Seuraava kirjoitukseni (ja ottamani hautakivikuva) julkaistiin
Tiedepolitiikka 1/2017 -lehdessä. Arvioin
siinä kulttuuriantropologi Tapio Tammisen kirjan väitteitä Edvard Westermarckin (1862-1939) eugeniikkamyönteisyydestä. Ennen kirjoittamista kuulin, että historioitsija
Niina Timosaari Oulun yliopistosta tietää aiheesta ja on tekemässä väitöskirjaa
Westermarckista. Kysyin häneltä, missä julkaisuissa Westermarck on eugeniikkaa mahdollisesti
puolustanut (en ollut törmännyt mainintoihin omissa kirjoissani, joten kyse
täytyi olla jostakin sivujuonteesta Westermarckin ajattelussa). Timosaari ei
paljastanut tietoa minulle. Ymmärrän hänen salailunsa, vaikka joku voisikin
pitää sitä epätieteellisenä. Niin tai näi n, uskoakseni löysin tärkeimmät Westermarckin
ajatukset aiheesta. Siksi odotin mielenkiinnolla, onko Timosaaren väitöstyössä
joitakin ratkaisevasti ”uusia” mielipiteitä, jotka eivät päätynyt tähän kirjoitukseeni,
tai oliko minulta jäänyt jotakin huomaamatta Westermarckin päätuotannossa.
Näihin koetan vastata blogimerkinnän ensimmäisessä jälkikirjoituksessa (sain
Timosaaren työn pari päivää sitten). Jälkikirjoituksissa tarkastelen myös, mitä
Platon sanoi ”eugeniikasta”.
Välihuomautuksena mainittakoon, että 1900-luvun vaihteen talouspolitiikka-
ja hyvinvointivaltiokeskustelu (sen ajan minimipalkkavaatimuksineen) Amerikassa
oli vahvasti kytköksissä eugeniikkaan. Silloin huomion kohteena olivat muun
muassa kiinalaiset. Heidän nähtiin hyväksyvän liian pieniä palkkoja ja liian
huonoja asuinoloja verrattuna valkoisiin amerikkalaisiin. Kiinalaisten näin
ollen pelättiin lisääntyvän liian nopeasti suhteessa ”kantaväestöön”, joka ei
esimerkiksi suostunut yhtä ahtaaseen asumiseen. Puhuttiin jopa valkoisten rodullisesta
itsemurhasta. Thomas Leonardin kirja Illiberal
Reformers: Race, Eugenics, and American Economics in the Progressive Era
(Princeton 2016) on tärkeä tietopaketti – ajatellen myös nykypäivän ”edistyksellisiä”.
- - -
Kannattiko suomalaisen
sosiologian isä rodunjalostusta vai sosiobiologiaa?
Osmo Tammisalo
Suomalaisen
sosiologian isä Edvard Westermarck (1862–1939) sovelsi evoluutioteoriaa ihmisen
käyttäytymisen ja kulttuurien tutkimiseen. 1900-luvun loppupuolella
tämänkaltaista lähestymistapaa alettiin syyttää monenlaisesta pahuudesta,
rasismista oikeistokonservatismiin. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan
Westermarckin suhdetta eugeniikkaan ja sosiobiologiaan. Suomen tieteen
historiasta paljastuu ironisia piirteitä.
Vuoden 2015 Tieto-Finlandia -palkinnon sai
kulttuuriantropologi Tapio Tammisen teos Kansankodin
pimeämpi puoli. Siinä kerrotaan Ruotsissa harjoitetusta
pakkosterilointipolitiikasta. Tähän liittyen Tamminen väittää, että suomalaisen
sosiologian isä ja kansainvälisesti merkittävä – ellei merkittävin –
suomalainen tutkija Edvard Westermarck olisi kannattanut eugeniikkaa. Lisäksi
Tammisen mukaan toisen maailmansodan jälkeen ”tieteellisissä
aikakausjulkaisuissa eugeniikka korvattiin usein nimellä sosiobiologia”.
Olin väitteistä hämmästynyt. Vieläkö joku
harrastaa 70-lukulaista sosiobiologian mustamaalaamista? Miten sellaista voi
löytyä Tieto-Finlandian voittajalta? Ja kannattiko naisten ja eläinten
oikeuksia puolustanut Westermarck tosiaan eugeniikkaa? Ja mikäli kannatti,
oliko se ”negatiivista” versiota, jossa geneettisesti heikkolaatuisten – mitä
se tarkoittaisikaan – lisääntymistä pyritään ehkäisemään? Vai oliko se
”positiivista” rodunjalostusversiota, jossa geneettisesti ylivertaisten – mitä
se tarkoittaisikaan – vanhempien lisääntymistä suositaan? Tamminen ei kerro, mihin
hänen väitteensä perustuu.
Sosiobiologia ei ole
eugeniikkaa
Aloitetaan sosiobiologiasta. Kyseinen tieteenala
määritellään sosiaalisten tai yhteisöllisten ilmiöiden biologisen perustan
tutkimiseksi. Sosiobiologia ei siis ole millään tavoin tekemisissä eugeniikan
kanssa. Terminä sosiobiologia tuli tunnetuksi ja tunnustetuksi vuonna 1975
Edward O. Wilsonin samannimisen kirjan myötä. Eugeniikka taas on 1880-luvulta
peräisin olevaa sosiaalipolitiikkaa.
Eugeniikan historia
on tunnetusti hirvittävä. Varhaisten kannattajiensa hyvistä tarkoitusperistä
huolimatta eugeniikka on ansainnut jälkipolvien kritiikin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa
oikeus määräsi 60 000 eugeenisten syiden perusteella tapahtuvaa sterilisointia.
Philip Reillyn (1991) mukaan kaikki eugeenista sterilisaatiota vuosina 1899–1912
käsitelleet lääketieteelliset artikkelit puolsivat käytäntöä. Natsi-Saksassa aate
vietiin pisimmälle: lähes 400 000 ihmistä (arviot vaihtelevat jonkin verran) steriloitiin
oletettujen perinnöllisten tautien vuoksi (Proctor 1988). Saksassa eugeniikka
myös sekoittui rasistisiin rotuoppeihin. Eugeniikan sijasta siellä puhuttiin lähinnä
rotuhygieniasta.
Sosiobiologista kirjallisuutta |
On ilmeistä, että
eugeniikan isä, sir Francis Galton (1822–1911) olisi kauhistunut 1900-luvun
alkupuolen eugeenisista käytännöistä (Gillham 2001). Eugeniikassaan Galton
olisi suosinut lahjakkaimpien keskinäistä pariutumista ja lasten saamista
nuorempana, ei murhia ja pakkosterilisointeja. Yhtä ilmeistä on, että E. O. Wilson
ei olisi kelpuuttanut teokselleen nimeä sosiobiologia, jos se olisi Tammisen
esittämällä tavalla sodan jälkeen tahriutunut eugeniikalla.
Mistä Tammisen ”eugeniikka
muuttui sosiobiologiaksi” -väitteessä siis on kyse? 1970-luvun lopulla
sosiobiologiaa – tai tarkemmin sen soveltamista ihmiseen – syytettiin
biologisesta determinismistä ja oikeistokonservatiivisuudesta. Kyse oli
marxilaisen ideologiakritiikin sytyttämästä tiedesodasta, johon lopulta ottivat
osaa lähes kaikki tärkeimpien yliopistojen biologian professorit. Eugeniikalla
ei ollut tässä kiistassa roolia. [1] (Ullica Segerstrålen teos Defenders of the Truth käy kiistan
pikkutarkasti läpi, Tammisalo 2002.)
Tamminen on
epäilemättä kuullut sosiobiologian ympärillä käydystä tiedesodasta.
Eugeniikkakommenttinsa perusteella hän ei kuitenkaan ole perillä, mistä
kiistassa oli kyse. Tämä olisi suuri puute kulttuuriantropologin tietämyksessä.
Sosiobiologian ympärillä käyty mielipiteenvaihto oli 1900-luvun loppupuolen
tärkein ihmisluontoa ja kenties jopa tieteellisen tiedon luonnetta koskeva
kiista. Toisaalta vaikka Tamminen olisi ollut perillä tiedesodan sisällöstä,
ainakaan hän ei huomannut, kumpi osapuoli selvisi tieteellisessä mielessä voittajana. John Alcockin kirjan nimi, The Triumph of Sociobiology,
sosiobiologian riemuvoitto, antaa yksiselitteisen vastauksen (Tammisalo 2003).
Alalla on noudatettu luonnontieteille tyypillisiä tiukkoja standardeja alusta
alkaen.
Eugeniikan ongelmat
Ennen kuin tarkastellaan, mistä sosiobiologian
kuvitteellinen yhteys eugeniikkaan on peräisin, katsotaan, mistä eugeniikassa
oli kyse. 1920-luvulle tultaessa Yhdysvalloissa ihmislajin jalostukseen
tähtäävät pyrkimykset olivat tieteilijöiden parissa jo valtavirtaa. Myös etenkin
brittivasemmisto kannatti eugeniikkaa. Mikä olisikaan sosialistisempaa kuin
syntyvyyden suunnittelu? Miksi jättää ihmislaji luonnonvalinnan näkymättömän
käden armoille? Syntynyt eugeniikka-liike pyrki poistamaan vähämielisyydestä johtuvat
ongelmat jalostuksen avulla. Tietynlaisten ihmisten lisääntymistä piti suosia
ja tietynlaisilta lisääntyminen piti kieltää. Tavoitteessa on helposti
nähtävissä kaksi ongelmaa.
Ensinnäkin vähämielisyyden
tai -älyisyyden periytyminen on vähäinen tekijä sosiaalisten ongelmien
taustalla. Tämä kävi ilmi viimeistään 1930-luvun suuren talouslaman myötä. Kun
suuri osa rikkaista siirtyi köyhien ja apua tarvitsevien joukkoon, sitä ei enää
voinut laittaa perinnöllisyyden syyksi. Taloudelliset voimat ohittivat
vähämielisyyden.
Toinen erhe on
tietysti se, että vähämielisyyttä on monenlaista. Sen taustat ovat
geneettisesti monimuotoisia ja sen ilmenemistä on vaikea ennustaa. Tällaisten
ominaisuuksien hävittäminen jalostamalla tuskin voi onnistua. Ainakaan
paritteluiden vahtiminen ei riitä, vaan tarvittaisiin kohdunaikaista
geenitutkimusta. (Tosin siitäkään tuskin olisi apua harvinaisten perinnöllisten
oireyhtymien karsimisessa.) Tärkein pointti on kuitenkin se, että on mahdotonta
sanoa, milloin vähämielisyyden aste ja haitat ovat niin vakavia, jotta
pakkotoimenpiteet olisivat oikeutettuja.
Eugeniikka-liike
perusteli kantojaan muun muassa kotieläimillä. Niiden ominaisuudethan on
jalostettu tuottamaan hyötyjä ihmiskunnalle. Eikö sama voisi päteä ihmiseen
itseensä? Tämän sinänsä pätevän argumentin ongelma on se, että vaikka pitkälle
jalostettu lypsylehmä tuottaa ihmiselle suuria määriä ravintoa, eläimenä lehmä
on varsin epäonnistunut. Lypsylehmä vaatii jatkuvaa hoitoa ja luonnossa se ei
selviäisi kuin hetken omillaan. Tämänkaltainen lopputulos tuskin miellyttäisi
ihmisjalostuksen ystäviä. Lisäksi pisimmälle jalostettujen kotieläinrotujen
kohdalla joudutaan usein lisäämään eriperintäisyyttä eli yksilöitä pitää
parittaa kauemmas oman suvun ulkopuolelle. Sukulinjat tunnetusti heikkenevät,
jos homotsygotian annetaan jalostuksessa kasvaa liikaa.
Riittävä
geneettinen vaihtelu on siis edellytys minkä tahansa lajin evolutiiviselle
menestymiselle. Biologiassa erirotuisten tai joskus jopa erilajisten yksilöiden
jälkeläisten suurempi elinvoima tunnetaan nimellä hybrid vigour. Se on vastoin joitakin ”positiivisen” eugeniikan
suuntauksia, joista osaa voidaankin pitää sukurutsaan kannustamisena. [2] Toki
löyhimmän määritelmän mukaan eugeniikaksi voidaan laskea myös esimerkiksi se,
jos älykkäimmät yksilöt, vaikkapa huippuyliopistojen opiskelijat, pariutuvat
keskenään. Tämänkaltaiset tapaukset ovat jossakin mielessä ihmisjalostusta,
mutta ero yhteiskunnan kehittämiin tavoitteellisiin
kannustimiin ja pakkokeinoihin on tietysti selvä.
Entä
Tieto-Finlandian voittajassa ollut väite, että eugeniikka korvattiin usein sosiobiologialla? Väite perustunee
englanninkielisessä Wikipediassa olevaan seuraavaan kuvatekstiin: ”Monet
organisaatiot ja lehdet, joiden alku oli eugeniikka-liikkeessä, alkoivat ottaa
etäisyyttä kyseiseen filosofiaan, esimerkiksi kun Eugenics Quarterly muuttui Social
Biologyksi vuonna 1969.” En halua arvioida, onko Tamminen ollut tietämätön
siitä, mitä sosiobiologia on vai onko hän tarkoituksella antanut biologiaa
koskevien ennakkoluulojensa harhauttaa itseään. Social Biology oli marginaalinen tiedelehti (ilmestyy nykyään eri
nimellä kaksi kertaa vuodessa), kun taas sosiobiologia on sosiaalisuuden
tutkimuksen kattotiede – jonka yksi haara on kulttuuriantropologia, Tammisen
oma tieteenala. Erhe ei toisaalta tule yllätyksenä: kulttuuriantropologia oli
viimeisiä linnakkeita, joissa ei ymmärretty tätä tieteiden välistä hierarkiaa
ja evolutiivisen lähestymistavan vallankumouksellisuutta ihmisen sosiaalisuuden
ja kulttuurin tutkimuksessa.
Eugeniikka ja
Westermarck
Tamminen luettelee teoksessaan joukon eugeniikan
kannattajia, joiden joukossa kuten todettua mainitaan Edvard Westermarck.
Westermarck (Tammisella etunimi on Edward, mutta virallisesti se on Edvard) oli
looginen ja tarkkanäköinen antropologi, sosiologi ja moraalifilosofi. Hän
nojasi tieteellisiin periaatteisiin ja empirian vahvistamaan ajatteluun. Olisiko
Westermarck silti kannattanut eugeniikkaa? Ja jos, niin millaista? Olen lukenut
Westermarckin tuotannon tärkeimmät teokset ja useita hänestä kertovia
artikkeleita ja kirjoja, mutta en ole törmännyt eugeniikkaa puoltaviin
lausuntoihin. Mistä Westermarckin mahdollisessa eugeniikassa siis on kyse?
Tamminen ei ole ainoa, jonka mielestä Westermarckissa on jotakin epäilyttävää.
Westermarck-kirjallisuutta |
On yleisesti
tiedossa, että Westermarck ymmärsi evoluution merkityksen ihmistutkimukselle.
Darwinin tapaan Westermarck vertaili keskenään sekä eri lajeja että eri
ihmiskulttuureja. Hän päätteli, että ihmisen moraaliset valmiudet ja
moraalitavat perustuvat luonnonvalinnan suosimille tunteille (esimerkiksi
kiitollisuudelle, tuohtumiselle ja paheksumiselle), joiden ilmenemistä ihmisten
sosiaalinen ja kulttuurinen toiminta ohjailee. Tamminen on luultavimmin tästä
tietoinen. Westermarck oli ensimmäisiä biologiaa soveltaneita sosiologeja/antropologeja,
ja häntä voitaisiin pitää varhaisena sosiobiologina tai evoluutiopsykologina.
Hänen mukaansa on myös nimetty vaistomainen taipumus välttää sukusiitosta (ns.
Westermarck-efekti). Vaikka Tamminen sekoitti sosiobiologian eugeniikkaan,
hänen syytöksensä tuskin johtuu Westermarckin ”biologisuudesta”. Löytyykö
Westermarckin moraalifilosofiasta siis jotakin?
Westermarck
tarkasteli moraalikirjoissaan esimerkiksi niin kutsuttua velvollisuuden
koulukuntaa. Hänen mukaansa tiukan velvollisuusopin noudattaminen johtaisi
sietämättömän ahdasmielisiin ja synkeisiin moraalikäsityksiin: ”Jos moraalilaki
vaatii toteuttamaan korkeinta moraalista ihannetta, niin se jää aina kuolleeksi
kirjaimeksi, eikä moraalisuus voita mitään. Minusta näyttää, että paljon
korkeampaa kuin velvollisuuskäskyjen huolekas täyttämisenhalu on vapaa ja ylevä
pyrkimys elää ihanteen mukaan, joka, niin saavuttamaton kuin se voi ollakin, ei
uhkaa moitteella eikä tunnonvaivoilla sitä, jonka ei onnistu päästä huipulle.”
Westermarck jatkaa kysymällä: ”Eikö kokemus osoita, että ne joiden mieli
askartelee alati velvollisuuksissa, tulevat helposti epäinhimillisiksi,
suvaitsemattomiksi ja todella sietämättömiksi?”
On vaikea uskoa,
että ainakaan tuonkaltaiset ajatukset ovat niiden mielessä, jotka yhdistävät
Westermarckin eugeniikkaan. Westermarckin filosofisesta tuotannosta käy
selvästi ilmi hänen halunsa tukea sellaisia yksilöitä, jotka huomaavat virheitä
yhteiskunnan moraalitavoissa. Westermarck siis moitti vaatimusta noudattaa
korkeimpia ihanteita, mutta samalla hän kannusti vaatimaan sitä, että muut
ajoittain harkitsisivat vakaumuksiaan uudelleen. Ei kuulosta eugeniikalta.
Biologisten
ajatustensa lisäksi muistan etäisen mahdollisuuden, jolla Westermarck on voitu
yhdistää eugeniikkaan. Westermarck arveli, että tiede pystyy löytämään
jonkinlaisen eettisen tietoisuuden lakeja, joiden avulla inhimillistä
tietoisuutta on mahdollista ohjata toiveittemme mukaiseen suuntaan. On kuin
Westermarck olisi ennustanut Sam Harrisin Herääminen
ja Moraalinen maisema -kirjoja,
joissa tarkastellaan tietoisuutta ja tieteen parantuneita mahdollisuuksia antaa
moraalisia ohjeita. Tällaisesta tietoisuuden ohjailusta on eugeniikka –
lisääntymisen ohjailu – kuitenkin kaukana.
Pääteostensa
perusteella Westermarck ei siis kannata eugeniikkaa, hän ei mainitse koko
asiaa. Moraalikirjoissaan Westermarck tarkastelee pitkästi esimerkiksi eri
kansojen suhtautumista lapsenmurhiin, mutta hän tekee sen neutraalisti
tiedemiehen silmin, ottamatta kantaa, mikä on oikein ja mikä väärin.
Westermarck ei myöskään hyväksynyt sen ajan antropologisia rotuoppeja. Hän päinvastoin
ajatteli, että ihmisluonto on kaikkialla pääpiirteissään samanlainen.
Muistelmissaan Westermarck esittää, että eri rotujen kohtaamisista seuraavat
ongelmat tulisivat humaanimmin ratkaistuksi sosiologisen tiedon avulla. Tapojen historia -teoksessaan hän taas kirjoittaa,
että ”heikompien kansakuntain sortaminen on ristiriidassa niiden ominaisuuksien
kanssa, joita voi vaatia paitsi hyvältä ihmiseltä, myöskin hyvältä
isänmaanystävältä”.
Oliko Westermarck
sittenkin...
Westermarck -bibliografiasta löysin lopulta maininnan
teoksesta, jossa hän parilla sivulla käsittelee eugeniikkaa. Kyse on Sociological Papers -julkaisusta
vuodelta 1906. Kävin Kansalliskirjastossa valokuvaamassa olennaiset sivut.
(Olin ollut huolimaton, sillä teos löytyy netistä.) Ensiksi Westermarck toteaa,
miten joissakin kulttuureissa on tapana, että aviomieheksi aikovan tulee ennen
avioliittoa sietää kaikenlaisia hankaluuksia: sarvikuonon tai
vihollisheimolaisen tappamista tai ruoskintaa morsiamen suvulta, vieläpä
mielihyvää näytellen.
Westermarck
kirjoittaa: ”En väitä, että näitä menetelmiä tulisi suositella, mutta niiden
takana oleva ajatus on matkimisen arvoinen.” Esimerkkinä hän pitää 1800-luvun
Saksassa ja Itävallassa vallinneita lakeja, jotka kielsivät avioliitot ennen
kuin osapuolet olivat osoittaneet, että he kykenivät perheen elättämiseen.
Kannattiko Westermarck siis sittenkin jonkinlaista eugeniikkaa? Hän jatkaa:
”Mikseivät jotkin samantapaiset lait voisi tulla universaaleiksi, ja miksei
avioliiton rajoituksia voisi ulottaa henkilöihin, jotka kaikella
todennäköisyydellä tulisivat sairaiden ja heiveröisten jälkeläisten
vanhemmiksi?” Vastauksessaan Westermarck paljastaa korttinsa:
Sanon ’kaikella todennäköisyydellä’, koska en pidä varmuutta välttämättömänä. Emme voi odottaa, kunnes biologia on sanonut viimeisen sanan perinnöllisyyden laeista. Emme salli mielipuolien kävelevän vapaina, vaikka heidän vaarallisuudestaan olisi vain aavistus. Lääkärillä tulisi olla sana jokaisessa solmittavassa avioliitossa.
Uskottava se on: Westermarck suhtautui myötämielisesti
joihinkin eugeenisiin ajatuksiin, toki ilman minkäänlaisia rotuoppeja. Hän
suosi eugeniikan kevyempää versiota, joka pyrki pariutumisten ohjailulla ehkäisemään
perinnöllisiä sairauksia ja niistä koituvaa kurjuutta ja kustannuksia (jotka
tuohon aikaan olivat luultavammin suhteellisesti paljon korkeampia). Hän ei
siis kannattanut eugeniikkaa, jonka tavoitteena on jollakin tavoin ylevämpi
ihmisrotu.
Westermarck
perustelee näkemyksensä seuraavasti:
Totta kai väitetään, että puuttuminen tähän (avioliittoihin) häiritsisi yksilön oikeutta vapauteen. Mutta yleisesti ottaen ihmisille ei sallita rötöstelyä vain, jotta he saisivat toteuttaa halujaan. Väitetään, että he rötöstelisivät, vaikka laki kieltäisi heitä. Kyllä, tämä on totta kaikkien lakien kohdalla, mutta emme pidä lakeja turhina, koska on niitä rikkovia henkilöitä. Tässä maailmassa tulee aina olemaan sairaiden ja degeneroitujen vanhempien jälkeläisiä, mutta laki saattaa merkittävässä määrin vähentää heidän määräänsä estämällä sellaisia henkilöitä menemästä naimisiin.
Westermarckin mielestä perinnöllisten sairauksien riski –
jonka suuruudesta hän ei puhu – on siis riittävä peruste rajoittaa lakien
avulla naimisiinmenoa (jota hän näyttää käyttävän synonyymina lisääntymiselle).
Tältä osin hänen ajattelunsa ei ole täysin modernia.
Westermarck jatkaa:
Luulen, että moraalinen kasvatus saattaa myös edistää eugeenisia tavoitteita. Näyttää, että vallitseva näkemys, että lähes kuka tahansa on riittävän hyvä mennäkseen naimisiin, johtuu pääosin siitä, että tässä tapauksessa syy ja seuraus, avioliitto ja jälkeläisen sairaalloisuus, ovat niin etäisiä toisistaan, että likinäköinen silmä ei huomaa niiden yhteyttä. Siksi häntä ei tuomita, joka menee naimisiin harkinnan tai itsekontrollin puutteesta, ja joka täten tuottaa kurjuuteen tuomittuja jälkeläisiä. Mutta tämä ei voi olla oikein. On tuskin toista näkökohtaa, jossa sivistyneen ihmisen moraalinen tietoisuus tarvitsee yhtä paljon älyllistä harjoitusta kuin tuomittaessa tapauksia, jotka osoittavat piittaamattomuutta tai harkinnan puutetta. Tässä suhteessa evoluution kuluessa on tapahtunut paljon edistystä, ja olisi mieletöntä kuvitella, että olemme jo saavuttaneet prosessin loppupisteen. Olisi mieletöntä kuvitella, että ihmiset ainiaaksi jättäisivät yksilön päähänpistojen varaan sen tärkeimmän ja seurauksiltaan kauaskantoisimman toiminnan, joka ihmissuvun kohtaloksi on tullut.
Olen lievästä alkutyrmistyksestäni huolimatta valmis
antamaan Westermarckille synninpäästön. Hänen tieteelliset ansionsa
filosofiassa, biologiassa, antropologiassa ja psykologiassa eivät haalene
tällaisesta ympäripyöreästä mielipiteestä, jota voidaan pitää lapsen (tai yhteiskunnan)
hyväksi tarkoitettuna mutta liian pitkälle menneenä perhesuunnitteluna. Jos
tämä tahraa Westermarckin maineen, saman kuvittelisi tapahtuvan sikiöseulontoja
ja ultraäänikuvauksia tarjoavalle neuvolatoiminnalle.
Eugeniikan kannattajien
tavoitteet olivat moninaisia. Lasten ja perheen hyvinvoinnin, geenipoolin terveyden
ja rodunjalostuksen lisäksi he kantoivat huolta valtiontaloudesta. Amerikan
eugeeninen yhdistys jopa mainosti, että rikollisuus – jonka oletettiin johtuvan
lähinnä perinnöllisistä vioista – maksoi keskivertoperheelle 500 dollaria
vuodessa (Kevles 1985). Gangstereista huolestuneisiin kansalaisiin tällainen
puhe tehosi. Esimerkiksi vuonna 1937 tehdyssä kyselyssä vain 15 prosenttia
vastusti sterilointeja (Reilly 1991). Psykiatri Hannu Lauerman (2014) mukaan myös
Ruotsissa harjoitettu pakkosterilointi on ymmärrettävää, sekä inhimillisistä
että taloudellisista syistä:
Heikkomielisten ja epäilyttävien sterilointi vietiin muun muassa Ruotsissa hyvin pitkälle. Ilman tappamista tapahtuva ”väestön tervehdyttäminen” oli osa työväenliikkeen tavoitetta ja kaikin puolin ymmärrettävä maailmassa, joka oli täynnä auttamatonta tuskaa ja heikompien lisääntymisestä sikiävää surkeutta. Mikä muu tuon ajan keino olisi ollut mahdollinen agraariyhteiskunnissa, joissa talouskasvu ei kompensoinut ongelmaa ruokkimattomista suista ja hoitamattomista lapsista vaan auttamaton surkeus kukoisti? Sitä vastaan taisteltiin niillä keinoilla, joita käytettävissä oli...
Näin tarkasteltuna joku voisi pitää Westermarckin ajatuksia
suorastaan edistyksellisinä. Niin tai näin, hänen muun tuotantonsa tieteellisyys
ja ajattelun yleinen inhimillisyys kestävät mahdollisen mainekolauksen. Anna
Rotkirchin sanoin: ”Westermarck lienee ainoa sosiologian klassikko, johon Naturessa on viime aikoina viitattu.”
Vaikka Westermarck
ei kaipaa puolusteluitani, haluan esittää seuraavan selitysmahdollisuuden hänen
eugeniikkaa tukevalle huomiolleen: Westermarck luuli tietävänsä enemmän periytyvyydestä
kuin hän todellisuudessa tiesi. Mikäli näin on, kyseessä on melkoista ironiaa.
Westermarck nimittäin ajatteli, että moraalinen ja kulttuurinen edistys seuraa
nimenomaan tiedon määrän kasvua. Kuitenkin vielä nykyisellä geeniluennan
aikakaudellakin voidaan vasta arvioida synnynnäisten aivovaurioiden riskejä – ja
silti nykyään on normaalia ja moraalista, että yksilöllä on vapaus pariutua
omien mieltymystensä mukaan ja että pariskunnalla on oikeus päättää itse
lastensaannistaan. Jos Westermarck olisi tämän tiennyt, hän tuskin olisi suositellut
aikakautensa lääkäreitä päättämään pariutumisista.
Toinen historian
ironia liittyy seksuaalivalintaan. Viktoriaanisen ajan oppineet pitivät
naarasta passiivisena olentona, jolla ei voinut olla esteettistä silmää, tuskin
edes varsinaisia haluja. Darwin kuitenkin selitti eri lajeilta tavattuja
kummallisia ja usein eloonjäämistä haittaavia ominaisuuksia (esim.
riikinkukkokoiraan pyrstö) nimenomaan naaraan mieltymyksillä. Westermarck oli
tarkoin opiskellut Darwinin kirjaa Ihmisen
polveutuminen, jossa naaraan roolia korostetaan. [3] Evoluutiota koskevista
tiedoistaan ja Darwin-tuntemuksestaan huolimatta Westermarck ei kuitenkaan näyttänyt
sisäistävän sitä, että ihmisnaaraan kriittinen silmä voisi toimia jälkeläisten
terveyttä ylläpitävänä – ja samalla lajia jalostavana – voimana.
On mahdollista,
että tämä johtui Westermarckin seksuaalisesta suuntautumisesta. Mikäli
lapsettomaksi jäänyt Westermarck oli homoseksuaali, kuten on esitetty, hän
tuskin omakohtaisesti pääsi kokemaan naisten valikoivuutta. Tämä ”puute”
saattoi synnyttää Westermarckissa käsityksen vahvan perhesuunnittelun tarpeesta.
Myöhempi tutkimushan on tukenut ajatusta, että esiäitiemme harrastama
miesehdokkaiden seulonta selittää suuren osan ihmisen ylivertaisista
älyllisistä ominaisuuksista, vaikkapa kielellisistä kyvyistä, musikaalisuudesta
tai huumorintajusta (esim. Miller 2000).
Spekulaationi merkitystä tosin vähentää se,
että heterotkaan eivät ymmärtäneet seksuaalivalinnan merkitystä ja että kulttuuriset
avioliittosäännöt ovat luultavasti olleet voimakkaita evoluutiovoimia jo
tuhansien vuosien ajan. Esimerkiksi viktoriaanisen ajan naisten taloudellinen
riippuvuus miehistä tarkoitti, että parinvalinnassaan naisilla ei ollut täysiä
mahdollisuuksia toimia luontaisten mieltymystensä perusteella. Niin tai näin, Westermarck
halusi parantaa naisten mahdollisuuksia vaikuttaa avioliittoihinsa, vaikka hän
ei tohtinutkaan jättää ihmisyhteisöjä naaraan valikoivuuden varaan.
(Jonkin verran
historian ironiaa voidaan nähdä myös siinä, että sama seksuaalinen
suuntautuminen, joka kenties edesauttoi Westermarckin eugeenista ajattelua,
saattoi tehdä hänestä edelläkävijän tarkastelemaan yhtä seksuaalipsykologisessa
tutkimuksessa edelleen laiminlyötyä osa-aluetta: seksuaalista inhoa. Westermarck
esimerkiksi kirjoittaa miehistä, joiden ”sukupuolivietti on luonnonvastainen”.
Tällä kiertoilmauksella hän tarkoittaa juuri homoseksuaaleja. Westermarckin
mielestä tällaisille miehille ”jokainen nainen ei ole ainoastaan yhdentekevä,
vaan myös vastenmielinen sukupuolisen pyyteen kohteena”. On mahdollista, että
Westermarck kirjoittaa tässä omista kokemuksistaan. Hän saattoi aktiivisesti
yrittää tuntea heteroseksuaalisia tunteita – homoseksuaalisuushan oli laitonta
tuolloin –, mutta hän onkin sen sijaan löytänyt vain aktiivisen
vastenmielisyyden tunteen. Tämä on saattanut olla ratkaiseva seikka sille, että
hän keksi nimeään kantavan ja hänelle mainetta tuoneen insestiaversionsa. Viimeisenä
ironiana mainittakoon se, että Westermarckin mukaan nimetty sosiologeista
koostuva suomalainen tiedeseura on viime vuosiin saakka ylenkatsonut
sosiobiologiaa ja evolutiivista ihmistutkimusta. Olen jopa kuullut sitä tästä
syystä nimitettävän Anti-Westermarck-seuraksi.)
Eugeniikka ei saa
tieteeltä tukea
Lopuksi on paikallaan tehdä jokunen termejä koskeva
tarkennus. Takavuosina biologista ihmistutkimusta syytettiin konservatiivisuuden
lisäksi sosiaalidarvinismista. Sen perusajatuksia oli, että vahvimmilla
yksilöillä (miten vahvuus ymmärrettiinkään) tulee olla oikeus haalia vapaasti
resursseja, samalla kun heikoille on oikein pysyä kurjuudessa. On tärkeää
huomata, että sosiaalidarvinismi ei ole hyvää tai huonoa biologiaa. Jos se
ylipäätään olisi tiedettä, se olisi yhteiskuntatiedettä. Lisäksi
sosiaalidarvinismin nimi pitäisi olla sosiaalispencerismi, pääteoreetikkonsa
Herbert Spencerin – jonka evolutionismia Westermarck kritisoi – mukaan. [4]
Eugeniikan sen
sijaan väitettiin perustuvan tieteeseen. Sen kannattajat kuitenkin unohtivat
tieteen kyvyttömyyden auttaa tietynlaisissa valinnoissa. Tiede ei esimerkiksi
kykene kertomaan, kumpi on suurempi haitta: 1) se, että yhteiskunnassa on
jokunen ”vähämielinen” vai 2) se, että kansalaiset tietävät, että valtio
steriloi ihmisiä ilman heidän suostumustaan. Jälkimmäisen vaihtoehdon
vaikutukset saattavat tulla kiertoteitse. Jos kansalaiset saisivat tietää negatiivisen
eugeniikan laajamittaisesta harjoittamisesta, se saattaisi olla heille merkki
siitä, että yhteiskunta ei luota ihmisten empatiaan tai vähempiosaisten
auttamisesta saatuun mielihyvään. Tämä taas saattaisi heikentää ihmisten
välistä luottamusta ja kenties myös vähentää yleistä onnellisuutta.
Skenaario ei
välttämättä ole realistinen, mutta se on hyvä syy pitää yhteiskunnan
harjoittamia sosiaalipoliittisia toimia läpinäkyvinä ja yleisessä tiedossa.
Vasta kun ihmiset tietävät, että muutkin tietävät, he pystyvät yhdessä vaatimaan
muutosta. Siksi Tammisen käsittely ruotsalaisesta eugeniikasta ja pyrkimyksestä
rodulliseen puhtauteen on tärkeä, ja siinä mielessä kirja lienee
Tieto-Finlandiansa ansainnut. On kuitenkin huomattava, että huonojen ideoiden
vastustaminen tai hyvien ideoiden kannattaminen eivät tarvitse faktojen
vääristelyä. Avoin ja totuuteen pyrkivä keskustelu riittää.
ALAVIITTEET
[1] Vaikka sosiobiologiaa vastaan esitetyt syytökset
paljastuivat aiheettomiksi, ala ennätti saada huonon maineen. Osa tutkijoista
alkoi sosiobiologian sijasta käyttää mieluummin termejä evoluutiopsykologia tai
käyttäytymisekologia. Sosiobiologia -nimitys jäi silti alkuperäiseen käyttöön.
Esimerkiksi vuonna 1976 aloittanut Behavioral
Ecology and Sociobiology -lehti ilmestyy 12 kertaa vuodessa. Se käsittelee
lähinnä aitososiaalisia hyönteisiä, kuten alalla on ollut tapana läpi sen
lyhyen historian. Liisa Keltikangas-Järvinen (2008) toteaa sosiobiologian
maineesta, että harva hänen luennoilleen tuleva opiskelija tietää, mitä
sosiobiologia oikeasti tutkii ja mitä se on tutkimistaan ilmiöistä sanonut,
mutta ”kaikki tietävät, että sosiobiologia on paha asia”.
[2] Eugeniikkaa voidaan kritisoida myös ajatuksesta, että
tuhat neroa olisi parempi kuin yksi. Nerouden arvo kun on usein juuri sen harvinaisuudessa.
Mitä maailma tekisi tuhansilla Beethoveneilla, jos sellaiset lahjakkuudet olisi
jotenkin mahdollista seuloa esiin?
[3] Ihmisen
polveutumisen ruotsinkielisen laitoksen luettuaan (suomeksihan kirja
saatiin vasta vuonna 2015) Westermarck vakuuttui tarpeestaan opiskella
englantia. Hän halusi lukea ja ymmärtää Darwinin antropologisia lähdeviitteitä.
[4] Darwin ei ollut sosiaalidarvinisti. Darwin esimerkiksi oli
niin järkyttynyt kohtaamiensa orjien kohtalosta, että Beaglen matkakirjassaan (eli jo kauan ennen Lajien syntyä) hän päätyi epäilemään orjanomistajien empatiakykyjä:
Ne, jotka suhtautuvat sallivasti orjien omistajaan ja kovasydämisesti orjiin, eivät näytä koskaan kuvittelevan itseään orjien asemaan. Mikä viheliäinen asema ilman toivoakaan muutoksesta! Kuvitelkaa itseänne, vaimoanne ja pieniä lapsianne – joita luonto kehottaa orjaakin kutsumaan omikseen – alituiseen uhkaavaa mahdollisuutta, että heidät riistetään teiltä ja myydään kuin eläimet eniten tarjoavalle! Näitä tekoja tekevät ja kaunistelevat miehet, jotka väittävät rakastavansa lähimmäistä kuin itseään, uskovat Jumalaan ja rukoilevat, että Hänen tahtonsa tapahtuisi maan päällä! Kun ajattelee, että me englantilaiset ja jälkeläisemme amerikkalaiset, jotka kerskuvat vapaudenkaipuullaan, olemme olleet ja olemme edelleen syypäitä kaikkeen tähän, se saa veren kiehumaan ja sydämen vapisemaan.
KIRJALLISUUS
Alcock,
John (2001): The Triumph of Sociobiology.
Oxford University Press. Oxford.
Darwin,
Charles (1845/2008): Beaglen matka. Suom.
Pertti Ranta. Edita. Helsinki.
Darwin, Charles (1877/2015): Ihmisen polveutuminen ja sukupuolivalinta. Suom. Anto Leikola.
Terra Cognita. Helsinki.
Gillham,
Nicholas (2001): A Life of Sir Francis
Galton: From African Exploration to the Birth of Eugenics. Oxford
University Press. New York.
Keltikangas-Järvinen, Liisa (2008): Käyttäytymistieteet ja
yliopiston kolmas tehtävä. Tieteessä
tapahtuu 5/2008. http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/540/457
Kevles, Daniel
(1985): In the Name of Eugenics: Genetics
and the Uses of Human Heredity. Alfred A Knopf. New York.
Lauerma,
Hannu (2014): Hyvän kääntöpuoli.
WSOY. Helsinki.
Miller,
Geoffrey (2000): The Mating Mind.
Doubleday. New York.
Proctor,
Robert (1988): Racial Hygiene: Medicine
Under the Nazis. Harvard University Press. Cambridge.
Reilly,
Philip (1991): The Surgical Solution: A
History of Involuntary Sterilization in The United States. Johns Hopkins
University Press. Baltimore.
Segerstråle,
Ullica (2000): Defenders of the Truth.
Oxford University Press. Oxford.
Tamminen, Tapio (2015): Kansankodin
pimeämpi puoli. Atena. Jyväskylä.
Tammisalo, Osmo (2002): Vaikka löytyykin hulluja totuutta
puolustamaan. Tieteessä tapahtuu
5/2002. http://journal.fi/tt/article/view/57901
Tammisalo, Osmo (2003): Se parhaiten nauraa, joka viimeksi
nauraa. Tieteessä tapahtuu 1/2003. http://journal.fi/tt/article/view/57188
Westermarck, Edvard (1913): Tapojen historiaa. Suom. Joel Lehtonen. Otava. Helsinki.
Westermarck,
Edvard (1929): Memories of My Life.
The Macaulay Company. New York.
Westermarck,
Edvard (1932): Avioliiton historia.
WSOY. Porvoo.
Westermarck,
Edvard (1933): Moraalin synty ja kehitys.
Suom. Emerik Olsoni. WSOY. Porvoo.
Westermarck,
Edvard (1960): Ethical Relativity.
Littlefield, Adams & Co. New Jersey.
Wilson,
Edward O. (1975/2000): Sociobiology –
25th Anniversary Edition. Harvard University Press. Cambridge.
- - -
PS. Artikkelissani
on joitakin pointteja, joita ei ole alussa mainitun Niina Timosaaren (2017) väitöstyössä.
Päätelmiltään tekstimme ovat kuitenkin täysin yhteneviä, ks. oheinen kuva. Edellä
mainittujen Sociological Papers -lausuntojen
lisäksi Westermarck käsitteli eugeniikkaa joillakin 1900-luvun alun yleisöluennoillaan,
joista sen ajan lehdistö yllättävän kiinnostuneena raportoi. Toimittajien
kirjoituksiin tulee kuitenkin suhtautua toimittajan versioina, ei Westermarckin
tarkkoina lainauksina (kuten Timosaarikin tekee: ”ainakin mikäli toimittajaa on
uskominen”).
Minulta oli jäänyt huomaamatta, että Westermarck käsittelee
eugeenisia teemoja myös moraalikirjassaan. Hän tosin tekee sen erittäin lyhyesti
ja vaivihkaa, myös käyttämättä eugeniikkatermiä. Moraalin synty ja kehitys (1906/suom.1933) -teoksessa, jota pidän
hänen päätyönään, Westermarck esittelee aineistoa siitä, missä määrin
laiminlyöntiä ja huolimattomuutta on pidetty raskauttavana tai lieventävänä
asianhaarana. Tämän hän tekee myös suhteessa lastentekoon ja tuo ilmi oman
näkemyksensä käyttämällä painokasta sanaa ”rikollinen”:
Esimerkkinä tästä (=laiminlyönnin vaikutuksista teon arviointiin) mainittakoon se kevytmielinen suvaitsevaisuus, millä juopumusta vielä jokin aika sitten arvosteltiin monessa sivistysmaassa, ja se rikollinen välinpitämättömyys, millä laki ja yleinen mielipide vielä nytkin suhtautuvat sellaisen jälkipolven maailmaan tuottamiseen, joka jotakuinkin varmasti on tuomittu kurjuuteen vanhempiensa paheiden, köyhyyden tai ruumiillisen kivulloisuuden vuoksi.
Ilman rikollinen-sanaa kyse olisi melko neutraalista esimerkin
mainitsemisesta. Kuten artikkelissani todetaan, ennen hyvinvointivaltiota
tällainen mielipide on joka tapauksessa varsin ymmärrettävä. Ja kuten todettua,
Westermarckin eugeniikka oli lääkäreiden harkintaan jätettävien naimaesteiden etsimistä,
ei pakkosterilisointeja.
Sterilisaatiolaki hyväksyttiin Suomessa vuonna 1934, kun
jopa 144 kansanedustajan sitä kannatti. Historioitsija Marjatta Hietala (2009)
kirjoittaa, että lain seurauksena vuosina 1935–1970 Suomessa sterilisoitiin 7530
ihmistä eugeenisin perustein (Suomen Lääkärilehdessä lukema on 4000, ks. oheinen
kuva). Sterilisointien syiksi Hietala mainitsee muun muassa taloudelliset
seikat: ”Useat kunnat pelkäsivät taloudellista rasitusta ja
köyhäinhoitoviranomaiset esittivät aviottomia äitejä sterilisoitaviksi viitaten
näiden holtittomaan moraaliin.”
Westermarck käsittelee lyhyesti eugeenisia teemoja vielä 1920-
ja 30-luvun tuotannossaan, mutta hän pehmensi ”eugeniikkakautenaan” 1905–1907 esittämiään,
jo entuudestaan laimeita kantoja. Hän ei enää esimerkiksi mainitse
taloudellista tilannetta tai paheellista elämäntapaa avioliiton esteenä. Toisin
kuin Timosaari, en pidä seuraavaa vaivihkaista vihjailua (vuoden 1926 teoksessa
The Short History of Marriage) esimerkkinä
eugeniikasta, ainakaan kovin vahvasta sellaisesta: ”Todellakin, monet villit
näyttävät meille esimerkkiä, kun eivät anna miehen avioitua ennen kuin hän on
antanut jonkinlaisia todisteita kyvystään huolehtia näistä velvollisuuksista.” Edelleen
pidän hieman outona ja selitystä kaipaavana asiana sitä, miten vähämerkityksellisenä
Westermarck näki länsimaisen naisen tai tämän suvun valikoivuuden. (”Villi-ihmisten”
tapoihin liittyy hupaisa anekdootti. Kuten todettua, Westermarck mainitsi erään
heimon tavan vaatia vaimoa haluavalta mieheltä sarvikuonon tappamista, ja Westermarck
myös ehdotti, että periaate voisi olla matkimisenarvoinen sivistyskansoilla. Eräs
lehti pilaili, että paikallisen eläintarhan sarvikuonoaitauksen vartiointia on tämän
johdosta jouduttu lisäämään.)
Kolme vuotta ennen kuolemaansa vuonna 1936 Westermarck palaa
aiheeseen puolustaessaan ehkäisyä ja syntyvyydensäännöstelyä (teoksessa The Future of Marriage in Western
Civilisation, s. 100–101):
Syntyvyydensäännöstelyä vastaan olosuhteista riippumatta on esitetty perusteluita. Olen aiemmin maininnut sen tuomitsemisen uskonnollisin perustein. Moraalinen peruste on, että sillä on taipumus lisätä avioliiton ulkopuolisia seksuaalisia vapauksia, koska se poistaa hedelmöitymisen vaaran. On myös perusteltu, että se laskee väestön (population) laatua, koska sitä harjoittavat enemmän yläluokat, joiden perinnölliset tekijät ovat yleensä parempia kuin alemmilla luokilla.
Timosaari tulkitsee lausunnon tarkoittavan, että Westermarck
”näytti sen enempää asiaa problematisoimatta samaistavan yhteiskuntaluokan ja
perimän laadun”. Nähdäkseni tämä ei ole Westermarckin ajattelua – tai jos on,
se olisi luultavasti pahin epäonnistuminen hänen urallaan. Pikemminkin Westermarck
esittelee muiden perusteluita. Westermarck jatkaa:
Toimivin parannuskeino tähän olisi tietysti levittää ehkäisytietoutta alempien luokkien parissa, mutta tämä olisi ristiriidassa toisen, tärkeänä pidetyn periaatteen kanssa, nimittäin sen, että väestön määrä ei saa pienentyä. Tämän pelko on johtanut kieltolakeihin monissa maissa. Mutta uskonto tai laki eivät ole onnistuneet estämään ehkäisyn laajamittaista käyttöä, josta syntyvyyden suuri pudotus kertoo. On ilmeistä, että ne, jotka tuomitsevat sen, ovat hävinneet. Sitä harjoitetaan kaikkien luokkien parissa, mutta voimme toivoa aikaa, jolloin se on vähiten käytetty väestön parhaimmalla osalla.
Westermarck mainitsee siis toiveen, että tietty väestönosa
käyttäisi vähemmän ehkäisyä. Lausunto on kuitenkin niin epätarkka, ettei ole selvää,
onko kyse hänen omista toiveistaan. Siitä, onko tämänkaltaisen toiveen
ilmaiseminen myös jonkin sortin eugeniikkaa, voidaan olla monta mieltä. Hänen
voidaan toki sanoa puolustavan syntyvyyden säännöstelyä sillä, että sen avulla
voidaan vaikuttaa väestön laatuun, mutta tällöinkin puolustus koskee lähinnä syntyvyyden
säännöstelyä, ei niinkään eugeniikkaa.
Jäljempänä Westermarck vielä ilmaisee oman pelkonsa, että väestömassojen tietämykseen/koulutukseen luottaminen
”tarvittavan itsekontrollin aikaansaamiseksi on melko toiveikas”. Edustivatpa nämä
toivoa ja pelkoa ilmaisevat varovaiset lausunnot eugeniikkaa tai eivät, niistä
käy ilmi kaksi asiaa: 1) Westermarck ei juuri uskonut kansan syvien rivien kykyihin
ja 2) Westermarck oli lopputuotannon sanoissaan niin harkitsevainen, että hänen
nostaminen vahvan eugeniikan mannekiiniksi on erehdys. Etenkin uransa
loppupuolella hänen eugeniikkansa oli ohjeiden antamista ja lääketieteellistä
tutkimusta ennen lastentekoa.
Jäljempänä Westermarck toteaa, että tulevat sukupolvet luultavasti
katsoisivat kauhistuneena aikaa, jolloin ihmiselon kauaskantoisin toiminto
jätettiin ”yksilön himojen ja oikkujen varaan”. Moni tosiaan saattaisi katsoa
kauhulla, jos vanhemmuutta suunnittelevalle ja perinnöllistä tautia sairastavalle
henkilölle ei lääkärissä kerrottaisi kyseessä olevan taudin periytyvyydestä. Ainakin
perin moraalittomana ja epäpätevänä tällaisen lääkärin toimintaa yleisesti pidettäisiin.
Niin tai näin, Westermarckin ajamat yhteiskunnalliset asiat ovat kutakuinkin
kaikki toteutuneet: esimerkiksi homoseksuaalisuuden dekriminalisointi, naisten
paremmat mahdollisuudet päättää lisääntymisestä, syntyvyyden laajamittainen
säännöstely, lääkäreiden eugeeniset neuvot perinnöllisiä tauteja kantaville pariskunnille
ja niin edelleen. Westermarckin suurimmat ansiot ovat tästä huolimatta
tieteellisiä; valtaisan antropologisen ja biologisen vertailuaineiston
käyttäminen moraalin ja avioliiton alkuperän ja kehittymisen selvittämisessä.
Timosaari ehdottaa, että Westermarck jäi lapsettomaksi sen
takia, että hän piti itseään liian sairaalloisena (lähinnä astma/keuhkokatarri)
tuottamaan kunnollisia jälkeläisiä. En ole tästä vakuuttunut. Westermarckin
elämäkerran kirjoittaja ajatteli näin, ja Westermarck toki puhuu omassakin
elämäkerrassaan sairaudestaan. Hänellä oli kuitenkin myös viriilin voiman kausia
nuoruudessaan. (Saamansa pari naimaehdotustakin Westermarck torjui. Toinen tarjous
tosin tuli marokkolaisen paimentolaisperheen taholta; korkeasti koulutettu
suomenruotsalainen ei voinut suhtautua sellaiseen vakavasti). Emme ehkä koskaan
saa tietää lopullista syytä Westermarckin lapsettomuuteen, jos sellaista (tai historiallisen henkilön seksuaalista suuntauttumista) on edes mielekästä pohtia. Westermarckin
eugeniikkamyönteisyyden syynä on joka tapauksessa ollut pyrkimys vähentää yksilön/inhimillisen
kärsimyksen määrää. Timosaaren loppusanat on syytä toistaa:
Koko Westermarckin elämän ajan hänen ajatteluaan luonnehti 1880-lukulaisen liberaalin naturalistin asenne: taistelu totuuden puolesta tekopyhyyttä ja näennäistietoa vastaan. Hän tarkasteli sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä teemoja tieteellisesti, pyrkien vapauttamaan ne sovinnaisuuden ja kristillisen perinteen vaikutuksesta. Westermarck oli valistuksen perillinen ja moraalikapinallinen, joka toimi tieteen keinoin oikeudenmukaisina pitämiensä yhteiskunnallisten reformien puolesta.
Hietala, M. (2009): Eugeniikan ja
rotuhygienian tausta ja seuraukset. Tieteessä
tapahtuu Vol 27/8.
Timosaari, N. (2017): Edvard
Westermarck: Totuuden etsijä. Gaudeamus. Helsinki.
---
PS 2.
Ihmisluonto-kirjani loppuliitteessä kritisoin Tapio Tammista seuraavaan tapaan:
Toimittaja Matti Ripatti arvioi Darwinia koskevan radio-ohjelman Helsingin Sanomien tv-sivuilla
26.9.2008. Ripatti kirjoittaa Tapio Tammisen toimittamasta ohjelmasta muun
muassa seuraavasti:
Erityisesti evoluutiopsykologia ja sosiobiologia ovat Tammisen tähtäimessä. Luonnontieteiltä kestämättömin perustein anastamallaan auktoriteetilla niiden harjoittajat näinäkin päivinä todistelevat esimerkiksi, että naiset, köyhät ja tummaihoiset ovat geneettisesti huonompia kuin varakkaat valkoiset miehet.
On yllättävää, miten monta virhepäätelmää voi mahtua
yhteen virkkeeseen, olipa sen sisältö peräisin Tammiselta tai Ripatilta.
Ensinnäkin, jos sosiobiologia ja evoluutiopsykologia ovat jotakin
luonnontieteiltä ”anastaneet”, se on taipumus soveltaa tutkimuskohteisiinsa
luonnontieteissä yleisesti käytettyjä esimerkiksi tilastollisia ja kokeellisia
menetelmiä. Vilkaisu vaikkapa evoluutiopsykologian kenties tärkeimpään
julkaisuun, Evolution and Human
Behavioriin, riittää. Toiseksi on äärimmäisen harvinaista, että
evoluutiopsykologi tai sosiobiologi tarkastelisi jotenkin ryhmänä ”naisia,
köyhiä tai tummaihoisia”. Jälleen kerran vilkaisu alan harrastajien
tutkimuksiin olisi riittänyt: eturivin evoluutiopsykologit ovat olleet
kiinnostuneita lähinnä moraalista ja parinvalinnasta. Alaa tunteville on myös
selvää, että vain murto-osa sosiobiologeista on koskaan kirjoittanut mitään
ihmislajista. Ja lopulta, yksikään kyseisten alojen harjoittaja ei ”todistele”
edellä mainittujen ihmisryhmien geneettistä huonommuutta. Tarkoittipa Ripatti
(tai Tamminen) huonommuus-termillään mitä hyvänsä, sitä ei löydä tieteenalojen
harjoittajien tutkimustuloksista. Tahtoisin uskoa, että tämänkaltaiset
epämääräiset vihjailut ja vanhojen ennakkoluulojen lietsominen kertovat
typeryyden sijasta vain laiskuudesta ja sivistymättömyydestä. Feministifilosofi
Janet Radcliffe Richardsin (2005) lausunto sopii tähän:
Evoluutiopsykologiassa ei ole kerta kaikkiaan mitään, mikä tukisi esimerkiksi perinteisiä käsityksiä naisten heikommista älynlahjoista tai heidän kyvyttömyydestään puolustaa itseään ja suojella jälkeläisiään tai heidän suhteellisesta heikkoudestaan muutoin kuin ruumiinvoimien osalta.
---
PS 3. Jo Platon
suosittelee Valtiossa (Otava 2007) eugeenisia
– positiivisia ja negatiivisia – käytäntöjä. Ensin keskustellaan eläinten
jalostamisesta ja siitä siirrytään ihmiseen:
- Sinun talossasi minä olen nähnyt suuret määrät ajokoiria
ja jalorotuista siipikarjaa. Oletko kenties kiinnittänyt huomiota niiden
paritukseen ja suvunjatkamiseen?
- Missä mielessä?
- Ensinnäkin, vaikka ne kaikki ovat jalorotuisia, eikö
joukossa ole muutamia jotka osoittautuvat muita paremmiksi?
- On.
- Tuotatko jälkeläisiä yhtäläisesti niistä kaikista vai
keskitytkö parhaisiin?
- Parhaisiin.
...
- Ja katsot, että ellei niiden siitoksesta huolehdita
tällä tavoin, sekä lintujesi että koiriesi rotu huononee selvästi?
- Niin.
- Entä hevoset ja muut eläimet, onko niiden laita toisin?
- Ei tietenkään.
...
- Edellä todetusta seuraa, että parhaiden miesten tulee mahdollisimman
usein yhtyä parhaisiin naisiin, huonoimpien taas keskenään mahdollisimman
harvoin, ja että edellisten lapset on elätettävä, mutta jälkimmäisten ei, jos
halutaan pitää lauma huippukunnossa. Mutta siitä miten tämä kaikki tapahtuu, ei
saa olla tietoa muilla kuin hallitusmiehillä...
Sotasankareille Valtiossa
suositellaan erityishuomionosoituksia:
- Ja sodassa tai muuten kunnostautuneille nuorille
miehillä on muiden kunnianosoitusten ja palkintojen ohessa myönnettävä lupa
maata naisten kanssa useammin. Tämä on samalla sopiva keino saada juuri nuo
miehet siittämään mahdollisimman paljon lapsia.
Tuoreen tutkimuksen mukaan sotasankareilla näyttääkin olevan
enemmän jälkeläisiä. Tutkimus koski toisen maailmansodan yhdysvaltalaisia
sotasankareita. Tässä jutun tiivistelmä:
We report three studies which test a sexual selection hypothesis for male war heroism. Based on evolutionary theories of mate choice we hypothesize that men signal their fitness through displaying heroism in combat. First, we report the results of an archival study on US-American soldiers who fought in World War II. We compare proxies for reproductive success between a control sample of 449 regular veterans and 123 surviving Medal of Honor recipients of WWII. Results suggest that the heroes sired more offspring than the regular veterans. Supporting a causal link between war heroism and mating success, we then report the results of two experimental studies (n’s = 92 and 340). We find evidence that female participants specifically regard men more sexually attractive if they are war heroes. This effect is absent for male participants judging female war heroes, suggesting that bravery in war is a gender specific signal.
Artikkelin kirjoittajat olivat kiitollisia, kun kerroin
heille Platonin antamista suosituksista – tai siis dialogin muotoon puetuista
suosituksista.