Seuraava kirjoitukseni (ja oheinen piirrokseni) ilmestyi Skeptikko 3/2015 -lehdessä.
Olen ihmisluontoa käsittelevällä blogillani kirjoittanut
myös ihmisen taipumuksista taikauskoisuuteen. Tämän johdosta eräs miespuolinen
lukija avautui kokemuksistaan ulkomailla tapahtuneesta henkiparantumisesta. En
yleensä reagoi tällaisiin, mutta tällä kertaa vastasin.
Aloitin sähköpostini leikkimielisesti kysymällä, millä
nimellä kutsutaan vaihtoehtoista lääketiedettä, joka toimii. Vastasin, että se
on lääketiedettä. Lääketiede toisin sanoen ottaa innolla vastaan kaikki toimivat
hoitomuodot. Vaihtoehtoiset eli testaamattomat hoitomuodot päätyvät käyttöön,
kun niiden tehosta on riittävästi testejä ja todisteita. Kertomukset
vaihtoehtohoidoissa parantuneista henkilöistä eivät testiksi tai todisteeksi
kelpaa, koska näissä yksittäistapauksissa voi aina olla kyse spontaanista
paranemisesta, itsepetoksesta, suggestiosta, plasebosta, muuttuneesta
ruokavaliosta, suoranaisesta huijauksesta tai muusta vastaavasta. Puoskaria
suurempi valehtelija saattaa olla hänen uhrinsa.
Jos yksilö esimerkiksi saa kunnollisen levon kiireettömässä
ympäristössä ja ihmisten hyväntahtoisen huomion (usein parantajan apuna on
joukko muita ihmisiä), moni asia tuntuu paremmalta. Myös (lääke)tiede tunnistaa
suggestion/plasebon voiman ja tietää, että iso osa lääkärikäynnin parantavasta
vaikutuksesta tulee varsinaisen hoidon ja lääkkeiden ulkopuolelta. Viime
vuosina on saatu tutkimustietoa myös meditoinnin myönteisistä vaikutuksista
esimerkiksi kivunlievityksessä.
Jatkoin, että toinen ongelma vaihtoehtoisissa hoidoissa on
(testaamattomuuden lisäksi) se, että vain parantuneet pääsevät otsikoihin.
Sairastumisesta, kuolemisesta tai taudin säilymisestä ennallaan ei kerro
kukaan. Lisäksi kannustin analysoimaan perusteluita, joita hoitojen puolustajat
käyttävät, kun heiltä kysytään, miksei erinomaisesti toimiva menetelmä ole
käytössä yleisesti. Totesin myös, että paradoksaalisesti saattaa olla niin,
että mitä älykkäämpi ihminen on, sitä paremmin hän pystyy perusteluita
keksimään ja huijaamaan itseään.
Vastauksessaan insinöörikoulutuksen saanut lukija mainitsi,
että kyseinen hoitaja toimii vailla taloudellisia tavoitteita. Vain
vapaaehtoisia maksuja otettiin vastaan. Tähän kirjoitin, että se, että
vaihtoehtohoitojen antaja toimii tai uskoo toimivansa ilman pyrkimystä taloudellisiin
hyötyihin, ei todista hoidon toimimisen puolesta. (Myöhemmin kävi ilmi, että
hoitojen ohessa harjoitettiin vilkasta myyntitoimintaa. Lisäksi sosiaalisten
paineiden vuoksi maksut eivät välttämättä ole niin vapaaehtoisia kuin
parantajat antavat ymmärtää.)
Loppupäätelmäni kuului: Iso osa ihmisistä haluaa
uskoa ja tuntee, että on olemassa selittämättömiä henkivoimia. Usein he myös
loukkaantuvat todisteiden vaatimisesta. Todellisuudessa plasebossa/suggestiossa/henkivoimissa ei ole
mitään yliluonnollista. Sosiaalisena lajina saamme hyvää oloa ja terveyttä
siitä, että tulemme hyväntahtoisesti huomioiduiksi. Mitä useampi meille
hyväntahtoinen ihminen (tai henki) tietää ongelmistamme, sitä luottavaisempia
voimme olla tulevaisuuden suhteen. Näin on ollut läpi ihmisen lajihistorian.
Tiede suhtautuu avoimesti ja kiinnostuneesti kaikenlaisiin henkivoimiin, mutta
samalla se vaatii todisteita. Jos henkiparantaminen toimisi kuten alan
harjoittajat väittävät, joku heistä olisi jo saanut lääketieteen (ja/tai fysiikan)
Nobelin.
Tähän lukija totesi, että olen melko tuomitseva, mutta että
se on vain hauskaa. Vastasin hänelle vielä melko pitkästi:
Tarkoitukseni ei ole olla tuomitseva (tai saarnaava). Aina
en edes osaa ärsyyntyä henkiparantajista; etenkään jos parantaja näyttää
itse uskovan asiaansa. Itsepetoksen ja petoksen raja on niin häilyvä.
Vielä vähemmän ärsyynnyn siitä, että ihminen on herkkäuskoinen. Mutta
silloin suvaitsevaisuus ja diplomatia ovat koetuksella, kun herkkäuskoisuutta
käytetään taloudellisesti hyväksi. Tätä tapahtuu koko ajan ja kaikkialla.
Televisiossakin on ollut selvänäkijöitä ja henkiparantajia, joille ihmiset
saavat soittaa kalliita puheluita. Usein kyse on yksinäisistä vanhuksista,
joiden kanssa näkijä/parantaja yrittää puhua mahdollisimman pitkään. Vanhus
saattaa kokea saavansa tästä hyötyä: joku on kuunnellut häntä ja ottanut hänet
tosissaan. Mutta ilman todisteita ei kannata hyväksyä väitteitä siitä, että
vanhuksen kokema hyöty tulee seikoista, joihin henkiparantaja tai hänen
asiakkaansa uskovat. Ilman taloudellisia tai sosiaalisia etuja parantajien ja
heidän uskomustensa määrä romahtaisivat.
Erilaisia henkiparantajia tavataan myös kaikilla kansoilla.
Etenkin esiteollisissa kulttuureissa heillä on suuri rooli ihmisten elämässä.
Yksikään henkiparantajaguru ei kuitenkaan ole antanut todistetta, että
parantumisessa olisi kyse jostakin muusta kuin suggestiosta, huijauksesta tai
luonnollisesta paranemisesta. Kootut selitykset sille, miksi
(lääke)tieteenhistoriasta ei löydy todisteita henkivoimien vaikutuksista,
olisivat kiinnostavaa luettavaa. Aikaa todisteiden antamiseen on ollut ja
suuria palkintoja olisi ollut tarjolla. Toistaiseksi käsillä on kuitenkin vain
anekdootteja, joita hoitavat tahot salakavalasti levittävät. Guruja on tullut
ja mennyt.
Kuriositeettina olisi kiinnostavaa kuulla hoitajagurujen
arvioita, milloin henkiparannuskyvyt ovat maailmaan ilmaantuneet. Ihmisellä ja
simpanssilla on yhteinen kantamuoto, joka erkani arviolta 6–8 miljoonaa vuotta
sitten. Oliko tällä kantamuodolla jo kyky henkiparannukseen? Vai ilmenikö se
vasta nykyihmisellä? 100 000 vuotta sitten? Vai 10 000 vai vasta sata vuotta
sitten? Kenties neandertal-gurut pystyivät samaan? Heillä oli isommat
aivot kuin nykyihmisellä ja paikoin he lisääntyivätkin kanssamme. Entä
ilmaantuiko kyky ensin vaatimattomasti niin, että parantaja on pystynyt
parantamaan vain pikkuvaivoja? Vai oliko kyky heti täydellä voimalla
toiminnassa? Tai miksi kyky ylipäätään kehittyi? Onko luonnonvalinta kyvyn
takana, kuten se on kaikkien muiden toimivien ja monimutkaisten ominaisuuksien
takana? En tiedä, onko tutkimusta siitä, mihin kukin parantaja uskoo, mutta
tällainen tutkimus olisi hyödyllinen: ihmiset voisivat valita parantajansa
perustellummin.
Vakavasti ottaen tuomitsevuuden vaikutelma saattaa tulla
siitä, että lopulta olen melko vähäisessä määrin kiinnostunut siitä, mitä
ihmiset uskovat. Tai se on tietysti psykologisessa mielessä kiinnostavaa, ja
siksi, että uskomukset vaikuttavat ihmisen
käyttäytymiseen. Mutta ennen kaikkea olen kiinnostunut
totuudesta ja siitä, onko uskomusten takana todisteita. Tämä todisteiden
peräänkuuluttaminen ei ole suvaitsemattomuutta tai tuomitsemista. Päinvastoin.
Sekä Suomen että Amerikan skeptikoilla on esimerkiksi avokätinen rahapalkinto
sille, joka pystyy tuottamaan ”paranormaalin” ilmiön. Palkintoa ovat monet
havitelleet, mutta kukaan ei ole onnistunut. Palkinnosta haaveilleet ovat silti
ilmeisen harvoin muuttaneet uskomuksiaan, ja he ovat saattaneet olla aidosti
hämmästyneitä epäonnistumisestaan. Selitykset epäonnistumiselle ovat toki aina
samankaltaisia: testaaminen synnytti huonoa energiaa tai muuta vastaavaa.
Lukija kertoi olevansa sitä mieltä, että ”paras tapa
hahmottaa maailma on käyttää loogisrationaalista ajattelua
yhdistettynä intuitioon eli tunteeseen siitä, mikä tuntuu oikealta”.
Vastasin, että ainoa tapa ihmiselle elää elämänsä on olla tunteva ja kokeva
olento. Ilman tunteita lamaannumme, emmekä osaa tehdä yksinkertaisiakaan
päätöksiä. Emootiot ohjaavat ihmisen käyttäytymistä jokaisella elämänsaralla,
ja usein järki pyrkii sitten palvelemaan näitä tunteita ja selittelemään
asioita parhaansa mukaan. Tämä oli jo skottilaisten valistusfilosofien näkemys,
ja nykyään se on neurotieteiden vahvistama kuva. Mitä sitten on rationalismi?
Se on pyrkimystä ymmärtää ilmiöitä ja etsiä päteviä todisteita. Tässä
todisteiden etsimisessä tunteilla voi olla roolinsa. Minä ainakin saan siitä
nautintoa, kuten myös rationalismin ilosanoman levittämisestä. Tunteet eivät
kuitenkaan saa vaikuttaa siihen, mikä on pätevä todiste. Ihmisten on päädyttävä
samoihin päätelmiin objektiivisesti, riippumatta etsijän tunne-elämästä.
Lukija jatkoi: ”Minulle hengellisyys on pyrkimistä ja
uskomista yleiseen hyvään ja erossa pysymistä egon ja vallan
vaaroista.” Hän arvioi minunkin olevan sisimmässäni hengellinen. Vastasin
olevani hengellinen tai ainakin henkinen, jos se määritellään vaikkapa niin,
että yleensä arvostan enemmän ei-materiaalisia arvoja. Luen henkisyyteeni myös
sen, että arvostan totuutta ja todisteita, ja sen, että haluan ymmärtää
ja selittää eläinten (myös ihmisten) käyttäytymistä (myös uskomista
paranormaaliin). Henkisyyteeni kuuluu sekin, että koen aitoa ihmetystä ja
kunnioitusta tieteellisiä selityksiä kohtaan. Ne ovat loputtomasti
kiinnostavampia ja hienovaraisempia kuin henkiparantajien katteettomat ja
yksinkertaiset väitteet. Sorry gurut, 6–0.
Lukija totesi myös, että ”rationaalista ajattelua käyttäen
on selvää, ettemme ole päässeet kovin pitkälle tieteessä, esim.
fysiikassa. Emme edes tiedä, miksi näemme unta.” Vastasin
maltillisesti, vaikka tieteen väheksyminen särähtääkin korvaani. Ensinnäkin
unien näkemiselle on monta varteenotettavaa selitysehdotusta, lähtien
neurologisista selityksistä aina evolutiivisiin selityksiin asti. Yksi
evolutiivinen selitysehdotus on, että unet ovat eräänlainen uhkasimulaattori,
jolla mieli voi testata etukäteen mahdollisia vaaroja. Tätä puoltavia
todisteita on jonkin verran, mutta muitakin varteenotettavia selitysmalleja on.
Niin tai näin, tiede on päässyt järisyttävän pitkälle lyhyessä ajassa. Ensimmäinen kännykkä
koottiin vasta 1970-luvulla, mutta nyt niitä on enemmän kuin ihmisiä. Esimerkki
ei ole paras mahdollinen, mutta vastaavia tapauksia on melkein joka
tieteenalalta. Etenkin bio- ja neurotieteiden edistys on ollut huikeaa. Tietysti
on turha kinastella siitä, mitä on ”päästä pitkälle”, mutta jonkinlaisia
perusteluita penäsin väitteelle – joita ei koskaan kuulunut.
Tiede ei tietenkään ole löytänyt kaikkea. Eihän kukaan
tiedettä tekisi, jos kaikki jo tiedettäisiin. Mutta tärkeää on se, että vaikka
tiede ei vielä olisi löytänyt tärkeimpiä palikoita todellisuudesta (väitän,
että se on), se ei ole syy hylätä tiedettä, eikä se ole peruste
”paranormaalille”. Päinvastoin. Seikan pitäisi olla syy perehtyä tieteeseen ja
tieteelliseen tutkimukseen entistä tarkemmin. Sen toteaminen, että tiede ei
tiedä jotakin, kuulostaa kyvyttömyydeltä tai pahimmillaan haluttomuudelta
edes etsiä selitystä ja perehtyä asiaan. Gurujen asenne lienee tässä yksi
vaikuttava tekijä.
Lukijan mielestä ”emme myöskään voi olettaa, että olisimme
kovin älykkäitä ja erittäin suurella todennäköisyydellä on olentoja, jotka
ovat meitä paljon älykkäämpiä.” Vastasin, että eläinlajeista ihminen on
kutakuinkin kaikilla mittareilla älykkäin. Ihminen on myös ainoa olento
maapallolla, joka on päässyt perille siitä, miten hän on maapallolle tullut.
Muualla maailmankaikkeudessa voi olla olentoja, jotka samalla tavoin ovat
oivaltaneet oman kehityshistoriansa. Se on jopa luultavaa ottaen huomioon
universumin koon. Kenties he myös ymmärtävät paremmin sitä, millä tavoin heidän
aivonsa ovat alttiita suggestiolle.
Lukijan viimeinen perustelu oli seuraava: ”Koska olen nähnyt
ja tuntenut asioita, jotka eivät ole selitettävissä nykyhetken tieteen
avulla tai aivojeni rationaalisella käytöllä, mutta ovat tuntuneet hyvin
luonnollisilta ja oikeilta olen varma siitä, että on olemassa
paljon asioita, joita emme pysty ymmärtämään tai näkemään mutta ovat siitä
huolimatta olemassa.” Totesin vastaukseni kenties vaikuttavan
tuomitsevuudelta, mutta kyse ei ole siitä: Usko tai tuntemukset
luonnollisuudesta eivät tee asioista todellisia. Usko ja tuntemukset
voivat olla tosia, mutta niiden kohde ei välttämättä ole. Ja tietysti on
asioita, joita ihminen ei kykene ymmärtämään – miten sana määritelläänkin. Jo yhden
valovuoden ymmärtäminen on ihmiselle vaikeaa.
Tiivistin väitteeni seuraavasti: Ensimmäistäkään
henkiolennon väliintuloa materian maailmaan ei ole todennettu tai mitattu.
Koska tällaisen näkymättömän ja toisaalta olemattoman henkiolennon tai -voiman
välillä ei ole eroa, on järkevämpää etsiä hyvää elämää muualta. Inhimillisen
kärsimyksen vähentämiseen on toimivampiakin konsteja. Yhteiskuntien vertailu
esimerkiksi antaa viitteitä, että nojautuminen länsimaiseen tieteeseen ja
järkiperäiseen ajatteluun tuottaa eniten rauhanomaista hyvinvointia.
Lukijan mukaan se, että hoidot eivät ole käytössä muualla,
johtuu seuraavasta: ”En usko, että siellä tapahtuvat asiat voitaisiin noin vain
kopioida maailman kaikkiin sairaaloihin. Siellä parantajat ovat eri liigassa
kuin perinteiset lääkärit.” Kysyin tarkennusta. Miksi ja miten he ovat eri
liigassa? Voitaisiinko edes osa hoitotehosta saada näkymään muualla? Kerroin,
että todistamisen taakka on (hoito)väitteen esittäjällä, mutta vastauksia en
saanut. Totesin, että kaikilta väitteiltä on kohtuullista eikä lainkaan
tuomitsevaa vaatia todisteita. Gurujen olisi helppo laatia koeasetelma,
jossa todistetaan, että kyse ei ole herkkäuskoisuudesta, johdateltavuudesta tai
muista yleisinhimillisistä psykologisista ilmiöistä. Mutta he eivät tee sitä.
Ja miksi tekisivätkään, kun he eivät aidosti halua auttaa ihmisiä ja pärjäävät
ilmankin. Tieteen väheksyminen ja tietämättömyyden ihannointi ovat osa
”modernien” henkiparantajien leipäpuuta.
Lukija päätti seuraavasti: ”Minulle on annettu ainutlaatuinen
mahdollisuus vilkaista suurempaa kokonaisuutta elämän palapelistä ja se
oli tosi kiehtovaa, koska se olikin suurempi kun olin kuvitellut. Mutta olen
myös tyytyväinen arkielämäni muutaman helposti ymmärrettävän palasen
kanssa.” En tiedä, mitä skeptikoiden on vastaavista tapauksista ajateltava.
Kaikki lienevät surullisia tai turhautuneita, jos tällaista tapahtuu
läheisille. Lopuksi totesin, että olipa ”kokonaisuus” kuinka suuri tahansa,
useat tieteilijät kuvaavat täsmälleen samoilla sanoilla maailmaansa. Heille
tiede on ainutkertainen ja kiehtova mahdollisuus ymmärtää ja selittää maailmaa
ja siinä sivussa auttaa ihmisiä. Suurin ero lienee pyrkimyksessä todisteisiin
ja todelliseen ymmärtämiseen. Juuri niiden takia tiede on vahvoilla. Se voi
parantaa ihmisten elämää aina ja kaikkialla, ei vain hetkellisesti, yhdessä
paikassa ja tietyn gurun ja tiettyjen uskomusten läsnä ollessa.
* * *
PS. Yliopisto
4/2015 –lehti kirjoittaa:
Paras lääke eri vaivoihin on yhä lumelääke, jonka teho
perustuu positiivisten ennakko-odotusten voimaan, arvioi
yhdysvaltalaispsykiatri ja psykiatrian emeritusprofessori Allen Frances.
Francesin lausunto liioitellee hieman, vaikka joidenkin
vaivojen suhteen se lienee lähellä totuutta. Skeptic 2/2015 -lehdessä on selventävä juttu plasebosta. Ote
artikkelin lopusta: ”Jos vaikutus, jota ’kutsutaan’ plaseboksi, on todellinen,
sitä olisi parempi kutsua ’kontekstuaaliseksi vaikutukseksi’, jotta sen
luonnetta paremmin ymmärrettäisiin ja jotta sen taianomaiset konnotaatiot
katoaisivat.” On esimerkiksi eri asia puhua paranemisesta plaseboa saaneessa
ryhmässä (jossa hoitotuloksiin vaikuttaa myös esim. luonnollinen paraneminen)
ja varsinaisen plasebon ”aiheuttamasta” paranemisesta. Kenties plaseboreaktio
voitaisiin määritellä sellaiseksi oireiden lievenemiseksi, joka johtuu siitä,
että potilas kokee/havaitsee tekijöitä, jotka liittyvät
terapeuttisiin/hoitaviin toimenpiteisiin.
|
Ote Robert Triversin itsepetos
-kirjasta, aiheena esirukouksen toimiminen, tai pikemminkin toimimattomuus – tai
jopa toimiminen ei-toivottuun suuntaan.
|
Niin tai
näin, lumeilmiön lisäksi ”vaihtoehtohoitojen” suosio perustuu osittain siihen,
että suuri osa ihmisistä ei lähtökohtaisesti ole kiinnostunut todisteista. He
saattavat ylpeinä – tai suorastaan hilpeinä – todeta, että jotakin ilmiötä ei
vain voida ymmärtää. On vaikea keksiä, mikä olisi se todiste, joka saa nämä
ihmiset kiinnostumaan todisteista. Yhtä hankalaa on saada ihmisiä arvostamaan
tieteellisiä hyveitä; epäilyä, perusteluita, johdonmukaisuutta,
koejärjestelyitä, kyseenalaistamista, avointa keskustelua. Kunnollisten
todisteiden vaatiminen on perusteltua mutta se on myös helppoa; vaikea on saada
ihmiset haluamaan todisteita. Kun pienen
ihmisen toivo on herätetty, uskolla ei ole rajoja ja todisteita ei tarvita.
Image 11/2014 -lehdessä haastateltu lääketieteen etiikkaa
tutkiva Pekka Louhiala esittää neljä pääsyytä, miksi ihminen päätyy
”vaihtoehtohoitoihin”:
1) Henkilö on pettynyt siihen, millaista apua virallinen
koululääketiede voi tarjota. Se ei esimerkiksi lupaa parantaa vakavia tauteja,
kuten syöpää.
2) Henkilö on pettynyt lääketieteen käytäntöihin. Hänellä on
ehkä huonoja kokemuksia lääkäreistä tai häntä pallotellaan osastolta toiselle,
byrokratia ahdistaa.
3) Henkilö kaipaa yksinkertaisia selityksiä, sellaisia,
joita virallisen lääketieteen edustaja harvoin voi antaa. Tiede ei välttämättä
tiedä vastausta tai selitysmalli on monimutkainen. Sen jälkeen vaihtoehtoinen
yksinkertainen selitys on helppo omaksua – varsinkin jos sen antaa
karismaattinen persoona.
4) Valinta voi olla elämänkatsomuksellinen tai
uskonnollinen. Tieteen auktoriteetteja vastaan kapinointi on tavallaan
profetointia: On salaista tietoa, jota viranomaiset pimittävät. Se hivelee
itsetuntoa. Ks. myös aikaisempi kirjoitukseni sukupuolieroistataikauskossa.
Kohtaan kaksi liittyy mahdollisuus, että työpaineiden vuoksi
lääkärit päätyvät tukahduttamaan myötätuntoaan. Eräässä tutkimuksessa on
esimerkiksi havaittu, että tietyt muiden kipua/kärsimystä käsittelevät
aivoalueet eivät osalla lääkäreistä ole aktiivisina. On arvioitu, että ilman
tällaista suojamekanismia lääkärintyö (etenkin kunnallisella puolella) olisi liian raskasta – vaikka potilaan kannalta myötätuntoisempi ote
voisi toimia paremmin. ”Vaihtoehtohoitajilla” sen sijaan saattaa olla enemmän
aikaa ja kenties keskimäärin enemmän myötätuntoakin potilaalle annettavaksi. Ja
sellainenhan parantaa oloa kummasti.
(Lääkärilehti 48/2014
sivuaa aihetta lääkäreiden työajankäytöstä ja hankalista tietojärjestelmistä
kertovassa artikkelissa: ”Tutkimuksen mukaan terveyskeskuslääkäreitä
kuormittivat selvästi eniten jatkuva kiire, tekemättömien töiden paine ja liian
vähäinen aika töiden tekemiseen kunnolla” ja ”Yhtä lailla aikaa vievät suuren
kaupungin sadat pysyväisohjeet ja muu byrokratia sekä kokoukset”. Kuinka
uskottavaa hoitoa keskiverto homeopaatti antaisi kiireen ja työpaineiden
keskellä, uuvuttavan toimistokokouksen jälkeen?)