Ylen uutinen Timo Soinin entisen avustajan harjoittamista katolisista rituaaleista
sai minut pohtimaan uskontoa. En tässä puutu ministerimme tai hänen avustajansa
hörhöilyihin tai älylliseen laiskuuteen,
vaan muistelen joitakin lukemiani selityksiä uskonnolle.
Onko
väliä, väittääkö Soini olevansa
yhteydessä henkiolentoihin rukoilun
vai hiustenkuivaajansa kautta?
|
Yksi
selitys uskontojen olemassaololle on se, että uskonto itsessään on selitys.
Uskonto on tämän mukaan antanut esivanhemmillemme selityksen erilaisille
luonnonilmiöille, unista ja ukkosesta aina olemassaolokysymyksiin asti. Tämä
selitys olettaa, että esivanhemmillamme on ollut aikaa ja kiinnostusta pohtia
tällaisia kysymyksiä. Osa ihmisistä on epäilemättä halunnut ymmärtää asioita,
mutta jos tämä on selitys uskonnolle, samalla on selitettävä, miksi muut ovat
omaksuneet nämä selitykset ja vieläpä antaneet valtaa selityksen keksijöille.
Kuten muut uskonnon selitykset, tämäkään ei yksinään ole kattava.
Samankaltainen
uskonnon selitys on se, että ihmiset ovat saaneet uskosta lohtua ja lievitystä.
Kuolevaisuus ja vastaavat maalliset murheet ovat tämän mukaan synnyttäneet
tarpeen joillekin uskonnon osa-alueille, esimerkiksi lupaukselle anteeksiannosta
ja kuolemanjälkeisestä elämästä. Tämä ei kuitenkaan selitä uskontoihin kuuluvia
muita rakennelmia, vaikkapa pyhiä henkiä ja pappisvaltaa. Lohtuselitys myös tekee
lisäoletuksen, että esivanhempamme ovat ylimaallista lohtua kaivanneet.
Toisenlainen
selitys liittyy yhteisöjen säilymiseen. Sen mukaan uskonnot ovat tuoneet
yhteenkuuluvuudentunnetta ja taipumusta suosia omaa ryhmää. Uskontojen
moraalisäännöt ovatkin perinteisesti suosineet kanssauskovia, muiden
kustannuksella ja usein karmivin seurauksin. Eräs ongelma selityksessä on, että miksi
yhteenkuuluvuus perustuisi juuri henkiolentoja koskeviin uskomuksiin. Onko kyse kenties vallankäytöstä?
Onko alistettu tai puutteessa elävä kansanosa pysynyt aisoissa ja sitoutuneena,
jos se on lapsuudessa tartutettujen rituaalien ja tuonpuoleisväitteiden avulla
saatu hyväksymään osansa?
Miten
Niinistön uudenvuodenpuheen
”Jumalan siunausta” eroaa
puhekuplan toivotuksesta?
|
Olipa
selitys mikä tahansa, uskonnot eivät kannattajiensa mukaan ole pahantahtoisia.
Nehän tahtovat auttaa ja pelastaa ihmisiä. Onkin itse asiassa perusteltua
ajatella, että uskonto ei edes voisi säilyä ja menestyä, jos se ratsastaisi
jollakin muulla kuin ihmisten hyvällä tahdolla. (Uskontojen näennäistä hyväntahtoisuutta
voitaneen jopa pitää merkkinä ihmisen luontaisesta hyväntahtoisuudesta.) Itsemurhaiskun
tekijäkin saattaa ajatella pelastavansa tappamansa lapset tulevilta synneiltä.
Evoluution
valossa on helppo ymmärtää, miksi ihminen on heikko ja johdateltavissa –
etenkin lapsena – ja että ajoittain jokainen tarvitsee lohdutusta. Lisäksi on ymmärrettävää,
että ihmiset haluavat kuulua johonkin, olla ryhmänsä arvostamia ja nähdä elämänsä
merkityksellisenä. Myös tarve rituaaleille ja seuraleikeille on ymmärrettävää,
ja usein rituaalin kivuliaisuus jopa tekee yksilöstä entistä sitoutuneemman.*
Näistä seikoista huolimatta on vaikea nähdä, että paratiisit, pyhät henget, järjenvastaiset
palvontamenot tai muu hihhulismi jotenkin ihmistä auttaisivat. Kuinka heikkona
ja pelokkaana uskovainen itsensä ja lajitoverinsa näkee? Kuinka vaikea on
huomata, että usein uskonnollisuus on vain lapsuuden indoktrinaatiota seuraava ”uskon
uskomiseen” -tekotuote?
Toisinaan
on vaikea välttyä ajatukselta, että uskovaiset ovat muutakin kuin koulutusjärjestelmän
pettämiä viattomia: että he ovat pahantahtoisia moraalisen edistymisen jarruja.
Heidän uskonsa hyviin tarkoitusperiinsä on surkea perustelu aikuisen ihmisen huonolle
käytökselle: satuihin tyytymiselle, homoseksuaalien syrjinnälle, sukupuolten tasa-arvon
vastustamiselle tai muulle vastaavalle. Maltillisemmissa uskovaisissa taas häiritsee
se, että heidän uskontonsa nimissä lietsotaan epärehellisyyttä ja
tietämättömyyttä, usein myös pelkoa ja pelkuruutta, eivätkä maltilliset juuri reagoi
asiaan. Ehkä häiritsevintä on se, miten vähän uskonnon kannattajat/hyväksyjät
uskovat ihmiseen; kykyymme oppia, kykyymme toimia oikein omaksi ja muiden
parhaaksi. Nykytietämyksen valossa kuvittelisi olevan selvää, että tiede,
tosiasiat ja työskentely niiden hyväksi ovat avaimia parempaan tulevaisuuteen.
Jos et niistä piittaa, pidättelet kaikkia ja estät inhimillistä ja moraalista kehittymistä.
Toisenlainen
ongelma on uskonnon suosituimmuusasema lain edessä. Yksi syytekohta viime
kuukausien oikeudenkäynneissä on esimerkiksi ollut muslimien pyhinä pitämien
arvojen herjaaminen. Kuitenkin myös presidenttimme, ulkoministerimme ja valtionkirkkomme
herjaa joidenkin pyhinä pitämiä arvoja, kuten valtion tunnustuksettomuutta tai
poliitikon sitoutumista järkiperusteiseen ajatteluun ja päätöksentekoon. En
kannata ”pyhien” arvojen herjaamis-/pilkkaamiskieltoa (esim. kieltoa polttaa suomenlippua),
mutta jos pilkkaaminen on rangaistavaa, eikö myös valtionjohtomme ansaitsisi
sakkoja? Niin
tai näin, haastan lukijani etsimään hyviä tai jaloja asioita, jota ei voida
saavuttaa ilman uskontoa. Löytyykö sellaisia?
*Alaviite: Ylen
uutisessa mainitut Opus Dein rituaalit eivät periaatteessa eroa vaikkapa
peniksen veren vuodattamisesta nokkosella tai sian hampailla, kuten erään Uuden-Guinean
keräilijä-paimentolaisheimon seremonioissa tehtiin.