Olen kirjoittanut raiskauksesta ja siihen mahdollisesti
liittyvistä luonnonvalinnan suosimista psykologisista ominaisuuksista Rakkauden evoluutio -teoksessani ja Psykologia 6/2004 -lehdessä. Kimmoke tähän blogikommenttiin
tuli Voima 10/2015 -lehdessä
haastatellulta Naisasialiitto Unionin pääsihteeriltä, Milla Pyykköseltä:
Jopa fiksujen ihmisten suusta kuulee, että raiskaus on aina väärin, mutta tilanteita voi itse ehkäistä.
Pyykkösen ”jopa fiksut sanovat” -lausunto antaa ymmärtää,
että hänen mielestään vähintään toinen ajatuksista on väärin. En kuitenkaan
keksi, mitä vikaa niissä on (raiskaus on
aina väärin ja sitä voi omilla
toimillaan ehkäistä). Niinpä kyse täytyy olla jostakin muusta. Taustalla lienee
herkistynyt ajattelutapa, jossa pelkkä neutraali huomio siitä, että raiskauksia
on itse kunkin mahdollista ehkäistä, koetaan uhria syyllistäväksi tai jopa
raiskauksen puolusteluksi. Tai kenties ehkäisykommentin antajan kuvitellaan
hyväksyvän asiantilan, jossa ihmiset joutuvat väkivallan pelon takia muuttamaan
käyttäytymistään. Molemmat päätelmät ovat vääriä.
”Raiskausta/raiskaustilanteita voi ehkäistä” -tosiseikan
sanominen ei tee uhrista syyllistä. Se ei myöskään tarkoita, että olisi oikein
tai toivottavaa, että ihmiset joutuvat väkivallan pelosta miettimään, missä he
liikkuvat tai miten he pukeutuvat. Se ei suosittele ratkaisuksi vaikkapa sitä,
että 15–30-vuotiaat tytöt ja naiset (jotka useimmiten uhreja ovat) pysyvät
neljän seinän sisällä isänsä ja veljiensä huomassa. ”Raiskausta voi ehkäistä”
on tosiasiaväite, joka joko on totta tai ei; siitä ei voida päätellä sitä,
miten asioiden tulisi kenenkin mielestä olla, eikä se tee yhteiskunnasta
raiskausmyönteistä tai naisvihamielistä. Vastaavasti ”asekuolemia voi itse
ehkäistä” -huomio ei ole kannanotto aseiden rajoittamisen puolesta – vaikka
rajoitukset helpoimpia konsteja olisivatkin. (Sivuhuomautuksena mainittakoon, että
on merkkejä siitä, että kuukautiskierron hedelmällisessä vaiheessa ihmisnaaraat
tiedostamattaan välttelevät tilanteita, joissa vaara tulla raiskatuksi on
suurempi. Myös tämä on vain ja ainoastaan tosiasiaväite; ja se pitää vielä
vahvistaa jatkotutkimuksissa.)
Perustelen saivarteluani seuraavilla seikoilla. Väkivalta
aiheuttaa yleismaailmallisesta harvenemisestaan [1] huolimatta suunnattomasti
inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia haittoja. Fyysistä väkivaltaa myös
pelätään yleisesti; naiset enemmän kuin miehet, vaikka miehet sen kohteena
useammin ovatkin. Niinpä ei ole yhdentekevää, kumpaan pyrimme: 1) ylläpitämään
ideologiaa, joka väittää edistävänsä naissukupuolen asemaa vai 2) perehtymään
siihen, mitä maailmassa oikeasti tapahtuu oikeille naisille. Onneksi näiden
pyrkimysten välinen ristiriita ei ole väistämätön. Molemmat tahothan toivovat
seksuaalisen väkivallan vähentymistä. Pointti on se, että
onnistumismahdollisuudet ovat parempia, jos olemme rehellisiä ja realistisia.
Aihe tietysti vaatii erityistä hienotunteisuutta, sillä siihen liittyy
monenlaisia sosiaalisia ja poliittisia intohimoja ja henkilökohtaisia
tragedioita. Mutta silti: ideologinen ajattelu tai moraaliset virhetulkinnat
eivät saa hämärtää tosiseikkoja tai hankaloittaa niiden löytymistä, olipa
tarkastelun kohteena raiskausta edeltäneet olosuhteet, raiskauksen
yksilöpsykologiset motiivit tai raiskaukseen liittyvät evolutiiviset voimat.
Viimeksi mainittu seikka oli joitakin vuosia sitten vilkkaan
keskustelun kohteena. Onko luonnonvalinta suosinut raiskauksen mahdollistavia
ominaisuuksia miehissä? Onko kyse siis sopeutumasta? Kysymys on olennainen, sillä ei
ole itsestään selvää, että nisäkäskoiras pystyy paritteluun vastoin naaraan
tahtoa. (Joillakin hyönteiskoirailla on arveltu olevan erityisiä tarttumaelimiä,
joiden tehtävä on pitää vastustelevaa naarasta paikoillaan; osa tutkijoista tosin on kyseenalaistanut elimen tehtävän raiskauksen apuna.)
Tässä on muokattu ote Rakkauden evoluutiosta, jossa keskustelu siitä, onko raiskaus evolutiivinen sopeutuma, käydään perusteellisesti läpi:
Tässä on muokattu ote Rakkauden evoluutiosta, jossa keskustelu siitä, onko raiskaus evolutiivinen sopeutuma, käydään perusteellisesti läpi:
Evoluutiopsykologia on saanut huonon maineen keskittymällä sellaisiin aiheisiin kuin vyötärö–lantio-suhde, sukupuolierot tai kuukautissyklin vaikutukset naisen tai miehen käyttäytymiseen. Tämä on yksi syy siihen, miksi harvat yhteiskuntatieteilijät tai humanistit ottavat evoluutiopsykologiaa edelleenkään vakavasti: ”Keskittyköön se rintoihin ja pakaroihin tai kasvojen symmetriaan, me tutkimme kulttuureja ja yhteiskuntaa.” Evoluutiopsykologialla on kuitenkin paljon annettavaa kulttuurin tai yhteiskuntien tutkimukselle. Se pystyy esimerkiksi selittämään ihmislajille tyypillisiä perhe- ja moraalitunteita. Näistä yhteiskuntatieteilijän ja humanistin on takuulla syytä olla kiinnostunut. Joidenkin arvioiden mukaan evoluutiopsykologia on tuottanut jo satoja empiirisiä löydöksiä, jotka ovat jääneet aiemmilta psykologeilta huomaamatta. Myös ihmisaivojen kykyjä luoda kulttuuria on hyödyllistä pohtia biologisina sopeutumina ja niiden sivutuotteina.
Evoluutionäkökulma onkin 1990-luvun lopusta lähtien saanut yhä vankempaa kannatusta biologian ulkopuolisissa ihmistieteissä. Koko termi evoluutiopsykologia saattaa jäädä pois seuraavien 50 vuoden aikana. Onhan selvää, että siinä määrin kun psykologia tutkii ihmisille yhteisiä mielentoimintoja maistamisesta ja muistamisesta tuntemiseen, kaikki psykologia on evoluutiopsykologiaa. Ihmislajin evolutiivinen tarkastelu herättänee silti jatkossakin kiistoja – erityisesti silloin, kun tutkitaan moraalisesti paheksuttuja tekoja lapsensurmista raiskauksiin. Niinpä on syytä käydä perusteellisesti läpi tämä tieteenhistorian kannalta melko surkuhupaisa väittely siitä, mikä on raiskauksen evolutiivinen selitys, sekä siitä, mikä on raiskaajan henkilökohtainen motiivi. Monilla aloillahan vallitseva näkemys on ollut ja kenties edelleen on se, että raiskaajaa ei motivoi seksuaalinen halu vaan vallanhalu, väkivalta sekä tahto naisten alistamiseen ja nöyryyttämiseen.
Rakkauden evoluutiossa käsitellään lähinnä kolmea
mahdollista evolutiivista selitystä miehen raiskauskyvylle:
A Raiskauskyky on joidenkin miesten psykopatiaa tai empatiavajetta.
B Raiskauskyky on sivutuote miehen ja naisen erilaisesta seksuaalikäyttäytymisestä.
C Raiskauskyky on luonnonvalinnan suosima sopeutuma, adaptaatio. Taipumus siis olisi evoluutioympäristössä kasvattanut riittävästi ihmiskoiraiden lisääntymismenestystä, jotta näille olisi kehittynyt piirteitä raiskausta varten.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta |
On huomattava, että olipa evolutiivinen selitys mikä
tahansa, se ei mitätöi raiskaukseen vaikuttavia kulttuurisia tapoja ja
uskomuksia. Vastaavasti se, että piirre vaihtelee kulttuurista toiseen, ei
mitätöi evolutiivisia argumentteja, aivan kuten ei sekään, että toisinaan
raiskaaja aiheuttaa vakavia fyysisiä vammoja (noin viidelle prosentille
raiskatuista) tai että hedelmöitymisen todennäköisyys raiskauksessa on pieni
(se on pieni kaikenlaisissa yhdynnöissä).
Mikäli raiskaus on sopeutuma, mitä ominaisuutta tai
minkälaisia mekanismeja luonnonvalinta tarkkaan ottaen on suosinut? Asiaa
selvittäneet Randy Thornhill ja Craig Palmer (2000) kävivät läpi seuraavia
hypoteeseja evolutiivisesti kehittyneille raiskaussopeutumille. Näistä voi olla
olemassa yksi, useampia tai ei yhtäkään:
1. Psykologiset mekanismit, joiden tehtävä on auttaa miestä
arvioimaan mahdollisten raiskausuhrien haavoittuvuutta (lisäten näin
raiskauksesta koituvia lisääntymisetuja).
2. Psykologiset mekanismit, jotka motivoivat sellaista
miestä raiskaamaan, joka muutoin ei pääse seksuaaliseen kanssakäymiseen naisten
kanssa.
3. Psykologiset mekanismit, jotka saavat miehen arvioimaan
naisen (ikään liittyvän) seksuaalisen viehättävyyden eri tavoin raiskausuhrien
ja suostuvaisten naisten kohdalla (lisäten hedelmällisyysikäisten naisten
raiskauksia).
4. Psykologiset ja/tai muut fysiologiset mekanismit, jotka
tuottavat eroja siittiöiden määrässä siemensyöksyä kohti raiskauksessa ja
ei-pakotetussa yhdynnässä (enemmän siittiöitä raiskauksen aikana, jotta
raiskaaja menestyisi paremmin siittiökilpailussa).
5. Psykologiset mekanismit, jotka tuottavat eroja miehen
seksuaalisessa kiihottumisessa pakotetun ja ei-pakotetun yhdynnän aikana
(voimakas kiihottuminen tilanteista, joissa raiskaukseen sisältyy miehelle
paljon hyötyjä ja vähän haittoja).
6. Psykologiset tai muunlaiset mekanismit, jotka motivoivat
miestä oman kumppanin raiskaukseen olosuhteissa, joissa tämä on ollut
sukupuoliyhteydessä toisen miehen kanssa.
En tässä paljasta, mihin päätelmään Rakkauden evoluutio -teoksessa tai Thronhillin ja Palmerin kirjassa
tullaan sen suhteen, onko raiskaustaipumuksen takana jonkinlaisia
luonnonvalinnan suosimia sopeutumia. Tämän hetken näkemykseni voin kuitenkin paljastaa, ja se edelleen
on se, että verrattuna tuttujen (puoliso, treffikumppani yms.) tekemiin
raiskauksiin niin sanotuilla puskaraiskauksilla on vähemmän tekemistä
luonnonvalinnan ja enemmän tekemistä patologisuuden kanssa. (Sotaraiskaukset
kannattaa luultavasti käsitellä näistä erillisenä kolmantena kategoriana.)
Vaikka raiskauskyky olisi evolutiivinen sopeutuma, se ei tee
miehistä himojensa ja viettiensä villitsemiä elukoita. Myöskään ”raiskausta voi
itse ehkäistä” -ajatus ei halvenna tai eläimellistä miestä, kuten Voima -lehdessä esitettiin. Vastaavasti kyky
aggressiivisuuteen tai vihaisuuteen on ihmiselle lajityypillinen sopeutuma,
mutta aggressioiden ei silti tarvitse antaa ohjata käyttäytymistä.
* * *
ALAVIITE [1]:
Kriminologi Matti Laine kirjoittaa Haaste 4/2011 -lehdessä, miten sivilisaatio on kyennyt
vapauttamaan ihmistä väkivaltaisista ympäristöistä. Vastoin varsin yleistä
näkemystä väkivallan vähentyminenhän on yleismaailmallinen trendi. Näin Laine
(ks. myös Pinker 2011):
Yhdysvaltain presidentti Barack Obama piti jokin aikaa sitten puheen, jossa hän tuomitsi kaikenlaisen kiusaamisen. Jos puhe olisi pidetty 40 vuotta aiemmin, sen pitäjä olisi tehnyt itsensä naurunalaiseksi. Vaikka väkivaltaa esiintyy vielä perheissä runsaastikin, siinäkin voidaan nähdä merkittäviä muutoksia. Vielä 1970-luvun puolessavälissä ns. parisuhdeväkivallan uhrina kuoli noin 3000 ihmistä Yhdysvalloissa vuosittain; miehiä lähes yhtä paljon kuin naisia. Nyt määrä on puolittunut ja erityinen vähentyminen on tapahtunut mustien naisten tekemissä surmissa. On tapahtunut ”alttiina olemisen vähentyminen” (exposure reduction). Avioerojen helpottuminen, turvakodit ja -puhelimet, muutokset poliisin toiminnassa ja asenteissa ovat tämän taustalla.
Laine jatkaa henkirikoksista:
Sydänkeskiajalta lähtien väkivalta on merkittävästi alentunut, ainakin jos sitä mitataan henkirikosasteella. Henkirikosasteeksi Euroopassa 1300-luvulla ja 1400-luvun alussa on arvioitu noin 35 surmattua 100 000 asukasta kohden vuositasolla. Uuden ajan alussa väkivalta kääntyy jyrkkään laskuun, ollen toki vielä 1600-luvulla noin 15–20/100 000. Esimerkiksi Skandinavian henkirikosasteeksi on laskettu vuonna 1600 noin 22/100 000 ja Italian vielä peräti 40/100 000. Kahdensadan vuoden kuluttua (1800) vastaavat luvut olivat 1–2/100 000 ja 13/100 000. Euroopan aste putoaa ja on jo 1700-luvulla alle viiden ja on nykyään noin 1–2/100 000. Tosin viimeisen 60 vuoden aikana henkirikosluvuissa on nähtävissä lievää nousua koko Euroopan tasolla. Merkittävää on tässä muistaa, että tällä hetkellä Euroopassa on yksi valtio, jossa henkirikosluvut ovat keskiajan tai ainakin 1600-luvun tasoa. Tuo valtio on Venäjä. On myös olemassa yksi ryhmä, jonka uhriutumisessa on tapahtunut lähes täydellinen loppuminen. Tuo ryhmä on monarkit. Vuosien 600–1800 välisenä aikana noin 15 prosenttia kuninkaista tai kuningattarista kuoli murhan uhrina. Henkirikosaste oli 1000/100 000 hallitsijavuotta.
Väkivallatonta vuotta 2016, maan matosista monarkkeihin!