Seuraava kirja-arvioni julkaistiin Skeptikko 2/2017 -lehdessä (ilman tässä olevia aiheeseen liittyviä kuvia tai jälkikirjoituksia).
Hiljaisuuden huutava tyrannia
Rose,
Flemming (2014): Tyranny of Silence – How
one cartoon ignited a global debate on the future of free speech. Cato
Institute. Washington, D.C.
Syksyllä 2015 Helsingin yliopiston juhlasaliin piti kulkea
turvatarkastuksen kautta. Pääpuhujana oli tanskalainen Flemming Rose, joka
kymmenen vuotta aiemmin oli päättänyt julkaista Muhammed-aiheisia pilakuvia Jyllands Posten -sanomalehdessä.
Kulttuuritoimittajan tarkoitus oli testata itsesensuurin ja sananvapauden
tilannetta. Kuten on hyvin tiedossa, pilakuvien johdosta muutamat imaamit yllyttivät
ihmisiä väkivaltaisiin mielenosoituksiin. Ihmishenkiä menetettiin (kaikkiaan
yli 200) ja tanskalaisia tuotteita boikotoitiin – ja Rose elää tappouhkausten
alaisena.
Rosen kirja Tyranny of
Silence (Hiljaisuuden tyrannia) kertoo pilakuvakriisin taustoista ja
seurauksista, globaaleista ja henkilökohtaisista. Rosen mukaan eurooppalainen keskustelu
islamista ja muslimeista muistuttaa kylmän sodan aikaista suhtautumista kommunismiin
ja neuvostovenäläisiin. Tuohon aikaan vasemmistopiireissä sanottiin usein, että
lännessä korostetaan vapautta ja kansalaisoikeuksia, kun taas idässä
korostetaan sosiaalisia oikeuksia, kuten oikeutta työhön, asumiseen ja ilmaiseen
koulutukseen. Kritiikki Neuvostoblokin harjoittamaa kansalaisoikeuksien
rajoittamista kohtaan nähtiin vain lännen harjoittamana kulttuuri-imperialismina.
Tämä on ironista, sillä Neuvostovenäjällä toisinajattelijat halusivat
nimenomaan lännessä vallitsevia universaaleja ihmisoikeuksia ja
perustuslaillista vapautta ja tasa-arvoa. Lännessä taas moni oppinut ajatteli,
että venäläiset olivat perusteiltaan erilaisia [1].
Neuvostohallinnon tapaa kohdella kansalaisiaan ei siis
haluttu tuomita länsistandardeilla. Oikeuttaakseen lähtökohtansa oppineet
joutuivat marginalisoimaan Neuvostoliiton ihmisoikeusliikettä ja muita toisinajattelijaryhmiä.
He väittivät, että länsi manipuloi näitä ryhmiä osana globaalia poliittista
manööveriään. Ajattelutapa selittää Rosen mukaan osaltaan sen, miksi oppineet
olivat kykenemättömiä ennustamaan hallinnon kaatumista kansannousun jälkeen.
Samansuuntaisia väitteitä ilmaantui pilakuvakriisin aikoihin.
Lännessä ihmiset alkoivat tehdä myönnytyksiä siihen, mitä aiemmin oli pidetty
perusoikeuksina. Taustaoletus oli, että lännen ja islamin väliset erot ovat joustamattomia
ja sattumanvaraisia. Pyrkimys muuttaa islamia vapaamielisemmäksi oli vain
imperialismia, kolonialismia ja ylimielistä halua sivistää vierasta kulttuuria.
Muuttuvat vapaudet ja
oikeudet
Mitä on kirjan otsikon hiljaisuuden tyrannia? Rosen mukaan yhteiskunta,
joka koostuu monista erilaisista kulttuureista, tarvitsee enemmän
ilmaisunvapautta kuin yhteiskunta, joka on yhdenmukaisempi. Tämä on helppo
ymmärtää ja se pätee mihin tahansa ihmisryhmään. Vastakkainen vakaumus on kuitenkin
saavuttanut suosiota – ja juuri siellä vaanii hiljaisuuden tyrannia. Ilmaisun
monimuotoisuus uhrataan kulttuurin monimuotoisuuden nimissä. Tämä on
ristiriita, jota on ilmeisen hankala huomata. Rose kirjoittaa:
Suvaitsevaisuus ja sananvapaus vahvistavat toisiaan. Sananvapaudessa on mieltä vain yhteiskunnassa, joka harjoittaa suurta suvaitsevaisuutta niitä kohtaan, joiden kanssa se on eri mieltä. Historiallisesti suvaitsevaisuus ja sananvapaus ovat toistensa edellytyksiä pikemminkin kuin vastakohtia. Vapaamielisessä demokratiassa näiden kahden täytyy olla tiukasti yhteen kietoutuneita.
Täydellistä ja estotonta vapautta ei silti tietenkään voi
olla. Sekä diktatuurit että demokratiat kieltävät vaikkapa varastamisen,
ylinopeuden ja veronkierron. Anarkistitkin rajoittaisivat joitakin
yksilönvapauksia. Rosen mukaan olennainen ero vapaan ja sortavan yhteisön
välillä muodostuu nimenomaan sananvapauden ehdottomuudesta. Hän lainaa kirjailija-arkkitehti
Poul Henningsenia (1894–1967): ”Demokratialle elintärkeää on, että poliittista
vapautta pidetään ehdottomana. Tämä on ainoa tapa, jolla väestö voi kehittää
tarvittavaa vastalääkettä taistelemaan järjettömiä ääriliikkeitä vastaan.”
Tähän liittyen Rose hämmästelee, että älykkäätkin ihmiset voivat vetää
yhtäläisyyksiä juutalaisten hädälle ennen toista maailmansotaa ja muslimien
tilanteelle 2000-luvun länsimaissa. Rosen mukaan sellaisten lausuntojen täytyy
johtua äärimmäisestä tietämättömyydestä tai musertavasta syyllisyyskompleksista.
Entä ne pilakuvat? Lehdeltä kysyttiin usein, olisitteko
julkaisseet piirrokset, jos olisitte tienneet niiden johtavan väkivaltaan ja
kuolemiin. Vastaus oli aina ”emme”. Se on kuitenkin ongelmallinen kanta. Kuten
Rosekin toteaa, vastaus tarkoitti, että sanomalehden toimitustyö luovutettiin
fanaatikoille ja terroristeille tuhansien kilometrien päässä. Tällöin tuskin
voidaan puhua vapaasta lehdistöstä. Vapaa yhteiskunta ei siis voi jättäytyä
panttivangiksi aina, kun joku sanoo ryhtyvänsä väkivaltaiseksi vääräoppisista
lausunnoista.
Rose mainitsee myös joukon taiteilijoita, jotka selvästi nolostelevat
nöyristelyään väkivallan uhan edessä, mutta jotka kuitenkin sensuroivat töitään
ja paheksuvat pilakuvien julkaisemista. Miten he ratkaisevat ristiriidan? Rosen
mukaan tällaiset taiteilijat rationalisoivat itsesensuurinsa puhumalla
kunnioituksesta muiden uskoa kohtaan. Tämä on ironista, sillä julkisessa tilassa
tapahtuva pelottelu nimenomaan synnytti koko pilakuvaprojektin. Rose jatkaa
sananvapaudesta:
Mielestäni on harhaanjohtavaa puhua ”sananvapauden väärinkäytöstä”, erityisesti diktatuurien tapauksessa. Hitlerin sairaalloisella ja vainoharhaisella propagandalla ennen ”lopullista ratkaisua” oli vähän tekemistä sananvapauden väärinkäytön kanssa, ei vähiten sen takia, että sananvapautta ei tuolloin ollut.
Se, että avoimissa yhteiskunnissa halutaan rajoittaa
sananvapautta vetoamalla Natsi-Saksaan, onkin kehno perustelu. Hitlerin
totalitaarisessa hallinnossa harjoitettiin propagandaa, mutta sitä ei suinkaan perusteltu
tai puolusteltu sananvapaudella. Koko käsite ”sananvapauden väärinkäyttö” on hullunkurinen.
On mautonta kutsua väärinkäytöksi Hitlerin totalitaristisen hallinnon
propagandaa ja tällaisia totalitaristisia
hallintoja kohtaan esitettyä kritiikkiä – jota julkaistut pilakuvatkin löyhästi
tulkiten edustavat. Rosen mukaan historia ei myöskään anna esimerkkejä siitä,
että vihapuheen kieltäminen estäisi tai edes rajoittaisi rasistista väkivaltaa.
Rose jatkaa:
Suvaitsemattomuus ja viha muita kohtaan voivat joissakin yhteyksissä olla legitiimejä tuntemuksia. Ne voivat nousta pintaan kenessä tahansa meissä, kun kohtaamme ihmisiä, jotka käyttävät väkivaltaa, syrjivät naisia tai vainoavat homoseksuaaleja. Oikeastaan nämä tuntemukset saattavat ilmaantua missä tahansa yhteydessä, johon sisältyy törkeää epäoikeudenmukaisuutta ja vallan väärinkäyttöä.
Missä siis kulkee raja laillisten ja laittomien vihanilmaisujen
välillä? Vastaus ei ole selvä. Siksi sananvapautta vaarantavat tulkinnat ovat
mahdollisia. Ja juuri siksi ilmaisunvapauden raja on pidettävä mahdollisimman
korkealla.
Viime aikoina on kuitenkin käynyt toisin. Ihmisoikeuskeskustelu
on onnistuttu kääntämään sananvapaudesta vihapuheen vastustamiseen. Ihmisoikeudet
muuttuivat vaivihkaa yksilön vapauden tavoittelusta yksilön loukkaantumiseen
siitä, että jotkut vapauttaan käyttävät. Huoli islamin vaikutuksesta naisen
asemaankin ohitettiin pseudofeminisminä. Kaikki kääntyi päälaelleen: niitä,
jotka loukkaantuvat sananvapaudesta, puolustetaan, kun taas niiden, jotka
loukkaavien sanojensa takia altistuvat tappouhkauksille, pahoinpitelylle tai jopa
murhayrityksille, väitetään kerjänneen sitä. ”Mitä oikein kuvittelit, kun olit
niin loukkaava?”
Tällaisessa ilmapiirissä ei voi liiaksi korostaa, mitä suvaitsevaisuus
on. Se on kyky sietää asioita, joista ei pidä; ei suinkaan kykyä pidättäytyä
sanomasta asioita, joista muut eivät pidä. Keskittyminen syrjintään ja
loukkaantumiseen käänsi tämän demokratian ja sananvapauden kannalta tärkeän
periaatteen lähes vastakohdakseen. (Toki katteettomien uskomusten ”kunnioittaminen”
halveksuu myös fundamentalistin itsensä älykkyyttä.)
Lisäksi ajatukset ihmisoikeuksista ovat alkaneet tarkoittaa
myötätunnon osoittamista köyhiä ja heikkoja kohtaan. Myötätunto ja
jakamattomina pidetyt oikeudet ovat kuitenkin eri asioita. Israel toimii esimerkkinä.
Se on vapaa ja demokraattinen yhteiskunta, jota teokraattiset diktatuurit
ympäröivät. Silti Israelia pidetään suurimpana ihmisoikeusrikkojana, ja
ihmisoikeusjärjestöt puuttuvat enemmän sen kuin koko islamilaisen maailman
toimintaan. Israel tietysti ansaitsee kritiikkinsä, mutta on huomattava, että
se saa moitteensa suurelta osin siksi, että kyse on avoimesta yhteiskunnasta,
jossa tietoa on vapaasti saatavissa. Saudi-Arabiasta ja Iranista taas on erittäin
vaikea saada tarkkaa ja luotettavaa tietoa. Yhtäällä tapahtuvat rikkomukset
eivät tietenkään mitätöi suurempia rikkomuksia toisaalla, mutta
ihmisoikeusloukkausten suuruusluokka on hyvä pitää mielessä. (Tosin on
huomattava, että kritiikki Saudi-Arabiaa kohtaan näyttää lyhyen ajan sisällä
voimistuneen.)
Vihapuheesta
tekoihin?
Rosen mukaan on varsin outoa odottaa, että ihmiset mukautuvat
enemmistön päätöksiin, kuten demokratiaan kuuluu. Miten sellainen hallintomuoto
on mahdollinen? Ainoa legitiimi tapa pyytää ihmisiä mukautumaan demokraattisiin
päätöksiin on, että kaikilla demokraattisen prosessin osapuolilla on ollut mahdollisuus
esittää argumenttinsa haluamallaan tavalla, siis mahdollisimman vapaasti.
Mutta miksi emme samalla vaatisi ihmisiltä kohteliaisuutta? Eikö
viesti mene paremmin perille ilman pilkkaamista ja naurettavaksi tekemistä?
Emmekö voi kieltää loukkaamista? Rose lainaa vastauksessaan oikeusfilosofi Ronald
Dworkinia (1931–2013), joka vastaa: ”Emme voi tehdä sitä, koska iva, pilkka ja
halveksunta ovat tietynlaisia ilmaisutapoja, jotka esittävät sisältönsä
tavalla, jota ei voida toistaa vähemmän hyökkäävästi ilman, että sisältö
samalla muuttuu.” Toisin sanoen emme voi pakottaa toisenlaista makua muille
ihmisille tai erilaisia standardeja sille, miten heidän tulisi ilmaista mielipiteensä
– ainakaan, jos samaan aikaan vaadimme heitä hyväksymään enemmistön
mielipiteet.
Puheen ja tekojen välisen suhteen epäselvyydestä Rose
käyttää esimerkkinä rasismia:
Ei ole kiellettyä uskoa, että mustat kuuluvat alempaan rotuun. Jos tämän käsityksen perusteella erotetaan mustat muusta yhteiskunnasta, se on laitonta syrjintää. Mutta jos joku vain väittää, että mustat eivät ansaitse samoja oikeuksia kuin muut kansalaiset, ilman todellista, käytännön tasolla tapahtuvaa syrjintää, juridiset seuraukset eivät ole niin selviä.
Osa ihmisistä todellakin ajattelee, että puhe on lähempänä
ajattelua kuin toimintaa. Osa taas ajattelee, että puhe synnyttää toimintaa. On
jopa niitä, jotka ajattelevat, että mielipide on toimimista ja että rasistinen
puhe pitää kieltää, koska se on jo itsessään syrjimistä tai ainakin ennemmin tai
myöhemmin johtaa syrjintään. Onko jälkimmäinen perustelu pätevä? Rosen mukaan
perustelu nojaa joukkoon virheellisiä oletuksia. Jos sananvapaus on kaikkia
koskeva oikeus, siihen sisältyy sellaisten ajatusten ja mielipiteiden
ilmaiseminen, joita saatetaan pitää rivoina, moitittavina tai halventavina. Olennaista
on, että tällaisissa olosuhteissa media on vapaa ja avoin, ja sellaisen median
kyky ampua alas halventavia väitteitä on ylivertainen. Myös mahdollinen yhteys
puheen ja tekojen välillä tulee väistämättä ilmi. Itse asiassa halventavien
väitteiden käsittelyä voidaan jopa pitää median yhtenä tehtävänä.
Edelleen ongelma on vihapuheen määritteleminen. Miten
päätämme, koska kyse on tunteiden ilmaisemisesta ja koska yllyttämisestä
syrjintään ja/tai väkivaltaan? Ainakaan puheen kohteen ei tule saada päättää,
milloin kyse on vain rasistisista yleistyksistä ja milloin rangaistavasta
syrjintään yllyttämisestä. Jos määrittelyvalta olisi puheen kohteella, altistuisimme
mielivallalle. Suvaitsevaisuus muuttuisi vastakohdakseen.
Kesäkuussa 2017 Tanska kumosi 334 vuotta vanhan jumalanpilkkalakinsa.
Rosen mukaan on päivänselvää, että pilakuvat eivät rikkoneet uskonrauhapykäliä:
Muhammed-pilakuvien julkaiseminen ei millään tavoin estänyt muslimeita osallistumista rukoiluun viidesti päivässä, käymistä moskeijassa, paastoamista ramadanin aikaan, pidättäytymistä alkoholista ja sianlihasta tai ylipäätään uskon harjoittamista. Väite, että pilakuvat rikkoivat muslimien oikeutta vapaaseen uskonnonharjoittamiseen, on lievästi sanoen hölönpölyä.
Rose ja Jyllands
Posten eivät perusteluistaan ja hyvistä tarkoitusperistään huolimatta juuri
saaneet tukea muilta medioilta. Rose vertaa tilannetta jälleen neuvostoaikoihin:
”Olisiko maailma ollut parempi ja rauhanomaisempi paikka, jos Neuvostoliiton
toisinajattelijat olisivat seuranneet Länsi-Euroopan museoiden ja gallerioiden,
sanomalehtien, kuvittajien ja elokuvantekijöiden esimerkkiä – jos he olisivat
alistuneet itsesensuurille sen sijaan, että olisivat loukanneet kommunistisia
ajatuksia?” Rose kysyy retorisesti myös, olisiko Länsi-Euroopan punaisten
armeijakuntien väkivaltainen vasemmistolaisuus ollut maltillisempaa, jos media
olisi pidättäytynyt kritisoimasta heidän ideologiaansa.
Kollegiaalisen tuen vähäisyydestä huolimatta vuonna 2006 osa
eurooppalaisista sanomalehdistä julkaisi manifestin ”uudesta totalitarismista”.
Siinä sanotaan muun muassa seuraavasti:
Voitettuaan fasismin, natsismin ja stalinismin maailmaa kohtaa nyt uusi globaali totalitaristinen uhka: islamismi. Me kirjailijat, journalistit ja intellektuellit kutsumme vastustamaan uskonnollista totalitarismia ja edistämään vapautta, mahdollisuuksien tasa-arvoa ja maallisia arvoja kaikille. Viime aikaiset, eurooppalaisissa sanomalehdissä olleiden Muhammed-piirrosten kiihottamat tapahtumat ovat paljastaneet välttämättömän taistelun näiden universaalien arvojen puolesta. Tätä kamppailua ei voiteta asein vaan ideologisella rintamalla. Islamismi on reaktionaarinen ideologia, joka tappaa tasa-arvon, vapauden ja maallisuuden, missä vain se on läsnä. Sen voitto voi johtaa vain epäoikeudenmukaisuuden ja alistamisen maailmaan: miehet yli naisten, fundamentalistit yli muiden. Meidän on sitä vastoin turvattava pääsy universaaleihin oikeuksiin syrjityille ja painostetuille.
Julkilausuman päätelmät kuuluvat:
Me kieltäydymme luopumasta kriittisestä mielenlaadustamme pelosta, että saisimme syytöksiä ”islamofobiasta”, viheliäisestä käsitteestä, joka sekoittaa islamin uskoa koskevan kritiikin ja niiden stigmatisoinnin, jotka siihen uskovat. Me puolustamme ilmaisunvapauden universaaliutta, niin että kriittinen mieli pystyy asumaan kaikilla mantereilla, kohdistuen kaikenlaiseen kaltionkohteluun ja dogmaattisuuteen. Vetoamme demokraattiseen ja vapaaseen yhteishenkeen joka valtiossa, jotta viettäisimme valon emmekä pimeyden vuosisataa.
Pilakuvien julkaisemisen kriitikot taas väittivät, että
vaikutusvaltainen sanomalehti käytti piirroksia heikon vähemmistön kiusaamiseen
ja solvaamiseen. Heidän mukaansa Jyllands
Posten noudatti oikeuttaan pilkata yhteiskunnan marginalisoituja osia, ei
niinkään sananvapautta. Rose lainaa vastauksessaan somalialaissyntyistä Ayaan
Hirsi Alia:
Ne, jotka puhuvat vähemmistön kiusaamisesta, syyllistyvät matalien odotusten rasismiin. Kun lähestyt vaaleaa ja sinisilmäistä tanskalaista, oletat suurta suvaitsevaisuutta ja järkeä. Mutta kun kohtaat jonkun kaltaiseni, sanot OK, antaa olla. Tämä on matalien odotusten rasismia, ja siihen syyllistyt, jos väheksyt pilakuvakriisiä vaikutusvaltaisen sanomalehden suorittamana vähemmistön kiusaamisena. Se on asian perusolemuksen vääristämistä. Jos haudot mielessäsi matalampia odotuksia kyvylleni olla suvaitsevainen ja järkevä verrattuna enemmistöön, syrjintäsi kohdistuu minuun.
Hirsi Alin jatko löytää syyllisetkin:
Muslimeita, joilla ei ole resursseja, jotka elävät Euroopan ghetoissa, aivopestään totalitaarisella opilla, ja ne, jotka ovat sen takana, hyväksikäyttävät ihmisten haavoittuvuutta. He saarnaavat ja indoktrinoivat totalitaristista ideologiaa, joka ylittää marxismin. Samaan aikaan he väittävät olevansa heikko vähemmistö, jonka ideologiaa ei saa kritisoida. Tätä oppia levitetään rikkaasta öljyvaltiosta, Saudi-Arabiasta... He ovat äärimmäisen autoritäärisiä ja sortavia, heillä on rahaa ja vaikutusvaltaa levittää ideologiaansa... ja indoktrinoida pienituloisia muslimeita.
On kiinnostavaa pohtia, voisiko sama yksilö pitää vääränä
sekä Muhammed-pilakuvien julkaisemista että yrityksiä kieltää niiden
julkaisemista. Se ainakin on selvä, että samaan aikaan on mahdollista vastustaa
kuvien julkaisemista ja paheksua julkaisemisen nostattamaa väkivaltaa. Osa kansalaisista
tuntui tässä yhteydessä myös ajattelevan, että vain ryhmän edustajilla on
oikeus pilkata ja kritisoida itseään. Jos kritiikki tällä tavoin rajataan vain
ryhmän sisälle, tällöin tuskin kuitenkaan voidaan puhua sananvapaudesta tai
edes oikeudenmukaisuudesta. Eli jos yksilö ei loukkaamisen pelossa uskalla
kritisoida vähemmistöä, hän sulkee silmänsä vähemmistön sisällä harjoitetulta
suvaitsemattomuudelta, vaikkapa naisten syrjinnältä. Tällainen silmät kiinni
-suvaitsevaisuus on epäjohdonmukaista ja usein kertakaikkisen moraalitonta.
Silti huomion kiinnittämistä vähemmistöryhmän sisäiseen suvaitsemattomuuteen on
usein nimitetty rasismiksi.
Rosen päätelmiä kannattaa tuoda toistuvasti esille. Hänen
mukaansa yhteiskunta, joka on ottanut vastaan muuttajia, ei saa suosia jotakin
ryhmää. Yhteiskunnan on oltava ryhmien ja katsomusten suhteen neutraali.
Ilmaisun, jopa rasistisen puheen, on myös nautittava yhteiskunnan suojelua niin
kauan, kun mielenilmaisut eivät suoraan lietso väkivaltaa. Valtaapitävien ja
hallinnon tehtävä ei toisin sanoen ole toimia makutuomarina. Kansalaisten
puolestaan on siedettävä ja suvaittava toisiaan yksilöinä. Suvaitseminen kohdistuu
yksilöön ja hänen omaksumaansa versioon kulttuuristaan ja etnisyydestään, ei kulttuuriin
tai etnisyyteen itseensä. Tällaisessa yhteiskunnassa yksilönvapaudet eivät ole
ristiriidassa yhteisöjen koossapysyvyyden kanssa.
- - -
Tietolaatikko:
OIC:n reaktio islamkritiikkiin
OIC eli Organization of the Islamic Conference kokoontui
vuonna 1990 Kairoon hyväksyäkseen islamilaisen ihmisoikeuksien julistuksen.
Maita oli kaikkiaan 57. Mitä nämä islamilaiset ihmisoikeudet lopullisessa
muodossaan sisälsivät? Niissä ei ensinnäkään suojattu sanan- tai
uskonnonvapautta. Niissä ei myöskään turvattu uskonnollisten vähemmistöjen
oikeuksia, naisten oikeuksia tai tasaveroisuutta lain edessä. OIC kieltäytyi
suojelemasta vähemmistöjä tai vapaa-ajattelijoita omalla maaperällään.
Poliittisena välineenä julistuksen tarkoitus oli torjua
ihmisoikeusrikkomuksiin, kuten uskosta luopuneiden kuolemantuomioihin
kohdistuva kritiikki. Se oli myös keino oikeuttaa toisinajattelijoiden ja
uskonnollisten vähemmistöjen rangaistukset perustuen islamin loukkaamiseen.
Shariasta tuli ainoa sallittu kansalaisoikeuksien lähde ja kaikki aiemmat
sopimukset ihmisoikeuksista tehtiin ehdollisiksi sen mukaan, ovatko ne
ristiriidassa sharia-lain kanssa.
Julistuksen oli määrä toimia sekä miekkana että kilpenä:
puolustaa islamilaista maailmaa ulkopuolista kritiikkiä vastaan ja hyökätä
sisällä olevia vapaa-ajattelijoita vastaan. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen
piti varmistaa kansalaisoikeuksien leviäminen ympäri maailmaa, mutta OIC:n
julistus pyrki tätä tavoitetta sabotoimaan.
Julistusta ei juuri noteerattu länsimaissa. Monissa
piireissä muslimeita sen sijaan alettiin pitää Euroopan syrjittynä
vähemmistönä, joka ansaitsee erityissuojan pilanteolta – siitä huolimatta, että
länsimaissa muslimeilla on enemmän oikeuksia ja vapauksia kuin islamilaisissa
maissa.
- - -
Alaviite [1]: Rose ei mainitse Suomea, mutta pari täkäläistä
tapausta on hyvä kerrata. Esimerkiksi toisinajattelija ja nobelisti Alexandr Solženizynin Vankileirien saaristo -suomennos kustannettiin Ruotsissa. Syy oli
se, että Solženizynia
aiemmin kustantanut Tammi oli silloisen hallituksemme kehotuksesta päättänyt
jättää neuvostosorrosta kertovan teoksen julkaisematta. Itsesensuuri näkyi jopa
rock-musiikissa: Sleepy Sleepers
-bändi muutti Karjala takaisin
-albuminsa nimeksi Takaisin Karjalaan.
---------------
PS. Mikä seuraavista synnyttää lähitulevaisuudessa eniten väkivaltaa tai sen
pelkoa: 1) äärinationalistiset viharyhmät, 2) vasemmistoanarkismi vai 3)
islamismi/jihad? Olipa vastaus mikä hyvänsä, tämänkaltaiset aatteet ansaitsevat
tunnontarkkaa kritiikkiä ja tiukkoja varo- ja vastatoimia. Vaarallisia
ideologioita ei ole mahdollista rakastaa hengiltä. Tämän takia ja tästä
huolimatta kyseisten aatteiden kannattajien on saatava vapaasti ilmaista
näkemyksiään.
Rasistiraasun ja islamisti-imaamin on siis saatava kuulostaa iljettävältä
itseltään, eikä hänelle tule suoda sensuroinnista koituvaa suosiota. Laaja sananvapaus
ja keskusteleva ilmapiiri ovat parempia vaihtoehtoja kuin se, että
fundamentalisti salassa hautoo höperyyksiään. Kattava ilmaisunvapaus saa
kanssaihmiset näkemään, millaisissa myrkyissä osa meistä muhii. Se auttaa
viranomaisia pääsemään perille kansalaisten mielenliikkeistä ja tarvittavista toimenpiteistä
väkivallan ehkäisemiseksi (puhumattakaan siitä, että sananvapaus on demokratian
edellytys). Jos viestissä taas on väkivaltaan tai syrjintään yllyttämistä,
poliisin tehtävä on puuttua siihen.
On kuitenkin tärkeä huomata, että uskonnoista
voi silti tulla humaanimpia ja maltillisempia. Islaminuskoisissa maissa
ei enää katkaista varkaalta käsiä tai sallita seksiorjien pitämistä. Mikään ei periaatteessa
estä sitä, että islam voi muuttua suvaitsevammaksi myös naisia, ateisteja, homoseksuaaleja,
entisiä muslimeita ja lännessä vallitsevia kansalaisoikeuksia kohtaan. Maallistumisen eteen tehty työ ei välttämättä ole
palkitsevaa ja työ saattaa johtaa vastareaktioihin. Kaikkia keinoja kannattaa silti
kokeilla, myös naurettavaksi tekemistä ja pilkkaamista. Meidän tulee toki kritisoida,
pilkata ja vastustaa kaikenlaista
dogmaattisuutta ja kaikkia
ääriliikkeitä, mutta samalla on tunnistettava, että dogmit ja ääriliikkeet ovat
erilaisia sekä sisällöltään että kannattajakunnan määrältä ja laadulta. Islamismi
ansaitsee erilaisen kohtelun kuin nykypäivän kristillisyys, fasismi tai
anarkismi.
Ajankohtaisena sivuhuomautuksena mainittakoon,
että islamin maallistuminen tuskin on arabirahoitteisten moskeijojen tavoite. Persianlahden
alueelta tuleva moskeijarahoitus näyttää esimerkiksi muuttaneen Indonesian –
jossa on maailman suurin muslimiväestö – maltillista ja osin jopa polyteistista
islamia merkittävästi suvaitsemattomammaksi. Jo vuosikymmenien ajan
Arabian niemimaalta tulleet puritaaniset saarnaajat ovat puolustaneet jyrkkää
islamin tulkintaa. Agitaattorit ovat onnistuneet
nostattamaan kaupunkilaisväestössä uskonnollista kiihkoa, esimerkiksi
esittämällä kuvitteellisia tapauksia islamin loukkaamisesta. Tällaista
tulevaisuutta vastaan kannattaa kilvoitella laajoja kansalaisoikeuksia
vaalimalla.
PS 2. Kuten kirja-arvion
alussa todetaan, Flemming
Rose vieraili Suomessa vuonna 2015. Tapahtuma ei juuri saanut mediahuomiota.
Tämä ei ole ihme ottaen huomioon vaikkapa valtionjohtomme taannoisen nöyristelyn,
kun eräillä suomalaisilla nettisivustoilla julkaistiin Jyllands Postenissa olleita pilakuvia. Sittemmin ainakin Erkki
Tuomioja on katunut ministeriaikaista käyttäytymistään. Tuolloin myös
sarjakuvapiirtäjä Ville Rannan piirroksista nousi kohu, ja esimerkiksi
Sampo-pankki lopetti kyseisiä sarjakuvia julkaisseen lehden sponsoroinnin. En
silloin saanut aikaiseksi pankkisuhteeni katkaisemista (ja laiskuuteni ja
selkärangattomuuteni harmittavat vieläkin).
Pilakuvakriisin aikoihin minäkin olin
poliisikuulusteluissa, kun joku Muhammed-kuvien innoittamana teki kantelun Uskonnottomat pilakuvat -näyttelyssä
(järjestetty lähes kymmenen vuotta aiemmin) ja netissä julkaistuista
piirroksistani. Sanoin tuolloin nuorelle konstaapelille(?), joka ei lainkaan
ollut ajan tasalla kysymystensä/osaamisensa kanssa (ja nöyristelyni hänelle
harmittaa vieläkin), että kuvia (yhteensä n. 70 kpl) ei ollut tehty loukkaamistarkoituksessa. Lain
mukaanhan pyhinä pidettyjen seikkojen pilkkaaminen on kiellettyä vain
loukkaamistarkoituksessa. Sittemmin olen palannut kuvien tekohetken
mielialoihin uudelleen, ja osa niistä luultavasti tehtiin nimenomaan loukkaamistarkoituksessa. (Kuvissa loukattiin uskon/uskonnon lisäksi ateismia/uskonnottomuutta.) Syyttäjä tuskin olisi
tämänkään tunnustuksen valossa kuitenkaan katsonut syytekynnyksen ylittyneen. Lainkirjain on tässä
kohdin joka tapauksessa syrjivä (miksei uskonnottomien tunteita tarvitse
suojella) ja mielivallalle altistava.
Miten lainkohtaa sitten tulkitaan? Hallituksen
esityksessä HE 6/1997 todetaan, että käsitys uskonnollisten tunteiden suojelun
tarpeesta on ollut rikoslaissa vallitseva jo vuosikymmenien ajan. Esitys jatkaa:
Uskonnollisen yhteisön asiallinen arvostelu ei toteuta uskonrauhan rikkomisen tunnusmerkistöä. Sitä ei toteuta myöskään ivallisessa sävyssä tapahtuva arvostelu, johon sisältyy asiallisia perusteita. Ehdotetun 1 kohdan soveltaminen edellyttää, että on ilmaistu pyhänä pidettävään seikkaan kohdistuva käsitys, joka on omiaan halventamaan kohteen arvoa toisen ihmisen silmissä. Teon rangaistavuus edellyttää erikoisluonteista tahallisuutta. Rangaistavuuden edellytykseksi on nimittäin asetettu, että teko tapahtuu loukkaamistarkoituksessa. Loukkaus voidaan katsoa näin tehdyksi, kun herjaamisen tai häpäisemisen loukkaavuuden käsittävät myös sellaiset henkilöt, jotka kenties itse eivät pidä herjaamisen tai häpäisemisen kohdetta pyhänä, mutta antavat arvoa toisella tavalla ajattelevien ihmisten vakaumukselle. Ollakseen rangaistava loukkauksen tulee ehdotuksen mukaan tapahtua julkisesti. Julkisesti herjaaminen tai häpäiseminen tapahtuu tyypillisesti sellaisissa olosuhteissa, että se tulee luvultaan ja kokoonpanoltaan määräämättömän ihmisjoukon tietoon.
Rikoslaista
pitäisi luonnollisesti poistaa kyseinen kohta – siitä huolimatta, että
syytekynnyksen ylittäminen, saati tuomion saaminen on varsin hankalaa.
Esimerkiksi suljetulla sivustolla herjaaminen ei olisi yllä olevan tulkinnan
mukaan rangaistavaa, koska kyse on rajatusta määrästä ihmisiä. Tulkinnan mukaan
myös ivallinen uskontokritiikki on sallittua, vaikka se esitettäisiin
julkisesti.
PS 3. Yle Uutiset kertoi 8.6.2017
yhdenvertaisuusvaltuutetun valtakunnansyyttäjälle tekemästä tutkintapyynnöstä.
Ote uutisesta:
”Tärkeintä on se, ettei ihmisille muodostu kuva, että vihapuhe olisi sallittua. Ja se, että kaikki Suomessa asuvat ihmiset voivat luottaa siihen, että jos sallitun raja ylitetään, viranomaiset puuttuvat asiaan”, erityisasiantuntija Robin Harms yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta perustelee.
Lainaus kuulostaa kummalliselta kaltaiselleni sananvapausfundamentalistille.
On ilmeistä, että jos lakia rikotaan, viranomaiset puuttuvat asiaan. Mutta tämä
on eri asia, onko vihapuhe sallittua vai kiellettyä. Ja Suomen laissa sitä ei
ole kielletty eikä määritelty. (Jos vihapuhe kielletään, Raamattu ja Koraani
voidaan kieltää ensimmäisinä.) Kysyin Robin Harmsilta, onko uutisessa lainattu
häntä väärin, ja että eikö vihapuhe nauti samanlaista lainsuojaa kuin muukin
ilmaisunvapaus. Harms vastasi seuraavasti:
Vihapuhe, jossa loukataan toisen henkilön tai ryhmän ihmisarvoa kielletään rikoslaissa kiihottamisena kansanryhmää vastaan (RL 11 luku 10 §) ja kunnianloukkauksena (24 luku 9 §) sekä yhdenvertaisuuslaissa häirintänä (14 §).
Totesin Harmsille,
että hänen vastauksensa perusteella vihapuhe nauttii lainsuojaa.
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan, syrjintä ja kunnianloukkaus ovat kiellettyjä
(ja Raamattu ja Koraani voidaan kieltää näilläkin perusteilla). Mutta vihapuhe
on edelleen sallittua. Pyysin häntä kertomaan, mikäli olen väärässä, mutta
tähän en saanut enää vastausta. Haku Suomen lait esittelevältä Finlex-sivustolta
tuotti termillä vihapuhe seuraavan tuloksen:
Hakutermillä ’vihapuhe’ löytyi 0 hakuosumaa.
Laki ei siis tunne kyseistä termiä. Yhdestä hallituksen
esityksestä löytyi mainintoja vihapuheesta (HE 19/2013), mutta siinäkään termiä
ei määritellä. Kyse on siis Harmsin
lepsusta kielenkäytöstä. Kuten niin usein, tässäkin epämääräinen kielenkäyttö ja
terminologia vesittävät hyviä tarkoitusperiä. Ohjeeni kuuluu: harmaalla
alueella liikuttaessa vältä moraaliposeeraamista ja pysy faktoissa. Silloin on
suurempi mahdollisuus välttää ei-toivotut vastareaktiot.
Kyseinen hallituksen esitys on ongelmallinen
todetessaan, että ”Vähemmistöryhmän
edustajaan kohdistuvan vihapuheen voidaan katsoa lähtökohtaisesti aiheuttavan
suurempaa kärsimystä kuin enemmistöryhmään kuuluvaan henkilöön kohdistuvan
kunnianloukkauksen”. Ymmärrän lausunnon tarkoitusperät, mutta se samalla
herättää kysymyksiä. Jos ”vähemmistö” olisi riittävä rankaisuperuste,
olisimmeko enää lain edessä yhdenvertaisia? Tai kun Mauno Koivisto sanoi
aikanaan vihaavansa ateisteja, syyllistyikö hän vähemmistöön kohdistuvaan
vihapuheeseen? Entä mikä riittää vähemmistöksi? Esimerkiksi ”miehet” on tarkkaan
ottaen vähemmistö: lapsia ja naisia on yhteenlaskettuna selvästi enemmän. (Käytännön
oikeustoiminnassa vihapuhe mainitaan useammin, mutta sielläkin se yleisesti
sekoittuu kiihottamiseen kansanryhmää vastaan.)
Päätelmä:
Suomessa on vaikutusvaltaisia viranomaistahoja, jotka eivät ymmärrä ilmaisunvapauden
(ja täten demokratian) merkitystä. Valveutunut media pystyy osoittamaan, mikä
rasismissa ja vihapuheessa on väärin, ilman moraalista paniikkia ja ilman, että
rasistille suodaan rangaistuksista ja uhriutumisesta koituvaa kansansuosiota.