Seuraava kirjoitukseni julkaistiin Yliopisto 4/2015 –lehdessä (ilman tässä olevia jälkikirjoituksia).
Kuva: Mike Wieringo
Ihmeneloset, Marvel
|
Ihminen ei ole
muovailuvahaa
Ihmisen käyttäytyminen on vähemmän geenien ja hormonien
määräämää kuin millään muulla lajilla. Monissa ihmistieteissä ja joillakin
humanistisilla aloilla ihmistä on tästä syystä kohdeltu ei-biologisena
olentona. Kyseisen ideologian mukaan kieli, kulttuuri ja kasvatus ovat
vallanneet aivot ja tehneet ihmisestä loputtoman joustavan. Jopa sukupuolierot
seksuaalisuudessa on nähty ainoastaan sosiaaliskulttuurisina rakennelmina.
Ihmisen käyttäytymistä koskevat evolutiiviset selitykset taas on nähty
poliittisina muotivirtauksina, joiden vaikutus omaan alaan tulee tukahduttaa.
Esimerkiksi erään sukupuolentutkimuksen väitöskirjan mukaan
evoluutiobiologia on vain symbolisia tarinoita, joilla pyritään rauhoittelemaan
lisääntymiseen liittyviä pelkoja. Joidenkin akateemista feminismiä edustavien
kirjojen mukaan biologia ja jopa koko länsimainen tiede on vain arvosidonnaisia
diskursseja.
Miksi ajatus ihmisen loputtomasta joustavuudesta on
epärealistinen? Syy on ilmeinen. Kulttuuri tai yhteiskunta eivät ole yhtenäisiä
kokonaisuuksia, vaan ne ovat kokoelma ihmisyksilöiden ja -ryhmien tuotoksia.
Olennaista on, että yksittäisten ihmisten intressit harvoin ovat identtisiä.
Tämä tekee käyttäytymisen joustavuudesta kaksiteräisen miekan. Mitä enemmän
yksilö pystyy oppimaan, sitä enemmän se voi hyötyä lajitoveriensa kokemuksista.
Mutta samalla sillä on suurempi riski tulla lajitoveriensa hyväksikäyttämäksi.
Ja mitä suurempi on organismin kyky omaksua kielellisiä moraalisääntöjä, sitä
enemmän viisautta se pystyy sisäistämään. Mutta samalla se on vaarassa omaksua
haitallista taikauskoa ja propagandaa.
Siksi luonto on karsinut liian helposti muokkautuvia ja
manipuloitavia yksilöitä. Emme ole sellaisten jälkeläisiä, joita muut pystyivät
loputtomasti käyttämään hyväksi. Ihminen ei toisin sanoen ole kaiken omaksuva
ja passiivinen kulkuneuvo, jonka avulla kulttuuriset tavat – vaikkapa
sukupuolten valtasuhteet – jatkavat olemassaoloaan. Sen sijaan ihmisluonto on
aktiivisesti rakentamassa kaikkia kulttuurisia tapoja, etenkin parisuhteita ja
perheitä. Totalitarististen ideologioiden harmiksi ihminen ei ole
muovailuvahaa.
* * *
PS. Sukupuolentutkimuksella on kannatettavia ja humaaneja
pyrkimyksiä, mutta tieteeseen sellainen ei riitä. Mukana pitäisi olla
järkiperäisiä perusteluita, empiriaa ja kumottavissa tai vahvistettavissa
olevia väitteitä. On myös helppoa nähdä, että ihmisten käyttäytymisen
muuttamiseen on parempiakin tapoja kuin alalla harrastettu sanojen ja
käsitteiden manipulointi, ks. aiheesta lisää:
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/6878/5530
Hämmennystä monikulttuurisuuskäsitteen tulkintaan lisää siihen sisältyvä kulttuuri-käsite. On tavallista, että ihmisten toimintaa, positiivista tai negatiivista, selitetään usein kulttuurilla. Tuolloin kulttuurista tehdään selvärajainen ja tavoitteena on tuottaa eriarvoisuutta etnisten ryhmien välillä.
Stereotypioilla luodaan virheellisesti kuvaa jostakin yhdestä ja yhtenäisestä ”kulttuurista”, joka yhdistää tiettyä ihmisryhmää, kansaa tai jopa kansallisuuksia. Kulttuuri nähdään staattisena ja ihmisiä tarkastellaan tämän ulkoa määritetyn, pääosin ulkoisiin elementteihin perustuvan luokittelun läpi, ei yksilöinä. Kulttuurista tulee yleispätevä selitys ihmisen toiminnalle ja siinä havaituille eroille, ja sitä harvoin kyseenalaistetaan.
Sosiaalitieteissä vallinnut suuntaus, jossa kaikki nähtiin
kulttuurisesti ja sosiaalisesti rakentuneena, ei toisin sanoen täyttänyt
ideologista tavoitettaan, vaan se saattoi päinvastoin edesauttaa joihinkin
ihmisryhmiin kohdistuvaa syrjintää.