Seuraava kirjoitukseni ilmestyi (kuvituksineen) Skeptikko 3/2016 -lehdessä.
Jos jumala on luoja, kokonainen valtava elämän historia odottaa
selitystä. Ennen ihmisen luomista jumala olisi tehnyt käsittämättömän joukon
näennäisen järjettömiä kokeita elävillä olennoilla, aiheuttanut
joukkosukupuuttoja sekä rajattomasti kipua ja kärsimystä. Miten huolehtivaa ja
viisasta se olisi ollut? Teistin on vaikea pitää kiinni uskostaan vietettyään
aikaa fossiililöydösten parissa.
Greg Graffin
Moni missi, näyttelijä tai laulaja on tuonut ilmi
epärationaalisen ajattelutapansa. Julkkis on saattanut tehdä rokotevastaiset
tai homeopatiamyönteiset paljastuksensa ylpeyttä tuntien. Toisinaan
ajatusmaailmasta löytyy enkeleitä, kummituksia, meridiaaneja, astrologiaa,
henkiparannusta tai sitten ihan vain vanhakantaisia jumalhahmoja.
Tällaisten paljastusten merkityksestä väestön ajatteluun ei ole tietoa.
Oletettavasti niillä on jokin vaikutus. Moni seuraa kuuluisuuksien elämää, ja
ihmisillä on taipumus mukautua vallitseviin ajattelutapoihin. Etenkin suosittujen
muusikoiden edesottamuksilla saattaa olla suuri merkitys – varsinkin
teini-ikäisille, joille jopa yksittäinen kappale voi tuntua elämää suuremmalta
kysymykseltä. (Mainostajat ovat luonnollisesti huomanneet musiikillisten auktoriteettien vaikutuksen. Suosittuja muusikoita hyväksikäyttävä ruokamainonta keskittyy valitettavasti epäterveellisiin tuotteisiin, ks. Pediatrics -lehti, kesäkuu/2016.)
Toisinaan julkkiksista paljastuu iloisia yllätyksiä: halua näyttäytyä
tieteen ja rationalismin puolustajana. Esimerkiksi suomalainen Nightwish -yhtye on avoimesti fanittanut Richard Dawkinsia.
Bändi sai tämän myös keikalleen lausumaan otteen Darwinin Lajien
synnystä. Esittelen tässä Bad
Religion -yhtyeen keulahahmon, jolla on
vastaavia kiinnostuksia [1]. Melodista punkkia soittavan bändin laulaja ja
lauluntekijä Greg Graffin opettaa evoluutiobiologiaa Kalifornian yliopistossa
ja on kirjoittanut aihetta käsittelevän kirjan Anarkia=evoluutio. Teos on tärkeä, sillä se käsittelee – Bad
Religionin alkuaikojen lisäksi – aiheita,
joista harva fani muutoin olisi lukenut: evoluutiota, fossiileita, jääkausia,
maailmankaikkeuden ikää.
Graffin
ottaa kantaa myös ikiaikaiseen kysymykseen tieteen ja uskonnon suhteesta. Hänen
mielestään ristiriita on ilmeinen:
Evoluutiotutkijat vaikuttavat innokkaammilta miellyttämään yleisöä kuin vastuullisesti tutkailemaan maailmankatsomuksensa seurauksia. Voi olla, että tieteen ja uskonnon voisi lokeroida siten, etteivät ne kalahtele yhteen, mutta tieteen ja uskonnon mahdollisen törmäyksen välttelijä, vaikeiden kysymysten väistelijä, harhautuu tieteellistä tutkimusta leimaavasta vastakkainasettelun hengestä. Minua kiinnostaa tutkia ja kyseenalaistaa tismalleen niitä väitteitä, joita auktoriteetit esittävät salaa odottaen, ettei heidän väitteitään kyseenalaisteta, koska valtaapitäviä pitäisi kunnioittaa.
Graffin niputtaa muuallakin yhteen kapinallisen ja
tieteellisen asenteensa. Tämä tieteeseen kuuluvan auktoriteettikammon
korostaminen voisi olla oiva keino saada niskoitteluun taipuvaisia teinejä
kiinnostumaan tutkijanammatista. Nythän lienee niin, että sovinnolliset
suorittajat ovat yliopistolla yliedustettuina. Graffin jatkaa uskonnon ja
tieteen ristiriidasta: ”Jos tutkijat ovat valmiita sulkemaan työnsä
ulkopuolelle kokonaisen ihmiselämän saran (uskonnon), vapauttamaan sen omilta
tutkimusmenetelmiltään, kuinka he voivat olettaa kenenkään kunnioittavan noita
samaisia menetelmiä?”
Toisaalta Graffin ei silti hyväksy jumalanvihaajia. Hänen mukaansa
heillä on jopa ”omia keskeisiä tekstejä ja tekouskonnollista yhteisöllisyyden
tunnetta”. Kielteistä asennettaan Graffin perustelee sillä, että ”polaarinen
väittely ateismin ja teismin välillä” estää tieteellisen perinteeseen kuuluvan
harmonisen yhteydenpidon. Harmillisesti Graffin ei esitä konkreettisia
esimerkkejä. Keistä ja millaisista jumalanvihaajista hän puhuu?
Punkkariyleisöstään vai tieteilijäkollegoistaan? Suorat sitaatit olisivat
parempia kuin kaikenlaiset kuiskutukset.
Jumalanvihaajien lisäksi Graffin paheksuu biologeja, jotka korostavat
luonnonvalinnan roolia evoluutiossa ja ”haluavat korvata suunnittelija-jumalan
suunnittelija-luonnolla”. Graffinin argumentti on, että luonnossa tavatut
”murhenäytelmät” ovat sattumanvaraisempia ja ”anarkistisempia kuin useimmat
biologit olettavat”. Tästä huomiostaan Graffin ansaitsee moitteet. Kaikki
eliömaailmaa tarkastelleet tietävät, että luonto on ylenpalttisen tuhlaavainen.
Jopa kreationistit hyväksyvät asian, herran tiethän ovat tutkimattomia.
Sopeutumien kannalta luonnontapahtumien ”anarkistisuus” on myös epäolennaista.
Vain pitkään jatkunut systemaattinen karsinta voi tuottaa vaikkapa näköaistin
tai moraalitunteiden kaltaisia monimutkaisia ominaisuuksia. Siksi
sekasortoisemmat evoluutiovoimat eivät ole biologille yhtä kiinnostavia. Punkkarin
ajattelua on tältä osin ihmeteltävä, sillä kiista biologisten ominaisuuksien
optimaalisuudesta/”anarkistisuudesta” käytiin tieteellisessä mielessä loppuun
jo 1980-luvulla.
Toisaalta Graffinin biologianfilosofinen kepeys on sivuseikka. Kuten
todettua, tärkeää on, että hänen kauttaan maallikkofani voi kiinnostua
tieteestä ja evoluutiosta. Kapinoiva nuori voi musiikin avulla törmätä tietoon
perustuvaan maailmankuvaan. Suomessa evolutiivinen ajattelu ei tietenkään ole
kapinallista, mutta bändin kotimaassa Yhdysvalloissa tilanne on monin paikoin
toinen.
Kirjan
lopussa Graffin paljastuu linkolalaiseksi. Hänen mielestään riittävän suuria
maa-alueita tulee jättää luonnontilaan, jotta tulevat sukupolvet pääsevät
niistä osallisiksi. Vanhemmalle väelle tuskin tulee tämänkaltainen
tulevaisuuteen suuntautuva asenne mieleen, kun he punkkareita joskus näkevät.
Graffin jatkaa:
Vaikka naturalistit eivät usko kuoleman jälkeiseen elämään, se ei tarkoita, etteivät he välitä, mitä tapahtuu heidän kuolemansa jälkeen. Minulle esimerkiksi on tärkeää se, onko perheeni poistuttuani onnellinen ja menestyksekäs, vaalivatko ystäväni yhteisiä perinteitämme ja olenko onnistunut teoillani muuttamaan maailmaa paremmaksi paikaksi. Toivon, että teoillani olisi pitkäaikaista vaikutusta maailmanmenoon, vaikka en itse saakaan tietää, olenko onnistunut. Itse asiassa voisi hyvin perustellusti väittää, että naturalistit välittävät näistä asioista enemmän kuin uskovaiset, koska naturalistinen moraali pohjaa tekojemme kausaalisiin vaikutuksiin eikä myyttiseen toiveeseen paremmasta elämästä yliluonnollisessa valtakunnassa. Naturalismin ydin on, että tämä elämä on ainoamme, ja siksi kaikenlaisten parannusten on tapahduttava tässä ja nyt.
Alaviite [1]: Bad Religionin suurin hitti Punk Rock Song
on vuodelta 1996, jolloin se oli Suomen sinkkulistalla viidentenä. Eräs
tuttavani arvioi yhtyettä Amerikan Apulannaksi. (Greg Graffin (& Steve Olson): Anarkia =
evoluutio: usko, tiede ja Bad Religion. Suom. Tarja Lipponen. Like 2011.
Helsinki.)
PS. Tavataan ensi viikolla -kirjaani oli arvioitu Maija Haaviston blogilla.
PS2. Mannerheimin Lastensuojeluliiton julkaisussa Opas
isovanhemmille sanotaan seuraavasti:
”Ydinperhe, lapsuus ja romanttinen rakkaus ovat parinsadan vuoden ikäinen
ilmiö.” Olen kuullut väitteen ennenkin. Tämä joissakin ihmistieteissä
vallitseva ajattelu, jonka mukaan kaikki tärkeät/kiinnostavat inhimilliset
piirteet – jopa rakkaus – ovat rakentuneet viimeaikaisten
sosiaalisten/historiallisten prosessien tuloksena, näyttää levinneen yhä
laajemmalle sosiaalitieteiden ulkopuolelle. Mikä väitteessä on vikana? Ihminen
on pitkiä parisuhteita muodostava laji, ja rakkauden tuntemukset ovat
parisuhteen muodostumisessa olennaisia, jopa metsästäjä-keräilijöillä.
Rakkauteen kuuluva romantiikka voitaisiin toki määritellä niin, että
keräilijäheimojen, antiikin tai renessanssin romantiikka eivät siihen kuuluisi,
mutta tällaisessa rajanvedossa ei olisi mieltä. Vastaavanlaiset huomiot pätevät
lapsuuteen. Lapsia on joskus laitettu työhön ja heiltä on joissakin piireissä
vaadittu aikuismaista käytöstä, mutta lapsuus on silti tunnistettavissa oleva
ihmisen kehitysvaihe. Alison Gopnik kertoo kirjassaan Filosofinen
vauva – Mitä lasten mieli kertoo totuudesta, rakkaudesta ja elämän
tarkoituksesta (Terra Cognita 2010, suom.
Kimmo Pietiläinen), miksi lapsuus on ihmislajille kehittynyt:
Eläimellä, joka on riippuvainen menneiden sukupolvien kasautuneesta tiedosta, on oltava hieman aikaa hankkia tämä tieto. - - - Lapsena ihminen on omistautunut maailmasta oppimiselle ja kaikkien vaihtoehtoisten maailmojen kuvittelulle. Kun hänestä tulee aikuinen, hän ottaa kaiken oppimansa ja kuvittelemansa käyttöön.
Ehkä lapsi aikuisena löytää jopa uutta tietoa, eikä vain
rakentele sosiaalitieteellisiä haavekuvia.