Tässä on kolme lainausta tietoon ja tieteeseen liittyen. Sen
jälkeen on muokattu ote Ihmisluontoa etsimässä -kirjasta. Valaisen siinä lyhyesti arveluitani, miksi olen päätynyt
kirjoittamaan tieteestä (mm. evoluutiosta ja psykologiasta) ja kritisoimaan
pseudotiedettä (mm. psykoanalyysia ja takavuosien(?) naistutkimusta). Välissä
pohditaan valtiollista oikeudenmukaisuutta ja tunnustuksettomuutta.
Ensimmäinen lainaus on Valtioneuvoston budjettipäällikkö
Hannu Mäkiseltä (HS 26.3.2016):
Yliopistoissa pitää poistaa löysiä ja pöllyttää tehottomia rakenteita. Siellä pitää todella nostaa kunnianhimoa ja tulostasoa. Pöhöttynyt rakenne ei ole tavoite, vaan huippusuoriutuva yliopisto, joka houkuttelee tutkijoita ja opiskelijoita.
Ei auta kuin toivoa, että nyt yliopistoissa tehtävät
säästötoimet löytävät oikeita osoitteita. Veikkaan, ettemme näe kamalaa
katastrofia emmekä suurta onnistumista, vaikka molempiin epäilemättä olisi
aineksia.
Toinen lainaus on Edvard Westermarckilta (1862–1939). Hän
arvelee, että tieteen välitön tavoite löytää totuus on ristiriidassa tieteen
sovellettavuuden kanssa. Westermarckin mukaan tiede pyrkii löytämään totuuden,
välittämättä seurauksista, ”ja jos se hetkeksikään lakkaa tätä tekemästä, siitä
tulee puolueellista ja se ei enää ole tiedettä”. Tämä johtoajatus tuntuu matkan
varrella monesti unohtuneen. Perään Westermarck toteaa:
Mutta vaikka tiede itsessään etsii vain totuutta, meidän pitää käyttää hyväksemme näitä eri tieteiden löytämiä totuuksia niin paljon kuin mahdollista. Jotkut totuuksista edistävät materiaalista hyvinvointia, jotkut antavat älyllisiä voittoja. Ensin mainittu on varsin suositeltavaa, mutta älylliset hyödyt ovat yhtä tärkeitä. (Suomennokset Westermarckin muistelmista vuodelta 1929).
Kolmas lainaus on psykologian professori Liisa
Keltikangas-Järviseltä (Suomen Lääkärilehti
10/2016). Kolumnissaan hän kritisoi nykymaailmaa, jossa mielipiteet kelpaavat
tiedoksi ja jossa mediakeskustelu on muodostunut itseisarvoksi. Keskustelulta
ei hänen mukaansa edes odoteta ymmärryksen lisääntymistä.
Vielä 30 vuotta sitten asiantuntija saattoi antaa kokonaisen lehtihaastattelun ilman valokuvaa. Sitä ei pidetty oleellisena. Nyt luentopyyntö alkaa: voisitko lähettää valokuvasi ja luennon otsikon, tässä järjestyksessä. Faktat ovat korvautuneet yksilöllisillä kokemuksilla. - - Tällaisessa maailmassa ei ole yksilön oman kokemuksen yli menevää tietoa, vaan tieto testataan omien tuntemusten kautta, ja jokaisen tuntemus on yhtä oikea ja arvokas.
Loppuun Keltikangas-Järvinen toteaa, että tutkijoita ei ole
koulutettu taistelemaan tällaista mielipiteen ja subjektiivisuuden ylivaltaa
vastaan.
Keltikangas-Järvisen huomio on oikea ja huoli aiheellinen.
Toisaalta voidaan myös kysyä, onko tilanne sittenkään kovin paha. Kaikilla on
ennenkin ollut omat mielipiteensä, ja mitä kauemmas ajassa mennään taaksepäin,
sitä vähemmän tutkittu tieto on päässyt vaikuttamaan mielipiteisiin. Ehkä
nykytilanne vain vaikuttaa huonolta. Mielipiteiden ilmaisemiselle kun on
enemmän nopeita kanavia. Mielipiteiden määrä ja hajanaisuus eivät kuitenkaan
tarkoita, että ihmiset väheksyisivät vaikkapa yleisiä laillisuuden ja
oikeudenmukaisuuden periaatteita. Päinvastoin: ihmisillä on aina ollut pienet
samanmieliset yhteisönsä, joille he ovat lojaaleja ja jotka heitä motivoivat.
Juuri tämä sitoutuminen pienyhteisöihin paradoksaalisesti ohjaa ihmisiä myös
yleisten oikeudenmukaisuusperiaatteiden hyväksymiseen. Lain tulee olla sama
kaikille ja niin edelleen.
* * *
Pienet yhteisöt totta kai ovat ihmisille läheisempiä ja
ymmärrettävämpiä. Niihin sitoudutaan voimakkaammin ja motivaatio niiden etujen
ajamiseen on suurempi. Joskus pienet yhteisöt ovat myös äärimmäisen
sisäsiittoisia/nurkkakuntaisia, etenkin kun kyse on uskonnollisista ryhmistä.
Jumalathan ovat mustasukkaisia. Pienyhteisöjen yhteinen intressi on silti se,
että on olemassa niiden vaikutuksia tasapainottava vastavoima. Ilman sellaista
jokin suvaitsematon ja totalitarismiin pyrkivä yhteisö saattaisi saada liikaa
valtaa, ja lopulta se kenties sortaisi juuri meidän yhteisöämme.
Mutta mikä on sellainen riittävän vankka vastavoima, jonka
pienyhteisöt voivat hyväksyä? Vastaus on melko ilmeinen. Ainoa tehokas ja
yleisesti hyväksytty vastavoima on oikeudenmukaisuuden periaatteisiin sitoutuva
valtio, siis oikeusvaltio. Käytännössä se tarkoittaa demokraattista [1] oikeusvaltiota. Se edellyttää kaikille samoja
oikeuksia ja velvollisuuksia, mutta se ei vaadi, että kaikki noudattavat yhtä
ja samaa käsitystä hyvästä/oikeasta tavasta elää. Moniarvoisessa yhteiskunnassa
syyt sitoutua valtioon ja yhteiskuntaan ovat siis eri ihmisillä väistämättä
erilaisia. Syyt sitoutumiselle ovat silti todellisia. Ihmiset eivät halua, että
jokin yhteisö saa vallan päättää muiden puolesta, miten heidän pitää elää.
Mikään ei-julkinen taho ei saa hallita julkista tilaa.
Kansalaisilla on siis hyvä syy kannattaa sellaista
demokraattista oikeusvaltiota, joka on mahdollisimman tunnustukseton eri
uskomusjärjestelmien suhteen. Sellainen valtio voi nauttia laajimmasta
mahdollisesta legitimiteetistä ja sellainen valtio kykenee parhaiten
ehkäisemään totalitarististen liikkeiden valtapyrkimyksiä. Mutta ovatko valtion
tunnustuksettomuus ja pyrkimys oikeudenmukaisuuteen riittäviä? Synnyttävätkö
abstraktit oikeusperiaatteet ihmisissä riittävän voimakasta sitoutumista? Entä
miten estää se, että oikeusperiaatteet muuttuvat ylivarovaiseksi
pidättyvyydeksi ja poliittiseksi korrektiudeksi? Ja eikö lopulta ole vaarana,
että abstraktit ja heikot oikeusperiaatteet ajautuvat ylikaupallisuuden ja
globalisaation käsiin? Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä. Päivänpoliittisessa
keskustelussa niitä ymmärrettävästi harvoin käsitellään. Usein kysymykset myös
tahallisesti sivuutetaan, esimerkiksi vetoamalla perinteisiin, taloudellisiin
ja käytännöllisiin hyötyihin, hienotunteisuuteen tai muihin vastaaviin
seikkoihin. Näin käy vaikkapa silloin, kun joku vaatii kirkon ja valtion
selkeämpää erottamista.
Uhkia on siis kahdenlaisia: 1) pienyhteisöihin kohdistuva
voimakas sitoutuminen heikentää ihmisten lojaaliutta valtiota kohtaan ja
valtaan pääsee keskustelemattomia ja yhdenmukaisuuteen pyrkiviä
ideologioita/ryhmittymiä ja 2) tunnustukseton oikeusvaltio tuottaa vain
abstrakteja moraaliohjeita ja kansalaisten silmissä etäistä oikeudenmukaisuutta.
Oikeusperiaatteet kenties nauttivat laajasta legitimiteetistä, mutta samalla ne
ovat heikkouttaan vaarassa ajautua kulloinkin vallitsevia ideologioita tukeviin
kompromisseihin. Lopulta oikeudenmukaisuusperiaate saattaa päätyä suuryritysten
ohjaileman globalisaation palvelukseen. (Globalisaatio puolestaan saattaa
johtaa suvaitsemattomien pienyhteisöjen vahvistumiseen.)
Vaikka valtio siis suosisi rationalismia ja
tunnustuksettomuutta, se ei poista ryhmälojaaliuden voimakkuuteen ja
abstraktien oikeusperiaatteiden heikkouteen liittyviä ongelmia. Ongelmista
huolimatta kansalaisilla on hyviä syitä kannattaa valtion ja uskonnon
erottamista. Uskontoa tunnustavan valtion legitimiteetti on heikompi, ja jos
siitä tulee riittävän heikko, valtio ei enää pysty hyödyntämään sitä
uhrautuvuutta, jota ihmiset kohdistavat pienryhmiinsä. Tämä kaikki luo
erityispaineita kasvatukselle. Koulun katsomuksellisen tehtävän tulee
(uskontokasvatuksen sijasta) olla seuraava: auttaa ihmisiä löytämään syitä
sitoutua oikeusvaltion periaatteisiin. Käytännössä tämä saattaa tarkoittaa
sitä, että koulun on 1) luotava yhteisöllisyyden tunnetta ja yhteisiä
kulttuurikokemuksia ja 2) saada näiden avulla kansalaiset ymmärtämään ja hyväksymään perusteet valtion
tunnustuksettomalle oikeudenmukaisuudelle. On ilmeistä, että nämä koulumaailman
ja valtiollisen päätöksenteon haasteet olivat olemassa jo ennen sosiaalista
mediaa ja siellä tavattua subjektiivisuuden ylivaltaa.
Sivuhuomautuksena mainittakoon muistikuva kouluvuosiltani:
yhteisöllisten tunteiden herättäminen ja niiden hyväksikäyttö oli joillakin
oppitunneilla varsin voimallista, lähes militaristista. Samalla oikeudenmukaisuuden,
tunnustuksettomuuden tai sananvapauden käsittely jätettiin väliin.
Voi toki olla, että jälkimmäisiäkin asioita käsiteltiin, mutta ainakaan se ei ollut
niin mieleenpainuvaa kuin ajoittainen nationalistinen paatos. Omakohtainen
kokemukseni siis todistaa sen puolesta, että abstraktit ja etäiset
oikeudenmukaisuusperiaatteet jäävät helposti yhteisöllisen lojaaliuden jalkoihin.
Georg Orwellin sanoin: ”Ihmiset eivät halua pelkästään mukavuutta, vakautta,
lyhyitä työaikoja, puhtautta, syntyvyydensäännöstelyä ja yleisemmin, tervettä
järkeä. Ei, vaan he tarvitsevat, ainakin ajoittain, myös taistelua ja itsensä
uhraamista, puhumattakaan rummunpärinästä, liehuvista lipuista ja
lojaaliusperiaatteista”. Länsimaiset ihmiset osaavat inhota islamilaista
valtiota ja sharia-lakia, mutta vastaava samanmielisyys ei kohdistu
”länsimaisiin arvoihin”, saati ”länsimaiseen hyvinvointiin”.
Käytännön toimintaohjeita on vaikea antaa. Tutkijoiden,
opettajien ja kansanvalistajien on pidettävä mielessä ainakin seuraavat seikat:
1) taikauskon ja noituuden valta-asemasta on kulunut varsin vähän aikaa, 2)
ihmisten tavoissa näkyy edelleen taikauskoisten rituaalien jäänteitä, joita
harvoin sellaisiksi tunnistetaan, 3) kaikki hekin haluavat arvostusta ja tulla
kuulluksi, joiden mielipide perustuu todennetun tiedon sijasta taloudellisiin
etuihin ja/tai harhaiseen pienryhmälojaaliuteen ja 4) tieteellinen ajattelu,
objektiivisuus ja rationalismi eivät suju ihmiseltä luonnostaan. Sosiaalinen
media on tuonut lisämausteen tähän entuudestaan haastavaan tasapainotteluun
mielekkäiden kasvatusmenetelmien, nurkkakuntaisuuden ja tunnustuksettomuuden
välillä. Ihmiset ovat entistä koulutetumpia, mutta epärationalismin
historiallinen painolasti ja ihmiselle tyypilliset ajatteluvinoumat ja
subjektiivisuus eivät noin vain katoa. Ne vain saavat uusia muotoja ja
vaikutteita.
* * *
Lopuksi pohdin vielä sitä, miksi päätavoitteitani elämässä
on tieteen ja rationalismin edistäminen. Miksi päädyin ”harrastukseen”, joka ei
pidä leivässä, ei anna välittömiä palkintoja ja rasittaa kohtuuttomasti selkää?
Tai tarkemmin: miksi olen kirjoittanut ihmisluonnosta ja evoluutiosta? Lapsena
ympärilläni oli joitakin luonnosta kiinnostuneita ihmisiä, teini-ikäisenä olin
innostunut linnuista ja tieteestä olen aina haltioitunut. Mutta nähdäkseni nämä
seikat eivät vielä selitä sitä, miksi olen kohta parinkymmenen vuoden ajan
systemaattisesti seurannut ja popularisoinut evoluutiobiologiaa ja siihen
liittyviä aloja. Veikkaan, että kyse on suurelta osin jonkinlaisesta oikeaan
hetkeen osuneesta vallankumouksellisuuden kokemuksesta ja sitä seuranneesta
identiteetin muodostumisesta.
Tämä vallankumouksellisuus on paradoksaalista, sillä
opiskeluvuosinani sosiobiologit ja evolutionistit nähtiin pikemminkin
konservatiiveina, vallitsevan järjestyksen ylläpitäjinä. (Tämäkin on
paradoksaalista, sillä alan harjoittajien taustojen perusteella sosiobiologiaa
olisi yhtä hyvin voitu pitää vasemmistoliberaalien salaliittona.) 1970- ja
80-luvuilla käyty kiista ihmisen sosiobiologiasta, eli biologian soveltamisesta
ihmisen käyttäytymiseen, päättyi tieteellisillä areenoilla sosiobiologian
ilmiselvään voittoon. Julkisuudessa ala kuitenkin kärsi tappion – jopa siinä
määrin, että 1990-luvulla opiskelleelle ajatukset näyttäytyivät uusina ja
radikaaleina. Liisa Keltikangas-Järvinen (2008) toteaakin, että harva hänen
luennoilleen tuleva opiskelija tietää, mitä sosiobiologia oikeasti tutkii ja
mitä se on tutkimistaan ilmiöistä sanonut, mutta ”kaikki tietävät, että
sosiobiologia on paha asia”.
Katsotaan ensin, millainen ihminen on vallankumouksellinen.
Jätetään mahdolliset perinnölliset taipumukset sivuun ja tarkastellaan
altistavia ympäristöolosuhteita. Ensinnäkin vallankumouksellinen kokee usein
olevansa suhteellisen huonossa asemassa yhteiskunnassa. 1990-luvun puolivälissä
olin vastavalmistunut maisteri alalta, joka ei osoittautunutkaan niin
kiinnostavaksi. Tulevaisuudennäkymäni eivät olleet huikeita. (Koulutusammattini
on elintarvikekemisti. Naistutkimuskriittisen pamfletin jälkeen kolumnisti Anne
Moilanen – sittemmin Paavo Arhinmäen avustaja tämän hallituskaudella –
nimitteli minua Helsingin Sanomissa
termeillä ”Kananmunatieteilijä! Maksalaatikkotieteilijä!”. Tällaisten inhoa
herättävien mielikuvien käyttö on tuttua historiasta: Goebbels olisi ollut
ylpeä Moilasen heitoista – paitsi että pilkka sattui tässä tapauksessa omaan
nilkkaan koulutusalani naisvaltaisuudesta johtuen. Kaiken lisäksi minun pitäisi
tietysti olla imarreltu henkilöön käyvistä hyökkäyksistä. Yleensähän ne
tarkoittavat, että vastapuolella ei ole älykkäitä vasta-argumentteja.)
Toiseksi vallankumouksellinen kokee usein, että hänen
yhteisöään ei uhkaa mikään ulkoinen vaaratekijä. Yhteisön sisäisten
erimielisyyksien korostaminen ei siis toisi hänelle haittaa. Nuoruusvuosinani
kellot kävivät Suomessa vielä Moskovan aikaa; sosiaalitieteissä myös Wienin ja
Pariisin aikaa. En muista tarkalleen, kuinka vahvaksi tuolloin koin
freudilaisten, postmodernien tai marxilaisten oppien aseman, mutta ainakin
saatoin epäillä, että vaihtoehtojen esiin tuominen ei huonontaisi asemiani.
Biologia ei sinänsä ole yhteiskunnallisia oppeja vastaan tai niiden puolesta,
mutta niiden taustaoletuksista biologialla ja luonnonvalinnalla on
luonnollisesti paljon sanottavaa.
Kolmanneksi vallankumouksellinen usein kokee, että hän saa
yhteisönsä ulkopuolelta sellaista tukea, joka lupaa parempaa asemaa vallitsevan
järjestyksen muuttumisen jälkeen. Tässä tapauksessa tuki ei tietenkään ollut
konkreettista. Se oli jotakin paljon vankempaa. Evoluutiosta ja ihmisluonnosta
on jostakin syystä päätynyt kirjoittamaan niin moni huipputason tutkija ja
kynäniekka [2], että heitä lukiessaan kokee väkisinkin seurustelevansa maailman
fiksuimpien ihmisten kanssa. Tämän blogin lukijalla tuskin sellaista tunnetta
on ollut, mutta toivottavasti se on edes johtanut haluun tutustua heihin.
ALAVIITTEET
[1] (Tämä on muokattu lainaus Mustaa valkoisella
–kirjastani.) Demokratian eräs ongelma on sen määritteleminen: ei ole selvää,
milloin jotakin poliittista järjestelmää tulee kutsua demokraattiseksi.
Historian kuluessa on syntynyt monenlaisia yhteisöjä, joissa on äänestämällä
valittu edustuksellisia vallanpitäjiä. Virallisesti nämä esidemokraattiset
yhteisöt ovat kuitenkin saattaneet olla kuninkaan tai muun hallitsijan
alaisuudessa. Jopa joillakin merirosvolaivoilla vallinneita olosuhteita on
kutsuttu demokraattisiksi. Myös valtiollisten demokratioiden määritteleminen on
melko sattumanvaraista. Esimerkiksi Intiassa kansalaisten väliset erot
poliittisissa vaikutusmahdollisuuksissa ovat valtavia, ja osalta intialaisista
puuttuvat kansalaisoikeudet käytännössä kokonaan. Silti Intiaa sanotaan
maailman suurimmaksi demokratiaksi. Demokratian ”mallimaassa” Yhdysvalloissa
ihmiset taas luottavat nykypoliitikoihin ennätyksellisen vähän.
Usein väitetään, että Ranskan vallankumous 1700-luvun
lopussa oli demokratioiden synnylle ratkaiseva historiallinen tapahtuma. Silti
naiset saivat Ranskassa äänioikeuden vasta 1940-luvulla. Modernin ihmisen
korvaan ajatus vain toisen sukupuolen demokratiasta kuulostaa absurdilta.
Tilanne oli vielä katalampi Sveitsissä: kansainvälisessä demokratiavertailussa
Sveitsi on saanut täydet pisteet jo vuodesta 1848, mutta silti naiset saivat
äänestää siellä vasta 1970-luvulla. (Totalitaristinen Neuvostoliitto taas antoi naisille samankaltaiset oikeudet
kuin miehille heti kommunistisen järjestelmän tultua voimaan.)
Kenties yleisimmin demokratiaa ajatellaan individualistisesti,
vaaliuurnilla voitettavana tai hävittävänä kilpailuna. Jotta enemmistö tai
enemmistön valtuuttamat henkilöt eivät käyttäisi valtaansa väärin – sitä
tapahtuu jossakin määrin väistämättä – tarvitaan (perustus)laillinen
oikeusjärjestelmä, joka antaa riittävän suojan omaisuudelle ja instituutioille.
Tästä sekä liberaalit että konservatiivit ovat yksimielisiä. (Tosin
oikeistopiireissä vaalidemokratia toisinaan liitetään taloudelliseen
seisahtumiseen ja/tai hallinnollisen byrokratian liikakasvuun. Vasemmistopiireissä
taas on perinteisesti korostunut yhteiseen osallistumiseen perustuva
demokratia, jonka tavoite on alistaa talouselämä julkiseen kontrolliin.
Nykyiset sosiaalidemokraatit tosin ovat sitoutuneet liberaaliin demokratiaan,
jota he eivät enää pidä kapitalistisena.) Vaalijärjestelmän uskottavuuden
kannalta on lisäksi olennaista, että uskonnolliset instituutiot ja valtio on
riittävässä määrin erotettu toisistaan. Esimerkiksi joidenkin Lähi-idän
valtioiden teokraattisuutta voidaan pitää merkittävänä esteenä niiden
demokratisoitumiselle (ja vaurastumiselle). Valtion ja uskonnon kiinteät
sidokset tekevät monista islaminuskoisista maista myös suvaitsemattomia.
Vaalikilpailun lisäksi demokratiaa voidaan tarkastella joko
ideaalien tai käytännön kannalta. Anarkistit esimerkiksi haluavat suorempaa
demokratiaa ilman keskusjohtoisuutta. Heille edustuksellinen demokratia on vain
julkisivu, joka peittää eliitin ylivallan ja massojen alistamisen. Fasistit
taas haluavat ”totalitaarista demokratiaa”. Siinä puoluepolitiikan ja
vaalikilpailun nähdään tuovan vain korruptiota ja epäjärjestystä.
Ilmastonmuutoksen ja väestönkasvun tuomien inhimillisten katastrofien takia on
syytä mainita myös ”ekologinen demokratia”, joka sekin on ääriradikaalia
osallistuvaa demokratiaa. Erityisesti niin kutsuttujen syväekologien mukaan
vapaisiin vaaleihin perustuva järjestelmä jättää huomiotta tulevat sukupolvet
ja muut lajit. He pelkäävät, että vapailla vaaleilla valitut päättäjät eivät
pysty rajoittamaan ihmisten vapauksia riittävästi, jotta mielekäs elämä voisi
maapallolla jatkua. Syväekologinen demokratianäkemys on siis ristiriidassa
demokratiaan yleisesti liitettyjen oikeuksien, vapauksien ja vaurauden
tavoittelun kanssa.
[2] Aloitin tämän blogimerkinnän kirjoittamisen Richard
Dawkinsin 75-vuotissyntymäpäivänä. Ilman hänen kirjojaan tuskin olisin alalla.
PS. Hannu Pietiäinen kirjoitti Tieteessä tapahtuu 2/2016 -lehdessä osuvasti synnistä, johon olisin
sortunut useammin, jos vain olisin kekseliäämpi ja sivistyneempi: tekstien
otsikointi kirjallisuuden ja populaarikulttuurin klassikoiden mukaan.
Muistaakseni vain yhdessä blogikirjoituksessani otsikko on saanut nimensä
populaarikulttuurin puolelta. (Parissa kirjassani toki siteeraan Lapinlahden lintuja; kappaleita Se tekee gutaa
ja Vihtaasi on kustu – jotka
lienevätkin parhaimpia kohtia kyseisissä kirjoissa...) Suomalaisen tietokirjan
nimisuosikkini on 1970-luvulta: Pekka Nuortevan Elohopea Suomen
luonnossa ja hallintokoneistossa.