Sitä, joka ei vaadi todisteita, odottaa typeryyksien ja
itsepetoksen täyttämä elämä.
Sam Harris
Olen kohta lukenut kaikki Sam Harrisin suomennetut teokset.
Viimeisimpänä luen hänen (ainakin ateistipiireissä) kiistellyintä kirjaansa Herääminen
– Opas uskonnottomaan henkisyyteen (Basam
Books 2015). Siinä Harris esittelee ja suosittelee meditaatiota ja siitä
koituvia etuja. En ole vielä vakuuttunut ajoittaisen ”minän häviämisen”
hyödyistä kohdallani – ainakaan siihen hintaan kuin mitä se luultavasti vaatisi
–, mutta muutoin tämäkin teos on äärimmäisen kiinnostavaa luettavaa, taattua
Harrisia. (Toki on ihmisiä, joiden soisi mahdollisimman usein harjoittavan
hiljaista mietiskelyä.)
Harrisin toinen kiistelty kirja on Moraalinen maisema (Terra Cognita 2010). Sen tiimoilta käyty
mielipiteenvaihto on koskenut lähinnä sitä, missä määrin tiede voi määrittää
inhimillisiä arvoja. Osittain kyse on määritelmistä. On esimerkiksi ilmeistä,
että länsimaissa moraaliset tavat nojaavat yhä enemmän tietoon ja järkeen,
yliluonnollisen ja perstuntuman sijasta. Harrisilla on paljon vakavaa ja
tärkeää sanottavaa tästä. Moraaliset tavat harvoin kuitenkaan voivat nojata
tieteeseen siinä vahvassa merkityksessä, että ne saisivat vaikutuksia siitä,
mitä tutkijat kammioissaan kullakin hetkellä puuhaavat. Moraalisessa maisemassa
on aina erilaisia huippuja, mutta viime kädessä tiede/tutkimus ei voi
määritellä, mikä huipuista kannattaa valita.
Tiede pystyy kertomaan, missä suhteissa ja miksi demokratia
on yksinvaltiutta parempi, miten hyvin markkinatalous toimii verrattuna
komentotalouteen, millaiset rangaistukset ovat eniten ehkäisseet rikoksia,
miksi kuolleista herääminen ei ole mahdollista ja niin edelleen. Tässä
tieteellä ja tutkimuksella on tärkeä rooli, puhumattakaan tieteen teknisemmistä
saavutuksista, sähköntuotannosta ja tietotekniikasta hygienian hyötyjen
ymmärtämiseen. Pointti on se, että tieteellisen ajattelutavan lisääntyminen
ilmenee tämänkaltaisissa historiallisissa yksilönvapauksia, inhimillisiä uskomuksia
ja elinolosuhteita koskevissa kysymyksissä. Arkisemmassa päätöksenteossa tiede
jossakin kohdin väistämättä vaikenee.
Esimerkiksi kelpaa kuvitteellinen tilanne, jossa vain
kohtuullisen suuri susikanta pystyy hillitsemään hirvikantaa ja vähentämään hirvikolareita.
Oletetaan, että suuri susikanta tarkoittaisi, että ajoittain joku pieni lapsi
joutuu suden syömäksi. Mitä tästä seuraisi? Ihmiset luultavasti huomaisivat
vain harvinaiset ihmissyöntitapaukset eivätkä sitä, että susien aiheuttama
hirvikolareiden väheneminen säästi ihmishenkiä selvästi enemmän. Susikannan
voimakasta harventamista perusteltaisiin ihmishenkien säästöllä ja hallinto
pitäisi toimenpidettä esimerkkinä menestyksellisestä asiainhoidosta. Oliko
susien surmaaminen siis oikein? Tiede ei vastaa kysymykseen. (Tilanne toki on
puhtaasti kuvitteellinen: hirvikolarit tai etenkään sudet eivät todellisuudessa
ole kovin tappavia ja ihminen pystyy helposti hävittämään hirvet, aivan kuten
kyseessä olevat kaksi muutakin lajia sukupuuttoon. Eikä esimerkissä pohdittu
kuin paria tärkeintä seikkaa, yksityiskohtia olisi lukemattomasti. Mikä arvo on
sillä, että ihminen tietää pystyvänsä yhteiselämään muiden suurten petoeläinten
kanssa? Mikä arvo on sillä, että tulevillakin sukupolvilla on mahdollisuus
nähdä eläimiä luonnollisessa ympäristössään? Entä susien tappamat kotieläimet?
Kuinka kalliita tekniset ratkaisut susivahinkojen ehkäisemiseksi saavat olla?
Tai mitä ajatella joidenkin maalaisten peloista tai kaupunkilaisten
ihanteista?)
Toisenlainen moraalikysymys koskee nastarenkaiden
pakollisuutta. Tiedetään, että nastarenkaiden käyttö talvisin ehkäisee
kolareita ja luultavasti joskus pelastaa ihmishenkiä. Toisaalta nastarenkaat
irrottavat asfaltista pienhiukkasia, jotka kulkeutuvat hengityksen mukana ihmisten
keuhkoihin. Oletetaan, että tämä bitumipöly tappaa vuosittain yhtä monta
ihmistä kuin nastarenkaat pelastaisivat. Esimerkistä huomaa helposti, että
kysymykseen, onko nastarenkaiden vaatiminen oikein, ei ole oikeaa vastausta.
Jokin arvo/hinta pitää laskea myös sille vaivalle, että satoihin tuhansiin
autoihin joudutaan vuosittain vaihtamaan renkaat. (Ja toki renkaiden
vaihdossakin tapahtuu onnettomuuksia.) Mitä moninaisemmiksi ja
hienostuneemmiksi huomioitavat yksityiskohdat vähitellen paljastuvat, sitä ilmeisemmäksi
käy, että ratkaisuihin yleensä vain ajaudutaan, lähinnä perinteen ohjaamana,
ilman tieteisiin nojaavaa pikkutarkkuutta, kyseenalaistamista tai
periaatepäätöstä.
Tilanne on jossakin määrin analoginen sen kanssa, että jokin
kaikille annettava rokote estää tuhansien lasten kuoleman, mutta samalla
aiheuttaa muutaman sellaisen lapsen kuoleman, jotka olisivat ilman rokotetta
jääneet eloon. Tässä tapauksessa useimmat luultavasti äänestäisivät
rokotuskampanjan puolesta. Yksilön mielipide tosin saattaisi muuttua, jos hänen
pitäisi itse valita lapset, jotka rokotteeseen tulevat kuolemaan. Kauempaa on
helpompi ajatella hyötyperusteisesti. On myös mielenkiintoista pohtia, miten
ihmiset muodostavat kantansa siihen, että osa vanhemmista haluaa jättää lapsensa
rokottamatta. Hehän ovat vapaamatkustajia, jotka eivät ota pientä riskiä
rokottamisen mahdollisista haitoista mutta kuitenkin nauttivat rokotusten
aikaansaamasta yleisestä tautien vähenemisestä. (Ks. aiempi kirjoitukseni
rokotuspakosta. Myöskään perintöverokysymykseen tiede ei anna lopullista
vastausta.)
Palataan Herääminen -kirjaan. Harris puhuu pitkästi
guruista, kulteista, lahkoista ja hengellisistä yhteisöistä. Hänen mukaansa
valtavirran ulkopuoliset hengelliset yhteisöt koostuvat usein tukea kaipaavista
ja herkkäuskoisista yhteiskuntapudokkaista, joilla on karismaattinen johtaja,
joka joko kärsii psykoosista tai on psykopaatti:
Kun miettii Jim Jonesin johtamaa Kansan temppeliä, Davis Koreshin johtamaa Daavidin oksaa ja Marshall Applewhiten johtamaa Heaven’s Gate lahkoa, on liki mahdotonta ymmärtää, miten ihmiset alun perin joutuivat heidän lumoihinsa puhumattakaan siitä, miten lumous pysyi yllä kammottavissa olosuhteissa, joissa he joutuivat elämään puutteessa ja kokemaan vaaraa. Jokainen näistä ryhmistä kuitenkin osoittaa, että älyllinen eristyneisyys ja hyväksikäyttö voivat saada jopa korkeasti koulutetut ihmiset tuhoamaan itsensä vapaaehtoisesti.
Harris jatkaa määritelmistä (korostus lisätty):
Meidän tarkoituksiimme kultin ja uskonnon ainoa ero on kannattajien määrä ja se, missä määrin muu yhteiskunta jättää ne ulkopuolelle. Skientologia on yhä kultti. Mormonismista on (nipin napin) tullut uskonto. Kristinusko on ollut uskonto yli tuhat vuotta. On kuitenkin turhaa etsiä niiden opeista eroja, jotka selittäisivät erot niiden asemassa.
Harris kertoo myös omista kokemuksistaan gurujen ja heidän
seuraajiensa kanssa. New Age -hörhö Oshoa hän ei koskaan tavannut, mutta Harris
suosittelee videota, josta Oshon mahtaileva itsevarmuus tulee ilmi: ”Hänen
tapansa pelata katsekontaktilla on yksinkertaisesti ratkiriemukasta
katseltavaa.”
Harris jatkaa Oshosta yllättävän positiiviseen sävyyn:
”Siitä ei ole epäilystä, että lopussa – ja kenties myös alussa ja
keskivaiheessa – hän aiheutti monille ihmisille vahinkoa, mutta hän ei ollut
pelkkä hullu tai huijari. Osho vaikutti minusta mieheltä, jolla oli erittäin
syvällisiä näkemyksiä ja jolla oli paljon opetettavaa, mutta joka huumaantui
asemansa tuomasta vallasta aina vain pahemmin ja sekosi lopulta täysin.”
Syvällisyys ei estänyt Oshoa esimerkiksi hankkimasta (tai hankituttamasta)
lähes sataa Rolls-Roycea.
Harrisin seuraavat varoitukset eivät tee guruista
vaarattomia, mutta silti uskon, että nopeutunut tiedonkulku ja Harrisin
kaltaiset valistajat tekevät uskontojen ja kulttien johtajista koko ajan
vähäpätöisempiä – joskin monissa maailmankolkissa prosessi on tuskin alkanut.
Tilanne on erityisen vaarallinen nykyaikana, kun yksilö on samaan aikaan voinut
omaksua valtavan (sota)teknologisen tietämyksen ja joukon rautakautisen
paimentolaiskansan ikuisia valheita.
Vanhemmuutta lukuun ottamatta luultavasti mikään ihmissuhde ei tarjoa yhtä laajamittaista mahdollisuutta tehdä hyvää tai hyväksikäyttää kuin gurun ja hänen oppilaansa välinen suhde. Ei siis ole mitenkään yllättävää, että tämän roolin omakseen ottavien miesten ja naisten eettiset erheet voivat olla huomattavia ja tarjota erittäin hyviä esimerkkejä tekopyhyydestä ja petoksesta.
Tässä video Harrisin eräästä esitelmästä:
PS. Löysin hyllyjeni takarivistä hullunkurisen kirjan
vuodelta 1893, Miesten siitinelo säännöllisessä ja kivulloisessa tilassa (WSOY, Porvoo, suom. Vihtori Peltonen). Mistä sen
mukaan masturbaatio on saanut nimensä? (Ks. toinen kuva.) Löysin kaksi muutakin aihepiiriä
käsittelevää teosta, joista toisen olen joitakin vuosia sitten lukenut ja toista olen lähinnä vilkuillut. En tunnista niiden vaikutusta omaan käyttäytymiseeni, mutta missähän määrin tämänkaltainen kirjallisuus vaikutti isovanhempiemme
tapoihin? Vai mistä he saivat oppinsa?