Seuraava
kirjoitukseni ilmestyi Tiedepolitiikka
4/2017 -lehdessä (ilman oheista piirrostani).
Liberalismin puolustus
Tiede- ja
ihmisluontokysymysten sijasta olen viime aikoina pohtinut poliittisia ja yhteiskunnallisia
aiheita. Osasyy lienee se, että niissä kyse on pitkälti arvokysymyksistä,
joiden pohtimiseen riittää kevyempi taustatyö, usein pelkkä uutisten ja
keskustelupalstojen seuraaminen. Yritän tietysti olla aikaansaavampi tieteellisen
kirjallisuuden parissa, mutta se tuntuu tulevan koko ajan vaikeammaksi. En toki
väitä, että poliittiset kysymykset olisivat helppoja. Niissä omien arvojen ja mielipiteiden
lisäksi on tarkasteltava sitä, mikä on teoriassa mahdollista ja sitä, mitä
oletettavasti tulee tapahtumaan ottaen huomioon järjestelmän lainalaisuudet –
ja muiden arvot ja mielipiteet. Tällainen pohdinta, ollakseen hyödyllistä, vaatii
taustatietoja muun muassa historiasta, taloudesta ja ihmisluonnosta.
Liberalismin peruskysymyksiä on, millaisia tyhmiä päätöksiä yksilö saa tehdä. |
Tässä
tarkastelen liberalismia. Tunnistan, että ismien puolustaminen on
kyseenalaista. Ismit ovat monitulkintaisia ja puolustaminen helposti
vieraannuttaa lukijan, joka joko suhtautuu ismiin kielteisesti tai määrittelee
sen eri tavoin. Yritän silti parhaani.
Liberalismin
piiriin luetaan kuuluvaksi melkein minkä tahansa vapauden tavoittelu. Tarkoitan
sillä kuitenkin aatetta, joka pyrkii vahvaan sanan-, lehdistön-, uskonnon-,
omantunnon- ja elinkeinovapauteen. Ollakseen nimensä veroinen liberalismin
tulee olla aate, joka vastustaa valtion liiallisia pakkotoimia [1] – tämä puoli
liberalismista tuodaan yleisimmin esiin – mutta liberalismin tulee myös
vastustaa enemmistön mielivaltaa ja kasaantuneen vaurauden vaikutusvaltaa.
Edellä
luetellut vapaudet ovat perinteisesti nauttineet lännessä suurta suosiota. Perään
on toki todettava, että kansaa poliittiset periaatteet tuntuvat kiinnostavan yhtä
vähän kuin pesäpallo kiinnostaa minua. Niin tai näin, länsimainen ihminen on osa yksilönvapauksia ja erilaisuuden
suvaitsemista vaalivaa moraalista perintöä.
Neuvostokommunismin
romahduksen tuoma valta-asema teki liberalismista laiskan ja luottavaisen. Taloudelliset
ja sosiaaliset vapaudet näyttivät turvatuilta. Eliitti uskotteli kasvavien
tuloerojen keskellä elävänsä meritokratiassa, jossa ihmiset – ainakin he itse –
olivat omilla ansioillaan ansainneet asemansa. Talouselämä onnitteli itseään
kasvaneesta vauraudesta, kun samaan aikaan suuri osa väestöstä alkoi pitää
varallisuutta vain merkkinä erilaisista etuoikeuksista. Osalle kansalaisista jopa
asiantuntijuus näyttäytyi oman edun tavoitteluna. (Suomessa puhuttiin mm. ”kaiken
maailman dosenteista”.) Liberalismin itsetyytyväisyys yhdistettynä
globalisaation haittapuoliin voimisti vaivihkaa myös nationalismia ja
nurkkakuntaisuutta. Ihmisten tyytymättömyys taas ruokki populistista
pelonlietsontaa.
Vapauksia
korostavien ideologioiden on jatkossa oltava aktiivisempia ja huolellisempia. Vaikka
liberaali demokratia on kyvykkäin järjestelmä tuottamaan innovaatioita ja vaurautta
(yksityiskohdista on mahdollista olla eri mieltä), se ei voi luottaa suosionsa
jatkuvan [2]. Varallisuus ei leviä itsestään, robotit tai globalisaatio eivät lisää
työpaikkoja ja siirtolaiset tietyistä maista ja siirtolaisuuden pelko tuovat epäliberaaleja
näkemyksiä. Lisäksi sirpaloitunut tieto ja yhä vangitsevampi viihdeteknologia saattavat
vieroittaa nuoria politiikasta.
Säilyttääkö
länsi liberaalit arvonsa vai toistaako historia itseään? Ajautuuko länsimaita
vielä 2000-luvulla totalitarismin kouriin? Vastaus riippuu lukuisista
tekijöistä. Jatkuuko länsimaiden maallistumiskehitys, tehostuuko siirtolaisten
integroituminen, maallistuuko islam, kasvavatko varallisuuserot ja niin
edelleen. Koska kaikki näyttää tapahtuvan suunnittelemattomasti ja omalla
painollaan, pyrkimykset vapauksien eteen saattavat tuntua turhilta. Toisinaan hyvää
tarkoittava toiminta myös johtaa vastareaktioihin ja ei-toivottuihin
lopputuloksiin. Siksi ohjeeni ovat varovaisia ja käytännönläheisiä. 1) Pistä
merkille, miten kyvykäs sosiaalinen media on tarkkaavaisuutesi vangitsemisessa.
2) Suojaudu sosiaalisen median yhdenmukaistavilta vaikutuksilta. Näin tulet
vapaammaksi ja pystyt paremmin vastustamaan totalitaristisia suuntauksia. 3)
Taistele koulutuksen laadun ja koulutuksen tasa-arvoisuuden puolesta. Vapaus ja
tasa-arvo ovat jossakin määrin ristiriidassa, mutta ne voivat myös voimistaa
toisiaan, mikäli koulutuksen kaltaiset sosiaaliset oikeudet ovat
varallisuudesta riippumattomia. 4) Haasta itsesi ja lähimmäisesi keskusteluun
omista ja muiden (moraalisista) uskomuksista ja niiden seurauksista. Liberalismiin
kuuluu se, että tulevaisuus on avoin ja vaihtoehdot ratkaistaan neuvottelemalla.
Niin kliseistä
kuin se onkin, vapauden hinta on jatkuva varuillaan olo ja itsensä kehittäminen.
ALAVIITTEET
[1] Liberalismia
on syytetty mekanistismaterialistiseksi aatteeksi, koska se on yhteydessä
markkinavoimien vapauteen. Näen liberalismin kuitenkin enemmän järkiperusteiden,
kansalaisoikeuksien ja suvaitsevaisuuden kannattajana ja vain siinä määrin
sitoutuneena markkinavoimiin kuin se sopii näihin sosiaaliliberaaleihin
arvoihin. Valtio ja markkinat ovat toisinaan kilpailijoita ja toisinaan niillä
on yhteisiä intressejä. Liberalismin omaksumat kansalaisoikeudet ovat suurelta
osin erillisiä näistä valtion ja markkinoiden jännitteistä.
[2]
Demokratian on saatava ihmiset haluamaan demokratiaa. Jos se ei siinä onnistu,
se tuskin ansaitsee nimeä demokratia. Voisivatko demokratiaan tottuneet ihmiset
suostua siihen, että kullakin on yhden äänen sijasta yhdestä viiteen ääntä
siten, että äänimäärä riippuu yksilön tietotasosta? Jos ääniä tällä tavoin
pitäisi tiedoilla tai osaamisella ansaita, olennaiseksi kysymykseksi
muodostuisi se, kuka päättää, mikä on tarpeellista tietoa/osaamista. Toinen
kysymys koskisi sitä, miten tätä toivottua tietoa voitaisiin mitata
puolueettomasti ja kohtuullisin kustannuksin. Riittäisivätkö koulutuksesta
kertovat tittelit? Tohtori saa viisi ääntä, maisteri neljä ja niin edelleen.
Vai pitäisikö äänestyshaluisen käydä tietoa mittaavissa testeissä? Ja jos, mitä
niissä mitattaisiin? Yleistietoa? Poliittista historiaa? Luonnontieteitä? Vai
ehkä näistäkin kriteereistä pitäisi päättää demokraattisesti?
Vastaavanlaiset
kysymykset koskevat äänestysikää. New Jerseyssä Yhdysvalloissa saa ostaa
alkoholia vasta 21-vuotiaana ja tupakkaa 19-vuotiaana. Armeijaan taas saa
liittyä jo 17-vuotiaana, ja seksiä harrastaa 16-vuotiaana. Oikeudessa nuorta
kohdellaan silti aikuisena jo 14-vuotiaana. Ikärajat vaihtelevat maasta
toiseen: Belgiassa alkoholia saa esimerkiksi 16-vuotiaana. Äänestysikä sen
sijaan harvoin on alle 18 vuotta. Onko se oikea ikä? Jos jo 16-vuotias saisi
äänestää (kuten Itävallassa), tulisiko äänestämisestä hänelle tapa? Onko sillä
jokin merkitys, että nuori äänestäjä asuu vanhempiensa luona? Entä millaiseen
päätöksentekoon peruskoulu antaa pohjan? Ja ennen kaikkea: olisiko nuoremmasta äänestysiästä hyötyä demokratian elinvoimaisuudelle?
Mikäli ”äänestyspisteet” pitäisi jotenkin ansaita, teinit ja nuoret aikuiset kenties
kokisivat, että vaalit ja politiikka ovat heitä vastaan. Tällöin he eivät ehkä kokisi
tarvetta sitoutua yhteisten asioiden hoitamiseen. Tämä on argumentti pitäytyä
nykyisessä yksi ääni per henkilö -periaatteessa.
PS. On sanottu, että nykypäivän
konservatiivi on monessa suhteessa vapaamielisempi kuin takavuosien liberaali. Tämä pitää paikkansa monessa kysymyksessä,
esimerkiksi suhtautumisessa homoseksuaalien adoptio-oikeuteen, tai ylipäätään
seksuaalivähemmistöihin.