäisi olla päivänselvää, ja
passiivisen tyytymisen sijasta järkevien ihmisten olettaisi pyrkivän
vähentämään uskonnollisten dogmien/tekstien vaikutusta, etenkin lapsissaan. Tämän
tulisi myös olla koululaitoksen tehtävä. Julkisella vallalla olisi keinoja
puuttua länsimaisten arvojen kanssa ristiriidassa oleviin islamin piirteisiin,
mutta keinoihin on vaikeampi tarttua, jos omakaan pesä ei ole puhdas.
Voltaire puhuu kolmesta ”ihmiskunnan tartuntataudista”:
fanatismista, taikauskosta ja suvaitsemattomuudesta. Hänelle suvaitsevaisuus ei tarkoita fanatismin ja uskon hyväksymistä vaan vain lääkettä ihmisten
arkiseen epäsopuun: ”...meidän tulee suvaita toisiamme, koska me kaikki olemme
heikkoja, epäjohdonmukaisia, oikkuihin ja virheisiin taipuvaisia.” Tämä
tietysti herättää kysymyksen, mitä ihmisiltä tulee odottaa ja vaatia. Kuinka
johdonmukaisia ihmisten tulee olla, jotta heitä voidaan suvaita? Nykyään
tiedetään enemmän kuin 1700-luvulla, joten vaatimustenkin tulee olla kovempia.
Voltaire kysyy, ”mihin pisteeseen saakka julkinen valta sallii, että taikausko
romutetaan” ja vertaa kysymystä siihen, ”mihin saakka vesipöhöä pitää
punkteerata, potilas kun voi kuolla siihen. Vastaus riippuu lääkärin tiedoista
ja taidoista.” Koska ”lääkäri” eli julkinen valta tietää nykyään enemmän, sen
tulee myös vaatia enemmän – myös itseltään. (Ks. aiempi kirjoitukseni liittyen
velvollisuuden koulukuntaan.)
Yhtenä suvaitsevaisuuden airuena Voltaire näkee
kaupankäynnin. Adam Smithin[1] ja David Humen tavoin Voltaire pitää
kaupankäyntiä valistuneen yhteiskunnan edistäjänä:
Kun zarathustralainen, hindu, juutalainen, muslimi, kiinalainen teisti, bramiini, kreikan- tai roomanuskoinen kristitty, protestantti tai kveekari käyvät kauppaa Amsterdamin, Lontoon, Suratin tai Basran pörssissä, eivät he suinkaan käy tikari ojossa käännyttämään sieluja omaan uskoonsa.
Kaupankäynti ei toki ole kaikkivoipa rauhan lähettiläs. Myös
esimerkiksi aseteollisuudella on intressejä harjoittaa kaupankäyntiä. Joidenkin
arvioiden mukaan nämä intressit olivat osasyy esimerkiksi Irakin sotaan, jota
ilman taas tuskin olisi ISISiä ja Pariisin iskuja. Niin tai näin, Voltairen
päätelmään on helppo yhtyä:
Sanalla sanoen, vähemmän taikauskoa, vähemmän fanaattisuutta; vähemmän fanaattisuutta, vähemmän kurjuutta.
PS. Tässä aihetta sivuavia kysymyksiä mietittäväksi: Jos
länsimaissa asuvat muslimit näkisivät oheisenkaltaisia jumalhahmoja esittäviä
kuvia (myös Muhammedista) jatkuvasti ja kaikkialla (vaikkapa bussien kyljissä),
miten se vaikuttaisi heihin? Mikä vaikutus pitkällä aikavälillä olisi sillä,
että ristiriitoja islamin ja länsimaisen vapauden/tasa-arvon välillä tuotaisiin
toistuvasti ja näkyvästi ilmi? Ehtiikö islam maallistua samanlaiseksi
rituaaliseksi seuraleikiksi kuin kristinusko?
Auttaisiko maallistumisessa se, että islam-kritiikki ja/tai islaminuskosta
vapautuneet saisivat enemmän julkisuutta? Mitä Suomen muslimit ajattelevat
islamista luopuneista? Kielletäänkö Suomessa joskus uskonnon nimissä tapahtuva
lasten oikeuksien rikkominen (ympärileikkaus ei-lääketieteellisistä syistä) tai
tainnuttamattoman eläimen halal-teurastus? (Wikipedia kirjoittaa halal-lihasta:
”Halal-liha on teurastettu islamin mukaan oikeaoppisesti leikkaamalla eläimen kurkku nopeasti terävällä
veitsellä, lausumalla samanaikaisesti ’Allahu akbar’ (Jumala on suurin) ja
valuttamalla eläimen veri ulos.”)
Alaviite [1]: Sain vastikään Adam Smithin Kansojen varallisuuden uuden laitoksen (WSOY 2015,
suom. Jaakko Kankaanpää), jossa on mukana myös aiemmin suomentamaton kakkososa.
Kirjassa otetaan kantaa hallitusvallan ja uskonnollisen vallan suhteeseen. Käytännön
toimet taikauskojen hillitsemiseksi tiedettiin vaikeiksi jo 1700-luvulla:
Koska hallitsija ei yleensä pysty suoranaisesti vastustamaan heidän (papiston) kantojaan kyllin painokkaasti ja arvovaltaisesti, on tarpeen, että hän pystyy vaikuttamaan niihin; ja hän pystyy vaikuttamaan niihin vain niiden pelkojen ja odotusten kautta, joita hän kykenee herättämään useimmissa tuon säädyn edustajissa. Nuo pelot ja odotukset saattavat perustua joko takavarikon tai muiden rangaistusten uhkaan tai toisaalta tulevan valtiollisen suosion toivoon. ... Mutta jos hallitsija yrittäisi mielivaltaisesti ja pakkokeinoin riistää tietyiltä pappismiehiltä heidän virkatalonsa, ehkäpä siitä syystä, että he olisivat tavallista innokkaammin julistaneet jotakin kumouksellista tai kapinallista oppia, hän saisi moisella vainolla aikaan vain sen, että heidän ja heidän oppinsa suosio kasvaisi vaivalloisemmaksi ja vaarallisemmaksi. Pelko on lähes kaikissa tapauksissa kelvoton hallinnon väline, eikä sitä pitäisi koskaan käyttää etenkään sellaisia miehiä vastaan, joiden keskuudessa esiintyy pienintäkään pyrkimystä itsenäisyyteen. Yritykset pelotella sellaisia miehiä ainoastaan kiihdyttävät heidän kiukkuaan ja vakiinnuttavat heidän keskuuteensa vastahankaisen mielialan, vaikka heidät olisi lempeämmin keinoin ehkä ollut helppo saada lieventämään kantojaan tai jopa kokonaan hylkäämään ne.