
...on saanut tukea niinkin johtavilta evoluutiobiologeilta kuin Konrad Lorenzilta 1960-luvulla ja muutama vuosikymmen myöhemmin Richard Dawkinsilta (teoksessa Geenin itsekkyys), joka suorastaan määrittelee, että ihminen syntyy itsekkäänä ja hänet on kasvatettava auliuteen ja altruismiin.
Lausunnosta
huomaa, että Berg ei ole Dawkinsiaan lukenut. Mahdollisesti hän on nojannut
vain deWaalin kanssa käytyyn keskusteluun. Miksi Bergin kommentti sitten on
epäreilu? Dawkins nimenomaan selittää Geenin
itsekkyydessä [1], miten altruismi on voinut evolutiivisesti kehittyä. Käyn
Dawkinsin näkemyksen ja deWaalin kanssa käydyn kiistan kattavasti läpi Ihmisluontoa etsimässä -kirjassani (s. 119–132).
deWaalista Dawkins kirjoittaa:
De Waalin kirja on täynnä anekdotaalisia esimerkkejä (joiden ei tulisi yllättää ketään), että eläimet ovat toisinaan mukavia toisiaan kohtaan, tekevät yhteistyötä molempien osapuolten eduksi, välittävät toistensa hyvinvoinnista, lohduttavat toisiaan onnettomuuden hetkinä, jakavat ruokaa ja tekevät muita sydäntä lämmittäviä hyviä tekoja. Olen aina ollut sitä mieltä, että suuri osa eläinten luonteesta on altruistista, yhteistyökykyistä ja jopa noudattaa hyväntahtoisia omakohtaisia tunteita, mutta se seuraa itsekkyydestä geenin tasolla pikemminkin kuin on ristiriidassa sen kanssa. Eläimet ovat joskus mukavia, joskus ilkeitä, koska molemmat ovat geenien etu eri aikoina. Juuri siksi puhumme ”itsekkäästä geenistä” emmekä vaikkapa ”itsekkäästä simpanssista”. Vastustus, jota de Waal ja muut ovat nostaneet biologien välille, jotka joko uskovat, että ihmis- ja eläinluonto ovat perusteiltaan itsekkäitä, tai jotka uskovat, että se on perusteiltaan ”hyväluontoinen”, on vääränlainen vastakkainasettelu – huonoa runoutta.
deWaal on
erinomainen tieteen popularisoija ja apinatutkija, mutta hän on ajoittain sortunut
romanttisiin luulotelmiin, kuten Dawkins asian ilmaisee. deWaal on esimerkiksi
korostanut bonobojen rauhanomaisuutta ja väittää, että ihmisen esivanhemmat
olivat enemmän bonoboiden kuin aggressiivisempien simpanssien kaltaisia. Dawkins
toteaa tähän, että toki ihmiset muistuttavat toista lajia enemmän kuin toista
joissakin suhteissa ja erittäin todennäköisesti toista lajia toisissa
suhteissa. Niin tai näin, deWaalin itseään korostavista yleistyksistä on turha
huolestua (hän esim. sanoo, että ”Biologille tekee vielä nykyisinkin yhtä kipeää
kuin mädän viisaudenhampaan poistaminen myöntää, että ihmisessä voi olla
luonnostaan hyvää” Berg, s. 47). deWaalin lisäksi ei nimittäin ole monia, jotka
ovat yhtä voimallisesti edistäneet evolutiivista ihmistutkimusta.
[1] Geenin itsekkyys ilmestyi jo vuonna
1976, ei vuosikymmeniä Lorenzia myöhemmin.
