Alla oleva kirjoitukseni ilmestyi Kulutustutkimus 2/2016
-lehdessä oheisen piirrokseni kanssa (sivut 70-78):
Teemanumeron puheenvuorossa tietokirjailija Osmo Tammisalo tarjoaa selityksiä sukupuolieroille kosmetiikan kulutuksessa. Kulutustutkijoiden kentän ulkopuolelta tuleva tieteen kansanomaistamisen asiantuntija analysoi puheenvuorossaan kulttuurin, psykologian ja biologian roolia asiayhteydessä, joka on herättänyt lukuisten kulutustutkijoiden mielenkiintoa niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Lehdessä on myös artikkeli kaupallisesta seksistä (Hannu
Lehti & Pekka Räsänen). Siitä lyhyt ote:
Kun kontrolloimme taustatekijät, erot naisten ja miesten välillä eivät häviä, vaan kasvavat. Kun muut tekijät on otettu huomioon, naiset kokevat pornografian yli neljä kertaa suurempana yhteiskunnallisena riskinä kuin miehet ja prostituution lähes kolminkertaisena riskinä ristitulosuhteella mitattuna. Tulosten perusteella näyttää siltä, että sosiaalinen rooliteoria ei pysty selittämään täysin naisten ja miesten eroja vaan taustalla saattaa olla sukupuolisidonnaiset lisääntymisintressit.
Ville Salonen ja Samuel Piha taas kirjoittivat
evoluutiopsykologisesta (EP) kuluttajatutkimuksesta (sivut 50–69):
Vaikka EP on moniulotteinen lähestymistapa moniin kuluttamisen ilmiöihin, sen tutkimuskäyttö on menetelmällisesti suuntautunutta. Siinä missä EP voi tarjota pohjaa myös laadulliselle tutkimukselle ja toimia yhteistyössä laadullisen tutkimuksen kanssa, evoluutiobiologian ja psykologian oletusten synteesinä se sopeutuu parhaiten kokeellisiin tutkimusasetelmiin. Sen sijaan aineistot voivat olla monipuolisia: historiallisista tilastoista verkkokauppojen klikkianalyyseihin.
- - -
Selityksiä
sukupuolieroille kosmetiikan kulutuksessa
Naiset käyttävät miehiä enemmän rahaa vaatteisiin ja
kosmetiikkaan. Miksi? Mikä selittää tätä keskimääräistä eroa sukupuolten
välillä? Aloitetaan tarkastelu ilmiön mahdollisesta yleismaailmallisuudesta.
Esiteollisia yhteisöjä koskeva antropologinen aineisto ei
ole ”kauneudenhoitotuotteiden” suhteen yksiselitteistä. Kulttuurista riippuen
koristautumista harjoittavat toisinaan enemmän miehet, toisinaan naiset.
Lukemastani antropologisesta kirjallisuudesta uskallan kuitenkin arvella, että
ennen maanviljelyn aloittamista, eli olosuhteissa, joissa ihmislaji on
valtaosan elänyt, ”arkikosmetiikkaa” käyttivät eniten tytöt tai nuoret naiset.
Kauneudenhoitotuotteita olivat tuolloin esimerkiksi
kukkakoristeet tai iholle hierottavat kasviöljyt. Miesten koristautuminen taas
tapahtui useammin rituaaleissa, juhlatilaisuuksissa ja sodankäyntiä varten.
Tällöin tarkoitus oli viehättävyyden sijasta pikemminkin osoittaa statusta tai
sitoutumista ryhmään. Asiasta ei kuitenkaan ole kattavia selvityksiä,
varhaisten antropologien kuvauksiin on syytä suhtautua epäillen ja huomioitavia
muuttujia on valtavasti. Tarkastelu saattaa ikuisesti jäädä spekulaation
asteelle.
Mainonta vai kulttuuriset odotukset?
Vaikka kyseinen sukupuoliero ilmenisi ainoastaan
länsimaissa, sille pitää etsiä selitystä. Yksi mahdollinen selittäjä on
mainonta; lapsesta saakka jatkunut sellaisten mainoskuvien pommitus, joissa
naiset huolehtivat miehiä enemmän ulkonäöstään. Vaikka mainonta lisää
kosmetiikan myyntiä, sukupuolierojen selittäjäksi siitä ei ole. Tätä voidaan
perustella jo sillä, että mainonta ei ole sattumanvaraista. Markkinointia
pikemminkin suunnataan sinne, mistä voittoja on saatu ja saatavissa.
Kosmetiikan tuottajat mieluusti näkisivät enemmän itseään
ehostavia miehiä. Siitä avautuisivat valtavat markkinat, jos miehet vain
saataisiin yhtä huolestuneiksi ulkonäöstään. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut.
Nuorukaisten kosmetiikan kulutusta on pystytty jonkin verran kasvattamaan,
mutta vanhempia miehiä ei juuri ole saatu liikkeelle. Suuri osa miesten
käyttämästä kosmetiikasta on myös naisystävien ostamaa.
Entä mainonta ja homomiehet? He käyttävät keskimäärin
enemmän rahaa kosmetiikkaan kuin heteromiehet. [1] Mainontaa saatetaan suunnata
mieshomoseksuaaleille sillä perusteella, että he ovat sopiva kohderyhmä. He
ovat useammin lapsettomia, joten heillä on enemmän mahdollisuuksia perhe-elämän
ulkopuoliseen kuluttamiseen. Tämä perustelu ei vaikuta pätevältä, sillä
ostovoiman perusteella heteromiesten olettaisi olevan vielä houkuttelevampi
kohde – heitähän on lähes 50 % kuluttajista. [2] Kyse täytyy olla jostakin
muusta.
Jos mainonta ei selitä kosmetiikan kulutuksessa havaittuja
sukupuolieroja, voiko kyse olla jonkinlaisista kulttuurisista odotuksista? Voivatko
odotukset olla mainontaa vahvempia niin, että mainostajien ei kannata edes
pyrkiä muuttamaan odotuksia? Mikäli näin on, kulttuuriset odotukset
oikeanlaisesta käyttäytymisestä selittäisivät sekä mainonnan suuntautumista
että mainonnan avulla saatuja voittoja. Kulttuuri on täynnä tapoja ja normeja,
joita on hankala muuttaa ja joille ei ole loogista hyötyperustetta.
Odotukset ja normit eivät kuitenkaan ilman tarkennuksia ole
riittävä selitys sukupuolieroille. Pitäisi kertoa, kuka odottaa mitä ja miksi.
Mistä normit ovat tulleet? Miksi odotukset joskus tehoavat, joskus eivät?
Kulttuuri koostuu lukuisista alajärjestelmistä, esimerkiksi teknologisista,
tiedollisista tai arvoihin liittyvistä järjestelmistä. Kaikki kulttuurin
osa-alueet levittäytyvät erilaista tahtia, epätäydellisesti, muotoaan muuttaen
ja silti jollakin tavoin toisistaan riippuvaisina. Kuka siis odottaa
sukupuolilta juuri tietynkaltaista käyttäytymistä? Miksi hän tai se sitä tekee?
Millä mekanismilla ja miksi odotukset vaikuttavat kohteeseen? Kulttuurin
patriarkaalisuus tai muu yksinkertainen historiasta kumpuava seikka ei
sellaisenaan riitä selitykseksi. Tai vähintäänkin selityksessä tulisi olla
arvio siitä, miksi patriarkaalisuus aiheuttaa juuri tällaisia eroja tai miksi
patriarkaalisuus on niin vallitseva järjestelmä.
Kulttuuri ei ole taivaasta pudonnut möhkäle, joka sattuu
tuottamaan milloin millaistakin käyttäytymistä. Kulttuuri on sekä
menneisyydessä vaikuttaneiden että kullakin hetkellä elävien ihmisten luomus.
Olitpa kosmetiikan kuluttaja, myyjä, valmistaja, tuotekehittelijä, mainostaja
tai vaikkapa meikkimainonnan vastustaja tai mainontaa säätelevä viranomaistaho,
kutakin käyttäytymismallia voidaan pitää yksilön pyrkimyksinä hyötyä
kulttuurista. Ne ovat strategioita, jotka menestyvät jollakin tavalla. Ihmisten
pyrkimykset hyötyä kulttuurista puolestaan ovat muokanneet kulttuuria
sellaiseksi, että yhä uudet sukupolvet ovat voineet löytää kulttuurisen
lokeronsa. Tämä on tehnyt kulttuurista suhteellisen joustamatonta. Yhteiskunnan
jäsenten yhteinen etu ei siis ole se, että kulttuuria olisi helppo muuttaa.
Kulttuurin joustamattomuus puolestaan tarkoittaa, että
yksilöiden on useimmiten toimittava taipumustensa mukaisesti. Siksi yksilöiden
väliset synnynnäiset erot eli myös ihmisluontoon kuuluvat sukupuolierot tulee
huomioida käyttäytymistä selitettäessä. Lisäksi on muistettava, että vaikka
sukupuolten käyttäytyminen olisi samanlaista, kuten esimerkiksi yksiavioisessa
parisuhteessa, taustalla vaikuttavat mielentoiminnot ja mielihalut eivät välttämättä
ole samanlaisia.
Sukupuolierojen synnynnäisyyden puolesta ja
kulttuuriselitystä vastaan puhuu moni empiirinen havainto. Esimerkiksi useimmat
psykologiset sukupuolierot – persoonallisuudessa, seksuaalisuudessa, asenteissa
ja kognitiivisissa kyvyissä – ovat huomattavasti suurempia kulttuureissa,
joissa sukupuolten välinen sosiopoliittinen tasa-arvo on suurempaa ja joissa
sukupuoliroolien opetus on tasa-arvoisempaa (Schmitt 2015). Jopa sukupuolierot
joissakin fyysisissä piirteissä – pituus, painoindeksi, ylipaino ja verenpaine
– ovat suurempia tasa-arvoisemmissa kulttuureissa. Nämä löydökset ovat
ristiriidassa patriarkaalisuuteen perustuvan selityksen kanssa. Mikäli
havainnot pitävät paikkansa, oletus monien sukupuolierojen sosiokulttuurisesta
alkuperästä voidaan hylätä.
Vuorovaikutukset vai ihmisluonto?
Mainonta ja kulttuuriset odotukset eivät siis sellaisinaan riitä selittämään sukupuolieroa kosmetiikan
kuluttamisessa. Mutta tarvitaanko siihen silti biologiaa ja ihmisluontoa? Ehkä
kyse on sosiaalisten tekijöiden vuorovaikutuksista. Ehkä odotukset ja mainonta
ruokkivat toisiaan. Ehkä kyse on takaisinkytkennästä ja itseään toteuttavista
ennusteista.
Ihmiset ovat ympäristöään seuraavia otuksia. He voivat tulla
tietoisiksi siitä, että heidät on luokiteltu johonkin kategoriaan (esim.
pakolainen, homoseksuaali, asperger-aikuinen). Tämä luokittelu saattaa
vaikuttaa heidän käyttäytymiseensä, mikä puolestaan saattaa vaikuttaa tuleviin
luokitteluihin ja niin edelleen. On mahdollista, että tällaiset ideoiden, käsitteiden
ja sosiaalisten tapojen vuorovaikutukset ovat varsin voimakkaita.
Pääpointti tieteen kannalta on vuorovaikutusteorian
selitysvoima. Vakavasti otettavan teorian on pystyttävä ennustamaan tai
selittämään ihmisen käyttäytymistä. Vetoaminen vuorovaikutuksen
monimutkaisuuteen ei riitä, vaan on selvitettävä kehä- ja vuorovaikutusten
voima ja merkitys. Näiden tutkiminen empiirisesti ja varsinkin kokeellisesti on
yksi vaikeimpia haasteita ihmistieteissä, mutta tähän on
kulutustutkimuksessakin pyrittävä. Jos tilanne lopulta niin vaatii, on
myönnettävä, että kyse on vasta arvelusta, ei vielä tieteellisestä
selittämisestä.
Kun vuorovaikutusteoriat vähitellen kenties kehittyvät
testattavuuteen asti, niistä saattaa lopulta jäädä jäljelle yksi empiirinen
kysymys: miten ideat vaikuttavat meihin? Jos kysymystä tarkennetaan edelleen,
päädytään perimmäiseen pulmaan oikean ja väärän, siis moraalin ja
moraalitunteiden alkuperästä. Näin ollen selityksen tulee sisältää huomioita
siitä, millä tavoin moraaliset tunnevalmiutemme toimivat.
Selitykseen ei toisin sanoen riitä huomio siitä, että
kulttuuri muokkaa ihmisten käyttäytymistä. Kunnollinen teoria huomioi sen, että
1) ihmisellä on monenlaisia synnynnäisiä valmiuksia ja että 2) nämä
inhimilliset psykologiset taipumukset vaikuttavat tapojen, normien ja
yhteiskunnallisten instituutioiden dynamiikkaan. Jopa mielivaltaisimmat ja
pelkän vertaisrankaisun avulla leviävät normit nojaavat ihmiselle
lajityypillisiin ja evolutiivisesti kehittyneisiin reaktioihin. Normit eivät tässä
mielessä ole kulttuurisia kuriositeetteja. Ihminen ei myöskään ole kaiken
omaksuva ja passiivinen kulkuneuvo, jonka avulla kulttuuriset tavat – vaikkapa
sukupuolten valtasuhteet – jatkavat olemassaoloaan. Sen sijaan ihmisluonto on
aktiivisesti rakentamassa kaikkia kulttuurisia tapoja, etenkin parisuhteita ja
perheitä. Kulttuurintutkimuksen on siksi tunkeuduttava ihmismieleen ja
katsottava, miten sen ohjelmisto on kehittynyt ratkaisemaan eloonjäämisen ja
lisääntymisen kannalta tärkeitä ongelmia.
Tässä ei tietenkään väheksytä ihmisaivojen kykyä omaksua
kulttuurisia normeja. Ihmismieli on kuin suunniteltu oppimaan ja sisäistämään
käyttäytymismalleja. On kuitenkin huomattava, että kyseinen ominaisuus on
kaksiteräinen miekka. Mitä joustavampi ja oppivampi eliö on, sitä useammilla
tavoilla se voi käyttäytyä itselleen sekä haitallisesti että hyödyllisesti. Ja
mitä enemmän yksilö pystyy oppimaan, sitä enemmän se pystyy hyötymään
lajitoveriensa kokemuksista, mutta samalla sillä on suurempi riski tulla
lajitoveriensa hyväksikäyttämäksi. Lajikumppaneillahan on omat intressinsä. Siksi
luonto on karsinut liian helposti muokkautuvia ja manipuloitavia yksilöitä.
Emme ole sellaisten jälkeläisiä, joita muut pystyivät loputtomasti käyttämään
hyväksi. Mainostajien ja totalitarististen ideologioiden harmiksi ihminen ei
ole muovailuvahaa. [3]
Biologia ja psykologia eivät selitä kulttuuria
Kosmetiikan kulutuksessa evoluutioteorian soveltaminen on
erityisen tärkeää, sillä aihe liittyy moraalinormien lisäksi parinvalintaan ja
lisääntymiseen. Niissä luonnonvalinnan vaikutus on suoraviivaisinta ja
sukupuolierot selkeimpiä. Biologinen logiikka kosmetiikan kulutuksessa on myös
helppo ymmärtää. Molemmat sukupuolet tunnistavat ja suosivat
kumppaniehdokkaassa piirteitä, jotka evoluutioympäristössä kertoivat
hedelmällisyydestä (ja sopivuudesta kumppaniksi ja perhehoivan tuojaksi).
Esivanhempamme eivät siis pitäneet hedelmättömiä kumppaneita haluttavimpina.
Mutta mistä kumppaniehdokkaan hedelmällisyys kävi ilmi? Tässä kohdin luonto ei
kohdellut sukupuolia tasaveroisesti: naisella hedelmällisyydestä kertovat
piirteet ovat selvemmin näkyvillä.
Tämä on luultavasti tärkein syy, miksi miesten
mieltymyksissä naisen ikä ja fyysinen ulkomuoto ovat keskeisemmässä roolissa.
Mies taas ei tarjoa lisääntymisresursseja samaan tapaan suoraan vartalollaan.
Hän on kutakuinkin yhtä hedelmällinen varhaisteinistä vanhukseksi asti, ja
miesvartalon rasvakerroksen määrällä tai jakautumisella ei juuri ole merkitystä
hedelmällisyyden kannalta. Siksi miehen muilla ominaisuuksilla, esimerkiksi
älykkyydellä ja sen tuomalla statuksella, on parinvalinnassa keskimäärin
suurempi merkitys. [4] Kyseiset sukupuolierot on havaittu käytännössä kaikissa
tutkituissa kulttuureissa.
Se, että sosiaalitieteet eivät yleensä ole hyväksyneet
tämänkaltaisia yleisiä ja yksinkertaisia selitysmalleja, on johtanut
ajatukseen, että sellaisia selityksiä ei voi olla olemassa. Jo niiden etsiminen
on joidenkin mielestä alentavaa ja halpamaista. On kieltämättä totta, että
monimutkaiselle käyttäytymiselle esitetty yleispätevä selitys saattaa tuntua
alentavalta. Mutta se ei ole läheskään niin alentavaa kuin selityksen
kieltäminen vain sen mahdollisen alentavuuden perusteella. Lisäksi tässäkään
tapauksessa kyse ei vielä ole kattavasta selityksestä. Se, miksi
parinvalinnassaan ja seksuaalifantasioissaan miehet niin voimakkaasti mieltyvät
kauneuteen/nuoruuteen (esim. tietynlaiseen rasvakudoksen jakautumiseen, ihon
sileyteen, terveisiin hiuksiin), ei sellaisenaan kerro, miten seikka
mahdollisesti päätyy kosmetiikan kulutukseen.
Millä tavoin sukupuoliero nuoruuden ja kauneuden
arvostamisessa siis siirtyy naisten haluun ehostautua? Kenties naiset ovat
jossakin elämänsä vaiheessa huomanneet (tietoisesti tai ei), että miehet ovat
heikompia ulkoisen kauneuden perään ja että miesten silmissä kauneus on
nuoruutta. Ehkä naiset siksi haluavat (tietoisesti tai ei) näyttää
viehättäviltä/nuoremmilta. Toki naiset ovat myös saattaneet havaita, että
kauneuden avulla voi menestyä myös muilla elämänaloilla, vaikkapa työnhaussa.
Tai kenties miehen tarkka silmä ulkoisen kauneuden perään on läpi lajihistorian
ollut niin voimakasta, että luonto suosi naisia, joilla oli synnynnäinen ja omaehtoinen motivaatio koristautumiseen. Kenties heille kehittyi
samalla voimakas kiinnostus ulkonäkövertailuun/-kilpailuun.
Kyseiset vaihtoehdot eroavat siinä, kuinka synnynnäisiä ne
ovat. Kuvaavampi esimerkki tästä on ihmisen kielikyky. Siihen kuuluu joukko
synnynnäisiä valmiuksia, jotka muilta lajeilta puuttuvat. Puhutun kielen
synnynnäisyydestä ja universaaliudesta huolimatta kielen oppiminen vaatii, että
lapsuusympäristössä puhutaan jotakin kieltä. Tietyn kielen oppiminen taas
vaatii, että ympäristössä puhutaan juuri tätä tiettyä kieltä. Suomen oppiminen
on siis vähemmän synnynnäistä kuin ylipäätään kielen oppiminen. Kielikyvyn
universaaliuden vuoksi on perusteltua puhua kielivaistosta mutta ei
suomenkielenvaistosta. Samalla tavoin hiuslakan tai luomivärin käyttö on
vähemmän synnynnäistä kuin ylipäätään kaunistautuminen. Molemmat vaativat jonkin
verran ympäristötekijöitä kehittyäkseen, mutta juuri tiettyjen ehostustapojen
omaksuminen vaatii ympäristöltä vielä enemmän.
Tällä tavoin kosmetiikan kulutuseroja selvittävä tutkimus
muuttuu viime kädessä kysymykseksi yksilönkehityksestä. Minkä verran ja missä
elämänvaiheessa naisen/miehen tulee altistua millekin seikalle, jotta hän alkaa
haluta kaunistautumista? Vastaavasti minkä verran vaikkapa anorektikon on
pitänyt nähdä muotikuvia tai harrastaa ulkonäkövertailua? Koe-eläimenä ihminen
on surkea: olemme pitkäikäisiä ja sovellettavissa oleva koearsenaali on varsin
rajallinen. Siksi tällaisiin yksilönkehityksellisiin kysymyksiin – joiden
puutteeseen kulttuuripiirteiden selittäminen usein kilpistyy – voidaan usein
vastata vain vertailemalla eri lajeja, eri kulttuureja ja ihmisen eri
ikäkausia. Minkä ikäisenä halu näyttää kauniilta alkaa? Miten
keräilijäkulttuurit eroavat paimentolais- tai maanviljelyskulttuureista? Mikä
on kaunista apinaserkkujemme tai parisuhteita muodostavien nisäkkäiden
mielestä? Vertailevassa menetelmässä on puutteensa, mutta se takaa, että
tutkimus tuottaa muutakin kuin vain irrallisia tiedonpalasia, jotka eivät anna
mahdollisuuksia selvittää ilmiöiden alkuperää. Vertaileva menetelmä
mahdollistaa havaintoja yhdistäviä synteesejä.
Palataan sosiokulttuurisiin selityksiin. Kosmetiikan
kulutuksessa kyse voi olla myös siitä, että vanhemmat kannustavat tyttölapsiaan
koristautumaan. Kaikenlainen manipulointi ja lasten ohjailu on ihmiselle
tyypillistä. Siitä tulee kuitenkin esittää sama kysymys kuin ylipäätään naisten
suuremmasta kosmetiikankäytöstä. Miten vanhempien halu manipuloida tytärtään
kaunistautumaan on kehittynyt? Kenties vanhemmat ovat jossakin elämänsä
vaiheessa huomanneet (tietoisesti tai ei), että miehet ovat heikompia ulkoisen
kauneuden perään ja että miesten silmissä nuoruus on kauneutta. Ehkä vanhemmat
siksi toivovat (tietoisesti tai ei), että heidän tyttölapsensa haluaisivat
aikuisena näyttää viehättäviltä/nuoremmilta – jotta he voisivat kilpailussa
saada parhaan mahdollisen kumppanin. Tai kenties miehen tarkka silmä ulkoisen
kauneuden perään on lajin historiassa ollut niin voimakasta, että
luonnonvalinta suosi isiä ja äitejä, jotka olivat omaehtoisesti motivoituneet
iskostamaan tyttäriensä mieliin kiinnostusta koristautumiseen. Niin tai näin,
evoluutioteoriaa ja ihmisluontoa on pidettävä mukana myös tarkasteluissa, jotka
nojaavat muiden yksilöiden tekemään manipulointiin.
Myös manipulointi on siis selitettävä. Kuka manipuloi ketä
ja miksi? Miksi vanhempien, sukulaisten tai muiden kanssaihmisten harrastama
manipulointi toisinaan vaikuttaa, toisinaan ei? Aihetta tarkasteltaessa on
muistettava, että syyn ja seurauksen suunta harvoin on ilmeinen. Lasten
käyttäytyminen saattaa nimittäin tuottaa vanhemmissa käyttäytymistä, joka ulospäin
näyttää kuin vanhemmat pyrkisivät sosiaalistamaan/manipuloimaan lastaan. Kyse
voi kuitenkin olla siitä, että vanhemmat reagoivat lapsen omaan ja hänelle
luontaiseen käyttäytymiseen.
Entä yhteiskunnalliset instituutiot ja niiden harjoittama
manipulointi? Järjestelmällisimmät manipuloijat ovat yleensä varakkaita ja
vaikutusvaltaisia: kirkot, koulujärjestelmät, yritykset, valtiot. Jopa
joihinkin yliopistollisiin tutkimusaloihin saattaa kuulua
manipulointipyrkimyksiä. Nämä käyttäytymistä manipuloivat instituutiot ovat
yksi syy, miksi evoluutiosta tai yksilöpsykologiasta ei kaikesta huolimatta
suoraan voida johtaa kulttuuria. Miljoonat ihmiset eri instituutioissa tekevät
ahkerasti töitä muokatakseen kansalaisten ajatuksia ja mieltymyksiä.
Mainostajat, hallitukset, koululaitokset, etujärjestöt, mediakonsernit ja muut
vastaavat yrittävät säälimättä muokata sitä, mitä sosiaalitieteiden tulee
selittää: ihmisten tapoja, makuja, normeja, ideoita. Kuluttajan ja
kulutustutkijan on kysyttävä, hyötyykö joku manipuloinnista ja miksi. Voisiko
hyötyjänä esimerkiksi olla vain idea/ideologia itse vai onko aina mukana
kysymys joidenkin yksilöiden taloudellisista/biologisista eduista?
Niin tai näin, manipulointiprosessi ei ainakaan länsimaissa
ole kovin keskittynyttä. Ei ole yksituumaista salaliittoa, joka yrittää tehdä
meistä heteroita tai kosmetiikan kuluttajia. Sen sijaan on evolutiivisesti
kehittynyt universaali ihmisluonto sukupuolieroineen, on normeja sisäistäviä
ihmisaivoja ja on kilpailua markkinaosuuksista ja lisääntymiskumppaneista.
Lisäksi on yksilöllisiä taipumuksia hyötymässä kulttuurin joustamattomuudesta
syntyvistä lokeroista. Tätä moninaisuutta katsellessa on helppo ymmärtää, miksi
ihmisen kulttuuria koskeva täsmällinen tiede saattaa olla mahdottomuus. On myös
helppo nähdä, miksi tieteen nimissä tehdyillä tasa-arvopoliittisilla
pyrkimyksillä ei juuri ole vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen.
Mikäli kulttuurinen muutos on tavoitteena, perustelluinta on
sallia eri tahojen avoimesti kilpailla mielistämme ja jossakin määrin
kukkaroistammekin. Kilpailu ja ilmaisunvapaus ovat vastalääkettä sille, että
jokin yksittäinen taho pystyisi kontrolloimaan ajatuksiamme. Samalla
yhteiskunnan on pidettävä huolta, että 1) on tieteellisesti suuntautuneita
tahoja, joiden yleisesti tunnistetaan
manipuloinnin sijasta pyrkivän objektiiviseen ja rationaaliseen päättelyyn ja
2) että näillä tahoilla on tästä syystä arvovaltaa. Epäonnistuminen tässä tehtävässä lisäisi vainoharhaisuutta
ja tekisi ihmisistä helpompia uhreja kaupalliselle ja ideologiselle
manipuloinnille.
Alaviitteet
[1] Naispuolisten homoseksuaalien kosmetiikankäytöstä on
varsin vähän tietoa. Ei tiedetä, millä tavoin heidän kulutuskäyttäytymisensä
muistuttaa miehille tyypillistä käyttäytymistä. Aiheeseen etäisesti liittyen on
osoitettu, että voimakas sikiöaikainen altistus androgeeneille (mikä näyttää
olevan syy-yhteydessä seksuaaliseen suuntautumiseen) lisää tyttölasten
mieltymystä pojille tyypillisiin leluihin. Jatkotutkimuksissa havaittiin, että
androgeeneille altistuneet tytöt välittivät vähemmän lelujen sopivuutta
koskevista sosiaalisista odotuksista (Hines ym. 2016, Pasterski ym. 2005).
Hormonialtistus ja perimä vaikuttavat toisin sanoen myös siihen, missä määrin
yksilöt mukautuvat sosiaaliseen paineeseen.
[2] Miespuolisten homoseksuaalien pieni prosenttiosuus –
yleensä 2–5 prosenttia tutkimuksesta riippuen – ja sensitiivisyys identiteetti-
ja julkisuuskysymyksissä saattaa toisaalta tehdä heistä mainostajille
epähoukuttelevan markkinointikohteen.
[3] Ihmisen kaltaisen sosiaalisen lajin kohtaamat
eloonjäämis- ja lisääntymisongelmat ovat niin mutkikkaita, että etevinkään
oppimaan suunniteltu tietokone ei osaisi ratkaista niitä. Eloonjääminen ja
lisääntyminen vaatii riittävän monipuolisen ohjelmiston, jonka osia evoluutio on
räätälöinyt juuri tiettyjä ongelmia varten. Ihminen on joustava ja älykäs
nimenomaan sen takia, että sille on kehittynyt erikoistuneita ohjelmistoja
hoitamaan yhteistyötä, ystävyyttä, pariutumista, ravinnonhankintaa ja muita
geenien jatkuvuuden kannalta elintärkeitä toimintoja. Oppiminen ja joustavuus
eivät poista näiden vaistonkaltaisten valmiuksien ja tunnereaktioiden
merkitystä. Joustavuus pikemminkin koostuu lukuisammista, mutta edelleen
suhteellisen joustamattomista emootio- ja motivaatiojärjestelmistä.
[4] Sukupuolierot ovat keskimääräisiä eroja. Parinvalinnassa
myös naiset arvostavat kauneutta ja miehet älykkyyttä. Lisäksi ympäristötekijät
mutkistavat tilannetta. Joissakin olosuhteissa esimerkiksi isien tarjoamilla
hoivaresursseilla on ratkaiseva rooli lasten eloonjäämisen kannalta, jossakin
toisaalla nainen taas kantaa vastuun elannosta lähes yksin. Tämä vaikuttaa
siihen, kuinka tärkeänä nainen pitää merkkejä miehen sitoutumisesta ja hänen
tarjoamastaan turvasta (Tammisalo 2005). Vastikään on myös osoitettu, että
naisen kokema rikosten pelko saa hänet suosimaan dominoivia ja fyysisesti
kookkaita miehiä riippumatta siitä, onko uhka todellinen (Ryder ym. 2016).
Kirjallisuutta
Hines, M., Pasterski, V., Spencer, D., Neufeld, S., Patalay,
P., Hindmarsh, P., Hughes, I. & Acerini, C. (2016): Prenatal androgen
exposure alters girls’ responses to information indicating gender-appropriate
behaviour. Philosophical Transactions of the Royal Society B. 371, 20150125. (doi:10.1098/rstb.2015.0125)
Pasterski, V., Geffner, M., Brain, C., Hindmarsh, P., Brook,
C. & Hines, M. (2005): Prenatal hormones and postnatal socialization by
parents as determinants of male- typical toy play in girls with congenital
adrenal hyperplasia. Child Development.
76: 264–278. (doi:10.1111/ j.1467-8624.2005.00843.x)
Ryder, H., Maltby, J., Lovedeep, R., Jones, P. & Flowe,
H. (2016): Women's fear of crime and preference for formidable mates: How
specific are the underlying psychological mechanisms? Evolution and Human
Behavior. Painossa.
Sarpila, O. & Räsänen, P. (2011): Personal care
consumption in Finland: trends in the early 2000s. International
Journal of Sociology and Social Policy. Vol
31: 7/8, 441–455.
Schmitt, D. P. (2015): The Evolution of Culturally-Variable
Sex Differences: Men and Women Are Not Always Different, but When They Are… It
Appears Not to Result from Patriarchy or Sex Role Socialization. Teoksessa:
Shackelford, T. & Hansen, R. toim. The Evolution of Sexuality. Springer.
Tammisalo, O. (2005): Rakkauden evoluutio – ihmisen
parinvalinnan biologiaa. Terra Cognita.
Helsinki.
PS. Dagens
Nyheterin kolumnisti Lena Andersson kirjoittaa naisten
koristautumisesta seuraavasti (kirjasta Enpä usko – Ajatuksia ja
kannanottoja. Siltala 2016):
Naisen asema saattaa olla kahden ilmiön evolutionaarinen yhteentörmäys. Nainen saa seksuaalista ja näin ollen lisääntymiseen liittyvää valtaa harjoittamalla monimutkaista peittämistä ja paljastamista – naamioitumista – mutta muilla elämänaloilla häntä halveksitaan, koska teennäisyyttä ja peittelyä pidetään epäluotettavuuden merkkinä. Näin ollen nainen joutuu ikävään tilanteeseen, sillä häntä rohkaistaan valitsemaan asioita, jotka tosiasiassa herättävät kummassakin sukupuolessa syvää epäluuloa.