HS 22.5.2016 otsikoi: ”Lievä masennus voi olla hyödyksi.” Juttu
koskee psykiatri Juha Lehden esittelemää ajatusta, että lievän masennuksen
aiheuttamasta pahasta olosta ei välttämättä kannata pyristellä irti. Hesari lainaa Lehteä: ”Masentuneena
kannattaa sen sijaan pysähtyä hetkeksi, sillä alakulo voi auttaa löytämään
uusia, entistä parempia keinoja reagoida stressiä aiheuttaviin asioihin.” HS jatkaa: ”Lehden kehittämän teorian
mukaan lievä masennus on niin sanottu adaptiivinen moodi, joka laukeaa, kun
ihmisen normaalisti käyttämät stressinhallintakeinot eivät toimi.”
Tämä Medical Hypothesis -lehdessä julkaistu teoria
on luultavimmin oikeansuuntainen (se tosin ei ole Lehden teoria, toisin kuin HS esittää). Suomen Lääkärilehti 19/2016 toteaakin, että ”erilaisia adaptatiivisia
teorioita on ollut jo kauan”. (Hesari ja lääkärilehti käyttävät tässä eri
sanoja: adaptiivinen ja adaptatiivinen. Englannin alkusana on adaptive, joka luontevammin kääntyy
adaptiiviseksi [1].) Kirjoitin masennuksen mahdollisesta tehtävästä Ihmisluonto -kirjassani, josta seuraavat kappaleet on tiivistetty ja muokattu (viitteet kirjassa).
On merkkejä
siitä, että tietynlaisen masennuksen evolutiivinen tehtävä on herättää
läheisissä ihmisissä auttamishalua. Masennuksella saattaa olla myös muunlaisia,
esimerkiksi omaan elämänhallintaan liittyviä hyödyllisiä seurauksia. Siksi
pyrkimys sen poistamiseen ei ole kaikissa olosuhteissa järkevää. ”Kielteinen
tunne ei aina ole ongelma, vaan voi päinvastoin olla ongelman paras ratkaisu”,
kuten Anna Rotkirch toteaa.
Masentuneen
mieli on joka tapauksessa kuin suunniteltu askartelemaan vaikeiden asioiden
parissa. Juuri siksi se tuntuu niin pahalta. Tämä ei kuitenkaan kerro, miksi
masentuneen motivaatio ei usein riitä edes arkiaskareisiin. Yksi lupaavimmista
teorioista pitää masennusta eräänlaisena lakkona, jossa yksilö kieltäytyy
yhteistyöstä, kunnes olosuhteet ovat hänelle paremmat. Masentuminen on tämän
mukaan biologinen sopeutuma, jonka alkuperäinen tarkoitus on ollut yhteistyön
sääntöjen neuvotteleminen uudelle tolalle.
Masennus siis
olisi eräänlainen ammattiyhdistyksen työnseisaus, jonka tehtävä on tuoda esiin
se, että työntekijä ei saa (mielestään) riittävää osuutta työnsä tuottamasta
hyödystä. Vaikka reaktio saattaa olla sopeutuma, se on nyky-ympäristössä varsin
ongelmallinen. Tuottavuudesta kieltäytyvällä masentuneella kun ei enää ole
juuri minkäänlaista neuvotteluvoimaa. Evoluutioympäristön pienissä yhteisöissä
ryhmän muilla jäsenillä sen sijaan on luultavasti ollut paljon suuremmat
intressit saada vastavuoroisuudesta kieltäytynyt takaisin tuotteliaaksi
yhteistyökumppaniksi. (Lienee turha mainita, että terapeuttien tai lääkkeiden
kyvyt tarjota tällaista tarpeellisuudentunnetta ovat väistämättä hyvin
rajallisia.)
Masennus
liittynee myös hierarkkisille lajeille tyypilliseen käyttäytymiseen, jossa
alempiarvoisten yksilöiden kannattaa näyttäytyä pienenä, heikkona ja vähemmän
uhkaavana. Usein alistumiseleiden on parasta olla aitoja ja nopeita. Marko
Hamilo kirjoittaa:
Ihmisen
evoluution näkökulmasta on sittenkin aika rationaalista, että epäonnistumiset
elämässä voivat johtaa mielialan laskuun ja itsetunnon heikentymiseen. Kun
itsetunto on heikentynyt, yksilö ei ole motivoitunut uhoamaan ja haastamaan
ihmisiä, joiden haastaminen ei ole järkevää – ainakaan heti. Toisaalta kokemus
omasta riittämättömyydestä voi motivoida yksilöä oppimaan niitä taitoja ja
hankkimaan niitä resursseja, joiden avulla hän voisi parantaa sosiaalista
asemaansa. [2]
Masennuksessa
ihminen saattaakin arvioida ympäristöään ja mahdollisuuksiaan realistisesti ilman tavanomaista
nostatusta. Masentuminen olisi tämän mukaan henkilökohtaista
uudelleenarviointia, jossa faktoista piittaamaton optimismi on hetkeksi
hylätty. Sille on annettu nimikin: depressiivinen realismi. Usein masentunut ei
välitä ystävien ja sukulaisten kannustuksestakaan, mikä saattaa hämmentää ja
turhauttaa auttajaa. Toisaalta apukeinot ovat vähissä, sillä masentuneelle ei
tietenkään voida sanoa, että “luovu tuosta naurettavan puolueettomasta
realismista ja hanki itsellesi positiiviset illuusiot; niin me muutkin olemme
tehneet”.
ALAVIITTEET
[1] Termi
adaptiivinen suomennetaan toisinaan sanalla sopeuttava. Se ei kuitenkaan ole onnistunut
käännös. Jos piirre on adaptiivinen, se parantaa yksilön ja tämän geenien
lisääntymismenestystä. Adaptaatio eli sopeutuma ei kuitenkaan välttämättä ole
joka hetkellä adaptiivinen. Esimerkiksi makean aistiminen ja aistimuksen
miellyttävyys ovat adaptaatioita, mutta nykyisessä yltäkylläisyydessä ne
saattavat olla varsin epäadaptiivisia. Ominaisuus, joka on kivikaudella ollut adaptiivinen, ei siis välttämättä ole
sitä nykyajan kaupunkiympäristössä. Se, että ihmiselle maistuu makea ruoka,
johtuu siitä, että kivikaudella oli suhteellisen vaikeaa löytää ravitsevaa ja
energiapitoista ruokaa. Adaptaatio on toisin sanoen piirre, jolla on
menneisyys, mutta adaptiivisella piirteellä taas ei välttämättä ole
tulevaisuutta. Jokin piirre voi siis olla adaptiivinen eli se voi jollakin hetkellä ja joissakin olosuhteissa kasvattaa
yksilön lisääntymismenestystä olematta silti adaptaatio. (Sivuhuomautuksena
mainittakoon, että sopeutuman ei tarvitse ilmaantua heti yksilön syntyessä.
Monet sopeutumat kehittyvät vasta pitkän ajan kuluttua, esimerkiksi maidon
erittyminen naaraan rinnoista.)
[2] Ihmiseen
johtaneessa kehityslinjassa hierarkkista käyttäytymistä on luultavimmin
esiintynyt voimakkaampana ennen kuin lajille kehittyi nykyisenkaltainen
itsetietoisuus. Tämä saattaa jopa olla yksi syy, miksi masennuksen yhteys
yksilön hierarkkiseen/sosiaaliseen asemaan jää helposti huomaamatta. Niin tai
näin, tunnetut metsästäjä-keräilijäyhteisöt – eli olosuhteet, jossa ihmislaji
on valtaosan elänyt – ovat suhteellisen tasa-arvoisia. Yhdelläkään yksilöllä ei
ole vaikutusvaltaa niin paljon, että hän pystyisi yksin määräämään muita.
Löyhiä hierarkioita silti muodostuu; toisia yksilöitä arvostetaan tai pelätään
enemmän jne.
PS. Ajattelitpa Richard
Dawkinsista mitä tahansa, hänen Jumalharha
-kirjansa kaltaisia teoksia tarvitaan arabimaissa. Nyt ateistisesta
vaihtoehdosta on viimein saatavilla hieno kuvaus arabiankielellä, ks. täältä ja
täältä. Kuulin jostakin, että Dawkinsia ei haittaa, että teos on jaossa
ilmaiseksi.