Ihmisellä on oma evoluutiossa kehittynyt lajityypillinen luontonsa. Esivanhempiemme kohtalot näkyvät ajatuksissamme, tunteissamme ja käyttäytymisessämme.
Blogin kirjoituksissa asiaa tarkastellaan eri näkökulmista. Kirjoittaja: Osmo Tammisalo
Olen joitakin kertoja esittänyt, että olosuhteet, joissa
nainen kokee turvattomuutta, saattaa saada hänet suosimaan isokokoista ja
dominoivaa miestä kumppanina. Hypoteesi on myös saanut tukea alustavista
tutkimuksista.
Vastikään osoitettiin, että naisen kokema turvattomuus (jota
mitattiin eri olosuhteissa koetulla rikosten pelolla) on yhteydessä siihen,
suosiiko hän dominoivia ja fyysisesti kookkaita miehiä. Yhteys oli olemassa riippumatta
siitä, onko uhka todellinen (Ryder ym.2016). Artikkelin tiivistelmä loppuu seuraavasti:
Women who prefer physically formidable and dominant mates
tend to feel more at risk of crime, regardless of the situational risk factors
present.
Tässä tapauksessa kyse näyttää siis olevan naisen
persoonatyypistä, ei niinkään koetuista olosuhteista. Niin tai näin, ongelma
saattaa olla se, että fyysisyydellään dominoiva mies ei välttämättä ole naisen
hyvinvoinnin/turvallisuuden kannalta paras mahdollinen kumppani. Toisaalta
kaikilla naisilla ei luonnollisesti ole mahdollisuutta A) menestyneeseen
älykkötyyppiin ja/tai B) asumiseen turvallisentuntuisella alueella. Elämä on
jatkuvia kompromisseja.
Ryder, H., Maltby, J., Lovedeep, R., Jones, P. & Flowe,
H. (2016): Women's fear of crime and preference for formidable mates: How
specific are the underlying psychological mechanisms? Evolution and Human
Behavior. Painossa.
PS. On mahdollista,
että mikäli myös koiran valinta perustuu turvattomuudentunteeseen, siinä
saattaa olla sama ongelma kuin miehen valinnassa: isokokoinen ja dominoiva
koira ei välttämättä ole mukavin lemmikki. Aiheesta ei juuri ole tutkimusta,
tässä kaksi nopealla internet-haulla löytynyttä mainintaa:
To simplify matters, they split the dog breeds into seven
Kennel Club categories: gun dogs, such as the Lab or golden retriever; hound
dogs, such as the greyhound; pastoral breeds, including German shepherds and
collies; terriers, such as the Staffordshire bull terrier; toy breeds, including
Chihuahuas; utility breeds, such as bulldogs; and working breeds, such as the
Doberman.
The results revealed correlations between the type of dog
and the owner's personality. People who own pastoral or utility breeds
are the most extroverted of any dog owners. Owners of gun dogs and toy dogs
were most agreeable. The most emotionally stable people tended to own hounds,
including beagles and Afghans. Toy dog owners were also the most open and
imaginative bunch.
Seuraava kirjoitukseni (ja oheinen kuvitukseni) ilmestyy Skeptikko 2/2016 -lehdessä.
- - -
Olen joitakin vuosia sitten kuullut epäilyksistä
kiropraktiikan terveellisyyttä ja taustaoletuksia kohtaan. Vuoden 2015 lopulla
lähestyin muutamaa kiropraktikkoa ja kiropraktiikkaa tarjoavaa yritystä.
Halusin kuulopuheita perustellumman näkemyksen alasta.
Erään
yrityksen sivulla todetaan, että kiropraktiikka ”on perinteistä lääketiedettä
täydentävä hoitomuoto”. Mistä kiropraktiikassa siis on kyse, tuskin sentään
uskomushoidosta? Ensimmäinen esiin tullut asia oli nimityksen epämääräisyys.
Kuka tahansa saa kutsua itseään kiropraktikoksi, vain koulutettu kiropraktikko
on luvanvarainen ja säädelty nimitys. Tosin ymmärtääkseni lähes kaikki Suomessa
kiropraktiikkanimeä käyttävät tahot ovat tällä tavoin koulutettuja. Suomen
kiropraktikot ovat saaneet noin viisi vuotta kestävän koulutuksensa lähinnä
Briteissä tai Yhdysvalloissa. Suomessa kouluja ei ole.
Hoitomuotona kiropraktiikka on lähellä naprapatiaa ja osteopatiaa,
joiden harjoittajat myös ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja
valvontaviraston eli Valviran rekisteröimiä terveydenhoitoalan ammattilaisia.
Suomessa naprapaatin koulutus tapahtuu Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa
nelivuotisella linjalla ja osteopatiaa voi opiskella esimerkiksi Metropoliassa.
Tässä suhteessa naprapaatti, osteopaatti ja koulutettu kiropraktikko siis
eroavat ratkaisevasti vaikkapa kalevalaisen jäsenkorjauksen harjoittajista;
kolmella ensin mainitulla on pitkä koulutus ja vankka tietämys anatomiasta.
Yhteistä näille kaikille on se, että suuri osa hoidosta on luettavissa
jonkinlaiseksi hieronnaksi tai venyttämiseksi.
Kiropraktinen hoito on lähinnä käsin tehtävää nivelten ja erityisesti selkärangan
manipulointia. Lisäksi hoitoon voi kuulua elämäntapoihin liittyviä ohjeita.
Hoitojen alkuperäinen taustaoletus oli, että selkärangan toimintahäiriöt
vaikuttavat kaikenlaiseen terveyteen. Ainakaan vahvassa muodossaan uskomuksella
ei ole alan parissa enää kannatusta. Wikipedia (16.1.2016) kertoo, mihin
brittikiropraktikot kyselytutkimuksen mukaan reilut kymmenen vuotta sitten
uskoivat: 97 prosenttia uskoi kiropraktiikan auttavan selkäkipuihin, niska- ja
käsikipuihin, iskiakseen ja jännityspäänsärkyyn. 95 prosenttia uskoi sen
auttavan nivelongelmiin, 90 prosenttia migreeniin ja urheiluvammoihin. 63
prosenttia vastaajista uskoi kiropraktiikan auttavan koliikkiin ja
kuukautisongelmiin ja 54 prosenttia ruuansulatusongelmiin. Pienempi osa uskoi
hoidon auttavan muun muassa tinnitukseen, kasvukipuihin, Parkinsonin tautiin,
epilepsiaan, masennukseen ja vuoteenkasteluun. Suomen kiropraktikkoliiton
mukaan kiropraktiikalla voidaan hoitaa monenlaisia vaivoja, kuten selkä- ja
niskakipua, huimausta, migreeniä, käsi- ja jalkavaivoja sekä
puutumisen oireita.
On
huomattava, että hoitajan uskomukset eivät suoraan vaikuta siihen, mihin
mahdollinen hoitovaikutus perustuu. Tässä on jonkinlainen vastaavuus vaikkapa
akupunktioon tai psykoanalyysiin. Molemmilla saattaa olla positiivisia
vaikutuksia, mutta ne eivät tule kehon meridiaaneista tai oidipaalisten
traumojen työstämisestä vaan jostakin aivan muusta. Samalla tavalla
kiropraktiikan/naprapatian/osteopatian hoitovaikutukset eivät välttämättä tule
siitä, mistä alan harjoittajat ajattelevat niiden tulevan.
Lähetin
sattumanvaraisesti seitsemälle kiropraktiikkaa tarjoavalle henkilölle/taholle
kysymyksen kyynärpääkivustani. Omasta sähköpostiosoitteestani lähetetyssä
viestissä tuodaan esiin tarkoituksellisen korostuneita epäilyksiä hoitomuotoa
kohtaan. Tarkoituksella en myöskään kysynyt selkävaivoistani vaan käsivaivasta,
joka ei ole kiropraktisten hoitojen ydinaluetta. Sain vastauksen kaikilta,
joille kysymyksen olin lähettänyt, osassa tosin vain pyydettiin puhelinnumeroa.
Viestini kuului:
Tervehdys! Olisin kysynyt
arviota mahdollisuuksistasi hoitaa kyynärpäässä olevaa kipua, kun vedän
vastaotteella leukoja. Kyse lienee klassisesta golf-kyynärpäästä, mahdollisesti
jonkinlaisesta tulehdustilasta. Yleensä kai kiropraktikko paneutuu
selkälähtöisiin ongelmiin (ja tässä kohdin on pakko todeta, että en ole kovin
luottavainen hoitoon usein liitettyihin mystisiin ja kliinisesti
todentamattomiin elementteihin; en tosin tiedä, kuinka lähellä hoitonne
tausta-ajatus on ”vaihtoehtoista” lääketiedettä), mutta ainakin
nettisivuillanne mainitaan myös raajojen ongelmat. Yst OT
Minkälaisia vastaukset olivat? Kiropraktiikan
”vaihtoehtoisuus” kiellettiin seuraavasti:
- Kiropraktikkomme edustavat
tiukasti tieteellistä linjaa, eivät vaihtoehtoista lääketiedettä ja ovat
suorittaneet tutkintonsa yliopistoissa Englannissa.
- Hoitoni eivät kuitenkaan
ole mitään mystiikkaa eikä myöskään vaihtoehtoista lääketiedettä.
- Koulutetun Kiropraktikon
hoidossa ei juurikaan ole mystiikkaa ja mielelläni keskustelen myös tästä
aiheesta. Yläraajojen hermotus tulee niskasta ja kovin usein, jos ei
suoranaista traumaa ole kyseessä, sieltä löytyy myös spinaali komponentti.
- Mielenkiintoista, että olet
ottanut yhteyttä minuun, jos käsityksesi ja luottamuksesi kiropraktiikkaan on
niin värittynyt. Kiropraktiikka perustuu todennettuihin neurofysiologisiin
toimintamalleihin, eikä siihen liity minkäänlaista mystistä elementtiä. En
tiedä mihin perustat tiedon ”kliinisistä todentamattomista elementeistä”, mutta
tiedoksesi voin todeta, että vain n. 15% lääketieteellisistä toimenpiteistä
tehdään tutkitun tieteellisen tiedon perusteella (David Eddy M.D., Ph.D.
BMJ 1991 303:798). Viite on tosin vuodelta 1991, mutta tilanne ei ole
paljon parempi nykyäänkään. Kiropraktisesta hoidosta ja sen tehokkuudesta
löytyy hyviä tutkimuksia. Kiropraktiikalla pystytään usein korjaamaan hyvin
nivelten toimintahäiriöitä, niin selässä kuin ääreisnivelissä.
Käsivamman hoidosta vastattiin muun muassa seuraavasti:
- Kyllä olet ymmärtänyt
oikein että hoidamme muitakin kuin selkäongelmia. Monestikin toki esimerkiksi
tenniskyynärpää saattaa liittyä vaikka niska ja yläselkä hermoperäisiin
vaivoihin. Toki kuulostaa tuo sinun oireilusi hyvinkin klassiselta jos
ainoastaan tai etenkin tulee leukoja vastaotteella tehdessä. Eli paikallista
lihasongelmaa/tulehdusta varmasti kyseessä.
- Kyynärpäävaivat on usein
aika hankalia hoidettavia ja tutkimukset ovat osoittaneet että useimmiten
”tennis- ja golfarin kyynärpää” eivät ole tulehduksen aiheuttamia. Tämä ei
kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Jokainen henkilö on erilainen ja syy
ongelmaan on usein tekniikkaan tai välineisiin liittyvä ja asiaan vaikuttaa
onko kyseessä dominoiva puoli vai ei. Tehokkain hoito on useimmiten itsehoitoa
– kunhan on selvitetty se syy ja ongelman alku. Mielelläni tutkin tuon
kyynärpään mutta ehkä voisimme vaikka puhua puhelimessa asiasta ja jos pääsemme
yhteisymmärrykseen niin varataan aika.
- Todennäköisesti kyseessä on
lihasten kiinnityskohdan rasitusvamma. Vaikea sanoa näkemättä. Hoito varmaan
kohdistuisi lihaksiin ja kyynärpään mekaniikkaan.
- Kyynärpääongelmat kuuluvat
kiropraktiikalla hoidettaviin vaivoihin. Vastaanotolla pyritään selvittämään
syyt kyynärpään kipuiluun, oli se sitten nivelalueen kipua tai lihaksiston
hermotushäiriötä kyynärnivelen, olkanivelen tai esimerkiksi kaularangan
alueella.
Vastauksista on pääteltävissä ero ”klassisiin”
uskomushoitoihin. Joistakin vastauksista on rivien välistä jopa luettavissa
epäilys, että varsinaisesta kiropraktiikasta ei olisi kyynärpäävaivaani apua.
Kaupallisina tekijöinä kaikki toki olivat valmiita ottamaan minut
tutkittavakseen. Ensikäynnin hinnaksi eräässä vastauksessa ilmoitettiin 80
euroa.
Yhteistä
kaikille manipulaatiohoidoille on se, että niiden hoitotehosta on vähän
tieteellisiä tutkimuksia, varsinkaan sellaisia, joissa eri hoitomuotoja olisi
verrattu toisiinsa. Pienestä selvitystyöstäni on kuitenkin helppo päätellä,
että koulutetun kiropraktikon hoitoa ei kannata lukea uskomushoitoihin. Jos
manipulaatiohoidoissa yleisesti ottaen on jotakin epäilyttävää, se on joko 1)
se, että hoitoa tarjotaan silloinkin, kun hoidon toimiminen on epätodennäköistä
tai 2) joidenkin hoitajien usko oman erikoisalan tai omien hoitotapojen
sopimisesta melkein mihin tahansa vaivaan. Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa
osteopaatti yritti avata ”lukkoa” kipeästä kädestä – josta myöhemmässä
kuvauksessa havaittiin, että siinä oli ollut murtuma. Toisaalta jotkut
kiropraktikot, osteopaatit ja naprapaatit ovat läheisessä yhteydessä
lääkäreihin ja toisinaan he myös lähettävät potilaita toinen toisilleen. Ja
toki heillä on lääkäreitä asiakkainakin.
Tätä
kirjoitusta varten varasin ajan kiropraktikon vastaanotolle. Selän ja
kyynärpään sijasta toivoin hänen tutkivan jäykempää ja ajoittain vaivaavaa
olkapäätäni (kyllä, ruumiini on lyhyen voimistelu-uran ja esiintyvänä
akrobaattina toimimisen jäljiltä vanhojen vaurioiden museo). Kiropraktikko
tarkasteli ensin niskan ja yläselän liikkuvuutta. Sitten hän pyöritteli
olkapäätä eri suunnissa ja naksautteli kylkiasennossa yläselästä nikamia,
joiden tienoilta kuulemma löytyi jäykkyyttä. Hoito kesti parikymmentä minuuttia
ja jätti tyypillisen lämpimän tunteen siitä, että joku hetken aikaa paneutui
vaivoihini. Tätä kirjoitettaessa, reilu vuorokausi käsittelyn jälkeen, nikamat
ja olkapää lienevät jo normaaleissa, istumatyön tekijän uomissaan.
Loppupäätelmä: kehon manipulaatiohoitojen moninaisuus johtuu pikemminkin
historiallisista syistä kuin hoitojen eroista. Jos nyt kehitettäisiin nivelten
ja selän manuaalisia manipulointihoitoja, näin erillisiä ja asiakkaan kannalta
haitallisia koulukuntia tuskin muodostettaisiin. Tai vähintäänkin kaikki
toimisivat jonkin yleisen kattonimen, esimerkiksi fysioterapeuttisen
manuaaliterapian alla, kenties tiiviimmässä yhteistyössä erikoislääkäreiden
kanssa.
PS. Tässä kolme kirjaa, joita olen viime aikoina lukenut.
Leikkikirjoista ilmeni muun muassa se, että verrattuna suomalaiseen kulttuuriin
joissakin yhteisöissä (esim. Markiisisaarilla Polynesiassa) aikuiset puuttuvat
varsin vähän lasten leikkeihin. Vapaasti kirmaavissa lapsilaumoissa elämä
näyttää olevan/olleen myös julmempaa ja alttiimpaa toisten lasten ilkeyksille kuin
vaikkapa lastentarhaympäristössä. (Toisaalta juuri olosuhteiden vapaus on
saattanut estää systemaattista kiusaamista.)
Rintamakarkuruudesta kertovassa kirjassa (Deserter, 2013) taas oli koskettavia kertomuksia sotilaiden
kohtaloista toisessa maailmansodassa. Brittikarkureita oli noin 100 000 ja
amerikkalaisia noin 50 000. Heistä yksi teloitettiin, muita rankaistiin lähinnä
pakkotyöllä. Wikipedian mukaan saksalaiset karkurit olivat kovaonnisempia:
”...of the Germans who deserted the Wehrmacht,
15 000 men were executed.” Venäläisistä Wikissä kerrotaan seuraavasti: ”During
World War II, the Soviets executed 158 000 soldiers for desertion.”
Alla on 13 väitettä. Kahdeksan ensimmäistä koskee
sukupuolieroja ja loput viisi koskee sukupuolten välistä tasa-arvoa. Pyydän
lukijaa arvioimaan väitteiden todenperäisyyttä ja niiden mahdollista yhteyttä
toisiinsa. Osa väitteistä on mahdollista todentaa helposti, osassa joudutaan
turvautumaan valistuneeseen arvailuun ja osa on arvoväittämiä, joiden
paikkansapitävyyteen tieteellä ei ole sanottavaa. Lopuksi pohdi pohjoismaisen tiedekentän sisällä
tapahtuvan sukupuolisen syrjinnän merkitystä tiedeuran valinnassa. Tässä
kirjoituksessa otetaan kantaa ainoastaan kahteen viimeiseen väitteeseen.
Väite 1: Miesten ja
naisten välillä on perimästä/hormoneista johtuvia keskimääräisiä eroja, joita
kasvu-/elinympäristö joko pienentää tai suurentaa.
Väite 2: Osa
synnynnäisistä sukupuolieroista näkyy miesten ja naisten erilaisissa
ajattelutavoissa ja erilaisessa tunne-elämässä.
Väite 3: Naiset ovat
keskimäärin miehiä sovinnollisempia siten, että keskiarvomies saa
sovinnollisuudessa alemman tuloksen kuin 70 prosenttia naisista.
Väite 4: Naiset ovat
keskimäärin miehiä turvallisuushakuisempia.
Väite 5: Naiset ovat
keskimäärin uskonnollisempia kuin miehet. Naiset myös rukoilevat enemmän ja
käyvät useammin jumalanpalveluksissa. Suomessa on 150 000 enemmän
uskontokuntiin kuulumatonta miestä kuin naista.
Väite 6: Naiset ovat
keskimäärin miehiä empaattisempia, ja miehet ovat keskimäärin naisia
kiinnostuneempia systeemeistä ja järjestelmistä.
Väite 7: Naisten
ajattelu on keskimäärin intuitiivisempaa kuin miehillä.
Väite 8: Monien
ominaisuuksien suhteen miehissä on enemmän ääripäitä. Keskiarvo voi olla sama,
mutta hajontaa voi toisessa sukupuolessa olla enemmän. On viitteitä siitä, että
sukupuolen sisäisen vaihtelun määrä on erilainen miehillä ja naisilla
esimerkiksi kognitiivisessa kyvykkyydessä. Ainakin miehillä on enemmän
kognitiivisia kykyjä alentavia kehityshäiriöitä/oireyhtymiä.
Väite 9: Yhteiskunta
ei hyödynnä A) naisten B) miesten kaikkea älyllistä potentiaalia.
Väite 10: On tieteen
kannalta suuri ongelma, että A) naisten B) miesten älylliset kyvyt ovat
vajaakäytössä.
Väite 11: On
tasa-arvon kannalta suuri ongelma, että tiede ei pysty käyttämään A) naisten B)
miesten koko älyllistä potentiaalia.
Väite 12:
Tiedemaailmassa harjoitetun sukupuolisen syrjinnän takia naiset ovat
aliedustettuina fysiikan, matematiikan ja insinööritieteiden huipulla.
Syrjinnän johdosta he myös saavat näillä aloilla miehiä vähemmän palkkaa.
Daniel Kahnemanin kirja kertoo, millä tavoin ihmiset – miehet ja naiset – ovat liiallisen itsevarmoja ja luottavat liikaa intuitioihinsa (väite 7).
Väite 13: Väitteissä
3–8 mainitut keskimääräiset erot miesten ja naisten persoonallisuuksissa,
uskonnollisuudessa ja ajattelutavoissa eivät oikeuta väitteessä 12 mainittua
syrjintää.
Olen samaa mieltä viimeisen väitteen kanssa: yksilöihin
tulee suhtautua yksilöinä, ei jonkin ryhmän edustajina tai ryhmän keskiarvojen
perusteella. Olen kuitenkin eri mieltä väitteen 12 kanssa. Yliopistollinen
syrjintä ei enää ole merkittävä syy, miksi naisia ja miehiä ei päädy yhtä
paljon teknisten ja matemaattisten alojen huipulle. Perustan väitteeni muun
muassa seuraavaan artikkeliin: Ceci, S., Ginther, D., Kahn, S. & Williams,
W. (2014): Women in Academic Science: A Changing Landscape. Psychological
Science. Vol 15(3): 75–141. Tässä joitakin
otteita (korostukset lisätty):
Importantly, of those who obtain doctorates in
math-intensive fields, men and women entering the professoriate have equivalent
access to tenure-track academic jobs in science, and they persist and are
remunerated at comparable rates......invitations to interview for tenure-track positions in
math-intensive fields—as well as actual employment offers—reveal that female
PhD applicants fare at least as well as their male counterparts in
math-intensive fields. Along these same
lines, our analyses reveal that manuscript reviewing and grant
funding are gender neutral: Male and female authors and principal investigators
are equally likely to have their manuscripts accepted by journal editors and
their grants funded, with only very
occasional exceptions. There are no compelling sex differences in hours worked
or average citations per publication, but there is an overall male advantage in
productivity... We conclude by suggesting that although in the past,
gender discrimination was an important cause of women’s underrepresentation in
scientific academic careers, this claim
has continued to be invoked after it has ceased being a valid cause
of women’s underrepresentation in math-intensive fields. Consequently, current barriers to women’s full
participation in mathematically intensive academic science fields are rooted in
pre-college factors and the subsequent likelihood of majoring in these fields,
and future research should focus on these barriers rather than misdirecting
attention toward historical barriers that no longer account for
women’s underrepresentation in academic science.
(Katso myös aiempi yleisönosastokirjoitukseni, jossa
esitetään syitä, miksi naisten saavutukset tieteissä ovat historiallisesti
olleet vähäisempiä kuin miehillä. Ja vastineeni kirjoituksen saamaan palautteeseen. Lue lisäksi aihetta sivuava kirjoitukseni sukupuolieroista
taikauskossa.)
Miksi laadin edellä olevat 13 melko irrallista väitettä?
Yksi syy on viimeisen vuoden aikana länsimaissa yleistynyt islamlähtöinen
naisvihamielisyys. Toivon, ettei muslimimisogynian kanssa tarvitse palata
tasa-arvoneuvotteluissa taaksepäin. Tarkoitus ei ole asettaa vastakkain A)
tiedemaailmassa taannoin tavattua syrjintää ja B) uskonnollisiin asenteisiin
perustuvaa ihmisoikeuksien polkemista, mutta mittakaavaero ilmiöiden välillä on
syytä tiedostaa.
Sivuhuomautus: Oikeus kritisoida ajattelutapoja komiikan
keinoin tai etenkin faktoihin perustuen on sivistysvaltiossa vahvempi kuin
jonkin ryhmän oikeus olla loukkaantumatta tai yksilön oikeus hyvään
itsetuntoon. (Ks. myös kirjoitukseni uskonnosta ja siirtolaisuudesta.)
Toinen syy väiteluetteloon on pyrkimykseni herättää
ajatuksia ryhmäkohtaisten keskiarvojen käyttämisestä päätöksenteossa. Edellä
esitettiin, että yksilökohtaisia päätöksiä ei tule perustaa keskiarvoihin. Tämä
on järkevä päämäärä ja edellytys tasa-arvolle. Asia on helppo ymmärtää, kun
katsoo naisia teknisillä aloilla. Kaikki naiset eivät ole kiinnostuneita
hoiva-ammateista ja vain pieni osa on irrationaalisia huuhailijoita. Heille,
joilla on kiinnostusta ja kompetenssia insinööritieteisiin, tulee taata alalle
yhtäläinen mahdollisuus sukupuolesta riippumatta.
On kuitenkin tilanteita, joissa yksilöä koskevia päätöksiä
joudutaan tekemään sen perusteella, että joitakin ominaisuuksia voidaan
ennustaa tilastollisesti. Aina tätä ei edes pidetä moraalittomana.
Päätöksentekoon voidaan väistämättä käyttää rajallinen määrä aikaa ja muita
resursseja, ja kattavinkaan taustatyö ei ennusta yksilön käyttäytymistä
sataprosenttisesti. Joskus virheellisistä päätöksistä myös koituu suuria
kustannuksia. Siksi yksilöä tarkastellaan aina jonkinlaisten stereotypioiden
perusteella. Yhteiskunnan tehtävä on sitten tapauskohtaisesti päättää, milloin
tällainen syrjintä on oikeutettua. James R. Flynn kirjoittaa:
Oletetaan, että leskirouva tarvitsee hyvää tuottoa
vuokraamastaan huoneesta. Hänellä on kaksi hakijaa, 25-vuotias musta
amerikkalaismies ja 25-vuotias amerikankorealainen nainen. Vuokraemäntä tuskin
haluaa maksaa yksityisetsivälle tarkistaakseen hakijat. Hän kuitenkin tietää, että
yksi kolmesta mustasta miehestä tulee rikosten takia jossakin vaiheessa
vangituksi, ja moni näistä rikoksista koskee huumeita. Hän tietää myös, että
korealaisnaiset ovat erittäin hiljaisia, pidättyneitä ja tarkkoja maksujensa
kanssa. Miksi hänen pitäisi ottaa 33 prosentin riski ongelmista pikemminkin
kuin valita käytännössä varma vaihtoehto? Toisin sanoen ihonväriin perustuvan
syrjinnän poissaolo ei ole sama kuin värisokeus. Rationaalinen toimija käyttää
rotua halpana konstina saada informaatiota.
Vastaavasti ajokortin kieltäminen alle 18-vuotiailta on
vastuullisiin 17-vuotiaisiin kohdistuvaa ikäsyrjintää. Mutta emme ole valmiita
maksamaan kustannuksia joko teinin henkistä kypsyyttä mittaavan testin
kehittämisestä tai luokitteluvirheistä, joiden seurauksena teinit törmäilevät
puihin. Käytännössä kyse on kustannus-hyöty-laskelmista, joihin ei ole yhtä
oikeaa vastausta. Kyse on arvoarvostelmista; siitä, millaisen riskin kanssa ja
miten vapaassa maailmassa ihmiset haluavat elää. Monien mielestä esimerkiksi
vähemmistönä olevia tulee suosia enemmistön kustannuksella (esim. kiintiöiden
avulla), koska eritaustaisten ihmisten nähdään tuovan hyötyjä työ- ja
opiskelupaikoille. Steven Pinker kirjoittaa:
Pankinjohtajaksi olisi tuomittavaa palkata mies ennen naista
sillä perusteella, että mies ei jätä työpaikkaa yhtä todennäköisesti lapsen
saatuaan. Olisiko myös tuomittavaa, jos pariskunta palkkaisi tyttärensä
lastenhoitajaksi naisen ennen miestä sillä perustella, että nainen ei yhtä
todennäköisesti käytä lasta seksuaalisesti hyväkseen? Useimpien mielestä
tietystä teosta koituvan rangaistuksen tulisi olla sama riippumatta, kuka teon
suorittaa. Mutta tuntien sukupuolille tyypilliset seksuaaliset emootiot,
pitäisikö samaa rangaistusta käyttää mieheen, joka viettelee 16-vuotiaan tytön,
ja naiseen, joka viettelee 16-vuotiaan pojan? Demokratiassa ihmiset törmäävät
tämänkaltaisiin kysymyksiin, kun he joutuvat päättämään, mitä tehdä
syrjinnälle. Asian ydin ei ole se, että ryhmäeroja ei koskaan tulisi käyttää syrjinnän perusteena. Ydin on se,
että niitä ei tarvitse käyttää
tällä tavalla, ja että joskus voimme moraalisin perustein päättää olla
käyttämättä niitä siten.
Yksilöiden rodullisesta tai sukupuolisesta profiloinnista ja
sitä seuraavasta syrjinnästä on joka tapauksessa vaikea päästä täysin eroon.
Luultavasti se onnistuu vasta, kun profiloinnin takana olevat tilastot ovat
radikaalisti muuttuneet. Esimerkiksi Yhdysvalloissa mustien osuus rikoksissa ja
vankiloissa on niin suuri, että työnantajalle on yksinkertaisesti kannattavaa
arvioida yksilön asenteita ja motivaatiota hänen ihonvärinsä perusteella. Ja
näin tosiaan tapahtuu. Eräässä tutkimuksessa työvoimaa hakeville yrityksille
lähetettiin samanlainen ansioluettelo joko mustalta tai valkoiselta
kuulostavalla nimellä (Lakisha/Jamal tai Emily/Greg). Tulos ei yllätä:
”valkoiset nimet” saivat 50 prosenttia enemmän soittoja. Työnantajien lisäksi
myös poliisin väitetään harjoittavan rodullista profilointia. Satunnaisissa
huume- ja autovarkausratsioissa tarkistetaan lähinnä kalliilla autoilla ajavia
mustia nuorukaisia.
Jos rikostilastoja ei saada muutettua, tällaista tilastojen
käyttöä on vaikea hävittää. Kyse on eräänlaisesta markkinataloudesta. Poliisi
on tehokkaampi, jos se pysäyttää vain mustat kuljettajat, ei kaikkia autoilijoita.
Niinpä jos yhteiskunta ei pysty tilastoja muuttamaan, se joutuu miettimään,
mikä olisi sopiva kompensaatio siitä, että rehelliset ja ahkerat mustat – tai
minkä tahansa ryhmän edustajat – kärsivät vaikkapa työmarkkinoilla. Tällaisesta
korvausjärjestelmästä on vaikea käydä asiallista mielipiteenvaihtoa, jos emme
ole ensin empiirisesti tutkineet
taustalla vaikuttavia keskimääräisiä ryhmäeroja ja niiden syitä ja seurauksia.
Tämän kirjoituksen lopullinen tarkoitus on herättää
pohdiskelua seuraavista kysymyksistä:
1) Miten vähentää ihmisten taipumusta tehdä ryhmiä koskevia
yleistyksiä? Kuinka paljon yhteiskunnan tulee laittaa voimavaroja siihen, että
A) kansalaiset ja B) viranomaistahot tekevät päätöksiä enemmän yksilökohtaisten
kuin ryhmäkohtaisten ominaisuuksien perusteella?
2) Miten voidaan osoittaa, että tilastollisiin keskiarvoihin
perustuva syrjintä vaikeuttaa joidenkin yksilöiden menestymistä? Ja miten
kussakin tapauksessa tulee kompensoida tilastollisten keskiarvojen vaikutusta?
3) Missä määrin seuraavat seikat saavat perustua etniseen,
uskonnolliseen tai sukupuoliseen profilointiin tai yksilön kansallisuuteen: A)
toimet rikosten ehkäisemiseksi, B) rikollisen rankaisu, C) asevelvollisuus, D)
vuokralaisen valinta, E) työntekijän valinta eri ammatteihin, F) sosiaaliturvan
saaminen, G) opiskelupaikan saaminen?
Osa kolmoskohdan vastauksista tuntuu itsestään selviltä,
mutta silti niissä saattaa olla huomattavaa kulttuurien välistä vaihtelua.
Vuonna 2011 esimerkiksi saudiarabialaisista tutkijoista vain prosentti oli
naisia, kun taas Pohjoismaissa joillakin tieteenaloilla on selvä naisenemmistö.
Sotiminen sen sijaan on kutakuinkin kaikkialla jätetty yksinomaan miesten
puuhaksi. Pohjoismaisista lähtökohdista on helppo löytää perusteita vaatia
kulttuuria, joka on avoin, demokraattinen ja keskusteleva. Tällainen
yhteiskunta on herkin sekä huomaamaan puutteita hyvinvoinnissa ja tasa-arvossa
että myös korjaamaan niitä. Maailma ei ole vielä nähnyt painostuksen,
vaientamisen, vaikenemisen tai muiden diktatoristen keinojen avulla saavutettua
tasa-arvoa.
PS. Listasin säännöllisesti lukemiani lehtiä ja ikäväkseni
huomasin, että joukossa on vain muutama suomenkielinen julkaisu ja nekin ovat
varsin pienlevikkisiä. Jossakin kenties käydään aktiivista ja suomenkielistä
vuoropuhelua laajemmankin piirin kesken vaikkapa tämän blogimerkinnän aiheista
eli tieteestä ja sukupuolista. Mutta olen siitä vain tietämätön. Onko
esimerkiksi Tiedepolitiikka -lehdessä
ollut feminististä pedagogiikkaa koskeva keskustelunavaukseni kirvoittanut ajatuksia? Tahtoisin tietää, en ole kuullut.
Tässä
joka tapauksessa aakkosjärjestyksessä lehdet, joista luen käytännössä joka
numeron (juttuja toki valikoiden): Evolution and Human Behavior, Reason, Skeptic, Skeptical
Inquirer, Skeptikko, Tieteessä tapahtuu, Vapaa Ajattelija. Ja tässä ovat lehdet, joita luen/selaan ajoittain: Discover, Duodecim, The Economist, Foreign Affairs, New
Scientist, New York Review of Books, Philosophy Now, Scientific American Mind,
Tiedepolitiikka, Voima, Yliopisto. Näiden lisäksi luen yksittäisiä artikkeleita (lähinnä niiden
tiivistelmiä ja päätelmiä) joukosta englanninkielisiä biologisia ja
psykologisia tiedelehtiä. Twitterin kautta törmään myös suureen joukkoon
tiedeuutisia maailmalta. Ajanpuute (joka tietysti suurelta osin johtuu
rahanpuutteesta) on päällimmäinen ongelma myös lehtienlukuharrastuksessani.
Sitä, joka ei vaadi todisteita, odottaa typeryyksien ja
itsepetoksen täyttämä elämä.
Sam Harris
Olen kohta lukenut kaikki Sam Harrisin suomennetut teokset.
Viimeisimpänä luen hänen (ainakin ateistipiireissä) kiistellyintä kirjaansa Herääminen
– Opas uskonnottomaan henkisyyteen (Basam
Books 2015). Siinä Harris esittelee ja suosittelee meditaatiota ja siitä
koituvia etuja. En ole vielä vakuuttunut ajoittaisen ”minän häviämisen”
hyödyistä kohdallani – ainakaan siihen hintaan kuin mitä se luultavasti vaatisi
–, mutta muutoin tämäkin teos on äärimmäisen kiinnostavaa luettavaa, taattua
Harrisia. (Toki on ihmisiä, joiden soisi mahdollisimman usein harjoittavan
hiljaista mietiskelyä.)
Harrisin toinen kiistelty kirja on Moraalinen maisema (Terra Cognita 2010). Sen tiimoilta käyty
mielipiteenvaihto on koskenut lähinnä sitä, missä määrin tiede voi määrittää
inhimillisiä arvoja. Osittain kyse on määritelmistä. On esimerkiksi ilmeistä,
että länsimaissa moraaliset tavat nojaavat yhä enemmän tietoon ja järkeen,
yliluonnollisen ja perstuntuman sijasta. Harrisilla on paljon vakavaa ja
tärkeää sanottavaa tästä. Moraaliset tavat harvoin kuitenkaan voivat nojata
tieteeseen siinä vahvassa merkityksessä, että ne saisivat vaikutuksia siitä,
mitä tutkijat kammioissaan kullakin hetkellä puuhaavat. Moraalisessa maisemassa
on aina erilaisia huippuja, mutta viime kädessä tiede/tutkimus ei voi
määritellä, mikä huipuista kannattaa valita.
Tiede pystyy kertomaan, missä suhteissa ja miksi demokratia
on yksinvaltiutta parempi, miten hyvin markkinatalous toimii verrattuna
komentotalouteen, millaiset rangaistukset ovat eniten ehkäisseet rikoksia,
miksi kuolleista herääminen ei ole mahdollista ja niin edelleen. Tässä
tieteellä ja tutkimuksella on tärkeä rooli, puhumattakaan tieteen teknisemmistä
saavutuksista, sähköntuotannosta ja tietotekniikasta hygienian hyötyjen
ymmärtämiseen. Pointti on se, että tieteellisen ajattelutavan lisääntyminen
ilmenee tämänkaltaisissa historiallisissa yksilönvapauksia, inhimillisiä uskomuksia
ja elinolosuhteita koskevissa kysymyksissä. Arkisemmassa päätöksenteossa tiede
jossakin kohdin väistämättä vaikenee.
Esimerkiksi kelpaa kuvitteellinen tilanne, jossa vain
kohtuullisen suuri susikanta pystyy hillitsemään hirvikantaa ja vähentämään hirvikolareita.
Oletetaan, että suuri susikanta tarkoittaisi, että ajoittain joku pieni lapsi
joutuu suden syömäksi. Mitä tästä seuraisi? Ihmiset luultavasti huomaisivat
vain harvinaiset ihmissyöntitapaukset eivätkä sitä, että susien aiheuttama
hirvikolareiden väheneminen säästi ihmishenkiä selvästi enemmän. Susikannan
voimakasta harventamista perusteltaisiin ihmishenkien säästöllä ja hallinto
pitäisi toimenpidettä esimerkkinä menestyksellisestä asiainhoidosta. Oliko
susien surmaaminen siis oikein? Tiede ei vastaa kysymykseen. (Tilanne toki on
puhtaasti kuvitteellinen: hirvikolarit tai etenkään sudet eivät todellisuudessa
ole kovin tappavia ja ihminen pystyy helposti hävittämään hirvet, aivan kuten
kyseessä olevat kaksi muutakin lajia sukupuuttoon. Eikä esimerkissä pohdittu
kuin paria tärkeintä seikkaa, yksityiskohtia olisi lukemattomasti. Mikä arvo on
sillä, että ihminen tietää pystyvänsä yhteiselämään muiden suurten petoeläinten
kanssa? Mikä arvo on sillä, että tulevillakin sukupolvilla on mahdollisuus
nähdä eläimiä luonnollisessa ympäristössään? Entä susien tappamat kotieläimet?
Kuinka kalliita tekniset ratkaisut susivahinkojen ehkäisemiseksi saavat olla?
Tai mitä ajatella joidenkin maalaisten peloista tai kaupunkilaisten
ihanteista?)
Toisenlainen moraalikysymys koskee nastarenkaiden
pakollisuutta. Tiedetään, että nastarenkaiden käyttö talvisin ehkäisee
kolareita ja luultavasti joskus pelastaa ihmishenkiä. Toisaalta nastarenkaat
irrottavat asfaltista pienhiukkasia, jotka kulkeutuvat hengityksen mukana ihmisten
keuhkoihin. Oletetaan, että tämä bitumipöly tappaa vuosittain yhtä monta
ihmistä kuin nastarenkaat pelastaisivat. Esimerkistä huomaa helposti, että
kysymykseen, onko nastarenkaiden vaatiminen oikein, ei ole oikeaa vastausta.
Jokin arvo/hinta pitää laskea myös sille vaivalle, että satoihin tuhansiin
autoihin joudutaan vuosittain vaihtamaan renkaat. (Ja toki renkaiden
vaihdossakin tapahtuu onnettomuuksia.) Mitä moninaisemmiksi ja
hienostuneemmiksi huomioitavat yksityiskohdat vähitellen paljastuvat, sitä ilmeisemmäksi
käy, että ratkaisuihin yleensä vain ajaudutaan, lähinnä perinteen ohjaamana,
ilman tieteisiin nojaavaa pikkutarkkuutta, kyseenalaistamista tai
periaatepäätöstä.
Tilanne on jossakin määrin analoginen sen kanssa, että jokin
kaikille annettava rokote estää tuhansien lasten kuoleman, mutta samalla
aiheuttaa muutaman sellaisen lapsen kuoleman, jotka olisivat ilman rokotetta
jääneet eloon. Tässä tapauksessa useimmat luultavasti äänestäisivät
rokotuskampanjan puolesta. Yksilön mielipide tosin saattaisi muuttua, jos hänen
pitäisi itse valita lapset, jotka rokotteeseen tulevat kuolemaan. Kauempaa on
helpompi ajatella hyötyperusteisesti. On myös mielenkiintoista pohtia, miten
ihmiset muodostavat kantansa siihen, että osa vanhemmista haluaa jättää lapsensa
rokottamatta. Hehän ovat vapaamatkustajia, jotka eivät ota pientä riskiä
rokottamisen mahdollisista haitoista mutta kuitenkin nauttivat rokotusten
aikaansaamasta yleisestä tautien vähenemisestä. (Ks. aiempi kirjoitukseni
rokotuspakosta. Myöskään perintöverokysymykseen tiede ei anna lopullista
vastausta.)
Palataan Herääminen -kirjaan. Harris puhuu pitkästi
guruista, kulteista, lahkoista ja hengellisistä yhteisöistä. Hänen mukaansa
valtavirran ulkopuoliset hengelliset yhteisöt koostuvat usein tukea kaipaavista
ja herkkäuskoisista yhteiskuntapudokkaista, joilla on karismaattinen johtaja,
joka joko kärsii psykoosista tai on psykopaatti:
Kun miettii Jim Jonesin johtamaa Kansan temppeliä, Davis
Koreshin johtamaa Daavidin oksaa ja Marshall Applewhiten johtamaa Heaven’s Gate
lahkoa, on liki mahdotonta ymmärtää, miten ihmiset alun perin joutuivat heidän
lumoihinsa puhumattakaan siitä, miten lumous pysyi yllä kammottavissa
olosuhteissa, joissa he joutuivat elämään puutteessa ja kokemaan vaaraa.
Jokainen näistä ryhmistä kuitenkin osoittaa, että älyllinen eristyneisyys ja
hyväksikäyttö voivat saada jopa korkeasti koulutetut ihmiset tuhoamaan itsensä
vapaaehtoisesti.
Harris jatkaa määritelmistä (korostus lisätty):
Meidän tarkoituksiimme kultin ja uskonnon ainoa ero on
kannattajien määrä ja se, missä määrin muu yhteiskunta jättää ne ulkopuolelle.
Skientologia on yhä kultti. Mormonismista on (nipin napin) tullut uskonto.
Kristinusko on ollut uskonto yli tuhat vuotta. On kuitenkin turhaa etsiä
niiden opeista eroja, jotka selittäisivät erot niiden asemassa.
Harris kertoo myös omista kokemuksistaan gurujen ja heidän
seuraajiensa kanssa. New Age -hörhö Oshoa hän ei koskaan tavannut, mutta Harris
suosittelee videota, josta Oshon mahtaileva itsevarmuus tulee ilmi: ”Hänen
tapansa pelata katsekontaktilla on yksinkertaisesti ratkiriemukasta
katseltavaa.”
Harris jatkaa Oshosta yllättävän positiiviseen sävyyn:
”Siitä ei ole epäilystä, että lopussa – ja kenties myös alussa ja
keskivaiheessa – hän aiheutti monille ihmisille vahinkoa, mutta hän ei ollut
pelkkä hullu tai huijari. Osho vaikutti minusta mieheltä, jolla oli erittäin
syvällisiä näkemyksiä ja jolla oli paljon opetettavaa, mutta joka huumaantui
asemansa tuomasta vallasta aina vain pahemmin ja sekosi lopulta täysin.”
Syvällisyys ei estänyt Oshoa esimerkiksi hankkimasta (tai hankituttamasta)
lähes sataa Rolls-Roycea.
Harrisin seuraavat varoitukset eivät tee guruista
vaarattomia, mutta silti uskon, että nopeutunut tiedonkulku ja Harrisin
kaltaiset valistajat tekevät uskontojen ja kulttien johtajista koko ajan
vähäpätöisempiä – joskin monissa maailmankolkissa prosessi on tuskin alkanut.
Tilanne on erityisen vaarallinen nykyaikana, kun yksilö on samaan aikaan voinut
omaksua valtavan (sota)teknologisen tietämyksen ja joukon rautakautisen
paimentolaiskansan ikuisia valheita.
Vanhemmuutta lukuun ottamatta luultavasti mikään ihmissuhde
ei tarjoa yhtä laajamittaista mahdollisuutta tehdä hyvää tai hyväksikäyttää
kuin gurun ja hänen oppilaansa välinen suhde. Ei siis ole mitenkään yllättävää,
että tämän roolin omakseen ottavien miesten ja naisten eettiset erheet voivat
olla huomattavia ja tarjota erittäin hyviä esimerkkejä tekopyhyydestä ja
petoksesta.
Tässä video Harrisin eräästä esitelmästä:
PS. Löysin hyllyjeni takarivistä hullunkurisen kirjan
vuodelta 1893, Miesten siitinelo säännöllisessä ja kivulloisessa tilassa (WSOY, Porvoo, suom. Vihtori Peltonen). Mistä sen
mukaan masturbaatio on saanut nimensä? (Ks. toinen kuva.) Löysin kaksi muutakin aihepiiriä
käsittelevää teosta, joista toisen olen joitakin vuosia sitten lukenut ja toista olen lähinnä vilkuillut. En tunnista niiden vaikutusta omaan käyttäytymiseeni, mutta missähän määrin tämänkaltainen kirjallisuus vaikutti isovanhempiemme
tapoihin? Vai mistä he saivat oppinsa?
Olen kirjoittanut raiskauksesta ja siihen mahdollisesti
liittyvistä luonnonvalinnan suosimista psykologisista ominaisuuksista Rakkauden evoluutio -teoksessani ja Psykologia 6/2004 -lehdessä. Kimmoke tähän blogikommenttiin
tuli Voima 10/2015 -lehdessä
haastatellulta Naisasialiitto Unionin pääsihteeriltä, Milla Pyykköseltä:
Jopa fiksujen ihmisten suusta kuulee, että raiskaus on aina
väärin, mutta tilanteita voi itse ehkäistä.
Pyykkösen ”jopa fiksut sanovat” -lausunto antaa ymmärtää,
että hänen mielestään vähintään toinen ajatuksista on väärin. En kuitenkaan
keksi, mitä vikaa niissä on (raiskaus on
aina väärin ja sitä voi omilla
toimillaan ehkäistä). Niinpä kyse täytyy olla jostakin muusta. Taustalla lienee
herkistynyt ajattelutapa, jossa pelkkä neutraali huomio siitä, että raiskauksia
on itse kunkin mahdollista ehkäistä, koetaan uhria syyllistäväksi tai jopa
raiskauksen puolusteluksi. Tai kenties ehkäisykommentin antajan kuvitellaan
hyväksyvän asiantilan, jossa ihmiset joutuvat väkivallan pelon takia muuttamaan
käyttäytymistään. Molemmat päätelmät ovat vääriä.
”Raiskausta/raiskaustilanteita voi ehkäistä” -tosiseikan
sanominen ei tee uhrista syyllistä. Se ei myöskään tarkoita, että olisi oikein
tai toivottavaa, että ihmiset joutuvat väkivallan pelosta miettimään, missä he
liikkuvat tai miten he pukeutuvat. Se ei suosittele ratkaisuksi vaikkapa sitä,
että 15–30-vuotiaat tytöt ja naiset (jotka useimmiten uhreja ovat) pysyvät
neljän seinän sisällä isänsä ja veljiensä huomassa. ”Raiskausta voi ehkäistä”
on tosiasiaväite, joka joko on totta tai ei; siitä ei voida päätellä sitä,
miten asioiden tulisi kenenkin mielestä olla, eikä se tee yhteiskunnasta
raiskausmyönteistä tai naisvihamielistä. Vastaavasti ”asekuolemia voi itse
ehkäistä” -huomio ei ole kannanotto aseiden rajoittamisen puolesta – vaikka
rajoitukset helpoimpia konsteja olisivatkin. (Sivuhuomautuksena mainittakoon, että
on merkkejä siitä, että kuukautiskierron hedelmällisessä vaiheessa ihmisnaaraat
tiedostamattaan välttelevät tilanteita, joissa vaara tulla raiskatuksi on
suurempi. Myös tämä on vain ja ainoastaan tosiasiaväite; ja se pitää vielä
vahvistaa jatkotutkimuksissa.)
Perustelen saivarteluani seuraavilla seikoilla. Väkivalta
aiheuttaa yleismaailmallisesta harvenemisestaan [1] huolimatta suunnattomasti
inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia haittoja. Fyysistä väkivaltaa myös
pelätään yleisesti; naiset enemmän kuin miehet, vaikka miehet sen kohteena
useammin ovatkin. Niinpä ei ole yhdentekevää, kumpaan pyrimme: 1) ylläpitämään
ideologiaa, joka väittää edistävänsä naissukupuolen asemaa vai 2) perehtymään
siihen, mitä maailmassa oikeasti tapahtuu oikeille naisille. Onneksi näiden
pyrkimysten välinen ristiriita ei ole väistämätön. Molemmat tahothan toivovat
seksuaalisen väkivallan vähentymistä. Pointti on se, että
onnistumismahdollisuudet ovat parempia, jos olemme rehellisiä ja realistisia.
Aihe tietysti vaatii erityistä hienotunteisuutta, sillä siihen liittyy
monenlaisia sosiaalisia ja poliittisia intohimoja ja henkilökohtaisia
tragedioita. Mutta silti: ideologinen ajattelu tai moraaliset virhetulkinnat
eivät saa hämärtää tosiseikkoja tai hankaloittaa niiden löytymistä, olipa
tarkastelun kohteena raiskausta edeltäneet olosuhteet, raiskauksen
yksilöpsykologiset motiivit tai raiskaukseen liittyvät evolutiiviset voimat.
Viimeksi mainittu seikka oli joitakin vuosia sitten vilkkaan
keskustelun kohteena. Onko luonnonvalinta suosinut raiskauksen mahdollistavia
ominaisuuksia miehissä? Onko kyse siis sopeutumasta? Kysymys on olennainen, sillä ei
ole itsestään selvää, että nisäkäskoiras pystyy paritteluun vastoin naaraan
tahtoa. (Joillakin hyönteiskoirailla on arveltu olevan erityisiä tarttumaelimiä,
joiden tehtävä on pitää vastustelevaa naarasta paikoillaan; osa tutkijoista tosin on kyseenalaistanut elimen tehtävän raiskauksen apuna.) Tässä on muokattu
ote Rakkauden evoluutiosta, jossa keskustelu
siitä, onko raiskaus evolutiivinen sopeutuma, käydään perusteellisesti läpi:
Evoluutiopsykologia on saanut huonon maineen keskittymällä
sellaisiin aiheisiin kuin vyötärö–lantio-suhde, sukupuolierot tai
kuukautissyklin vaikutukset naisen tai miehen käyttäytymiseen. Tämä on yksi syy
siihen, miksi harvat yhteiskuntatieteilijät tai humanistit ottavat
evoluutiopsykologiaa edelleenkään vakavasti: ”Keskittyköön se rintoihin ja
pakaroihin tai kasvojen symmetriaan, me tutkimme kulttuureja ja yhteiskuntaa.”
Evoluutiopsykologialla on kuitenkin paljon annettavaa kulttuurin tai
yhteiskuntien tutkimukselle. Se pystyy esimerkiksi selittämään ihmislajille
tyypillisiä perhe- ja moraalitunteita. Näistä yhteiskuntatieteilijän ja
humanistin on takuulla syytä olla kiinnostunut. Joidenkin arvioiden mukaan
evoluutiopsykologia on tuottanut jo satoja empiirisiä löydöksiä, jotka ovat
jääneet aiemmilta psykologeilta huomaamatta. Myös ihmisaivojen kykyjä luoda
kulttuuria on hyödyllistä pohtia biologisina sopeutumina ja niiden
sivutuotteina.
Evoluutionäkökulma onkin 1990-luvun lopusta lähtien
saanut yhä vankempaa kannatusta biologian ulkopuolisissa ihmistieteissä. Koko
termi evoluutiopsykologia saattaa jäädä pois seuraavien 50 vuoden aikana. Onhan
selvää, että siinä määrin kun psykologia tutkii ihmisille yhteisiä
mielentoimintoja maistamisesta ja muistamisesta tuntemiseen, kaikki psykologia
on evoluutiopsykologiaa. Ihmislajin evolutiivinen tarkastelu herättänee silti
jatkossakin kiistoja – erityisesti silloin, kun tutkitaan moraalisesti
paheksuttuja tekoja lapsensurmista raiskauksiin. Niinpä on syytä käydä
perusteellisesti läpi tämä tieteenhistorian kannalta melko surkuhupaisa
väittely siitä, mikä on raiskauksen evolutiivinen selitys, sekä siitä, mikä on
raiskaajan henkilökohtainen motiivi. Monilla aloillahan vallitseva näkemys on
ollut ja kenties edelleen on se, että raiskaajaa ei motivoi seksuaalinen halu
vaan vallanhalu, väkivalta sekä tahto naisten alistamiseen ja nöyryyttämiseen.
Rakkauden evoluutiossa käsitellään lähinnä kolmea
mahdollista evolutiivista selitystä miehen raiskauskyvylle:
A Raiskauskyky on joidenkin miesten psykopatiaa
tai empatiavajetta.
C Raiskauskyky on luonnonvalinnan suosima sopeutuma,
adaptaatio. Taipumus siis olisi evoluutioympäristössä kasvattanut riittävästi
ihmiskoiraiden lisääntymismenestystä, jotta näille olisi kehittynyt piirteitä
raiskausta varten.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta
On huomattava, että olipa evolutiivinen selitys mikä
tahansa, se ei mitätöi raiskaukseen vaikuttavia kulttuurisia tapoja ja
uskomuksia. Vastaavasti se, että piirre vaihtelee kulttuurista toiseen, ei
mitätöi evolutiivisia argumentteja, aivan kuten ei sekään, että toisinaan
raiskaaja aiheuttaa vakavia fyysisiä vammoja (noin viidelle prosentille
raiskatuista) tai että hedelmöitymisen todennäköisyys raiskauksessa on pieni
(se on pieni kaikenlaisissa yhdynnöissä).
Mikäli raiskaus on sopeutuma, mitä ominaisuutta tai
minkälaisia mekanismeja luonnonvalinta tarkkaan ottaen on suosinut? Asiaa
selvittäneet Randy Thornhill ja Craig Palmer (2000) kävivät läpi seuraavia
hypoteeseja evolutiivisesti kehittyneille raiskaussopeutumille. Näistä voi olla
olemassa yksi, useampia tai ei yhtäkään:
1. Psykologiset mekanismit, joiden tehtävä on auttaa miestä
arvioimaan mahdollisten raiskausuhrien haavoittuvuutta (lisäten näin
raiskauksesta koituvia lisääntymisetuja).
2. Psykologiset mekanismit, jotka motivoivat sellaista
miestä raiskaamaan, joka muutoin ei pääse seksuaaliseen kanssakäymiseen naisten
kanssa.
3. Psykologiset mekanismit, jotka saavat miehen arvioimaan
naisen (ikään liittyvän) seksuaalisen viehättävyyden eri tavoin raiskausuhrien
ja suostuvaisten naisten kohdalla (lisäten hedelmällisyysikäisten naisten
raiskauksia).
4. Psykologiset ja/tai muut fysiologiset mekanismit, jotka
tuottavat eroja siittiöiden määrässä siemensyöksyä kohti raiskauksessa ja
ei-pakotetussa yhdynnässä (enemmän siittiöitä raiskauksen aikana, jotta
raiskaaja menestyisi paremmin siittiökilpailussa).
5. Psykologiset mekanismit, jotka tuottavat eroja miehen
seksuaalisessa kiihottumisessa pakotetun ja ei-pakotetun yhdynnän aikana
(voimakas kiihottuminen tilanteista, joissa raiskaukseen sisältyy miehelle
paljon hyötyjä ja vähän haittoja).
6. Psykologiset tai muunlaiset mekanismit, jotka motivoivat
miestä oman kumppanin raiskaukseen olosuhteissa, joissa tämä on ollut
sukupuoliyhteydessä toisen miehen kanssa.
En tässä paljasta, mihin päätelmään Rakkauden evoluutio -teoksessa tai Thronhillin ja Palmerin kirjassa
tullaan sen suhteen, onko raiskaustaipumuksen takana jonkinlaisia
luonnonvalinnan suosimia sopeutumia. Tämän hetken näkemykseni voin kuitenkin paljastaa, ja se edelleen
on se, että verrattuna tuttujen (puoliso, treffikumppani yms.) tekemiin
raiskauksiin niin sanotuilla puskaraiskauksilla on vähemmän tekemistä
luonnonvalinnan ja enemmän tekemistä patologisuuden kanssa. (Sotaraiskaukset
kannattaa luultavasti käsitellä näistä erillisenä kolmantena kategoriana.)
Vaikka raiskauskyky olisi evolutiivinen sopeutuma, se ei tee
miehistä himojensa ja viettiensä villitsemiä elukoita. Myöskään ”raiskausta voi
itse ehkäistä” -ajatus ei halvenna tai eläimellistä miestä, kuten Voima -lehdessä esitettiin. Vastaavasti kyky
aggressiivisuuteen tai vihaisuuteen on ihmiselle lajityypillinen sopeutuma,
mutta aggressioiden ei silti tarvitse antaa ohjata käyttäytymistä.
* * *
ALAVIITE [1]:
Kriminologi Matti Laine kirjoittaa Haaste 4/2011 -lehdessä, miten sivilisaatio on kyennyt
vapauttamaan ihmistä väkivaltaisista ympäristöistä. Vastoin varsin yleistä
näkemystä väkivallan vähentyminenhän on yleismaailmallinen trendi. Näin Laine
(ks. myös Pinker 2011):
Yhdysvaltain presidentti Barack Obama piti jokin aikaa
sitten puheen, jossa hän tuomitsi kaikenlaisen kiusaamisen. Jos puhe olisi
pidetty 40 vuotta aiemmin, sen pitäjä olisi tehnyt itsensä naurunalaiseksi.
Vaikka väkivaltaa esiintyy vielä perheissä runsaastikin, siinäkin voidaan nähdä
merkittäviä muutoksia. Vielä 1970-luvun puolessavälissä ns. parisuhdeväkivallan
uhrina kuoli noin 3000 ihmistä Yhdysvalloissa vuosittain; miehiä lähes yhtä
paljon kuin naisia. Nyt määrä on puolittunut ja erityinen vähentyminen on
tapahtunut mustien naisten tekemissä surmissa. On tapahtunut ”alttiina olemisen
vähentyminen” (exposure reduction). Avioerojen helpottuminen, turvakodit ja
-puhelimet, muutokset poliisin toiminnassa ja asenteissa ovat tämän taustalla.
Laine jatkaa henkirikoksista:
Sydänkeskiajalta lähtien väkivalta on merkittävästi
alentunut, ainakin jos sitä mitataan henkirikosasteella. Henkirikosasteeksi
Euroopassa 1300-luvulla ja 1400-luvun alussa on arvioitu noin 35 surmattua 100
000 asukasta kohden vuositasolla. Uuden ajan alussa väkivalta kääntyy jyrkkään
laskuun, ollen toki vielä 1600-luvulla noin 15–20/100 000. Esimerkiksi
Skandinavian henkirikosasteeksi on laskettu vuonna 1600 noin 22/100 000 ja
Italian vielä peräti 40/100 000. Kahdensadan vuoden kuluttua (1800) vastaavat
luvut olivat 1–2/100 000 ja 13/100 000. Euroopan aste putoaa ja on jo
1700-luvulla alle viiden ja on nykyään noin 1–2/100 000. Tosin viimeisen 60
vuoden aikana henkirikosluvuissa on nähtävissä lievää nousua koko Euroopan
tasolla. Merkittävää on tässä muistaa, että tällä hetkellä Euroopassa on yksi
valtio, jossa henkirikosluvut ovat keskiajan tai ainakin 1600-luvun tasoa. Tuo
valtio on Venäjä. On myös olemassa yksi ryhmä, jonka uhriutumisessa on
tapahtunut lähes täydellinen loppuminen. Tuo ryhmä on monarkit. Vuosien
600–1800 välisenä aikana noin 15 prosenttia kuninkaista tai kuningattarista kuoli
murhan uhrina. Henkirikosaste oli 1000/100 000 hallitsijavuotta.
Väkivallatonta vuotta 2016, maan matosista monarkkeihin!
Länsimaisen ihmisen arvot ovat yleensä liberaaleja. Hän on
osa moraalista perintöä, joka vaalii yksilönvapauksia ja erilaisuuden
suvaitsemista. Täten liberalismiin liittyy paradoksi: liberalismi luo vapautta
ja moniarvoisuutta, joka antaa fundamentalistille mahdollisuuden ja syyn
vastustaa tätä vapautta.
Paradoksia voi lieventää perustelemalla toimiaan ja
uskomuksiaan niistä koituvilla käytännön seurauksilla. Tämä tarkoittaa jatkuvaa
ja laaja-alaista keskustelua omista ja muiden moraalisista uskomuksista ja
niiden seurauksista. Mikäli aito mielipiteenvaihto onnistuu (internetin
”keskustelut” eivät anna paljon toivoa), fundamentalismin heikkoudet tulevat
nopeasti esiin. Parhaassa tapauksessa liberalismin paradoksi vaihtuu fundamentalismin
paradoksiksi: fundamentalismi päätyy voimistamaan kansalaisten
vapaudenkaipuuta, siis halua altistaa yksityiset uskomukset julkiselle
keskustelulle ja ennalta määrittelemättömälle tulevaisuudelle. Kuten
julkisuudessa moneen kertaan on lähiaikoina todettu, tähän pyrkivää
keskustelufoorumia ja -kulttuuria saa Suomesta etsiä.
PS. Luin Eino Koivistoisen teoksen Saaliin jaossa Islannin vesillä (WSOY
1950, kirjassa oheinen exlibris). Jopa
heti sodan jälkeen kannettiin huolta Atlantin ja Pohjanmeren
ryöstökalastuksesta. Koivistoinen kertoo (nykystandardeilla ehkä
epäkorrektisti) myös naisista miesvaltaisilla kalastuslaivoilla:
Näitä sillipiikoja oli kaikista yhteiskuntaluokista,
joukossa koulutyttöjä, jotka saivat tervetullutta vaihtelua ja hyvän ansion
kesälomansa aikana. Tyttöjen kaitsijoina toimi tavallisesti pari vanhempaa
naista, jotka parhaansa mukaan pitivät ”nunnaluostarin” asukkaat kurissa ja
Herran nuhteessa öiseen aikaan varsinaisen työajan päätyttyä. Mutta niin kuin
on monta lajia miestä, on myöskin monta lajia naista, eikä työvoiman halpuus
tai sillipiikojen näppäryys perkaus- ja suolaustehtävissä voinut ajanmittaan
korvata muita heidän mukana olostaan aiheutuvia vaikeuksia. Järjestyksen
pitäminen tuotti laivueen kapteenille harmaita hiuksia. Tynnyripinojen
vähentyessä peräkannella sitä mukaa kuin saatiin saalista ja ladottiin tynnyrit
ruumaan, saattoi tiiviiltä näyttävän tynnyripinon joukosta löytyä mitä
taidokkaimmin rakennettuja rakastavaisten komeroja, joihin pääsy oli
mutkallinen ja vaikea, mutta joissa sai varmasti häiritsemättä viettää
kahdenkeskisiä hetkiä.
Kun
Suomen Kalastus Oy joutui eversti Nordströmin johtoon, ei pyyntilaivueeseen ole
otettu naisia heidän hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta. Ainoana poikkeuksena
säännöstä on sairaanhoitajatar. Olo lähes parinsadan miehen joukossa asettaa
naiselle tietyt vaatimuksensa, mutta sairaanhoitajattaret ovat tottuneet jo
sairaalassa potilaiden kummallisiin päähänpistoihin ja käsittelevät
asiallisesti tätä miesjoukkoa potilaana, jonka pahin sairaus paranee niin pian
kuin laiva on jälleen Suomessa. Mitä liikuttavimmalla innolla isot miehet tulevat
näyttämään sisarelle pieniäkin naarmuja, joille pikkupojat viheltäisivät
ylenkatseellisesti. Joku ilmaisee suoraan: –Ei minua mikään vaivaa, mutta
tulinpahan muuten vain... Perinnäisenä pääsyvaatimuksena sairaanhoitajattareksi
laivueen mukaan on mahdollisimman korkea ikä ja suurin mahdollinen rumuus.
Totuuden nimessä täytyy sanoa, ettei nykyinen sisar täytä näitä ehtoja, vaikka
onkin muuten pätevä.
PS2. Kuva Tiedepolitiikka 3/2015 -lehdestä, jossa lyhyt
keskusteluni J.-P. Roosin kanssa: