Seuraava
kirja-arvioni ilmestyi Skeptikko 1/2018
-lehdessä (ilman tässä olevia kuvia ja jälkikirjoituksia). Katso myös esseemittainen
kirjoitukseni huuhaasta ”mummolassa ja yliopistossa”.
Tunsin sen olevan
makuuhuoneessa
Jeena
Rancken (2017): Yliluonnollinen kokemus –
Tulkinta, merkitys ja vaikutus. Vastapaino. Tampere.
Ihmiset
jättävät oudot kokemuksensa yleensä huomiotta. He kohauttavat hartioitaan ja jatkavat
kesken jääneitä toimiaan. ”Joku järkevä selitys tälle on, väsyneet aivot
varmaankin temppuilivat. Ehkei kannattaisi valvoa näin myöhään.”
Aina outoa
kokemusta ei sivuuteta. Jos yksilön ennakkoasenne, elämäntilanne ja/tai
mieliala ovat tietynlaisia, kokemus saattaa järisyttää koko olemassaoloa. Tämän
kirja-arvion otsikko on lainaus teoksessa haastatellulta Marjalta, joka näyttää
kokeneen tyypillisen unihalvauksen. Hänen tulkintansa vain ovat omalaatuisia:
Se kokemus oli totaalinen herätys: on olemassa jotain arkielämän ulkopuolella ja sen yläpuolella. Ja sitten rukous. Se ei ollut mitäänsanomaton, vaan tavattoman vaikuttava kokemus, joka herätti. Se pimeys täytti huoneen. Merkitys aukeaa ehkä myöhemmin.
Joskus outo
kokemus jää tällä tavoin kaivelemaan, etenkin jos yksilö tapahtumahetkellä on pelokas
ja yksinäinen. Mikäli hän lisäksi on virittynyt ajatukseen, että jotakin tähdellistä
on tekeillä, hän saattaa pitää merkityksellisenä sellaisiakin tuntemuksia, jotka
muutoin olisivat jääneet huomaamatta.
Pienikin vihjailu
– esimerkiksi Astral-ohjelman katselu TV:stä – saattaa riittää aistien herkistymiseen
ja yliluonnollisiin tulkintoihin. Jonkinlaista itsesuggerointia ja
voimistunutta tarkkaavaisuutta tapahtuu myös lääkärikirjoja lukeville. Viaton kihelmöinti
saatetaan tulkita merkiksi pitkälle edenneestä syövästä.
Ennakkoasenteen
ja emotionaalisen virittymisen lisäksi yliluonnollinen tulkinta edellyttää oikeanlaista
tapahtumaympäristöä. Talossa, jossa ”tiedetään” kummittelevan, tavanomaiset
sattumukset – esimerkiksi seinien narahtelu ulkoilman kylmetessä tai ullakolla vierailevan
näätäpariskunnan lemmennahistelut – tulkitaan helposti kummituksen tekosiksi.
Jos taas
yötaivaalla näkyy tavallisesta poikkeavia valoja, valmistautunut mieli
tulkitsee tapahtuman vierailuksi ulkoavaruudesta, ei räyhääväksi tarrahengeksi.
(Avaruusolennoissa tai heidän lentokoneissaan ei toki sinänsä ole mitään
yliluonnollista. Vierailu ulkoavaruudesta on kuitenkin siinä määrin epätodennäköinen
tapahtuma ja vierailuksi väitetyt tapaukset ovat niin säännönmukaisesti selittyneet
maallisemmilla seikoilla, että termien huuhaa ja yliluonnollinen käyttö ei
tässä yhteydessä ole paha synti.)
Edellä
olevat huomiot osuvat melko hyvin yksiin Jeena Ranckenin tutkimusaineiston
kanssa: virittyminen, tapahtumaympäristö ja ennakko-oletukset ovat huuhaatulkintojen
kannalta olennaisia. Rancken haastatteli 84:ää yliluonnollisista tulkinnoistaan
kertovaa ihmistä. Haastatelluista 57 on naisia, loput miehiä. Sukupuolijakauma
on siis aiempien tutkimusten mukainen. Myös ufokokemusten jakauma on tuttu:
miehet ovat yliedustettuna (ks. Skeptikko
2/2014: Taikausko ja sukupuolierot).
Mikä on yliluonnollinen kokemus?
Ranckenin aineisto on liian
pieni, jotta siitä voitaisiin saada epidemiologisesti pätevää dataa. Monia
kiinnostavia yksityiskohtia silti löytyy. Rancken on esimerkiksi luokitellut aineistonsa
huuhaatarinat tyypeittäin, muun muassa kauhutarinaan, silminnäkijäkokemukseen
ja elämänmuutostarinaan. Tämä
on kirjan kiinnostavinta antia.
Vähiten lukija kostuu ”merkityksen” ja ”merkityksellistämisen”
sosiaalitieteellisistä teoretisoinneista.
Kerätyt tarinat on myös
luokiteltu sen mukaan, kuinka kauan kokemuksesta oli haastatteluhetkellä kulunut.
Yli 70 prosenttia kokemuksista
oli yli viisi vuotta vanhoja, ja jopa 35 prosenttia oli tapahtunut yli 20
vuotta aiemmin.
Tämä herättää
kysymyksen alkuperäisen kokemuksen sisällöstä. Mitä enemmän tapahtuneesta on
kulunut aikaa, sitä hatarampia muistikuvat yleensä ovat ja sitä enemmän muistot
ovat ehtineet muokkautua. Evoluutio ei tehnyt ihmisen muistista
tietokonemuistin kaltaista erehtymätöntä ja lähes ehtymätöntä
informaatiovarastoa. Emme esimerkiksi pysty etsimään menneitä tapahtumia
systemaattisesti, vaan joudumme käyttämään pitkälti sattumanvaraisia ja tunnereaktioihin
liittyviä johtolankoja [1]. Lisäksi aina, kun yritämme virkistää muistia
saadaksemme kiinni jostakin tapahtumasta tai kun kerromme tai kirjoitamme
kokemuksestamme, kyseinen muistokin saattaa muuttua. Yleisesti ottaen ihmiset (ainakin
vanhat pariskunnat) ovat erimielisiä menneisyyden tapahtumista – ”ei se noin
mennyt!” – mutta yksinäisyydessä tai unen rajamailla koetut tapahtumat eivät
kohtaa vastaavaa sosiaalista palautetta. Tällöin yksilölle on mahdollista muovata
ja voimistaa kokemusta aina identiteettikysymykseksi asti.
Omakohtaisiin
muistoihin tai varsinkaan niitä koskeviin kertomuksiin ei toisin sanoen ole
luottamista. Esimerkiksi omissa ajatuksissa käyty tunnepitoinen vuoropuhelu edesmenneen
isän kanssa saattaa myöhemmissä muisteluissa muuttua vainajan kanssa oikeasti
käydyksi keskusteluksi. Aivot saattavat käsitellä jopa fantasioita koskevia
muistoja samalla tavalla kuin oikeiden tapahtumien muistoja. Lisäksi ihmisiin
on varsin yksinkertaisilla tempuilla pystytty istuttamaan valemuistoja.
Olipa
kirjan tapauksissa kyse kuinka todellisista havainnoista ja millaisista aivojen
metkuista tahansa, useimmat aineiston kertomukset ovat esimerkkejä vaarattomasta
ja vaikeasti rahastettavasta huuhaasta. Suurimpia harmeja on oikeastaan se,
miten kauas kyseiset henkilöt ovat harhautuneet tieteellisen tutkimuksen ja
muiden tärkeiden asioiden parista. Kaikki eivät kenties voi löytää merkitystä
elämälleen tieteestä (tai ihmissuhteista tämänpuoleisessa), mutta kaikkien
pitäisi silti olla tietoisia siitä, mikä tekee tieteen tiedonhankintamenetelmistä
ylivertaisia.
Olen kuullut vastaväitteen,
että tieteen pyrkimys objektiivisuuteen
ja rationaalisuuteen vähentää luovuutta, ahkeruutta ja elämäniloa. Tähän on
helppo vastata. Ensinnäkään seikalla ei ole tekemistä sen kanssa, millaisilla
menetelmillä päästään lähimmäksi totuutta. Toiseksi väite elämänilon
surkastumisesta tuskin pitää paikkaansa. Objektiivisuus ei ole hauskuuden,
luovuuden tai edes empatian ja moraalisuuden vaihtoehto. Pikemminkin se on tie
kohti parempaa hallintoa ja toimivampaa, inhimillisempää yhteiskuntaa. (Suosittelen
myös vierailemaan luonnontieteilijöiden väitösjuhlissa; niissä hyväntahtoinen huumori
on enemmän sääntö kuin poikkeus.)
Rancken
tekee selväksi, että tapauskertomuksissa kyse on yliluonnollisista
tulkinnoista, ei yliluonnollisista ilmiöistä. Jälkimmäisiä ei hänen mukaansa ole
voitu ”todistaa luonnontieteen vaatimukset täyttävällä tavalla”. Tämä pitää paikkansa
jo määritelmällisesti. Vasta kun tiede voi todeta, että jotakin ilmiötä ei ole
mahdollista selittää luonnollisten prosessien ja mekanismien avulla, kyse on
yliluonnollisesta ilmiöstä. Mutta jotta tällainen päätelmä voitaisiin ilmiöstä
tehdä, siitä pitäisi tietää kaikki – ja tällöin kyse ei enää olisi yliluonnollisuudesta.
Tämä on
syy, miksi on ongelmallista väittää jotakin kokemusta
yliluonnolliseksi tai selittämättömäksi. Tietoinen kokemus toki rakentuu
tiedostamattomien ja vaikeasti tutkittavien prosessien pohjalle. Ennen kokemusta
aivot ovat esimerkiksi käännelleet ja kalibroineet aistisyötteitä monin tavoin.
Mutta kokemuksen selittämiseen ei silti tarvita ikuisia sieluja, Qin
vitaalivoimaa tai muuta henkimaailmamystiikkaa.
Tietoiset
kokemukset nojaavat kyhäelmään virheille ja manipuloinnille alttiita kytkentöjä.
Siksi kokemukset eivät luotettavasti selitä todellisuuden luonnetta. Siihen
tarvitaan tiedettä. Sen päätehtävä on ehkäistä tutkijan omakohtaisten ja
väistämättä vinoutuneiden näkemysten vaikutusta.
Uskomukset voivat olla hyödyllisiä
Vanhakantaisissa
kulttuureissa irrationaaliset uskomukset ovat toisinaan olleet hyödyllisiä.
Esimerkiksi kansantarinoihin nojaavat ruokatabut ovat saattaneet johtaa ihmisiä
noudattamaan terveellisempiä hygieniakäytäntöjä.
Kyseisen näkemyksen
mukaan rautakauden paimentolaiset Lähi-idässä eivät tarvinneet eivätkä he olisi
uskoneet tai edes välttämättä ymmärtäneet tositarinaa taudinaiheuttajamikrobeista.
Uskonnollissävytteiset kertomukset sianlihan likaisuudesta riittivät. (Ruokatabuista
tosin on huomattava, että niiden päätehtävä on luultavasti yhteisön pitäminen
etnisesti puhtaana. Lisäksi esimerkiksi sianlihakiellon
kehittymiseen on saattanut vaikuttaa se, että sikojen kasvatus vaatii paljon
vettä, jota aavikkomaisilla alueilla ei ole tuhlattavaksi.)
Kansantarinoiden
ja -uskon vähittäinen muuntuminen uskonnollisiksi järjestelmiksi on
edellyttänyt, että syntyneet dogmit ja sakramentit ovat pysyneet ihmisille
ymmärrettävinä. Hyvä esimerkki tällaisesta on jumalhahmojen tunne-elämä.
Kaikkien suurten uskontojen jumalat kokevat inhimillisiä emootioita, vaikkapa mustasukkaisuutta,
kostonhimoa tai anteeksiantoa. Etenkin kristillinen teologia kuolemanjälkeisine
palkintoineen ja rangaistuksineen perustuu lähes yksinomaan Jumalalle
kuviteltuihin inhimillisiin moraalitunteisiin. [2]
Tällaisia
universaalin ihmisluonnon vaikutuksia on nähtävissä jonkin verran myös
Ranckenin aineistossa. Esimerkiksi irtosuhteistaan ja humalahakuisesta juomisestaan
huonoa omaatuntoa kokenut Keijo tunsi Raamattua
tutkittuaan täyttyvänsä pyhällä hengellä, kunnes ”hänen oli valtavan hyvä ja
lämmin olla”. Voimakkaimpia yliluonnollisen herätyksen ja innovaation lähteitä
on juuri oman pahuuden ja pinnallisuuden katuminen ja sitä seuraava korkeammalta
taholta koettu anteeksianto. Kristinuskon perisyntioppi on kehittynyt
hyväksikäyttämään tätä inhimillistä halua olla hyveellinen ja hyväksytty.
Ranckenin
mukaan hänen keskeinen havaintonsa on, että ”kulttuurista omaksutut
tulkinnalliset ainekset, esimerkiksi uskonnolliset tai ideologiset elementit,
voivat tulla osaksi ihmisten henkilökohtaisia todellisuuskäsityksiä”. Tämä on
skeptikolle tuttua. Ihmisen on vaikea tai mahdoton olla objektiivinen, ja osa
lajitovereista on sisäistänyt huuhaaselitykset kiinteäksi osaksi minuuttaan ja
todellisuuttaan.
Yhteiskunnan
maallistumistrendi on kuitenkin syy olla optimistinen. Jälkipolvet, jotka näitä
tapauskertomuksia kenties lukevat, säälivät hulluttelevia esivanhempiaan. He
onnittelevat itseään, etteivät enää elä taikauskon aikakautta. Ainakin se on
tavoittelemisen arvoinen tulevaisuus.
ALAVIITTEET:
[1] Muistaminen
on tilanne- ja ympäristösidonnaista. Tämä on ongelma kouluopetuksessa. Lapset
ja nuoret opiskelevat ja oppivat valtavan määrän tietoa, jota he usein pystyvät
käyttämään vain siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joissa he ovat
asioita päähänsä takoneet. Emme opi elämää varten vaan koulua varten, kuten jo
Seneca sanoi.
[2] Toki
jumalille on annettu sellaisiakin inhimillisiä ominaisuuksia kuin kateus,
seksinhimo ja suoranainen psykopatia. Kristinuskon Jumalaa taas on perusteltua
pitää pikkumaisena sadistina. Tai on ainakin vaikea keksiä osuvampaa kuvausta
omnipotentille olennolle, joka sallii vauvojen sairastua syöpään ja joka antaa
anteeksi kaiken muun paitsi sen, ettei häneen usko. Jos kyseinen
kaunokirjallinen hahmo olisi tunnereaktioiden arvoinen, inho ja närkästys
olisivat asiaankuuluvimpia.
PS. Yksilön kokemus on selittämätön oikeastaan
vain siinä määrin kuin itsetietoisuus on selittämätön. Fysiologisneurologinen
selitys tietoisuudelle löytyy aivojen toiminnasta. Jos aivotoimintasi katkeaa,
et ole enää tietoinen etkä voi kokea mitään. Tietoisuuden evolutiivinen selitys
taas vastaa kysymykseen, miksi lajimme on ylipäätään kehittänyt
itsetietoisuuden. Miksi meillä on piirre, josta ainakin nykypäivänä näyttää olevan
haittaa lisääntymiselle? Ei ole periaatteellista syytä, miksi tapahtumien pitää
tuntua joltakin. Kenenkään ei tarvitsisi ”olla kotona”.
Erään
selitysmallin mukaan tietoisuus on seurausta siitä, että piirteen piilottaminen
olisi ollut luonnonvalinnalle liian hankalaa. Tietoisuuden esiasteet, joista
luultavasti oli esivanhemmillemme hyötyä, olivat jo kehittyneet liikaa. Varhaiset
edeltäjämme osasivat jo mielessään ennakoida toimiensa vaikutuksia ja
lajitovereidensa reaktioita. Teorian mukaan luontoäiti ei ottanut riskejä näin
hyödyllisen ominaisuuden salaamiseksi. Niinpä se ryhtyi nikkaroimaan jo
olemassa olevien rakenteiden ympärille. Tulos on tulkinnoissaan epäjohdonmukainen
ja harhaanjohdettavissa oleva apina, joka ottaa kaiken tuskallisen henkilökohtaisesti.
PS 2. Tuore artikkeli sanoo muistiin painumisesta
mm. seuraavasti:
From these studies, remote memory formation and maintenance appear to occur through a multi-trace, dynamic and integrative cellular process ranging from the synapse to the nucleus, and represent an exciting field of research primed to change quickly as new experimental evidence emerges.
Phil.Trans.R.Soc.B: 19 January 2018.DOI:
10.1098/rstb.2017.0029: The mysteries of remote memory.