Julkisuudessa viime aikoina olleen Ha-Joon Changin
talouskirja 23 tosiasiaa kapitalismista
on erinomainen ja suurelta osin valtavirran vastainen esitys
(kansan)taloustieteen teorioista ja perusteista. Ihmisluontoa etsimässä -kirjassani kirjoitin aiheeseen
liittyen seuraavasti:
Kansantaloustieteessä havaintoaineisto on yleensä hajanaista ja kontrolloimatonta – ja täten yhteensopivaa monen eri teorian kanssa. Koska havaintojen tulkinta usein lisäksi vaikuttaa harjoitettuun politiikkaan, ei ole lainkaan yllättävää, että ihmiset niin hyvin sietävät omien makrotaloudellisten teorioidensa puolustajia ja kilpailevien teorioiden vääristelijöitä.
Tuonkaltainen ”moniarvoisuus” ei luonnollisesti sovi yhteen
tieteen tavoitteiden kanssa.
Richard Alexanderin kirjoitusten ympärille koottu Human Social
Evolution on teos, jota olen odottanut:
nerokkaan biologin ja moraali- ja yhteiskuntafilosofin kootut ajatukset
samoissa kansissa, päivitettynä tuoreilla tutkimuksilla.
Richard Dawkinsin omaelämäkerran jälkimmäinen osa vaikuttaa yhtä
sujuvalta ja ammattimaiselta – kenties liiankin laskelmoidulta – kuin hänen
aiemmat kirjansa.
Bruce Hoodin Domesticated Brain käsittelee sitä, miten ihmislaji on onnistunut
kesyttämään itsensä. Ihmisen evoluutioympäristössä ryhmän ulkopuolelle
joutumisella oli yleensä katastrofaalisia seurauksia. Siksi olemme
kiinnostuneet siitä, mitä muut meistä ajattelevat ja siksi mukaudumme ryhmämme
normeihin. Läpi lajihistorian lisääntymismenestyksen kannalta on ollut
ratkaisevaa, mitä ryhmämme jäsenet meistä ajattelevat.
Joshua Greenen Moral Tribes näyttää ensisivujen perusteella kirjalta, joka parhaiten selittää ja
auttaa ymmärtämään ihmisryhmien ja ideologioiden välille muodostuvia
jännitteitä. Jos joku näistä kirjosta kannattaa lukea, se on luultavasti juuri Moral
Tribes – etenkin jos olet mukana
politiikassa.
Flemming Rosen teos Tyranny of Silence on vakuuttanut minut entistä enemmän sananvapauden
tärkeydestä ja itsesensuurin haitallisuudesta. Kirja kertoo
Muhammed-pilakuvakuohunnasta. Teos on tärkeä, vaikket olisikaan päättämässä
muiden asioista.

...Jumala halusi ihmisten erehtyvän ja tekevän tyhmyyksiä. Hän on kuin isä, joka jättää lapset oman onnensa nojaan ja sitten kurkkii julkeasti nurkan takaa, miten pienokaiset tekevät tyhmyyksiä, loukkaavat itsensä, tappelevat ja telovat itsensä. Sitten isä palaa takaisin, on muka kauhean hämmästynyt kaikesta tapahtuneesta ja rankaisee pahimpia huligaaneja julmasti. Lapset nyyhkivät, että ei me koskaan enää, iskä pliis! Mutta pappa oli muka vain halunnut nähdä, mitä tapahtuu kun toistaitoiset saavat vapauden, vaikka kuka tahansa ulkopuolinen ymmärtää, että tällainen isä on mieleltään sairas sadisti.
Tuollaisesta olisi joskus Suomessa saanut syytteen – ja
monessa maailmankolkassa edelleen saa.)
