Seuraava kirja-arvioni
julkaistiin Tieteessä tapahtuu 2/2018
-lehdessä (ilman tässä olevia jälkikirjoituksia).
Voiko
tulevaisuuskin olla valoisa?
Johan
Norberg (2016): Progress: Ten Reasons to
Look Forward to the Future. Oneworld.
Lontoo.
Ruotsalainen
lääkäri Hans Rosling (1948–2017) oli maailman halutuimpia luennoitsijoita. Youtuben
kautta hän on sitä edelleen. Roslingin havainnolliset ja tulevaisuususkoa
luovat esitykset kertovat muun muassa köyhyyden vähenemisestä ja pesukoneiden
yleistymisestä. Kirjallisella puolella vastaavaa ruotsalaista optimismia
edustaa Johan Norbergin teos Progress:
Ten Reasons to Look Forward to the Future eli Edistys: Kymmenen syytä odottaa innolla tulevaisuutta. Norberg
luettelee kustakin kymmenestä seikasta – muun muassa nälästä,
elinajanodotteesta, lukutaidosta ja tasa-arvosta – hengästyttävän määrän
historiallisia faktoja siitä, miten ihmisten olosuhteet ovat vähitellen parantuneet.
Jopa syöpäkuolleisuus on paikoin saatu laskuun. Jotkin mittarit ovat erityisen
ilahduttavia: 1970-luvulla puolet kehitysmaiden aikuisista oli lukutaidottomia,
nykyään enää alle viidennes.
Vanhan
sanonnan mukaan varjot kuitenkin ovat synkimmät siellä, missä aurinko paistaa
kirkkaimmin. Onko teoksen positiivinen sanoma perusteltu? Voiko kaikki olla jatkossakin
niin hyvin kuin länsinaapurimme kertovat? Poliittisesti suuntautuneita
kiinnostanee myös, voivatko vapaat markkinat ja talouskasvu vähentää niin
paljon köyhyyttä kuin taloustieteilijä Norberg ajattelee.
Aloitetaan
lapsikuolleisuudesta ja elinajanodotteesta. Norbergin mukaan mitä vauraampi
valtio on, sitä terveempi se on. Keskitulojen vaihtelu selittää tilastollisesti
yli 70 prosenttia imeväis- ja lapsikuolleisuudesta. Tästä huolimatta valtion
tuoreet talouskasvulukemat eivät näytä olevan yhteydessä väestön terveyteen. Norberg
kirjoittaa:
...korrelaatio valtion terveysindikaattoreiden ja sen talouskasvun välillä on heikompi kuin korrelaatio valtion terveysindikaattoreiden ja globaalin kasvun välillä. Tänä globaalina aikana tärkein seikka valtion menestyksen takana on muiden valtioiden menestys.
Norberg
käyttää esimerkkinä Haitia. Se on yksi harvoja maita, joka on nyt köyhempi kuin
1950-luvulla, mutta joka on silti merkittävästi pienentänyt
imeväiskuolleisuutta. Haitilla on itse asiassa matalampi imeväiskuolleisuus
kuin planeetan rikkaimmilla mailla oli vuonna 1900. Ihmiset siis elävät
pidempään ja terveempinä kuin ennen (vaikka elintaso on tuonutkin uusia
tauteja). Edistystä tällä rintamalla ei käy kiistäminen.
Entä
väkivalta? Sen laskuun ihmisten on jostakin syystä vaikea uskoa. On kuitenkin
oikeastaan vain yksi väkivallan muoto, joka on 2000-luvulle tultaessa
lisääntynyt: uskonnon nimissä tehty terrorismi. Terrorismissakaan emme Norbergin
mukaan silti ole 1970-luvun lukemissa, jolloin separatistiset ja kommunistiset
ryhmittymät olivat aktiivisia. Tilanne on tosin tainnut parin viime vuoden
aikana muuttua. Uhrimäärän perässä on nykyään vaikea pysyä. Niin tai näin,
terrorismin yksi vaara on siinä, että se saattaa saada uhrit ylireagoimaan: kansalaisoikeuksia
saatetaan purkaa ja ryhmää saatetaan syyttää yksilöiden teoista. Tämä taas saattaa
kiihdyttää konflikteja, jolloin terroristin puolestaan on helpompi löytää kumppaneita
taistelua jatkamaan.
Väkivallan
väheneminen on joka tapauksessa selkeä ja monien väkivallantyyppien suhteen jopa
vuosisatoja jatkunut trendi. Osa väkivaltatyypeistä on myös kutakuinkin kadonnut,
esimerkiksi myrkytysmurhat. Norberg selittää ilmiötä seuraavasti:
Lisääntynyt
vauraus ja terveys ja pienemmät perheet näyttävät saaneen meidät arvostamaan
elämää enemmän, ja tämä on lisännyt humanitääristä asennetta ja voimakkaampaa
kiinnostusta rauhaan. Kaupankäynti ja liiketoiminta ovat saaneet valtiot
kiinnostumaan molempia osapuolia hyödyttävästä vaihdosta nollasummapelin
sijasta.
Asiantuntijat
ovat eri mieltä, onko lisääntyneessä rauhanomaisuudessa kyse siitä, että
demokratiat eivät sodi vai siitä, että kapitalismi ei tuota niin vahvaa
intressiä sotia. Luultavasti kyse on edustuksellisen hallinnon ja vapaan kaupan
yhdistelmästä: äänestäjät harvoin haluavat sotaa ja myyjän intressi on varakas
asiakas.
Ruoan
suhteen kehitystä voidaan pitää inhimillisesti katsoen merkittävimpinä. Nälkä
on monin paikoin kokonaan kadonnut. Esimerkiksi Vietnamissa aliravittujen määrä
väheni lyhyessä ajassa 20 miljoonalla ihmisellä. Norberg selittää muutosta muun
muassa vapaalla kaupalla, omistusoikeuksien lisäämisellä ja maataloustuotantoon
liittyvien verojen pienentämisellä. Afrikka laahaa kuitenkin kaukana perässä. Prosentuaalisesti
nälkäänäkevien määrä väheni Saharan eteläpuolella välillä 1990–2014, mutta
väestönkasvusta johtuen aliravittujen määrä kasvoi yli 40 miljoonalla.
Taloustieteilijä Ha-Joon Changin mukaan suuri osa Afrikan huonosta tilanteesta
selittyy sillä, että maita on pakotettu liian nopeasti liian vapaaseen
kauppaan. Valtaosa nykyisistä hyvinvointivaltioista sen sijaan on aikoinaan
ylläpitänyt vahvaa protektionismia, jossa teollisuustuotantoa voimistettiin valtion
tuilla. Ja maataloutta tuetaan vahvasti edelleen. Kokonaisuutena nälkäisten
määrä on joka tapauksessa vähentynyt. Afrikassakin on maita, jotka ovat siinä
onnistuneet: Kamerun ja Angola vähensivät aliravittujen määrää yli 50
prosentilla.
Tammikuussa
2017 Norberg arvosteli Twitterissä Oxfam-raporttia, jonka mukaan rikkaimman
kahdeksan ihmisen varallisuus vastaa puolen maapallon väestön omaisuutta. Hän
kirjoitti: ”Entä sitten? Tyttäreni, jolla on 10 dollaria, on rikkaampi kuin 2
miljardia ihmistä. Joten ongelma on köyhyys, ei eriarvoisuus.” Kommentti
herätti suuren määrän sekä arvostelua että puolustuksia. Norberg kieltämättä ajattelee
köyhyyden vähentämisestä melko suoraviivaisesti. Hänen mielestään tarvitaan
vain talouskasvua. Olipa tämä riittävää tai ei, Norberg nojaa tutkimuksiin,
toisin kuin monet hänen kritisoijansa. Näin Norberg:
Näyttää, että paras tapa, miten talouskasvu saadaan hyödyttämään köyhiä, on pitää sitä korkealla tasolla. Eräs 118 maata ja yli 40 vuotta kattava tutkimus osoittaa, että yhteiskunnan köyhimpien tulojen kasvu seuraa lähes yksinomaan kyseisen maan keskimääräistä kasvua, eikä siis muutoksia tulojen jakautumisessa. 77 prosenttia kansallisesta tulojen kasvun vaihtelusta köyhimmällä 40 prosentilla johtuu keskitulojen kasvusta, ja 66 prosenttia tulojen vaihtelusta köyhimmällä viidenneksellä. Luodun vaurauden määrällä siis on suurempi merkitys kuin sen jakautumisella.
Norberg ei
kuitenkaan tällä tarkoita sitä usein ja syystä kritisoitua teoriaa, että kasvun
myötä köyhien suihin alkaa pudota riittävästi rikkaiden murusia. Sen sijaan
Norbergin mukaan köyhät käyttävät kasvun tuomia uusia mahdollisuuksia
osallistua nykyaikaiseen tuotantoon ja kaupankäyntiin. He siis tekisivät itsensä
rikkaammiksi sen sijaan, että he odottaisivat jonkun muun tekevän sen heidän
puolestaan.
Kuten
todettua, Afrikka on huonossa jamassa. Vuosien 1981 ja 2000 välillä Itä-Aasian
talouden koko tuplaantui, mutta Afrikan ei kasvanut lainkaan. Edelleen 26
maassa yli 40 prosenttia väestöstä elää äärimmäisessä köyhyydessä. Haitia ja
Bangladeshia lukuun ottamatta ne kaikki ovat Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
[1] Valitettavasti Norberg ei ota kantaa Changin ajatuksiin siitä, että pääsyy
Afrikan köyhyyteen on vapaakauppaan siirtyminen liian aikaisessa
kehitysvaiheessa.
Norberg
käsittelee myös seikkoja, joissa edistyminen on ollut huomattavan hidasta,
ainakin tietyissä maailmankolkissa. Naisilla on äänioikeus noin 190 valtiossa,
mutta esimerkiksi raiskaus avioliitossa on edelleen synkissä lukemissa. Se on
kielletty 18 prosentissa latinalaisen Amerikan maita, 19 prosentissa Aasiaa,
vajaassa 13 prosentissa Afrikkaa eikä yhdessäkään arabivaltiossa. Egyptissä,
Irakissa, Jordaniassa ja Marokossa 80–90 prosenttia väestöstä on samaa tai
enimmäkseen samaa mieltä väitteestä, että ”Vaimon täytyy aina totella
miestään”. Monissa Länsimaissa tilanne on päinvastainen: miehet ajattelevat
kysymyksestä ”feministisemmin” kuin naiset 1970-luvulla.
Myös
vapaudet jakautuvat maailmassa epätasaisesti. Esimerkiksi egyptiläisistä 88
prosenttia suosii kuolemanrangaistusta islaminuskosta luopuneille ja 60
prosenttia afgaaneista ajattelee, että sukulaiset ovat oikeutettuja tappamaan
esiaviollista seksiä tai uskottomuutta harjoittaneen naisen. Näissä asioissa
optimismiin on syytä lähinnä länsimaissa, vaikka mikään ei tietysti takaa, että
trendi jatkuu yhtä myönteisenä.
Sananvapaus
on Norbergin mukaan parantunut 1700-luvulta alkaen, aina meidän päiviimme saakka.
Tämä johtuu sekä teknologisesta kehityksestä että ennen kaikkea valistuksesta
ja demokratiasta. Sananvapaus, aivan kuten edellä mainittu sukupuolten
tasa-arvo, ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Viimeisen vajaan kymmenen vuoden
aikana sananvapaustilanne on osoittanut selkeitä heikentymisen merkkejä. Tällä
en tarkoita ainoastaan Venäjän tai Turkin koventunutta ilmapiiriä, enkä edes
arabimaita, vaan nimenomaan länsimaita. Esimerkiksi vihapuhetta ja rasistisia
mielenilmauksia suunnitellaan kiellettäväksi ympäri Eurooppaa. Tämä on
takaperoista, sillä nimenomaan monikulttuurisessa ympäristössä oikeus ilmaista
itseään vapaasti on perusteltua pitää mahdollisimman laajana. Siten voidaan
parhaiten taistella järjettömiä ääriliikkeitä vastaan. Tarkoitusperät rasismin
rankaisemisesta ovat toki sinänsä kannatettavia, mutta niihin pyritään väärällä
tavalla, vapauksia rajoittamalla, kun pitäisi pyrkiä päinvastaiseen, vapauksien
ja suvaitsevaisuuden lisäämiseen. Paradoksaalisesti sananvapautta ollaan uhraamassa
kulttuurin monimuotoisuuden nimissä.
Edellä
mainitut hitaasta edistymisestä kertovat esimerkit – uskonnollinen väkivalta,
sananvapaus, tasa-arvo – eivät kuitenkaan ole syy pessimismiin. Valoisampaan
tulevaisuuteen kohdistuvat epäilykseni johtuvat yksinkertaisemmasta seikasta:
siitä, että kasvu ja hyvinvointi pitää jostakin repiä. Ja mistä muualtakaan ne
tulisivat kuin ympäröivästä luonnosta ja luonnonvaroista. Mitä Norberg sanoo
ympäristön tilasta? Luonnonvarojen riittävyydestä? Löysimmekö helpon elämämme
ja valoisan tulevaisuutemme ylle lankeavan varjon?
Ekokatastrofeja
on ennustettu jo kauan. Toistaiseksi olemme kuitenkin nähneet vain hitaasti
edenneitä ja suhteellisen pienen mittakaavan tragedioita. Miksi näin on?
Norberg näkee ympäristötietoisten kuluttajien roolin merkityksellisenä. Hän
myös korostaa ympäristöystävällisemmän politiikan ja
jätteenkäsittelyteknologian kehittymistä. Luonnollisesti tällä hän tarkoittaa
vain kehittyneitä maita. Norberg kirjoittaa:
Samaan aikaan tilanne on surkea monissa köyhissä ja keskituloisissa maissa, ja se on edelleen huononemassa, kun maatalous, teollisuus ja liikennemäärät kasvavat nopeasti. Epäterveellistä ilmaa hengittävien määrä on noussut yli 600 miljoonalla vuodesta 2000, ollen kokonaisuudessaan noin 1,8 miljardia. Monet Intian, Pakistanin ja Bangladeshin kaupungit kärsivät saastumisesta, joka on kymmenen kertaa terveellisenä pidettyä pahempaa. Ilmassa olevien mikrohiukkasten pitoisuudet ovat Kiinassa kuusi kertaa korkeammat kuin Ruotsissa, Briteissä tai Yhdysvalloissa.
Norbergin
mukaan on tärkeä ymmärtää, että teollistuminen ja vaurauden lisääntyminen
köyhissä maissa ratkaisee akuutimpia ja vaarallisempia ongelmia. Vastaavasti
teollinen vallankumous lännessä lisäsi saastumista, mutta ratkaisi köyhyyteen
ja kuolleisuuteen liittyviä ongelmia. Köyhien ja rikkaiden maiden pulmat ovat
siis erilaisia. Pahimmat ympäristöongelmat köyhissä maissa johtuvat Norbergin
mukaan teknologian ja varallisuuden puutteesta. Miljardien ihmisten ruoka esimerkiksi
lämmitetään sisätiloissa puuta, lantaa tai hiiltä polttamalla joko avotulella
tai yksinkertaisissa uuneissa. Erään arvion mukaan huono sisäilma tappaa ihmisen
joka kymmenes sekunti. Optimismiin saattaa kuitenkin olla aihetta, sillä köyhät
maat ovat Norbergin mukaan aloittaneet puhtaamman tuotannon aikaisemmassa
kehitysvaiheessa kuin rikkaat maat aikoinaan. Tämä johtuu luultavasti siitä,
että köyhät maat ovat voineet oppia virheistämme ja että vihreämpää teknologiaa
on ollut heti kaikkien käytössä.
Edellä
oleva on kuitenkin lähinnä paikallista ympäristönsuojelua. Kyse ei siis ole
koko luonnontaloutta uhkaavista seikoista. Mitä nämä ihmiskuntaa uhkaavat
kysymykset ovat? On arvioitu, että 10 000 vuotta sitten, kun maanviljelyä
alettiin harjoittaa laajamittaisemmin, ihmisten ja hänen koti- ja lemmikkieläintensä
massa oli vain 0,1 prosenttia maalla elävien selkärankaisten biomassasta. Mikä
on lukema nykyään? Arviolta jopa 98 prosenttia. Tällä karjatalouden ylivallalla
ja siihen liittyvillä kasvihuonekaasuilla täytyy olla valtava merkitys ilmastolle.
Mikäli
ilmaston lämpeneminen jatkuu, seurauksena on luultavasti enemmän tulvia, tauteja,
kuivuutta ja hurrikaaneja. Näistäkin eniten luultavasti kärsisivät köyhät maat.
Ongelma on se, että köyhät maat painivat edelleen vaikkapa puhtaan veden
puutteen kanssa. Siksi Norberg pelkää, että maailman nykyväestöltä tullaan ilmastonmuutoksen
nimissä vaatineeksi liikaa. Nykyköyhien elämää saatetaan siis vaikeuttaa
kohtuuttomasti sen takia, että haluamme suojella tulevaisuuden rikkaita. Toisin
sanoen hänen mukaansa ihmisten ei ole oikein kärsiä toimenpiteistä
ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Norberg vertaa tätä siihen, että potilasta ei
tule tappaa taudin pysäyttämiseksi. Tässä ongelmallisia ovat
hiilidioksidipäästöt. Ainakin toistaiseksi päästöjen määrää on kyetty laskemaan
vasta, kun valtiosta on tullut erittäin varakas. Helppoja ratkaisuja ei siis
ole näkyvillä. Rikkaat maat ovat ratkaisseet osan ympäristöongelmistaan, mutta
ilmaston lämpenemistä ne tuskin yksin saavat aisoihin.
Toisaalta
Norberg toteaa, että ilmaston lämpeneminen vaatii jo nyt, teimmepä mitä
tahansa, nykyistä enemmän vaurautta ja teknologiaa. Hän asettaa vastakkain
ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen ja joukon muita riskejä, joihin pitää myös
varautua, kuten tsunamit, pandemiat, tulivuoret, meteoriitit ja luonnollisen
ilmastonmuutoksen. Norbergin mukaan ihmiskunnan ei kannata suojautua ainoastaan
yhdeltä riskiltä. Se kun tekisi meidät haavoittuvammiksi muille ongelmille. Luonnonkatastrofeja
koskeva tuore tutkimus esimerkiksi esittää, että maanjäristykset ovat uhka jopa
joka kolmannelle maapallon asukkaalle ja että trooppiset pyörremyrskyt ovat
uhka 1,6 miljardille ihmiselle 89 maassa. Jälkimmäinen lukema on kasvanut
miljardilla vuodesta 1975 (Pesaresi ym. 2017). Ongelma on, että meillä
on vain joukko vaihtelevia arvioita siitä, miten paljon mihinkin uhkaan on
varauduttava – puhumattakaan poliittisen tahdon vaihtelusta. Tarkimmatkaan
riskiarviot eivät kerro, miten uhkiin kannattaa varautua.
Ilmasto
liittyy olennaisesti aliravitsemukseen. Maailman ruoantuotannosta jo 40
prosenttia tulee alueilta, joissa harjoitetaan keinotekoista kastelua. Merien kalakannoista taas jopa 89
prosenttia on joko ylikalastuksen kohteena tai kapasiteetin ylärajoilla. Tosin
kalanviljely – niin kutsuttu sininen vallankumous – saattaa kiertää
kalakantojen katoamisen ongelman. Kalanviljely tuottaakin jo noin puolet ihmisten
käyttämästä kalaravinnosta. Toistaiseksi on kuitenkin mahdotonta sanoa, kuinka
paljon kalanviljelyä on mahdollista lisätä ja mitä kalaviljelyn mahdollinen lisääntyminen
tulee laadullisesti tai ruoan hinnan suhteen tarkoittamaan. Viljelykalat eivät kaikkialla
esimerkiksi ole ravitsemuksellisesti luonnonkalojen veroisia ravintolähteitä.
Norbergin
pääviesti on, että uhkista huolimatta meidän tulee
muistaa, ettemme koskaan ole olleet näin kyvykkäitä ratkaisemaan ongelmiamme:
Meidän on vaikea edes kuvitella, miten rajoittunut keskivertoihmisen maailmankuva parisataa vuotta sitten oli. Ei siksi, että he olivat tyhmiä tai vähemmän kiinnostuneita tai että heillä oli vähemmän inhimillisiä kykyjä, vaan siksi, että heiltä puuttuivat keinot. He olivat lukutaidottomia eikä heillä ollut pääsyä koulutukseen tai lennättimen, radion tai internetin ääreen. Tärkein uutislähde tytölle 200 vuotta sitten oli se, mitä hän kirkossa kuuli, tai mitä hänen isänsä oli kuullut pubissa, ehkä ulkomaalaiselta vierailijalta. Hänen odotettiin elävän samalla tavalla kuin hänen äitinsä oli elänyt, samassa paikassa, ja mikään muu ei näyttänyt hänelle mahdolliselta.
Miksi emme
ole Norbergin esittämistä faktoista huolimatta vakuuttuneita valoisasta
tulevaisuudesta? Hän selittää vastahankaisuuttamme evoluutiolla:
Pelko ja huoli ovat eloonjäämiskeinoja. Metsästäjät ja keräilijät, jotka säilyivät hengissä äkillisistä myrskyistä ja saalistajista, olivat niitä, joilla oli taipumus tarkastella horisonttia uusien uhkien varalta, pikemminkin kuin niitä, jotka olivat rentoja ja tyytyväisiä. Vaarallisina aikoina ylireagoiminen havaittuun uhkaan oli paljon pienempi kustannus kuin kustannus alireagoimisesta. Ne, jotka olivat huolestuneempia ja tyytymättömämpiä, jäivät eloon ja antoivat geeninsä meille.
Psykologia
todellakin tuntee ajatteluvinoumia, jotka saavat ihmiset luulemaan, että
maailma makaa huonommin kuin se todellisuudessa makaa. Muistamme paremmin sen,
että menetämme rahaa tai ystävämme tai jos saamme kritiikkiä, kuin sen, että
voitamme rahaa tai saamme ystävän tai kiitosta. Ongelmista valittaminen toimii toisinaan
myös signaalina muille siitä, että välität heistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Lisäksi
ihminen on taipuvainen nostalgiaan. Nuorempana koetut huolet ja murheet
unohtuvat vanhemmiten ja elämä entisaikaan alkaa näyttäytyä helppona ja
yksinkertaisena. Vanhoilla ihmisillä on myös usein enemmän velvollisuuksia, he
saattavat olla pettyneitä tai kyllästyneitä, ja lopulta mukaan tulee fyysisen
kunnon ja terveyden heikentyminen. Vanhoissa hyvissä ajoissa saattaa siis olla osin
kyse itsessä tapahtuvista muutoksista, jotka virheellisesti nähdään ajassa
tapahtuneina muutoksina. Yksi syy pessimismiin lienee myös se, että parantuneen
tiedonvälityksen takia uhkat ovat enemmän esillä ja tulevat nopeammin
tietoomme.
Olivatpa
pessimismin syyt kuinka perusteettomia tahansa, vaarat ovat joka tapauksessa todellisia:
ilmaston lämpeneminen, terrorismi ja sen pelko, aseelliset kahakat ja sodat,
talouskriisit. Vaikka netti on tuottanut listaan uudenlaisia ongelmia, se
mahdollistaa myös nopeamman innovaatioiden leviämisen. Netti myös tarkoittaa
suurempaa joukkoa ihmisiä pohtimassa ratkaisuja. Toistaiseksi yksimielisyys
ulottuu lähinnä kahteen asiaan: tulevaisuus on epävarma ja koskaan ei ole ollut
näin hyvä aika elää.
ALAVIITE
[1] Kehitysmaista
ei ole kovin tarkkaa tietoa saatavilla, etenkään bruttokansantuotteen suhteen.
Kyseinen lukema syntyy usein kansallisten tilastolaitosten, keskuspankkien,
valtiovarainministeriöiden ja ulkomaisten avustajien välisistä neuvotteluista,
joissa varsinaiset mittaukset ovat usein taka-alalla (Jerven 2013).
Kirjallisuus:
Chang,
Ha-Joon (2015): 23 tosiasiaa
kapitalismista. suom. Marja Ollila. Into. Helsinki.
Jerven, Morten (2013): Poor Numbers: How We Are Misled by African Development Statistics and
What to Do About It. Cornell University Press. Ithaca.
Pesaresi, M., ym. (2017): Atlas of the
Human Planet: Global exposure to natural hazards. JRC Science for Policy
Report. European Commission.
PS. Jutussa mainittua Oxfam-raporttia
(kahdeksan ihmistä omistaa yhtä paljon kuin puolet maapallosta) on moitittu
muun muassa siitä, että raportissa ei huomioida ostovoiman eroja eri
maailmankolkissa; Kinshasassa dollari tarkoittaa eri asiaa kuin
Kööpenhaminassa. Pääkritiikki on kohdistunut kuitenkin siihen, että raportissa
velka laskettiin negatiiviseksi varallisuudeksi. Tämä vaikuttaa tarkoitushakuiselta
siksi, että nimenomaan korkeiden palkkojen maissa ihmisillä on paljon velkaa.
Näiden velkaisten tulevaisuudennäkymät ovat silti useimmiten valoisia. Köyhät
eivät edes pystyisi lainaamaan sellaisia määriä rahaa. Jos vertailusta
poistetaan tämä miinusmerkkiseksi luokiteltu varallisuus, köyhin puolisko
maapallolla omistaakin saman verran kuin noin sata rikkainta. Lukema on
edelleen häiritsevä, mutta aavistuksen vähemmän absurdi. (Tosin on huomattava,
että globaalisti ajateltuna eriarvoisuus on pienentynyt 1980-luvulta alkaen –
siis huolimatta rikkaimman prosentin suhteellisesti nopeammasta vaurastumisesta.
Myönteinen eriarvoisuuskehitys johtuu siitä, että Kiina ja sittemmin jossakin
määrin Intia ovat saaneet kiinni teknologisesta kehityksestä ja globaalista
kaupasta. Toisin sanoen keskiverto amerikkalaisen ja kiinalaisen välinen ero
korvautuu osin rikkaan ja köyhän amerikkalaisen – ja nykyään myös rikkaan ja
köyhän kiinalaisen – välisillä eroilla.)
PS 2. Seuraavia asioita olisin toivonut
Norbergin käsittelevän.
1) On
ilmeistä, että köyhyys ei ole materiaalisessa mielessä enää niin kurjaa kuin
ennen; ravinnon puute on esimerkiksi muuttunut lihavuusepidemiaksi. Köyhyys on
silti yleistä esimerkiksi Yhdysvalloissa. Vuonna 1966, kun köyhyydenvastaisia
ohjelmia käynnistettiin, kansallinen köyhyysaste oli 14,7 prosenttia. Vuonna
2014 lukema oli 14,8 prosenttia. Kyse on toki osittain siitä, että köyhyysaste
ei huomioi nousseita kulutusstandardeja tai valtion tukitoimia, mutta viralliset
lukemat ovat silti hämmästyttävän samanlaisia. (Ks. oheinen pilakuva vuodelta
1980.)
2) Siinä
missä kehittyneissä maissa elinajanodote on koko ajan kasvanut, sellaisten
keski-ikäisten amerikkalaisten, joilla ei ole collegetutkintoa, kuolleisuus on
kasvanut vuodesta 1999. Syy on lisääntyneissä maksasairauksissa, itsemurhissa
ja lääke- ja alkoholimyrkytyksissä. Onko aina oleva ryhmiä, joilla menee merkittävästi
muita huonommin?
3) Norberg
olisi voinut arvioida tarkemmin myös väkivallan tai ylipäätään rikollisuuden
vähenemisen syitä. Yhdysvalloissa vankien määrän kasvu esimerkiksi selittää erään
arvion mukaan 25 prosenttia rikollisuuden vähenemisestä. Mistä loppu johtuu? Kyse
lienee mutkikkaasta taloudellisten ja sosiaalisten trendien yhdistelmästä ja kenties
myös tehokkaammasta poliisitoimesta. Luultavasti myös parantuneilla
valvontajärjestelmillä on suuri merkitys. (Viimeksi mainitusta olisi
kiinnostava nähdä tutkimuksia. Luodaanko turvakameroilla pelon ilmapiiri, kuten
Paleface laulaa, vai vähentävätkö ne
rikollisuutta ja väkivaltaa?)