Seuraava kirjoitukseni (kuvituksineen) ilmestyi Skeptikko 1/2016 –lehdessä.
Moni valistusfilosofi esitti argumentteja vuoropuhelun
muodossa (muun muassa Hume, Mandeville ja Voltaire). Näin toimimalla heidän oli
helpompi käsitellä teemoja, joista ahdasmieliset aikalaiset olisivat mieluummin
vaienneet. Usein tarvittiin lisäksi satiirin ja salanimen käyttöä. Tässä on
kuvitteellinen – vaikka ei ehkä kovin kaukaa haettu – keskustelu nykypäivän
uskonnollisen ja epäilevän ihmisen välillä:
Epäilijä: Mistä
universumi on tullut?
E: Kuka sitten loi
jumalan?
U: Jumala on se,
joka ei tarvitse luojaa.
E: Miksei universumi
voi olla se, joka ei tarvitse luojaa?
U: Universumi on
asia tai esine, mutta jumala on henkiolento ja henkiolento ei tarvitse luojaa.
E: Mutta eikö
jumalakin ole asia/esine, jos hän on osa universumia ja kykenee vaikuttamaan
siihen? Miksi jumala ei tarvitse luojaa mutta ihminen tarvitsee?
U: Jumala on ajan,
paikan ja materian ulkopuolella. Siksi hän ei tarvitse luojaa tai selitystä.
E: Mutta emmekö
maallisina olentoina voi tietää vain toisista maallisista olennoista? Jos
jumala on ei-materiaalinen, eikö kaiken, mitä hänestä tiedämme, täydy olla omaa
keksintöämme? Ja eikö ihmisen keksintöihin ole aina syytä suhtautua epäillen?
Ja eikö keksintöjen myyjiltä tule vaatia todisteita ja tuotevastuuta?
U: Minä ja monet
kaltaiseni olemme löytäneet uskosta merkitystä elämälle, eivätkä akateemiset ja
pilkalliset kysymyksesi voi viedä sitä pois. Uskon kautta ihminen voi olla
yhteydessä jumalaan. Me koemme, että on olemassa ihmistä korkeampi henkivoima;
emme osaa sitä selittää, mutta kyseinen kokemus tekee meistä parempia ihmisiä.
E: Eikö tämä ole
vain uskoa siihen, että uskosta on hyötyä? Eikö mahdollinen hyötykin tule
todistaa?
U: Usko ei tarvitse
todisteita. Me tunnemme jumaluuden läsnäolon ja että kaikki ei pääty kuolemaan.
Se saa ihmismielen nöyräksi ja tuo lohtua. Kyse ei ole tieteen piiriin
kuuluvasta seikasta.
Mitä keskustelusta tulisi ajatella? Osa ihmisistä on
innostunut ihmeteoista ja henkimaailmoista, ja joskus he tosiaan väittävät,
että heidän omaksumansa uusi henkisyys saa heidät välttämään ylimielisyyttä.
Heidän egonsa kuulemma pysyvät maltillisina ja heiltä on hävinnyt turha
vallantavoittelu ja hybris. Heidän henkimaailmakokemuksensa tekevät heistä
nöyriä hyväntekijöitä.
Ikävä kyllä he ovat väärässä. Alistuva vaatimattomuus,
mahtaileva ylimielisyys tai niiden asettaminen vastakkain eivät ole olennaisia
henkisen/hengellisen elämän kannalta. Myöskään hyvät teot tai muiden
kunnioittaminen eivät edellytä hengellistä nöyryyttä. Tällaisen yhteenvedon
tekee esimerkiksi ateisteja tutkinut Benjamin Beit-Hallahmi:
Johtopäätöksenä voimme todeta, että nykypäivän tyypillinen länsimaalainen ateisti on suurella todennäköisyydellä mies, avioliitossa ja korkeasti koulutettu. Voimmeko puhua tyypillisestä ateistipersoonallisuudesta? Alustava psykologinen profiili voidaan laatia. Voimme sanoa, että uskonnollisiin ihmisiin verrattuna ateistit ovat osoittautuneet vähemmän autoritaarisiksi ja vaikeammin taivuteltavissa oleviksi, vähemmän dogmaattisiksi sekä vähemmän ennakkoluuloisiksi. He ovat suvaitsevaisia, lainkuuliaisia, myötätuntoisia, tunnollisia ja korkeasti koulutettuja. Ateistit ovat älykkäitä ja monet ovat sitoutuneet älylliseen sekä oppineeseen elämäntapaan. Lyhyesti sanottuna he ovat hyviä lähimmäisiä. (Kirjassa: Martin, M. toim. Ateismi, Vastapaino 2010)
Universumi toki on suurempi kuin kykenemme ymmärtämään, ja
meillä on paljon opittavaa siitä ja itsestämme. Nöyryys on tässä mielessä
paikallaan. Mutta se ei ole avain galaksien tutkimiseen tai ihmisyyden
tukemiseen. Universumi viis veisaa ihmisen mielentiloista.
Ihmisyksilön kosminen yksinäisyys ei myöskään tee hänestä
kyynistä ja moraalitonta. Elämä ilman henkiolentoja ei muutu
merkityksettömäksi. Äärettömyyden edessä voi tuntua orvolta, mutta se ei ole
peruste hylätä hyvän elämän tavoittelua ja järkiperäistä ajattelua.
Päinvastoin. Tietoon ja järkeen nojaavan ajattelun avulla on mahdollista
vaikuttaa tietoisuuteen, luoda merkitystä elämään ja saavuttaa henkisyyden
maailma, joka on rohkeampi, uteliaampi ja ihmisystävällisempi. ”Kuolemaa ei
ole” on pinnallinen valhe, jonka levittäminen vaikeuttaa sisäisen rauhan
saavuttamista ja kanssaihmisten hyvinvoinnista huolehtimista.
Mutta miksi suhtautua myötätuntoisesti ihmisten ongelmiin,
jos universumi kerran ei välitä? Kysymys on mieletön. Ihmisyksilöt ovat
tietoisia itsestään ja kärsimyksestään. Sekä järki että tunteet sanovat, että
sellaisen olennon hyvinvoinnista on huolehdittava – ja tietysti yksilön
elinaikana. Skeptikko on tässä mielessä kuoleman puhemies. Hän kehottaa
pitämään huolta toinen toisistamme tässä ja nyt, ei seuraavassa elämässä jota
ei tule.
Kuolemattomuus olisi tietysti upea saavutus. Varmuuden
vuoksi ottaisin sen mieluummin niin, että en kuole kuin kuolemisen kautta,
kuten sitä perinteisesti on markkinoitu. Niin tai näin, kuoleman kätyrinä
skeptikolla on paremmat mahdollisuudet olla samalla rauhan, hyväntahtoisuuden
ja myös henkisyyden lähettiläs. Propagandakoneisto skeptikkoja vastaan vain on
näihin päiviin asti ollut liian vauras ja yksituumainen.
Jälkikirjoitus: Lueskelin netistä ateistien heikoista
oikeuksista muslimimaissa. Monin paikoin ateismiin houkuttelu on kiellettyä ja
ateismista voidaan jopa tappaa. Koetin netistä löytää myös tietoa, minkä verran
muslimien luettavissa on kirjallisuutta, jossa pätevimmät argumentit uskonnon
ja jumalan puolesta ja niitä vastaan olisi puettu kohteliaan vuoropuhelun
muotoon. Tällainen maltillinen ja vaivihkainen valistusajan houkuttelu
saattaisi olla hyvä tapa levittää rationalismia muslimimaihin. Onko jossakin
siis muslimivalistajia, joiden kirjoitukset tunnetaan vielä parin sadan vuoden
päästä? Tätä on vaikea uskoa. Islamin maallistuminen – jos se joskus tapahtuu –
tulee luultavasti tapahtumaan eri tavalla, kenties länsimaisten vaikutteiden
kautta. Ehkä juuri siksi prosessi vaikuttaa niin kitkaiselta. Tai ehkä itse
opissa on jotakin, joka tekee vastustuskykyiseksi valistukselle, katso
esimerkiksi Bill Warnerin Youtube-video A Taste of Islam. Nyt lienee joka tapauksessa korkea aika löytää
tapoja tukea muslimimaiden skeptikkoja ja uskostaan luopuneita.
PS. Suomen
Puheterapeuttiliitto otti vastikään kantaa niin kutsuttuun fasilitoituun
kommunikointiin, jossa vaikeavammaista henkilöä avustetaan kommunikoimaan,
yleensä tietokoneen näppäimistön kautta. Tavoite on siis hyvä, mutta menetelmä
ei ole pätevä. Avustaja saattaa huomaamattaan toimia tekstin tuottajana. Tässä
ote liiton kannanotosta:
Koska tuettua kirjoittamista ei voida pitää luotettavana kommunikointimenetelmänä, sitä ei tule käyttää puhetta tukevana ja korvaavana kommunikointimenetelmänä. Puheterapeuttien on jaettava tietoa tuettuun kirjoittamiseen liittyvistä riskeistä ja ohjattava asiakkaita sekä heidän lähihenkilöitään (esim. hoitohenkilökuntaa, opettajia, avustajia) käyttämään muita puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä. Haluamme ilmaista huolemme siitä, että tuettua kirjoittamista käytetään Suomessa edelleen. Tuetun kirjoittamisen käyttöä myös edistetään ammatillisessa koulutuksessa esimerkiksi tutustuttamalla lähihoitajaopiskelijoita sen käyttöön. Tämä on mielestämme eettisesti kestämätöntä, koska tuetun kirjoittamisen ei ole todettu olevan toimiva kommunikointimenetelmä.
Mainitsin fasilitaation eräässä kirjoituksessani vuonna 2003
(alaviitteessä viisi) ja palasin aiheeseen Tavataan ensi viikolla -kirjassani vuonna 2007:
Eräs mainitsemisen arvoinen mahdollinen haitta on myös turhien toiveiden luominen. Esimerkiksi niin sanotussa fasilitoidussa kommunikaatiossa pahasti vammaisen ja kommunikointikyvyttömän yksilön väitetään terapeuttiavustajan kautta pystyvän normaaliin ajatuksenvaihtoon. Suomessa muun muassa Tuomas Alatalon tapaus on tällainen; hänen väitetään fasilitoivan terapeutin avulla jopa kirjoittaneen kirjan sekä kymmeniä lehtiartikkeleita. Hän on myös ollut äänestämässä Suomen johtavaa intellektuellia. Kyse näyttää kuitenkin olevan joko huijauksesta ja/tai fasilitoijan, tässä tapauksessa Tuomaksen avustajan eli hänen äitinsä herkkäuskoisuudesta. Ihmiset yksinkertaisesti usein pitävät tapahtumia toisten tekeminä, vaikka he ovatkin itse ne aiheuttaneet.
(Lisäksi muistelen Alatalon käyneen avustajansa kanssa äänestämässä
joko eduskunta- tai presidentinvaaleissa. Tämä tarkoittanee harvinaista tilannetta: jollakulla on valtiollisissa vaaleissa ollut käytössään
kaksi ääntä.)
Wikipediaa harva jaksaa enää päivittää. Siellä on Alatalosta muutaman vuoden takaisia tietoja (Wiki 28.3.2016). Tässä on eräs aiheeseen liittyvä
blogikirjoitus ja tässä on fasilitointiuutinen Yleltä.