Sam Harrisin erään blogitekstin otsikko on ”En ole se seksistinen
sika, jota etsitte”. Perusteellisessa kirjoituksessaan Harris puolustautuu
häntä vastaan tekaistuja seksismisyytöksiä vastaan. Tästä puolustuksestakin
muka löydettiin seksismiä. Harris esimerkiksi mainitsee editoreinaan olleen
enimmäkseen naisia. Niinpä hänen vihjattiin kannattavan ajatusta, että naiset
sopivat miesten palvelijoiksi!
Väittelin asiasta suomalaisen feministiksi itseään kutsuvan
naisen kanssa. Minutkin voi toki lukea feministiksi, jos termillä tarkoitetaan
pyrkimystä sukupuolten tasa-arvoiseen kohteluun yhteiskunnassa. Nykyään
feminismiin, etenkin akateemiseen feminismiin, kuitenkin liittyy suuntauksia,
joiden lähtökohdat ovat niin irrationaalisia/epärealistisia tai suvaitsevia
muslimimisogynialle, että on ihmeteltävä ihmisten halua julistautua aatteen
kannattajiksi. Niin tai näin, koetin selvittää, mikä Harrisissa oli
”feministikollegan” mielestä seksististä. Kyse oli tästä Harrisin lausunnosta
ja siinä tietystä kohdasta:
Olen tietoinen, että seksismi ja misogynia ovat yhteiskuntamme ongelmia. Ne eivät kuitenkaan ole ainoita tekijöitä, jotka selittävät naisten ja miesten välisiä eroja sosiaalisessa asemassa. Esimerkiksi vain viittä prosenttia Fortune 500 -yhtiöistä johtaa nainen. Kuinka paljon tämä johtuu seksismistä? Kuinka paljon selittyy suhteettomilla (ja sankarillisilla) uhrauksilla, joita naiset 20- ja 30-kymppisinä tekevät perheidensä eteen? Kuinka paljon selittyy normaalisti jakautuneilla psykologisilla sukupuolieroilla?
Minulla ei ole aavistustakaan, mutta olen varma, että jokaisella näistä tekijöistä on roolinsa. Jokainen, joka kuvittelee, että eroavuudet johtuvat ainoastaan seksismistä, ei ole miettinyt asiaa kovin syvällisesti.
Mikä kohta oli keskustelukumppanini mielestä raskauttava?
Kyse oli ajatuksesta, että psykologiset sukupuolierot selittävät osan
statuseroista. Tämä yksinkertainen ajatus teki Harrisista naisvihaajan. Onko
ajatuksessa siis jokin pielessä?
Ensinnäkin on ilmeistä, että sukupuolten välillä on
keskimääräisiä psykologisia eroja. Kuka tahansa, joka on lukenut aihetta
koskevia tutkimuksia, tietää tämän. On myös näyttöä, että yksilöiden väliset
psykologiset erot näkyvät statuseroissa sekä saman sukupuolen sisällä että
sekaryhmissä. Dominoivista ja vallanhaluisista yksilöistä ei ehkä pidetä ja he
eivät ehkä ole muita pätevämpiä, mutta he näyttävät useammin päätyvän
valtahierarkiassa korkeammalle. Myös positiivisemmat psykologiset ominaisuudet
luultavimmin vaikuttavat statukseen, esimerkiksi älykkyys. Lisäksi on havaittu,
että psykologiset sukupuolierot näkyvät sukupuolten statuseroissa muilla
eläinlajeilla, myös lähimmillä sukulaisillamme.
Näillä perusteilla on järkevää ja olennaista pitää
sukupuolieroja mukana palkka- ja statuseroja tarkasteltaessa. Lähtöasetelma
puoltaa biologispsykologisten sukupuolierojen vaikutusta niin voimakkaasti,
että todistamisen taakka on sillä, joka väittää, että psykologiset erot eivät
status- tai palkkaeroihin vaikuttaisi. Niin tai näin, se vaikuttaako
biologia/psykologia (ja näkyykö se jopa niin kapeassa otoksessa kuin Fortune
500 -yritykset) on tasa-arvon kannalta relevantti ja kenties selvitettävissä
oleva kysymys. Ideologioiden tai seksismivihjausten ei tule antaa estää
tällaista tarkastelua.
Historiallisena kuriositeettina lainaan suomalaisen
sosiologian isää, Edvard Westermarckia (1862–1939). Hän kirjoittaa sukupuolten
välisestä työnjaosta 1900-luvun alun Marokossa:
Elämän eri toimet ovat jaetut molempien sukupuolien välillä määrättyjen sääntöjen mukaan, ja vaikka vahvemman sukupuolen itsekkäät taipumukset ovatkin suuresti vaikuttaneet näiden sääntöjen määräämiseen, niin piilee työnjaon todellinen periaate paljoa syvemmällä. Se seuraa pääasiallisesti luonnon itsensä antamia ohjauksia. (Otava-lehti, 8/1913)
Westermarckin mukaan sukupuolittunut työnjako on siis
muutakin kuin vahvemman vallankäyttöä. Hän korostaa biologisia sukupuolieroja,
jonka jälkeen hän toisaalta aivan perustellusti lisää, että toisinaan
kulttuuritavat suurentavat sukupuolten välisiä käyttäytymiseroja:
Mikä lieneekin ollut alkuperäisenä syynä siihen, minkävuoksi mikin toimi on joutunut minkin sukupuolen osaksi, niin on muistettava, että kansantapa on vähitellen tehnyt yhä jyrkemmäksi tämän työnjaon.
Kysymys työnjaon syistä on analoginen monivaimoisuuden
syiden kanssa. Miehillä on naisia enemmän piirteitä, jotka tukevat halua
useampiin puolisoihin, ks. esim. kirjoitukseni Myyttejä seksistä. Silti kulttuuripiirteet ja materiaaliset olosuhteet ratkaisevat vaimojen (tai
aviomiesten) määrän, eivät pelkästään vahvemman sukupuolen tai vahvimpien
sukujen halut. Westermarck kirjoittaa monivaimoisuuden syistä:
Mitä moniavioisuuteen Marokossa tulee, niin on muistettava, että se lisää väestöä, ja että ihmisen vaikutusvalta ja turvallisuus riippuu siitä, kuinka suuri perhe tai suku hänellä on. Maaseudulla on oman käden kosto tärkeimpiä syitä (monivaimoisuudelle).
Näkemyksen mukaan levottomissa, vaarallisissa ja suurten
statuserojen olosuhteissa naisen etu on päästä vaikutusvaltaisen suvun
jäseneksi, vaikka se tarkoittaisi kakkos- tai kolmosvaimona olemista.
Vastaavasti miehen etu on saada paljon jälkeläisiä ja avioliittojen kautta
tukijoita monesta suvusta, vaikka se tarkoittaisi kotirauhan häiriintymistä
toinen toisistaan mustasukkaisten vaimojen takia. (Toisena syynä
monivaimoisuudelle Westermarck mainitsee jatkuvista sodista johtuvan naisten
suuremman lukumäärän. Kyseisen seikan vaikutus on sittemmin havaittu monissa
antropologisissa tutkimuksissa. Seikka on annettu osaselitykseksi jopa
1960-luvun seksuaaliselle vapaamielisyydelle.)
Tärkeimmistä tasa-arvoon liittyvistä asioista olen
luultavasti yhtä mieltä keskustelukumppanini kanssa (samasta työstä samalla
kokemuksella tulee maksaa samaa palkkaa jne.). Tämä ei kuitenkaan tarkoita,
että olisimme samaa mieltä menetelmistä tai retoriikasta. Yleisesti ottaen on
todettava, että moni akateemisen feminismin edustaja pyrkii yleisesti
kannatettaviin tavoitteisiin epäjohdonmukaisella ja tutkimukseen
pohjautumattomalla ja tätä kautta tasa-arvoa haittaavalla tavalla. Aivan kuten
pyrkimys kansalaisten taloudelliseen tasa-arvoon on historiassa oikeuttanut
hirmutekoja, pyrkimys sukupuolten väliseen tasa-arvoon – niin kannatettavaa
kuin se onkin – on sittemmin oikeuttanut muun muassa uhriutumista,
epätieteellistä asennoitumista ja perusteettomia vihjailuja.
Käymämme keskustelun opetus on seuraava: jos kyllästyt
vastapuolen esittämiin yleistyksiin tai hänen perusteluidensa kehnouteen,
muista, että hän saattaa olla uskonnonkaltaisen ideologian uhri.
Rationaalisuuteen pyrkiminen ja sen levittäminen – niin jaloa kuin se onkin –
saattaa siksi edellyttää suurta hienotunteisuutta. Ihmisten uskomuksiin
sisältyy usein niin voimakkaita tuntemuksia tarkoituksen löytymisestä, että
asiallisinkin viesti saattaa vaikuttaa herjaukselta. Lisäksi kannattaa muistaa,
että ihminen on luottavainen olento. Huijareita on joukossamme niin vähän, että
luottamus on kautta aikain tuonut suurempia etuja kuin jatkuva epäily. Siksi
kenen tahansa on vaikea tunnistaa ja tunnustaa omaa hyväuskoisuuttaan. Näin on
etenkin jos yksilön omaksumaan ideologiaan sisältyy ajatus, että kyseisen
ideologian omaksuminen on merkki tarkkanäköisyydestä ja edistyksellisyydestä.
Epäilyn siemeniä kannattaa joka tapauksessa kylvää. Siitä ei
pitäisi olla kenellekään haittaa, että yrittää pelastaa ihmisiä – myös itseään
– löysältä ajattelulta. Harva myöskään pahastuu sen muistuttamisesta, että
hyvät tarkoitusperät eivät oikeuta epärehellisiä menetelmiä.
Entä ne palkkaerot? Kun sukupuolten välisistä palkkaeroista
poistaa ilmeisimmät tekijät (miehet tekevät pidempiä päiviä, miehiä valikoituu
enemmän teknistuotannollisille aloille jne.), jäljelle jää silti yleensä
jonkinlainen tilastollinen palkkaero, eron riippuessa maasta ja tarkastellusta
tulotasosta. Suomessa lukema näyttää olevan alle kolmen prosentin luokkaa. Tämä
viittaa siihen (mutta ei todista sitä), että työmarkkinoissa on jotakin naisia
syrjivää. Toisaalta se, että ero on jatkuvasti pienentynyt viittaa siihen
(mutta ei todista sitä), että syrjintäkin on koko ajan vähentynyt.
Naisten aseman globaalia parantumista voi arvioida tästä
linkistä.
Katso myös aiheeseen liittyvät kaksi aiempaa kirjoitustani ja tuore tutkimustulos kilpailullisuuden vaikutuksesta.
Lisäys 17.5.2016:
Suomessa ei mitä ilmeisimmin ole selvitetty palkkaeroa tehtyä työtuntia kohden. Sociology and Anthropology -lehdessä ollut Pauli Sumasen tuore artikkeli selventää asiaa. Näin mitattuna palkkaeroa ei välttämättä ole lainkaan, ja jos on, se saattaa olla jopa eri suuntaan. Ks. myös Sumasen ja Jouni Luukkaisen artikkeli European Journal of Business and Social Sciences -lehdessä.