(Tässä kirja-arviossani vain sivutaan ihmisluontokysymyksiä.
Aihe on kuitenkin mitä ilmeisimmin suurta yleisöä kiinnostava, joten laitan
arvion tänne.)
Tiina Rosenberg toimi Helsingissä taideyliopiston rehtorina
vuosina 2013–2015. Kautensa lopussa hän julkaisi Arvot mekin ansaitsemme -pamfletin (Tammi 2015), jossa käsitellään
maahanmuuttoa, demokratiaa ja Suomen poliittista tilannetta. Olen Rosenbergin
kanssa samaa mieltä luultavasti suurimmasta osasta asioita. Kannatan
esimerkiksi sukupuolten välistä tasa-arvoa, seksuaalivähemmistöille samoja
oikeuksia kuin muillekin, Venäjällä heräilevää demokratialiikettä,
solidaarisuuden lisäämistä erilaisten ryhmittymien välille ja Pussy Riotia. Samoin
paheksun yltiönationalismia ja perussuomalaisten infantiileja taide- ja
avioliittolinjauksia. Koen myös, että Rosenberg kiittää minua kirjansa
loppusanoissa, jossa hän sanoo: ”Lopuksi vielä vilpitön kiitos kaikille Suomessa
asuville ihmisille, jotka toimivat seksismiä, lesbo-, homo-, transfobiaa,
rasismia ja luokkahalveksuntaa vastaan.” Yksimielisyydestämme huolimatta
arvioni kirjasta ja sen lähestymistavasta on kielteinen, oikeastaan tuomitseva.
Kerroin
tuttavalleni luonnostelleeni arviota Rosenbergin teoksesta. Hän naureskeli,
ettei Karl Marxin yliopiston kävijältä voine paljon odottaa. Tarkistin asian ja
tottahan se oli: ainakin Wikipedian mukaan Rosenberg opiskeli 1970-luvun
Itä-Saksassa. En usko, että tuomioni Rosenbergin kirjasta kuitenkaan olisi
ollut erilainen, vaikka olisin taustan tiennyt. Opinahjoja tonkimalla ei löydy päteviä
argumentteja, ja yleensä henkilöön käyvillä argumenteilla tulee vain osoittaneeksi,
että omille näkemyksille ei ole kunnollisia perusteluita. (Esim. Paavo
Arhinmäen ministeriaikainen avustaja vähätteli väitteitäni Helsingin Sanomissa juuri koulutusammattiini vedoten, ks. tämän
kirjoitukseni lopun omaelämäkerralliset huomiot.)
Lähdetään
liikkeelle uskonnosta ja tasa-arvosta. Monet Suomessa ovat huolissaan islamin
leviämisen tuomasta uhkasta naisten tai homojen asemalle. Rosenbergin mielestä
huoli ei ole aito. Hänelle tällaiset ihmiset ovat pseudofeministejä, jotka käyttävät
näennäisedistyksellistä retoriikkaa pahoihin tarkoitusperiinsä. Näin Rosenberg:
maahanmuuttoa vastustavat poliittiset puolueet ovat viime vuosina esiintyneet feministisen ja homomyönteisen politiikan näennäisinä puolestapuhujina silloin, kun se on hyödyttänyt heidän islamofobista agendaansa.
Rosenberg ei siis tervehdi ilolla yhteiskunnassa
tapahtunutta naisten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien laajempaa
huomioimista, toisin sanoen moraalista edistymistä. Tämä näyttää johtuvan vain
ja ainoastaan siitä, että edistymiseen ovat syyllistyneet väärät ihmiset ja Rosenbergin
oletuksen mukaan vääristä syistä. Rosenberg jatkaa:
valkoihoinen patriarkaatti, joka ei tähän mennessä ole juuri piitannut sukupuolisesta tasa-arvosta, puhumattakaan naisiin ja lapsiin kohdistuvasta väkivallasta, on yhtäkkiä herännyt puolustamaan naisia ja homoja taistelussa muslimeja vastaan.
Tämä on katalaa vääristelemistä. Jos valkoihoinen
patriarkaatti kerran pitää valtaa, eikö juuri se ole säätänyt lakeja lasten,
naisten ja homojen oikeuksien turvaamiseksi ja kaikenlaisen syrjinnän
vähentämiseksi? Ja vaikka patriarkaatin sijaan joku muu olisi syrjintälakien
takana, patriarkaatille – mikäli sellaista on – tulee antaa mahdollisuus
modernisoitua. On siis tervehdittävä ilolla, jos paha patriarkaattikin alkaa
piitata myös muiden oikeuksista. Vastaavasti
Obamakin aluksi vastusti homoliittojen sallimista, mutta muutti sittemmin kantansa.
Miksi Rosenberg ei suo ihmisille mahdollisuutta muuttua?
Rosenbergin pääkohde
on perussuomalaiset. Hän antaa ymmärtää, että heidän kanssaan ei tule ryhtyä
vuoropuheluun. Hehän ovat parantumattomia populistirasisteja. Rasisti-,
natsi-, fasisti- ja populistikortti onkin Rosenbergilla ahkerassa käytössä. 59
ensimmäisellä tekstisivulla sana fasismi tai populismi esiintyy eri versioina
117 kertaa (tässä vaiheessa en jaksanut laskea enää). Käytännössä kyse on
siitä, että Rosenberg on
harmistunut ihmisten äänestämisestä väärin. Turhautumisen tunne on niin
voimakas, että vaalituloskin on Rosenbergille merkki epädemokraattisuudesta. En
tietenkään koeta tässä puolustella puolueita tai heidän kannattajiaan, vaan yritän
nimittelyn sijasta tehdä tilaa asialliselle keskustelukulttuurille ja
kunnollisille analyyseille.
Rosenberg ei ymmärrä tai hyväksy maailman – etenkään
poliittisen maailman – mutkikkuutta. Hän haaveilee kontrolloivansa yhteiskuntaa
ja äänestäjiä kuin shakkinappuloita. Rosenbergin harmiksi ihmisyhteisöjen
suuressa shakkipelissä nappuloilla on kuitenkin omat vaikeasti ennustettavat
tapansa reagoida. Demokratiassa saattaa käydä niin, että ihmiset äänestävät
pieleen – vieläpä sen takia, että heitä on pidetty puupäisinä nappuloina. Niin tai näin, Rosenbergille perussuomalaiset
ovat siinä määrin typeriä ja moraalittomia, että heitä ei pitäisi olla olemassa,
tai ainakaan heitä ei tarvitse kuunnella. Tämä on hieno asenne, jonka
tuloksista voidaan nauttia Yhdysvaltain presidentin puuhia seuraamalla. Rosenberg kirjoittaa: ”Jos meillä olisi demokraattiset kriteerit ja periaatteet
kelvolliseen elämään, kansallismieliset arvot eivät ohjaisi demokratiaa niin
kuin nyt tapahtuu.” Kenties, mutta eikö demokraattisiin arvoihin nimenomaan
kuulu se, että ihmisiä ei voida (ainakaan kovin suoraviivaisesti) ohjailla?
Politiikassa
Rosenbergin harrastamat iskut vyön alle ovat toki jossakin määrin
puolusteltavissa. Tieteen kannalta Rosenberg on kuitenkin vielä ongelmallisempi.
Hän ensinnäkin löytää syitä silloinkin, kun kyse voi yhtä hyvin olla
seurauksista. Toiseksi hän nojaa sellaiseen ”sukupuolisyrjintä on
rakenteellista” -teoriaan, joka ei täytä kumoutuvuuden periaatetta. On mahdollista,
että rasistisia ja sukupuolta syrjiviä rakenteita on olemassa, mutta se ja
rakenteiden merkittävyys pitää todistaa jotenkin. Ei riitä, että asiaan
uskotaan vain siksi, että teoria sanoo niin. Syrjivistä rakenteista hän
kirjoittaa: ”Yhden konkreettisen esimerkin tarjoavat naisten pienemmät palkat,
jotka ovat alhaisemmat kuin miesten.” Odotin enemmän konkreettisia esimerkkejä.
Palkkaeroargumentti ei nimittäin pitkälle kanna. Ryhmänä tarkasteltuna naisten palkat
toki ovat pienemmät, mutta tämä ei vielä todista syrjinnästä. Lisäksi joidenkin
laskelmien mukaan taloudelliset edut kääntyvät naisten hyväksi, jos mukaan otetaan
esimerkiksi se, että naiset nauttivat eläkkeitä miehiä kauemmin ja käyttävät
enemmän julkisia lääkäripalveluita.
Rosenberg moittii monisanaisesti myös nationalismia. Tämän
tiimoilta voitaisiin kysyä, eikö ole jonkinlaista nationalismia puuttua Suomen
palkkaeroihin, kun maailmalta löytyy kertaluokkaa suurempia eroja. Sama pätee
rasismiin. Esimerkiksi Iran, Afganistan ja Intia ovat huomattavasti Suomea
rasistisempia maita. Syrjintä etnisen taustan perusteella on näissä maissa
systemaattista. Ottamatta Suomeen kohdistuvaan siirtolaisuuteen muutoin kantaa,
on perusteltua sanoa, että tietyistä maista tuleva siirtolaisuus lisää rasismia
ja sukupuolista epätasa-arvoa, ainakin lyhyellä aikavälillä. Rosenbergin sinänsä
hyväntahtoinen antirasismi ja tahaton nationalismi ovat epäloogisia ja tuloksiltaan
päinvastaisia kuin oli tarkoitus.
On arvo- ja mielipidekysymys, kumpi on parempi: tehoton,
hajanainen ja epäsuosittu Euroopan unioni vai joukko omavaltaisia
kansallisvaltioita. Euroopan historian valossa on ymmärrettävää ja perusteltua,
että jälkimmäistä vaihtoehtoa kohtaan tunnetaan epäluuloa. Mutta tällä hetkellä
näyttää mahdolliselta, että itsenäisemmät kansallisvaltiot pystyisivät paremmin
esimerkiksi hillitsemään Venäjää, hallitsemaan pakolaiskriisiä ja ehkäisemään
terrorismia. On epäreilua vihjailla, että tämän toteaminen olisi fasismin
puolustamista tai kansainvälisen yhteistyön, solidaarisuuden ja liittoutumien
väheksymistä. Niin tai näin, Rosenbergilta puuttuu järkevä tai oikeastaan
minkäänlainen analyysi tällaisista kysymyksistä; on kuin hänelle riittäisi,
että rajat avataan ja rasismia vastustetaan. Rosenberg on ajanut itsensä natsipahisten
ympäröimään nurkkaan.
Siirtolaisuus totta kai tuottaa hyviä asioita, mutta siihen
sisältyy myös ongelmia. Ja niiden esiintuominen ei ole rasismia tai muita
Rosenbergin mainitsemia ismejä. Itse
asiassa on suorastaan traagista, miten vähän tilaa ääripäiden välillä tämän
kirjan perusteella on. Olet joko rasistinatsi tai ylemmyydentuntoinen
haihattelija. Onneksi todellisuudessa
väliin mahtuu joukko perusteltuja ja inhimillisiä näkemyksiä.
Islamista Rosenberg sanoo, että ”oletus islamin
antimodernistisuudesta ja epätasa-arvoisuudesta” valtaa hälyttävällä tavalla
alaa. Lausunto antaa ymmärtää kuin Rosenbergille islam olisi moderni ja
tasa-arvoon tähtäävä oppi. Hänen mielestään islamin uudistaminen ei näytä
olevan tarpeellista. Kristinuskon
ja islamin välillä, tai maallistuneen länsi-ideologian ja islamin välillä, on
kuitenkin valtavia eroja. Olipa kyse mistä islamin tulkinnasta tahansa, se on
vanhoillisempi ja ahdasmielisempi kuin länsimaiden sekulaarit ideologiat. Fundamentalistisimmallakaan
kristityllä ei myöskään ole sharia-lain vastinetta. Kristinusko ja islam
eroavat ratkaisevasti myös siinä, kuinka valmiita niiden kannattajat ovat
kuolemaan tai tappamaan. Usein muslimiterroristien väitetään haluavan vain
parempia olosuhteita – siitä huolimatta, että he itse vannovat olevansa islamin
ja Allahin asialla. Etenkin akateemisen vasemmiston parissa on suosittu
ajatusta, että terrorismi kumpuaa vain sosioekonomisista syistä. Tämänkaltainen
suopeus terroristeja kohtaan selittynee osittain sillä, että maallistuneissa
länsimaissa niin harva enää osaa kuvitella, millaista fundamentalistinen usko
voi olla tai mitä on uskoa paratiisiin.
Islamin uudistumiselle on joka tapauksessa tarve, ehkä jopa
kiire. Voi olla, että uudistuminen ei tapahdu samaan tapaan kuin kristinuskolla,
joka alistui valistusajattelulle - sananvapaudelle, uskonnonvapaudelle,
laillisuusperiaatteille, demokratialle. Voi olla, että politiikka on niin
olennainen osa islamia, että usko tulee säilyttämään keskeisen asemansa
kansalaisten ajattelussa ja julkisessa keskustelussa, vaikka islaminuskoiset
maat siirtyisivätkin autoritäärisestä teokratiasta demokratiaan ja
parlamentarismiin. Uudistamisen eteen kannattaa joka tapauksessa tehdä työtä. Islamismia,
jihadismia ja ylipäätään uskontoja kritisoivat muslimit ja ex-muslimit
ansaitsevat kaiken tukemme. Ostakaa heidän kirjojaan – esimerkiksi Ayaan Hirsi Alia,
Shadi Hamidia, Maajid Nawazia ja Ali A. Rizwia – ei tällaisia vapauden
vihollisten vaikerruksia.
Hollannissa ehdotettiin taannoin tasa-arvokursseja ja homoutta
koskevia asennetestejä maahanmuuttajille. Rosenbergin mielestä ne ”ovat
hyökkäys uskonnollisia vähemmistöjä kohtaan”, jonka tarkoitus on pitää
”Eurooppa niin valkoisena ja ’sekulaarisena’ kuin mahdollista, vaikka
sekulaarisuus tässä kontekstissa tarkoittaa kristinuskoa”. Rosenberg ei
perustele väitettään. Miten niin kyse on valkoihoisuudesta, saati kristinuskon
puolustamisesta? Kannattaa muistaa, miten vähän aikaa kristinuskon harjoittamasta
homosyrjinnästä on.
Paikoin Rosenberg niputtaa ideologioita yhteen kuin konservatiivikristitty
murhaajia ja homoja:
feministisiä ja seksuaalipoliittisia kysymyksiä ei voi erottaa antirasistisesta ja islamofobian vastaisesta työstä ja solidaarisuuden luomisesta näiden liikkeiden välille.
Tämäkin väite esitetään ilman perusteluita. Mitä mieltä
olisi määritellä feminismiä tällä tavoin islamkritiikin ulkopuolelle? Rosenberg
jatkaa: ”feministi on aina myös antirasisti.” Tämäkään ei pidä paikkaansa: toinen
aate koskee sukupuolista ja toinen rodullista/etnistä tasa-arvoa. On oikein
tukea molempia, mutta silti on mahdollista keskittyä vain vaikkapa rotujen
välisiin suhteisiin. Vastaavasti on mahdollista olla vaikkapa vihreä
nationalisti. Ja vasemmistolaista tulonjakopolitiikkaa kannattava voi suhtautua
yksilöön ennakkoluuloisesti hänen rotunsa perusteella. Puhumattakaan siitä,
että vasemmistoliiton kannattajissa on varakkaita ja kokoomuksen kannattajissa
köyhiä. Niin tai näin, Rosenbergin väite, että sotaa ei voida ”koskaan
puolustaa feministisillä argumenteilla”, on pseudofeminismiä parhaimmillaan.
Rosenbergin itseriittoinen ihmisten ja aatteiden
niputtaminen kuulostaa yhtä pahalta totalitarismilta kuin se, mistä hän muita syyttää.
Suomesta toki löytyy ahdasmielistä
halua esimerkiksi nähdä kaikki muslimit fanaattisina terroristeina. Sellainen on
kuitenkin harvinaista ja sen vähentämisessä Rosenbergin lähestymistapa toimii
vastoin toivottua lopputulosta. Pilkkaamisen sijasta Rosenberg olisi voinut esimerkkien
avulla osoittaa, miten paljon hedelmällisempää olisi tarkastella islamia
vaikkapa valtioittain; esimerkiksi Tunisiassa islam on eri tavoin poliittinen
liike kuin Egyptissä tai Turkissa ja niin edelleen.
Entä mitä on Rosenbergin usein mainitsema islamofobia? Olen
kritisoinut paljon sekä islamia että kristinuskoa (jälkimmäisestä olen
uskaltanut tehdä pilaakin), mutta minulla ei ole fobiaa kumpaakaan kohtaan. Sen
sijaan pelkään ympärileikkauksia, kunniamurhia, suvaitsemattomuutta, ateistien
vainoja, tietämättömyyden vaalimista... listaa on turha jatkaa. Rosenberg ei
määrittele islamofobia-termiä tai anna siitä selkeitä esimerkkejä, vaan hän
käyttää sitä pilkalliseen sävyyn kuin kyse olisi jo jonkinlaisesta
argumentista.
Rosenberg myös väittää, että ”Uskonnon kritiikki on
kääntynyt muslimiväestön vastaiseksi kritiikiksi.” Väite on outo. Uskontokritiikki
on Suomessa ensinnäkin marginaalihommaa. Toiseksi se on erityisen pienen piirin
puuhaa islam- ja maahanmuuttovastaisimman puolueemme johdossa. Timo Soini ja
Sampo Terho ovat molemmat julkiuskovaisia, ja jos he kritisoivat jotakin, se on
lähinnä ateisteja. Yleisesti ottaen suomalaiset toki ovat haluttomia
kritisoimaan luterilaista uskoa ja teologiaa, mutta se ei taatusti johdu islam-
tai muslimivastaisuuden yleistymisestä. Valtionkirkkomme saa olla rauhassa
pitkälti sen takia, että luterilaisuus on vesittynyt seuraleikkirituaaleiksi. Kirkko
on maallistunut, maltillistunut ja sen poliittinen valta on vähentynyt. Hihhulismilla
ei juuri ole sanansijaa ja osa maallikoista jopa näkee kirkonmiesten ja
-naisten toimivan yhteisessä rintamassa huuhaata vastaan. Niin tai näin, islamilla
ei ole tässä merkittävää roolia. Jos Rosenberg taas tarkoittaa, että Suomessa islamkritiikki
on kääntynyt muslimikritiikiksi, väite on kutakuinkin yhtä outo. Kaikki vakavasti
otettavat islamkriitikot näkevät eron ideologioiden, väestöryhmien ja yksilön
kritisoimisen välillä.
Olin aiemmin kuvitellut, että netin keskustelupalstoilla
vasemmistolaisesti ja feministisesti ajattelevien näkemyksiä kärjistetään ja
liioitellaan. Rosenbergin kirja osoittaa naiiviuteni. Akateemisen feminismin
tiettyjä suuntauksia on ilmeisen mahdotonta kärjistää. Siksi tämäkin kirja-arvio
lienee turha: epärehellisillä, älyllisesti kehnolaatuisilla ja pahantahtoisilla
ideologioilla kun on taipumus lopulta tuhota itsensä. Sosiaalisten ja
psykologisten prosessien takia se saattaa toki viedä aikaa. Tasa-arvon takia
olen kuitenkin mielelläni prosessia nopeuttamassa. Naisliike on saavuttanut
hienoja asioita, enkä halua tulevien polvien näkevän, miten jotkut liikkeen
uudemmista suuntauksista purkavat edeltäjiensä saavutuksia.
Kuten todettua, Rosenberg esittää syysuhteita ilman
perusteita. Esimerkiksi kelpaa seksuaalivähemmistöjen vähentynyt solidaarisuus
ei-toivottuja maahanmuuttajia kohtaan. Rosenberg selittää tätä hänen mukaansa
rasistista ilmiötä uusliberalismin nousulla. Väite jää perustelematta. Hän ei kerro,
miten kyseinen oppi voi muka niin tehokkaasti seksuaalivähemmistön ajattelua
muokata. Itse asiassa uusliberalismi kelpaa Rosenbergille syntipukiksi lähes
mihin tahansa.
Uusliberalismin lisäksi Rosenberg kauhistelee thatcherismia,
yksilöiden keskinäistä kilpailua ja arvokonservatismia. Hän myös moittii
vastajihadismia (muttei mainitse jihadismia) ja maahanmuuton vastustajien pelkoa,
että vähemmistöjen nopeampi lisääntyminen muodostaa aiemmin kannatetuille arvoille
uhkan. Moni Rosenbergin mainitsemista asioista epäilemättä ansaitsee kritiikkinsä,
mutta se tulisi tehdä järkevästi perustellen eikä typerästi herjaten.
Sellaisessa keskustelussa ei ole mieltä, jossa osapuolet eivät etsi tilastotietoja
näkemystensä tueksi. Rosenberg olisi esimerkiksi voinut kertoa, missä määrin ja
moneenko sukupolveen asti maahanmuuttajien lisääntyminen mahdollisesti on
nopeampaa ja mitä siitä kenties seuraa. Faktat ja järkevä analyysi puuttuvat.
Asuin maaliskuussa 2017 tukholmalaisessa lähiössä. Suurin
osa tapaamistani ihmisistä oli maahanmuutajataustaisia. Melkein kaikki samoja
ulkokuntoilulaitteita käyttäneet puhuivat muuta kieltä kuin ruotsia. Oli
kuitenkin kaksi paikkaa, jossa taas törmäsin käytännössä vain kantaruotsalaisiin:
System bolaget (sikäläinen Alko) ja Tyrestan kansallispuisto (sikäläinen
Nuuksio). En väitä, että havumetsäpatikointi tai snapsit olisivat tyypillistä
tai säilyttämisen arvoista ruotsalaisuutta, mutta on turha teeskennellä, että
siirtolaisuus ei olisi Ruotsia muuttanut, sekä huonompaan että parempaan. Kyse on
siitä, mikä on missäkin määrin säilyttämisen/luomisen arvoista ja millaisilla
tavoilla ihmiset saavat itse vaikuttaa siihen. Demokratiassa on tyydyttävä
enemmistön päätöksiin, ja niihin kannattaa yrittää vaikuttaa faktojen avulla,
ei fasistisyytöksillä, jotka saattavat kolahtaa omaan nilkkaan.
Rosenberg keksii vihollistensa kannattavan fasistista
kulttuuribiologismia. Hän kaiketi kuvittelee tämänkin termin olevan terävä
analyysi jostakin. Rosenberg ei kuitenkaan kerro, kuka tällaiseen fasismiin on
syyllistynyt, eikä hän määrittele tätäkään termiä kunnolla. Ilmoille vain
heitetään uusi pilkalliseksi tarkoitettu haukkumasana. Rosenberg väittää myös,
että naisia on syrjintäprosessissa ”rodullistettu”. Esittäessään jatkuvia
rasismisyytöksiä hän kuitenkin itse syyllistyy samaan.
Joidenkin populistipuolueiden johtonaiset ovat saaneet
vaaleissa paljon ääniä. Rosenberg paljastaa olleensa pulassa tämän vuoksi:
Tämän vaalituloksen valossa tuntuu hirvittävältä ajatella, että olen ollut vuosikausia naispoliitikkojen määrän kasvattamisen kannalla.
Rosenberg ei kuitenkaan näytä ottavan opikseen. Hän jatkaa
ihmisten epäindividualistista luokittelemista ja ryhmittelemistä: rajoja
puolustavat ovat rasisteja ja niin edelleen. Onko siksi ihme, jos ihmisiä
päätyy rasisteja äänestämään? Hehän ilmeisesti ovat niitä, jotka vapauksia
haluavat puolustaa...
Häiritsevää Rosenbergissa on se, että hän ei huomaa olevansa
pelkoa lietsova populisti, vaikkapa uusliberalismilla säikytellessään. Useimmat
uusliberalisteiksi itsensä identifioivat – miksi Rosenberg vain pelottelee
ismeillä kertomatta nimiä? – varmasti esimerkiksi ymmärtävät, että valtion
tulee merkittävässä määrin huolehtia vaikkapa koulutuksesta, liikenneverkosta,
maanpuolustuksesta ja riittävän turvaverkon ylläpitämisestä. Rosenbergin tulisi
siis esittää suoria sitaatteja ja lukuja, jotta hän olisi muutakin kuin
epäuskottava ja pilkkanimiä viljelevä populisti. Tosin osaa hän soinimaiset
korulauseetkin: ”Meidän tulee nähdä kanssaihmisemme ihonväristä, uskonnosta ja
kulttuuritaustasta riippumatta.” Ironisesti tätä voidaan pitää myös
liberalismin, uuden ja vanhan, toiveena.
Rosenbergin argumentit ovat siis kehnoja tai olemattomia.
Kenties siksi hän päätyy peräänkuuluttamaan niin kutsuttua
intersektionaalisuutta eli valtarakenteiden, ihonvärin, sukupuolen,
sukupuolisen suuntautuneisuuden ja yhteiskuntaluokan välisten yhteyksien
analyysia. Tätä muotitermiä on kuitenkin toisteltu jo jonkin aikaa tietyissä
sosiaalitieteissä. Missä ovat siitä saadut tutkimustulokset? Rosenbergkään ei
kerro, miten intersektionaalisuus on selittänyt ihmisen käyttäytymistä tai
yhteiskuntia, saati auttanut niiden parantamisessa.
Kuten todettua,
Rosenberg harrastaa ideologioiden niputtelua. Ainoita perusteluita, joita tälle
löydän, on se, että intersektionaalisuus käskee niin toimia. Rosenbergin
kaltaisille kollektivoijille toistettakoon, että on olemassa vasemmistolaisia rasisteja
ja on kivikovaa kapitalismia kannattavia feministejä. Tiedän jopa muutoin
kaikin puolin edistyksellisiä vasemmistolaisia, jotka vastustavat homoliittoja
sillä perusteella, että lapsen psyykelle olisi eduksi, että vanhemmat ovat eri
sukupuolta. Edes argumentti, että yksinhuoltajien lapset kehittyvät normaaleiksi
aikuisiksi tai yksilönvapausargumentti ei saa heitä muuttamaan mieltään. Niin tai näin, yksilöiden niputtaminen
ideologisten stereotypioiden perusteella saattaa tuoda varmuutta ja
mielenrauhaa, mutta keskustelun pohjaksi siitä ei ole.
Intersektionaalisuus ei myöskään kerro uutta kahden kenties
tärkeimmän yhteiskunnallisen periaatteen – syrjimättömyyden ja vapauden – välisistä
suhteista. On päivänselvää, että rotuun, sukupuoleen tai uskontoon
perustuvan syrjinnän tulee olla kiellettyä. Samoin on ilmeistä, että kaikkien
tulee jossakin määrin voida kontrolloida elämäänsä. Nämä kaksi seikkaa, syrjimättömyys
ja ajatus oikeudesta itsekontrolliin, eivät kuitenkaan ole teorioita, eivätkä
ne itsestään selvästi sovi yhteen muodostaakseen valmiin teorian. Toisinaan
nämä kaksi periaatetta ovat myös keskenään ristiriidassa, vaikkapa työhönotossa.
Intersektionaalisuuden kaltaiset ”teoriat” eivät auta tällaisten ristiriitojen
selvittämisessä.
Loppupuolella kirjaa Rosenberg ilmaisee halunsa päättää,
mistä Suomessa keskustellaan:
Poliittinen turhautuminen, joka olisi 1970-luvulla kanavoitunut vasemmiston kannatukseksi, purkautuu nykyään populismiin ja fasismiin. Nyt halutaan puhua maahanmuuttajien rikollisuustilastoista tai heikosta sopeutumisesta sen sijaan, että keskusteltaisiin työttömyydestä, hyvinvointipolitiikasta ja ilmastonmuutoksesta.
Tähän on pakko kysyä, entä sitten. Eikö ole hyvä, että
kaikista aiheista keskustellaan? Eikö maahanmuuttajien sopeutuminen ole ainakin
jossakin määrin olennainen kysymys? Samalla voisimme keskustella myös siitä,
pahentaako hyvinvointivaltioihin kohdistuva siirtolaisuus ilmastonmuutosta.
Jonkin verran Rosenbergilta löytyy myös tahatonta komiikkaa:
Työttömyys ja tyhjillään ammottavat entiset teollisuusalueet, joista tuotanto on suuremman voiton toivossa siirretty muualle, yhä heikommin toimiva yhteiskunnallinen infrastruktuuri, maaseudun autioituminen ja alati huononevat palvelut ovat saaneet monet protestiäänestämään, vaikka he eivät itse välttämättä rasisteja tai fasisteja olisikaan. (korostus lisätty)
Komiikka tulee siitä, miten paljon Rosenberg tässä
muistuttaa sekä Trumpia että keskustapuolueen ”koko Suomi asuttuna”
-aluepolitiikkaa.
Rosenbergin yleistykset ulottuvat jopa prostituution
käyttäjiin:
Seksin ostajat toteuttavat ennen kaikkea väkivaltaisia fantasioitaan osoittamatta pienintäkään myötätunnon ripettä.
Hän ei siis ole perillä prostituution asiakkaista tehdyistä
tutkimuksista. Heistä suuri osa on seksuaalisesti vapaamielisiä ja naisen
nautinnosta välittäviä miehiä.
Kuten todettua, muslimeja vastustaessaan vastajihadisteilla
on Rosenbergin mukaan liberaali arvomaailma, mitä tulee naisten ja homojen
kunnioittamiseen. Perään hän kuitenkin sanoo, että ”yhteistä heille on
antifeminismi ja perinteisen ydinperheen puolustaminen”. Ristiriita on
melkoinen, kun Rosenberg vielä toteaa, että vastajihadeista löytyy julkihomoja.
Tai ehkä homokin voi kannattaa naisen ja miehen välistä ydinperhettä, mene ja
tiedä. Tässäkin Rosenberg joka tapauksessa syyllistyy samaan yleistämiseen ja
populistiseen pelon lietsontaan, josta hän syyttää islamista huolestuneita.
Rosenbergin mielestä Ranskan koulujen huivikieltoa motivoi
rasismi, eikä valtion pyrkimys maallisiin arvoihin. Helppo vastaus tähän on,
että huivinkäyttäjät eivät ole rotu, vaan he ovat joidenkin uskontojen
edustajia. Kysymys uskonnollisten symbolien näkymisestä julkisessa tilassa ei toki
ole ongelmaton. Paras tapa lähestyä tätäkin kysymystä lienee tiettyjen
perusoikeuksien kautta. Uskontoon perustuvan syrjinnän tulee ensinnäkin olla
kiellettyä. Jokaisella tulee oikeus olla uskoa mihin tahansa – siitä
huolimatta, että koulutuksen tulee pyrkiä siihen, että ihmisten uskomukset
perustuvat mahdollisimman paljon todennettuun tietoon. Toiseksi yksilöllä tulee
halutessaan olla oikeus olla paljastamatta omaa vakaumustaan. Näillä kahdella
periaatteella päästään jo alkuun. (Sivuhuomautuksena todettakoon, että nämä
periaatteet eivät toteudu Suomessa esimerkiksi armeijassa tai peruskoulussa.)
Olen samaa mieltä Rosenbergin kanssa, että huivikysymyksessä
valtio puuttuu uskonnollisiin kysymyksiin. Se on aina epäilyttävää. Toisaalta
kysymys julkisen tilan uskontosymboleista ei ole niin yksiselitteinen kuin Rosenberg
antaa ymmärtää. Ydinkohta huivikysymyksessä on seuraava: miten niissä maissa,
joissa naiset säännönmukaisesti peittävät hiuksensa tai kasvonsa, ajatellaan
naisista, jotka eivät itseään peitä? Tällaisia maita on paljon ja ne ovat
islaminuskoisia. Jos näissä yhteiskunnissa hunnutonta naista ei arvosteta, vaan
häntä pidetään huorana tai jonakin paljon pahempana, emme voi sanoa, että kyse
olisi vapaudesta pukeutua haluamallaan tavalla. Länsimuslimien suhteen
kysymyksen tekee vaikeaksi se, että läntisistä vapauksista huolimatta muslimiyhteisön
sisällä syyt huivin käyttöön voivat olla samalla tavalla pakottavia kuin
islaminuskoisissa maissa.
Koko kasvot peittävä kaapu taas sulkee pois valtaosan
sellaisesta inhimillisestä vuorovaikutuksesta, jota ihmislaji on kehittynyt
hyväksikäyttämään rauhanomaisen yhteisymmärryksen saavuttamiseen. Se on monien
mielestä pätevä peruste kieltää tällainen naamioituminen. Tällä hetkellä kuitenkin
ajattelen, että huivinkäytön kieltämiselle lännessä on perusteita lähinnä
viranomaistunnistamisen kaltaisissa erityistilanteissa. Tosin tässäkään ei ole
ilmeistä, milloin tunnistamisen pitää olla mahdollista. Pitääkö vaikkapa postissa
tai kirjastossa asioidessaan olla ilman huivia, jotta kasvot tallentuvat valvontakameraan?
Anna-Mari Sipilä kirjoittaa (HS 15.4.2017) huivien romantisoijista:
Huivin romantisoijat ajavatkin huivin oikeuksia – eivät naisten oikeuksia – ja pelaavat samalla patriarkaatin pussiin. He rinnastavat sosiaalisessa mediassa kuvat rannalla ilakoivista katolisista nunnista ja burkiniasuisista kylpijöistä ja kysyvät: ”Mitä eroa?” Paljonkin eroa. Nunnaksi ryhtyminen on henkilökohtainen valinta, joka lähtee omasta uskonnollisesta vakaumuksesta. Nunnat eivät synny nunnaperheisiin ja pukeudu pienestä pitäen huiviin. Sen sijaan kymmenille miljoonille musliminaisille huivi on kaikkea muuta kuin valinta-asia. Huiviin pakottavat lait, maan tapa tai sosiaalinen paine.
Tähän kirja-arvion loppuun laitan vielä joitakin yksittäisiä
Rosenbergin lausuntoja ja kommenttejani niihin. Kokonaisuutena kirja oli
rasittava lukukokemus, verrattavissa
Deepak Chopraan. Siksi tästä arviosta tuli näin pitkä ja sekava; en halunnut
käyttää aikaa hiomiseen ja tiivistämiseen. Kustantaja Tammelta kysyisin,
miksi olette julkaisseet puoluepoliittisen vihapuhepläjäyksen.
* * *
Rosenberg ottaa kantaa perimään, mutta senkin hän tekee
ismeillä syytellen:
Julmista teoista puhuttaessa asetetaan usein vastakkain niin kutsuttu tilannehypoteesi ja luonnehypoteesi. Tilannehypoteesin mukaan tietyissä tilanteissa jokainen meistä voi tehdä julmia tekoja. Luonnehypoteesi taas kuuluu biologistiseen ajatteluun, ja sen lähtökohtana on ajatus, että julmien tekojen takana ovat luonteeltaan julmat ihmiset. Julmuus ei kuitenkaan ole synnynnäistä. - - Mahdollisimman hyvät elinolosuhteet ja riittävän varhainen tarttuminen sosiaalisiin epäkohtiin ovat tässä tärkeitä.
Tähän voidaan esittää yhden sanan vastaväite: psykopaatit.
Yksilöiden välillä on synnynnäisiä eroja psykopaattisissa taipumuksissa ja
taipumuksissa empatiaan. Sitä eivät hyvää tarkoittavat korulauseet muuksi muuta.
Alussa totesin, että olen samaa mieltä solidaarisuuden
yleisen lisäämisen kanssa. Rosenberg maalailee:
Solidaarisuus ei rajoitu ainoastaan toisiaan lähellä oleviin ja asuviin ihmisiin, vaan sillä voidaan tarkoittaa myös toisten ihmisten kunnioittamista maailmanlaajuisesti.
Epäilemättä näin on, mutta tässä kohdin on paikallaan
muistuttaa, miten usein solidaarisuuden nimissä on päädytty vainoon ja
kyttäämiseen.
Seuraavassa Rosenberg on erityisen väärässä:
Solidaarisuus edellyttää empatiaa, joka on myötätuntoista eläytymistä toisten elämäntilanteisiin.
Tämä on pielessä siksi, että emme voi tippaakaan luottaa
empatiaan. Tunne on evolutiivisesti kehittynyt ja se noudattaa logiikkaa, joka
monesti estää solidaarisuutta. Empatiakokeissa on esimerkiksi havaittu, että
ihmiset ovat valmiimpia antamaan rahallista apua, jos kohteena on pieni tyttö,
mutta mitä enemmän kohteena oli tytön samassa jamassa olevia sukulaisia, sitä
vähemmän ihmiset olivat valmiita auttamaan. Meidän pitää järkiperäistää empatia
eikä yrittää tuntea, mitä toinen tuntee. Solidaarisuus on mahdollista ja
toimivampaa ilman empatiaa.
Rosenberg laajentaisi solidaarisuuden mahdollisimman
laajalle:
Minkä vuoksi on tärkeää olla multisolidaarinen? Jos haluaa olla osa antirasistista liikettä, on syytä olla myös feministi, vastustaa LHBTIQ-fobiaa ja ymmärtää, että köyhien ja rikkaiden välillä kulkee aina raja.
Mitä tähän voi sanoa? Olen osa antirasistista liikettä –
kirjoituksissani pyrin edistämään sitä, että ihmiset suhtautuvat toisiinsa
yksilöinä – mutta en silti halua tehdä rasistista ajattelua tai rasistisia
mielipiteitä laittomiksi. Kannatan myös sukupuolten tasa-arvoa ja samoja
oikeuksia ja velvollisuuksia naisille ja miehille, mutta en silti nimitä
itseäni feministiksi. Kyseistä aatetta on niin monenlaista ja sen nimissä on sanottu
niin älyvapaita asioita. Kirjoituksillani pyrin myös poistamaan
seksuaalivähemmistöjä kohtaan koettuja pelkoja ja islamofobiaa (sekä kyseisen
termin perusteetonta käyttöä). Osa näitä tavoitteita on huolen ilmaiseminen islamin
leviämisen vaikutuksista homojen, naisten ja ateistien asemaan. Ja lopulta ymmärrän
myös, että köyhän ja rikkaan välillä on eroja. Epäileekö Rosenberg, että joku ei
näitä eroja tunnista? Korulauseidensa sijasta Rosenberg olisi voinut esimerkiksi
mainita, että taloudellisen tasa-arvon ja vapauden välillä on ristiriita.
Ristiriita tulee siitä, että jos ihmiset saavat vapauden käyttää keräämänsä vaurauden haluamallaan tavalla, iso osa
siitä päätyy omille lapsille tai lastenlapsille, jolloin lähtökohdat eivät enää
ole tasa-arvoisia. Miten Rosenbergin solidaarisuus tällaisiin keskenään ristiriitaisiin arvoihin suhtautuu, jää epäselväksi.
Perusteettomalla pessimismillään Rosenberg paljastaa olevansa
populistinen pelottelija:
Ajatus, että sivilisaatio kehittyy jatkuvasti ja muuttuu vain entistä paremmaksi, on piikitelty puhki jo kauan sitten.
Ihmisten elämä on kuitenkin käytännössä kaikilla mittareilla
ja jopa globaalisti paljon parempaa kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.
Elinajanodote. Köyhyys. Lukutaito. Koulutus. Lapsikuolleisuus. Jopa
syöpäkuolleisuus on paikoin saatu laskuun ja Yhdysvalloissa aborttienkin määrä
on laskussa. Myös väkivalta on vähentynyt – islamistista terrorismia lukuun ottamatta.
Hihhuleita ja fanaatikoita on aina jonkin verran, mutta sivilisoituminen on
jatkuva trendi.
Rosenbergin mielestä isiemme synnit riittävät perusteeksi
avoimelle maahanmuuttopolitiikalle:
kun siirtomaahistorian perintö pidetään mielessä, meidän velvollisuutemme on toivottaa maahanmuuttajat ja heidän jälkeläisensä tervetulleiksi.
Tämä herättää kysymyksen siitä, mitkä ja keiden synnit tulee laskea mukaan. Rosenberg jatkaa:
Ison-Britannian, Ranskan ja Portugalin siirtomaaperinteisiin verrattuna pohjoismainen kolonialismi on historian valossa vaatimattomampaa, mutta on tärkeää muistaa myös toisen maailmansodan aikainen varsin varovainen natsismin kritisointi...
Se, että yli 70 vuotta sitten natsismia ei Rosenbergin mielestä kritisoitu riittävästi,
on siis syy kannattaa vapaata siirtolaisuutta. Voi olla, että tässä kohdin olen ahdasmielinen juntti, mutta en suostu kärsimään tunnontuskia aiempien
sukupolvien teoista. Isien synteihin vetoaminen on kehno ja
silkalta moraaliposeeraamiselta vaikuttava argumentti. Vapaata liikkuvuutta
voitaisiin toki perustella muillakin tavoilla, mutta Rosenbergilla ei näytä
sellaiseen olevan halua. Tämä johtunee siitä, että vapautta voidaan perustella nimenomaan
kaupankäynnin, talouskasvun, kilpailun ja liberalismin tuomalla hyvinvoinnilla.
(Huono-onnisimpien ja hädänalaisimpien auttaminen on jossakin määrin erillinen
kysymys, enkä avaa sitä tässä.)
Rosenberg vertaa suomalaista kotiväkivaltaa ja
maahanmuuttajien tekemää väkivaltaa:
Suomessa on hälyttävän paljon kotiväkivaltaa. Onko siis suomalaisten miesten väkivalta vähemmän väkivaltaista kuin maahanmuuttajien? Eikö väkivalta ole aina väkivaltaa eikä mitenkään puolusteltavissa etnisin perustein?
Tällaiset ”Oletko lakannut lyömästä mummoasi” -kysymykset
eivät edistä vuoropuhelua. Tietysti väkivalta on väkivaltaa. Siksi laissa ei
ole erilaisia rangaistuksia etnisen tai rodullisen taustan perusteella. Ja mitä
tulee kotiväkivaltaan, se on erillinen kysymys islamistisesta väkivallasta tai
jihadismista. (Toki siitäkin olisi voinut jonkun tilaston esittää. Tai vaikkapa
arabimaiden laeista, jotka sallivat vaimon pahoinpitelyn. Mitä enemmän asiaa
ajattelen, sitä enemmän ihmettelen, miksi Tammi on kustantanut tällaisen tyhjyyttään
kumisevan vuodatuksen. Vastaavaahan ihmettelin vastikään erään Tammen huuhaa-kirjan
tiimoilta.)
Kirjassa on paljon myös akateemista jargonia, jonka muotoon
tai sisältöön en tässä juuri puutu:
Länsimainen idea subjektiviteetista, subjektina olemisesta, on rajoittunut ja kulttuurisesti määrittynyt, ja sen vuoksi meidän on vaikea nähdä tummaihoisia naisia subjekteina, jotka länsimaisen tulkinnan mukaan harjoittavat ”perinnettään” tai uskontoaan.
Rasismin tärkein rajapinta on iho, ja rasismin kehollisuus on aina nähtävissä ja koettavissa, usein joko symbolisena tai kouriintuntuvana väkivaltana.
...jälkikolonialistinen teoria osoittaa, miten me kaikki pidämme osaltamme yllä rodullistettuja stereotypioita ja niiden kautta tuotettua rasismia. Stereotypioista on kirjoitettu paljon myös feministisessä ja queertutkimuksessa. Stereotypioissa kierrätetään nimenomaan tiettyä toisenlaisuuden ikonografiaa, ja niiden avulla yritetään selittää hyvin monimuotoista arkipäivää varsin yksinkertaisin keinoin.
Edellistä sentään kommentoin: teoria ei osoita mitään, vaan
sen pohjalta voidaan tehdä ennusteita. Ja ennusteet pitää testata jotenkin.
Kaiken huippu on, että kirjan lopussa Rosenberg toteaa, että
Rasismin käsitettä käytetään usein huolimattomasti kuvaamaan kaikenlaisia vihamielisiä ja kielteisiä tunteita yksilöitä tai etnisiä ryhmiä kohtaan.
On kuin tällä lausunnollaan hän yrittäisi luikerrella irti
läpi kirjan harrastamastaan nimittelystä ja luokittelusta. Miten hän siis
määrittelee rasismin?:
Voimme puhua rasismista silloin, kun yksi etninen ryhmä tai yhteisö hallitsee, syrjii tai pyrkii eliminoimaan toisen etnisen ryhmän jonkin eroavaisuuden perusteella ja kun tuota eroa pidetään synnynnäisenä ja muuttumattomana.
Määritelmässä ei sinänsä ole vikaa. Etnisyys on rodun ohella
tullut osaksi rasismin määritelmää. Rosenbergin määritelmästä kuitenkin unohtuu
tärkeä seikka: yksilöön suhtautuminen tämän rodun(/etnisyyden) perusteella.
Hänen kollektivisminsa ilmenee tässäkin.
Kirjan lopussa on toinenkin kohta, jossa Rosenberg koettaa
kiemurrella aiemmista lausunnoistaan:
Solidaarisuus ja empatia ovat ne asiat, joita kohti meidän tulee edetä, mutta eteneminen ei voi tapahtua mahtikäskystä. Se tapahtuu demokraattisten konfliktien ja vuoropuhelun kautta. Niihin meidän on antauduttava jos haluamme ymmärtää itseämme ihmisinä ja inhimillisinä kanssaihmisinä.
Olen samaa mieltä. Siksi on kysyttävä, miksi hän on koko
kirjan pilkallisilla mahtikäskymääritelmillään lokeroinut ihmisiä, jos hän muka
haluaa aitoa vuoropuhelua.
Loppupäätelmä: Jos Rosenberg olisi tehnyt kotiläksynsä huolellisemmin, hänellä olisi toimivampia keinoja ajaa asiaansa. Yhdysvalloissa esimerkiksi islam-vetoinen terrorismi saa muunlaista terrorismia enemmän mediahuomiota. Hän olisi voinut tuoda tämänkaltaisia seikkoja esiin. Hän olisi voinut myös kertoa, missä määrin 2000-luvun lännessä tehty terrorismi on ollut muslimivetoista. Hän saattaisi yllättyä luvuista. Pointti on se, että vain faktoihin paneutumalla voi synnyttää järkevää keskustelua. Mutta faktathan eivät ole kiinnostavia; moraaliposeeraaminen on tärkeämpää.
PS. Teoksessa on joitakin epäselviä ilmauksia, esimerkiksi
seuraavasti: ”Uusliberalistisen talousjärjestelmän suurin ongelma on ollut se, ettei se oli herättänyt mainittavaa
ideologista innostusta edes niissä kansalaisissa, jotka ovat hyötyneet veronalennuksista”
(korostus lisätty). Virkkeestä ei selviä, onko tämä ongelmista suurin ongelma
kansalaisille vai talousjärjestelmälle itselleen. Toinen esimerkki: ”Tilanteen
voisi vetää yhteen niin, että uusliberalismin erityinen vihankohde – hyvinvointivaltio
ja sen murentaminen – on avannut uudestaan tien Euroopan fasistiseen
historiaan.” Virke antaa ymmärtää, että hyvinvointivaltion murentaminen olisi
uusliberalismin vihankohde, vaikka tästä tuskin on kyse. Tällaiset ilmaisun
epätarkkuudet häiritsevät, vaikkei niitä paljon olekaan.
Jonkin verran Rosenbergilla on myös poukkoilevia lauseita: ”Julmuuden
ymmärtämiseen tarvitaan ennen kaikkea kulttuurisia ja psykologisia selityksiä
tavan takaa toistuvien biologististen määritelmien sijaan. Julmuus on kaikissa
muodoissaan ihmisoikeuksien vastaista.” Olipa julmuus ihmisoikeuksien vastaista
tai ei, sillä ei ole tekemistä sen kanssa, miten julmuutta parhaiten
selitetään. Ja selittämiseen tietysti tarvitaan psykologiaa, joka taas
tarvitsee biologiaa. Rosenberg puhuu biologistisista
määritelmistä, mutta sekin on vain omasta tietämättömyydestä ja pahansuopuudesta kertovaa
nimittelyä.