Kulutustutkimus-lehdessä oli
pitkä juttuni miesten ja naisten eroista kosmetiikan kulutuksessa. Eräs lukija
lähetti sen johdosta oheisen netistä joskus imuroimansa kuvan. Hän ei kuitenkaan
muistanut sen alkuperää. Osaisiko joku kertoa kuvan taustasta? Siinä näyttäisi
olevan kaksi metsästäjä-keräilijää (luultavasti Etelä-Amerikasta) koristautumassa,
kenties jotakin juhlallisuutta varten. Kuva ainakin vaikuttaa aidolta.
Lisäys 20.1.: Kiitän saamistani kuvatiedoista (erit. J.B.). Tästä linkistä löytyy lisätietoja ja tästä vastaavanlainen kuva. (Kiitos lukijoille myös kuvanhakuohjeista...)
Lisäys 20.1.: Kiitän saamistani kuvatiedoista (erit. J.B.). Tästä linkistä löytyy lisätietoja ja tästä vastaavanlainen kuva. (Kiitos lukijoille myös kuvanhakuohjeista...)
Tässä linkissä on aiheeseen
liittyvä (varsin köykäinen) tutkimusraportti Scientific American -lehdestä. Kyseisen tutkimuksen löydöksiä on,
että meikkaaminen saattaa herättää seksuaalista kilpailua. Naisten kuvia
arvioidessaan koehenkilöinä olleet nuoret naiset ainakin arvioivat olevansa meikattuja
naisia kohtaan mustasukkaisempia. Miehet taas pitivät meikattuja naisia arvovaltaisempana
(more prestigious).
Mikä sitten on nykynaisten meikkaamisen
perimmäinen tausta? Matkiiko se joitakin hedelmällisyydestä tai jopa lastenhoivasta
kertovia piirteitä, kuten evoluution perusteella voidaan ennustaa? Steven
Pinker kirjoittaa How the Mind Works
(1997) -kirjassa seuraavasti, hänen mukaansa kyse on lähinnä nuoruuden eli
hedelmällisyyden imitoimisesta:
Nykynaisilla on vähemmän vauvoja, he saavat niitä vanhempina, he ovat vähemmän alttiina luonnonvoimille, he ovat paremmin ravittuja ja harvempien tautien vaivaamia kuin heidän edeltäjänsä. He voivat näyttää samalta kuin muinaiset teini-ikäiset pitkälle keski-ikään asti. Naisilla on myös teknologiaa simuloimaan ja liioittelemaan nuoruudesta, terveydestä ja naiseudesta kertovia merkkejä: silmämeikkiä (suurentamaan silmiä), huulipunaa, kulmakarvojen nyppimistä (pienentämään maskuliinista otsaharjannetta), pakkelia (hyödyntämään varjostuksen tuomia muotoja), tuotteita, jotka lisäävät hiusten kiiltoa, tuuheutta ja väriä, rintaliivejä ja vaatteita, jotka simuloivat nuoria rintoja. Heillä on satoja mikstuuroja, joiden väitetään pitävän iho nuoren näköisenä. Laihduttaminen ja treenaaminen voi pitää vyötärön kapeampana ja vyötärö-lantiosuhteen pienempänä, ja lisäksi voidaan toteuttaa illuusio liiveillä, korseteilla, vanteilla, krinoliineilla, sukkanauhavöillä, laskostuksilla, kartioilla ja leveillä vöillä.
Edvard Westermarck totesi jo
1930-luvulla, että sivilisaatio on tehnyt naiskauneudesta kestävämpää.
Entä miksi ikä näyttelee niin suurta roolia naisen (mutta pienempää miehen) haluttavuudessa?
Naiskauneuden ja nuoruuden välistä yhteyttä ei voida selittää sillä, että
länsimaissa, erityisesti mediassa, vallitsisi pakkomielle
nuoruudesta. Tai sitten kaikilla kulttuureilla on pakkomielle nuoruudesta.
Miesten ulkonäkö ei rapistu yhtä nopeasti, kun he vanhenevat; ei sen takia,
että media/kulttuuri olisi luonut jonkinlaisen seksistisen kaksoisstandardin,
vaan sen takia että miesten hedelmällisyys ei laske niin nopeasti.
Tämän ”epätasa-arvon” selitys on siis siinä, että ihmisnaaraalla
hedelmällisyysindikaattorit ovat selkeämmin esillä. Ihmiskoiras taas ei tarjoa
lisääntymisresursseja samaan tapaan suoraan vartalollaan. Hän on kutakuinkin
yhtä hedelmällinen varhaisteinistä vanhukseksi asti, ja miesvartalon
rasvakerroksen määrällä tai jakautumisella ei juuri ole merkitystä
hedelmällisyyden kannalta. Siksi miehen muilla ominaisuuksilla, esimerkiksi
älykkyydellä ja sen tuomalla statuksella, on parinvalinnassa keskimäärin
suurempi merkitys. (Kyseinen sukupuoliero ei muuta sitä seikkaa, että parinvalintamieltymyksissä
myös naisen älykkyydellä on suuri rooli, samoin kuin miehen ulkonäöllä ja iällä/nuorekkuudella.)
Miesten nuoruusmieltymyksiä on saattanut tukea se, että
suhteesta syntyvän jälkeläisen todennäköisyys saada hoivaa on huomattavasti
suurempi silloin, kun nainen on nuori. 20-vuotias saattaa tarjota hoivaa ja
apua jälkeläiselle 40 vuoden ajan, kun taas 40-vuotiaan tarjoama hoiva jää
pakostakin lyhyemmäksi. Tämä on saattanut olla merkittävä valintapaine
ihmislajilla, jonka lapsuus- ja nuoruusvaiheet ovat poikkeuksellisen pitkiä.
Lisäksi nuoren naisen vanhemmat ovat todennäköisemmin elossa investoimassa
lastenlastensa hyvinvointiin. Lajillamme myös muut sukulaiset kuin vain
vanhemmat osallistuvat pienokaisten hoivaamiseen. Lisäksi tautiriski on sitä
suurempi, mitä vanhemmasta yksilöstä on kyse. (Näitä aiheita käsitellään pitkästi
Rakkauden evoluutio -kirjassani).
PS. Tutkailin vanhoja tekstejäni
ja törmäsin alla olevaan matkakertomukseen. Vuonna 2014 Circus Helsingin
nuoria oppilaita osallistui sirkusfestivaaleille Saksan Wiesbadenissa. Esitys oli
Zeeebra! -vippilautanumero, joka sai tuomariston erikoispalkinnon. Olin
matkalla toisena huoltajana ja opettajana ja kirjoitin tuolloin ajatuksia ylös.
Teinit virnuilivat matkakertomukselleni, jonka he ja heidän vanhempansa saivat
sähköposteihinsa. Eräs nuorista jopa kysyi, kuinka monta olin ottanut tuon
kirjoittaessani.
Yksilönä sirkuksessa
ja yhteiskunnassa – Matkakertomus Saksan Wiesbadenista
Kaikkia ihmisryhmiä – miljoonien ihmisten valtioista pieniin
kaveripiireihin – voidaan luokitella sen mukaan, kuinka erilaisia tai
samanlaisia ryhmän jäsenet ovat. Erilaisuuden/samanlaisuuden aste on ratkaiseva
seikka monen asian kannalta: miten ryhmän jäsenet viihtyvät, miten ryhmä
menestyy, millaiset ihmiset hakeutuvat ryhmään ja niin edelleen.
Suomi on perinteisesti edustanut yhtenäiskulttuuria, jossa
kansalaisten odotetaan toimivan ja ajattelevan samalla tavalla. Tilanne näyttää
myös muuttuvan hitaasti. Tupokierrosten ja suomettuneen punamultakonsensuksen
jäljiltä yksilöperusteisen (ihmisoikeus)ajattelun on ollut vaikea juurtua
Suomeen. Kulttuurinen yhtenäisyys (tai nurkkakuntaisuus) on toisaalta
osaselitys Suomen taloudelliselle menestykselle ja korkealle elintasolle. Kun
ihmiset ajattelevat samoin, he kykenevät paremmin yhteistyöhön eivätkä joudu
ristiriitoihin. Lisäksi samanlaisuudesta koituu suoria hyötyjä. Kämppäkaveriksi
kannattaa valita sellainen, joka menee samaan aikaan nukkumaan, pitää samasta
huoneenlämmöstä ja jonka musiikkimaku on samanlainen.
Nurkkakuntaisuudestaan huolimatta Suomi on melko kaukana
yhdenmukaisuutta korostavista kollektivistisista kulttuureista, vaikkapa
Japanista. Tämä kävi ilmi esimerkiksi silloin, kun sirkusryhmä Taiwanista oli
joitakin vuosia sitten vierailulla Circus Helsingillä. He harjoittelivat
yhdenmukaisissa vaatteissa ja kaikki tehtiin täydellisessä järjestyksessä.
Yksilöitä ei näkynyt esityksissä eikä harjoituksissa. Tämä epäindividualistinen
lähtökohta oli tuottanut äärimmäisen tarkan ja vaikean esityskoreografian, joka
tuskin olisi onnistunut länsimaisessa sirkuskoulussa.
Äärimmilleen vietynä kollektivismi on suljetuissa
uskonnollisissa yhteisöissä, esimerkiksi Yhdysvaltojen amish-yhteisöissä.
Siellä toisinajattelua ei tavata eikä suvaita. Tämän vuoksi he voivat luottaa
toisiinsa. Ilman yhdenmukaista ajattelumaailmaa amishien uhrautumista vaativat
yhteistyötalkoot ja vastavuoroinen avuliaisuus olisi luultavasti mahdotonta.
Sisäänpäin lämpiävän yhteisöllisyytensä takia amish-yhteisöt menestyvät ja ovat
kohtuullisen vauraita, vaikka he käyttävätkin teknologiaa, joka on peräisin
ajalta ennen polttomoottoreita.
Yhdenmukaisuuden haitat ovat yhtä ilmeisiä kuin sen hyödyt.
Valtavirrasta poikkeavia ihmisiä saatetaan syrjiä, vähemmistöjä saatetaan
halveksia ja niin edelleen. Usein toisinajattelijoiden on pakko lähteä
yhteisöstä. Tämä tuo kärsimystä ja monenlaisia ristiriitoja. Ihminen haluaa
luonnostaan olla lähipiirinsä hyväksymä ja arvostama ja tulla hyväntahtoisesti
huomioiduksi. Se jää monelle kuitenkin haaveeksi, jos yhdenmukaisuuden paine on
kova. Yhdenmukaisuus myös kahlitsee luovuutta ja estää uusien ajatusten
syntymistä.
Joskus valtio pakottaa yhdenmukaisuuteen, toisinaan se
pyrkii torjumaan sitä. Esimerkiksi Yhdysvaltain perustuslakia on suunniteltu
turvaamaan, että valtio ei saa liikaa valtaa kansalaisiinsa nähden.
Yritysmaailma on luonnollisesti yrittänyt hyötyä tilanteesta, ja etenkin viime
vuosina se on onnistunut todella hyvin. Suuryritysten kasvanut valta Amerikassa
johtunee osin siitä, että ihmisten luottamus politiikkaan/demokratiaan on
ennätyksellisen matalalla. Tämä taas johtunee erilaisten eturyhmittymien
vaikutusvallasta parlamentissa ja kenties myös tavasta, jolla pankkikriisiä
hoidettiin.
Perinteisessä sirkuksessa ryhmänumerot on yleensä tehty
”kollektivistisesti”, samanlaisissa vaatteissa ja yhdenmukaisilla
koreografioilla. Saksan festivaaleilla ryhmäesityksiä oli Circus Helsingin
lisäksi kolme: neljä ukrainalaismiestä, kolme ukrainalaistyttöä ja kaksi
hiljaista unkarilaispoikaa. Kaikissa näissä esityksissä esiintyjät olivat
yhdenmukaisissa asuissa. Ukrainalaismiehillä oli myös yhdenmukaiset
koreografiat, lähes läpi esityksen. Circus Helsingin esityksessä yhteisiä
koreografia-osioita taas oli niukasti ja vaatteet korostivat yksilöiden välisiä
eroja. Molemmat esitystavat voivat tietysti olla viihdyttäviä ja koskettavia,
ja molemmilla tavoilla voidaan kertoa kiinnostavia tarinoita. Olen jäävi
sanomaan, mutta iso osa Circus Helsingin esityksen viehätyksestä syntyi juuri yksilöllisten
erojen tuomasta energiasta.
Ryhmänumeroiden luomisessa ja ylipäätään ryhmäharjoittelussa
on etsittävä jonkinlainen tasapaino seuraavien seikkojen välille:
1) Riittävästi yhdenmukaisuutta (jotta yhteistyö on
mahdollista ja jotta ihmiset luottavat toisiinsa),
2) Riittävästi yksilöllisyyden/erilaisuuden tukemista (jotta
ihmiset voivat/uskaltavat olla itsenään) ja
3) Riittävästi vapautta (jotta ihmiset voivat itse löytää
asiat, joita he haluavat tehdä ja joissa he ovat hyviä).
Opettamisessa tulen korostaneeksi kohtia kaksi ja kolme,
vaikka tunnistan, että monien asioiden kannalta kurinalaisempi yhdenmukaisuus
toimisi paremmin.
Yhdenmukaisuuden ja viihtyvyyden kannalta on tärkeää, että
dominoivat persoonallisuustyypit tai omien etujen ajaminen muiden
kustannuksella eivät saa ryhmässä valtaa. Näille on kuitenkin luonnollisia
vastavoimia. Joko määräilijä/itsekäs huomaa olevansa epäsuosittu ja ottaa
opikseen tai sitten ryhmätyö ei vain onnistu ja muodostuu uudenlaisia ryhmiä.
Joskus kunkin yksittäisen jäsenen etu on tietysti pitää huolta kaikkien ryhmän
jäsenten eduista. Yksilön ja ryhmän väliset eturistiriidat ovat pienimmillään
sota- ja kilpailutilanteissa, joissa kaikilta odotetaan uhrautumista ryhmän
hyväksi.
Keskellä Sebastiano Toma. |
Saksassa näkyi mainonnan ja brändien vaikutus nuoriin. Monet
ryhmässämme hihkuivat innosta nähdessään tiettyjä merkkivaatekauppoja keskustan
kävelykatualueella. Teini-ikäisillä on monesti ylikorostunut tietoisuus itsestä
(ainakin ulkonäöstä ja pukeutumisesta) ja suunnaton pelko ja huoli joutua
kaveripiirin ulkopuolelle. Tämän huolen ilmentymien seuraaminen on
rasittavimpia puolia teini-ikäisten kanssa työskentelyssä. Nuorten epävarmuus
johtunee osin silkasta kokemattomuudesta ja keskeneräisyydestä. Koska nuori ei
vielä ole mitään ja koska omaa kokemusta ei ole, nuoret tahtomattaan päätyvät
armeijamaiseen yhdenmukaisuuteen ja toisinaan pakonomaiseen auktoriteettien
vastustamiseen. Usein he myös päätyvät matkimaan suosittuja ja kauniita. (Tätä
tapahtuu joillakin eläinlajeillakin.) Mainonta käyttää kyseistä seikkaa
hyväkseen, ja tehoaa se tietysti moniin aikuisiinkin. Kun keski-ikäinen mies
päätyy ostamaan George Clooneyn mainostaman Rolexin, hän ei halua
sekunnintarkasti tietää paljonko kello on, vaan hän – luultavasti
tiedostamattaan – haluaa vaikuttaa menestyneeltä. Kaikki pystyvät järkeillen
ymmärtämään, että statusta, hyväksyntää tai suosiota ei saa kaupasta, mutta
harva uskaltaa astua pois mainosmaailman ohjailemasta kulutuskulttuurista.
Suurin osa Weisbadenin festivaalin esityksistä oli soolonumeroita.
Monet tyttöjen ja naisten esitykset nojasivat päälle liimattuun, narsistiseen
ja ylinaiselliseen keikistelyyn. Tällaisia esityksiä ei palkituissa juuri
nähty. Tosin joukossa oli narsistisia miesesityksiäkin, mutta ne olivat lähinnä
”olen herkkä ja ahdistunut runopoika” -laatua. Itseironiaa ei esityksissä juuri
ollut. Sirkuksen vaarallisuus näkyi siinä, että esiintyjistä kaksi kävi
tarkistuttamassa itsensä sairaalassa esityksensä jälkeen.