Seuraava kirjoitukseni oli Skeptikko 2/2016 -lehdessä.
Selaan joka viikko artikkeleita tieteellisistä
aikakausjulkaisuista. Olen huomannut, että artikkelit, joissa tiivistelmästä ei
käy ilmi tutkimuksen tulokset, ovat harvoin lukemisen arvoisia. Jos tulokset
ovat merkittäviä tai edes selkeitä, kirjoittajien olettaisi laittavan ne
näyttävästi esiin.
Sama
pätee jossakin määrin kahdenkeskisiin keskusteluihin, tapahtuivatpa ne
kasvotusten tai netin välityksellä. Keskustelija tuskin on pohtinut asiaa
loppuun, jos hän ei kykene ilmaisemaan pääpointtejaan muutamalla lauseella.
Vielä hälyttävämpää on, mikäli keskustelijan esittämät ajatukset ovat hänen
mukaansa jotenkin mullistavia ja liian arkoja, vaikeita tai moderneja jopa
asiantuntijoille. Skeptikot törmäävät tapauksiin säännöllisesti.
Asiaperusteisetkin vastaväitteet väistetään, joko puhumalla asian vierestä tai
vastaväitteitä vääristellen. Myös henkilökohtaisuudet nousevat äkkiä
”argumenteiksi”. Minua on esimerkiksi Helsingin Sanomien kolumnissa nimitetty kananmuna- ja
maksalaatikkotieteilijäksi (koska koulutusammattini sattuu olemaan
elintarvikekemisti).
Pahimmillaan kyse on jonkinasteisesta mielenhäiriöstä tai narsismin
kaltaisesta ääriominaisuudesta. Tai sitten henkilöllä on vain täydellisen
epärealistiset luulot kyvyistään ja teorioistaan. Tällaisissa tapauksissa
keskustelu tulee kutakuinkin mahdottomaksi. Narsismi ja psykopatia
äärimuodoissaan tai teoriat, jotka eivät ole kumottavissa, eivät tunnetusti tee
ihmisestä avointa kyseenalaistajaa. Skeptiseltä keskustelijalta vaaditaan
tällöin lähes yli-inhimillisiä ominaisuuksia: antinarsismia, loputonta
kärsivällisyyttä ja taitoa asettua vastapuolen – ja mielellään myös
ulkopuolisten kuulijoiden – asemaan.
Tämä
skeptikon kirous on myös hänen siunauksensa. Näitä hyveitä opetellut ihminen
saa eniten hyvää aikaan muissakin toimissaan.
PS. Verkkouutiset.fi -sivuilla Timo Soini sanoo:
”Luupääateismissa on jotakin lutuista. Otsa on kuin Leninillä, sinne mahtuu
koko maailma. Olen aina ihmetellyt pakanoiden pauhua. Hetken kukkivat ja sitten
lakastuvat.” Mitä Soini mahtaa tarkoittaa luupääateismillaan? Ateisti perustaa näkemyksensä todisteisiin. Kumpi siis on luupäisempää, uskonnollisuus vai
ateismi? Kirkon jäsenkato ja yhteiskunnan maallistuminen osuvat myös
huonosti yksiin väitteen kanssa, että ”pakanallisuudessa” olisi kyse
hetken hurmasta. (Termi pakana lienee jo poistunut nuoremman väen käytöstä;
aikanaanhan se tarkoitti kaikkia ei-abrahamilaisia uskovia.)
Tähän loppuun en malta olla poikkeamatta blogin aiheesta. Kuten Verkkouutisten kommentit osaltaan todistavat, Soinin uralle on tyypillistä toiminta torikojujen kosiskelevana helppoheikkinä; näytellä tyhmempää, vaatimattomampaa ja kansanomaisempaa kuin on. Luomansa roolin suojista teatraalinen opportunistimme voi sitten muka vahingossa heitellä muka isällisen sovittelevia mutta tosiasiassa alentavia näpäytyksiä niille, jotka hänen mukaansa lapsellisuuttaan ovat erimielisiä.
Tähän loppuun en malta olla poikkeamatta blogin aiheesta. Kuten Verkkouutisten kommentit osaltaan todistavat, Soinin uralle on tyypillistä toiminta torikojujen kosiskelevana helppoheikkinä; näytellä tyhmempää, vaatimattomampaa ja kansanomaisempaa kuin on. Luomansa roolin suojista teatraalinen opportunistimme voi sitten muka vahingossa heitellä muka isällisen sovittelevia mutta tosiasiassa alentavia näpäytyksiä niille, jotka hänen mukaansa lapsellisuuttaan ovat erimielisiä.