Seuraava kirja-arvioni julkaistiin Skeptikko 4/2016 -lehdessä.
Lena Andersson
(2016): Enpä usko – Ajatuksia ja
kannanottoja.
(Dagen Nyheter -lehden kolumneja, suom. Sanna Manninen. Siltala.
Helsinki.)
Ruotsalaisen Lena Anderssonin kolumneista on koottu mainio
kirja skeptikolle. Teos käsittelee terävästi ja rohkeasti muun muassa
uskomusjärjestelmiä, tasa-arvoa, koulutusta, siirtolaisuutta, sananvapautta ja
muita Euroopan ja koko maailman tulevaisuuden kannalta tärkeitä teemoja.
Eräs Anderssonin analysoima kiistanaihe on suhtautuminen eri
ihmisryhmiin. Hänen mukaansa sosialisteille on ollut tyypillistä korostaa
ryhmien syntyperäisiä oikeuksia. Kyseistä ajattelua voidaan – vasemmiston
suosiosta huolimatta – pitää pyrkimyksenä vallitsevan järjestelmän ylläpitämiseksi.
Näin Andersson:
Näiden sosialistien mukaan kansa, työväenluokka, sorretut, hyljeksityt, naiset ja köyhät ovat jollakin tavoin jalompia, aidompia ja todempia kuin muut. Heillä on hallussaan metafyysinen helmi, jota ei saa tuhota. Erityisyysajattelu päätyy aina lopulta tällaiseen aateloimiseen, ja sen vuoksi konservatismi ja tietyntyyppinen sosialismi kohtaavat tahtomattaan.
Kuvasta katso Twitter: Four Horsemen. |
Usein tällaisessa ”uhrin hyveellisyys” -ajattelussa oli kyse
kolonialismin jälkeisestä halusta suojella kansoja ja kulttuureja entisissä
siirtomaissa – mutta vain siellä. Tämänkaltainen yksisuuntaisuus ei sopinut
maahanmuuttovihamieliselle oikeistolle. He omaksuivat jälkikolonialistisen
ajattelun ja alkoivat vaatia oman kulttuurinsa ja omien perinteidensä suojelemista.
Pohjoismaiset nationalistit siis kokivat, että heidänkin
kulttuurillaan on oikeus säästyä ulkopuolisilta vaikutteilta. Heille
erityisesti muslimien maahanmuutto ja kantaväestöä suurempi hedelmällisyys oli
yhteiskuntaa repivää kolonialismia. Vainoharhaisimmille se näyttäytyi viekkaana
valloitussotana. Andersson kirjoittaa:
Olemme opettaneet toisillemme, että oikea ja empaattinen tapa suhtautua ryhmiin koskee vain uhanalaisia ja kaukaisia ihmisiä. Vapaus kulttuurisista vaikutteista ei ollut tarkoitettu ”meille” vaan ”muukalaisille”. Mitä sitten voi tehdä, kun pohjoismaiset ja eurooppalaiset nationalistit väittävät, että maahanmuutto vaikuttaa paikalliseen kulttuuriin samalla tavalla kuin kolonisaatio, ja haluavat itselleenkin oikeuden säästyä tältä muutokselta? Vastataanko heille, että vaikka onkin oikein suojella kulttuureja ulkoisilta vaikutteilta, juuri tätä kulttuuria ulkoiset vaikutteet eivät muuta? Vai kyseenalaistetaanko ja torjutaanko koko ajatus itsetarkoituksellisesta säilyttämisestä, aitoudesta, alkuperästä ja ryhmän perintönä saamista oikeuksista?
Andersson kannattaa jälkimmäistä vaihtoehtoa. Hänen mukaansa
elämä on ulkopuolisten vaikutteiden saamista, eikä minkään kulttuurin tule
muodostaa poikkeusta. Kulttuurisen muutoksen tulee siis koskea myös
”haavoittuvaisina pidettyjä ryhmiä”. Anderssonin huomio siitä, että toisinaan ryhmiä
vain pidetään haavoittuvina on tärkeä. Pohjoismaissakin monet korostavat juuri
muslimien syrjittyä asemaa, vaikka nimenomaan täällä heillä on samat oikeudet
kuin muilla. Käytännössä se tarkoittaa enemmän oikeuksia ja vapauksia kuin
islaminuskoisissa maissa. Toisaalta Anderssonin mukaan myös aidosti
väärinkohdeltujen tulee arvioida uudelleen kulttuurinostalgiaansa ja
eristäytymismekanismejaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sen hyväksymistä,
että tietyt oikeudet ovat jakamattomia. Jos vaikkapa Raamatun polttamisesta ei
rangaista, ei rankaisu ole oikeutettu Koraaninkaan polttamisesta. Sanan- ja
ilmaisunvapauden on koskettava kaikkia tasaveroisesti. Ja rajan on perusteltua
olla korkealla: väkivallassa ja siihen yllyttämisessä, ei siinä että joku
väittää loukkaantuneensa. Asia on lopulta melko yksinkertainen. Jos et kannata
sananvapautta, kannatat sen rajoittamista. Jälkimmäinen strategia on
vaarallinen, sillä sakot, sensuuri tai jotakin paljon pahempaa saattaa yllättäen
osua omaan nilkkaan. Koraanin ja Raamatun painaminenkin voitaisiin kieltää
niiden sisältämän vihapuheen vuoksi.
”Et voi sanoa noin” tai ”Älä loukkaa” -käskyt ovat yleensä
vallanpitäjän vastauksia siihen, että hänen valtaansa kyseenalaistetaan. Asioiden
muuttuminen tai moraalinen edistyminen kuitenkin väistämättä loukkaa jonkun
tunteita. Aina siis löytyy joku, joka pahoittaa mielensä. Mutta jos emme halua
diktatuuria/fasismia ja jos haluamme mahdollisuuden parempaan tulevaisuuteen,
loukkaavaakin kyseenalaistamista on saatava harjoittaa. Ja sitä on tehtävä sitä
enemmän, mitä monimuotoisempi yhteiskunta on. Olisi ironista, jos
monimuotoisuuden hinta olisi vähemmän vapautta.
Monimuotoisissa yhteisöissä loukkaaminen on toisin sanoen
perusteltua pitää avoimena ja aktiivisena – nimenomaan vähemmistöjen oikeuksien
takia. Historia on osoittanut, että hyväntahtoisimmatkin pyrkimykset vaientaa
ihmisiä johtavat usein taantumuksellisiin takaiskuihin.
Kansojen sekoittumisessa peruskysymys Anderssonin mukaan on
se, ”onko kenelläkään oikeutta estää muita etsimästä vapaasti toimeentuloa vain
sillä perusteella, että oma elintaso on vaarassa laskea”. Samaa voidaan kysyä
pääoman ja teollisuustuotannon liikkeistä. Tuleeko pääoman liikkumista
rajoittaa, jos vaarana on, että oman maan teollisuustuotanto kärsii? Muun
muassa tällä seikallahan Donald Trump ratsasti vaalikampanjassaan. Niin tai
näin, Andersson on oikeassa siinä, että tuntuu epäsopivalta perustella
työvoiman liikkumisen rajoittamista ainoastaan
omalla tulotasolla. Mutta kuten edellä kävi ilmi, syitä voi olla muitakin.
Joskus kantaväestö esimerkiksi pitää moraaliperiaatteitaan
ylevämpinä ja humaanimpina kuin maahanmuuttajilla, vaikkapa juuri
yksilönvapauksien ja tasa-arvon suhteen. Tämä ajatus ymmärrettävästi ärsyttää
monia. Voiko jokin yhteiskuntajärjestelmä muka määritellä itsensä muita
humaanimmaksi? Voivatko valtaapitävät julistautua muita ylevämmiksi? Vastaus on
elitismisyytöksistä huolimatta selvä, ainakin periaatteessa: on ideoita ja
ideologioita, jotka lähes kaikilla mittareilla ja lähes kaikissa olosuhteissa
tuottavat vähemmän inhimillistä kärsimystä.
Kysymys kuuluu tällöin, olisiko kärsimystä enemmän tuottava
ideologia pätevä syy rajoittaa yksilön liikkumista. Vastaus ei ole helppo.
Meillä ei ole keinoa päästä esimerkiksi turvapaikanhakijan pään sisään
arvioimaan hänen arvomaailmaansa. Mahdollisuuksia on monta ja
todennäköisyyksistä ei ole tietoa. Onko hakija fanaatikko, fundamentalisti,
jihadisti, islamisti, maallistunut, maltillinen, sopeutuja vai uskonnoton?
Kategorioita voitaisiin luoda kymmeniä. Lisäksi on huomioitava, että on
inhimillistä suoda yksilölle mahdollisuus muutokseen.
Vielä vaikeampaa on arvioida, mille ja kenelle siirtolaisten
lapset tulevat olemaan lojaaleja. Tämä on olennainen kysymys. Esimerkiksi elokuvaohjaaja
Theodoor van Goghin murhannut fundamentalisti oli toisen polven
maahanmuuttajamuslimi. Myös esimerkiksi Briteissä ensimmäisen polven
maahanmuuttaja yleensä halusi elää ja tehdä työtä rauhassa ja turvallisessa
ympäristössä. Moni heidän lapsistaan kuitenkin omaksui uskonnollisen
identiteetin ja fundamentalistisen uskonnon tulkinnan. Ei ole ihme, että
viranomaisten oikeus harjoittaa niin kutsuttua etnistä profilointia on
kaikkialla niin kiistelty aihe.
Olisi epäilemättä hienoa elää maailmassa, jossa ihmiset
voivat vapaasti muuttaa sinne, minne kukin haluaa ja tehdä siellä tuottavaa,
hyödyllistä ja itselle ja yhteisölle merkittävää työtä. Mutta ainakin
toistaiseksi liikkumisen vapaus näyttäisi tarkoittavan kymmeniä tai satoja
miljoonia tulijoita länsimaihin. Kaikki ymmärtävät, että tapahtuvat muutokset
eivät olisi pelkästään hyviä tai pelkästään huonoja. Siirtolaisuudessa on aina
häviäjiä ja voittajia. Mutta mikäli työvoiman liikkuminen äkkiä vapautuisi,
vaarana on, että yleisinhimillinen hyvinvointi ja hyvän elämän tavoittelu
saattaisi hankaloitua, sekä tulo- että lähtömaissa.
Mitä Andersson siis lopulta ajattelee siirtolaisuudesta ja
maahanmuutosta? Vastaus ei luonnollisesti ole suoraviivainen rajat auki tai
rajat kiinni. Hänen mukaansa muuttoliikettä tulisi tarkastella samalla tavalla
kuin sananvapautta. Sananvapaudenhan ei tarvitse tuottaa hyötyä tai olla
kaunista. Sitä voidaan pitää joko itseisarvona tai toisinaan hyötyjä tuottavana periaatteena. Andersson ei kuitenkaan
kerro, miten liikkumisen vapaus voisi olla sananvapautta vastaava itseisarvo
tilanteessa, jossa ihmisryhmillä on valtavia erimielisyyksiä sopivasta
hallinnosta tai moraalisesta käyttäytymisestä – esimerkiksi juuri
sananvapaudesta.
Tuntemani muslimit ovat mukavia ja tavallisia ihmisiä, jotka
eivät esimerkiksi loukkaantuneet tanskalaisista Muhammad-pilakuvista. Tästä
muslimien suuresta vaihtelusta huolimatta on helppo uskoa, että islaminuskon
vähittäinen yleistyminen länsimaissa tulee haittaamaan paitsi naisten ja
homojen oikeuksia mutta myös sanan- ja ilmaisunvapautta, skeptikkoja,
ateisteja, muiden uskontokuntien ja eri islaminlahkojen edustajia, ehkä
tiedettäkin.
On luonnollisesti vaikea ennustaa, missä olosuhteissa ja
keille islamin tulkitseminen tulee niin tärkeäksi, että uskontoa aletaan
käyttää sorron välineenä. Historialliset esimerkitkään eivät taida auttaa. Niin
monet alunperin hyvää tarkoittavat moraalilait ovat johtaneet kauhuun ja
kyttäämiseen. Ei myöskään ole tietoa, mistä kaikkialta ihmiset päättelevät,
millaisia islamiin liittyvät riskit ovat tai millaisia riskejä kantaväestö
haluaa ottaa. Jos kaikki kannattaisivat samoja yksilönvapauksia, siirtolaisuus
ja kulttuurin monimuotoisuus olisivat joka tapauksessa vähäisempiä ja
teknisempiä ongelmia.
Voi toki olla, että siirtolaisuuskysymys ei liity kovin
vahvasti islamiin, sananvapauteen, tasa-arvoon tai ihmisoikeuksiin, ainakaan
enää parin sukupolven päästä. Ehkä siirtolaisuuskin on lopulta vain globaalia
varallisuuden uusjakoa. Ja ehkä Anderssonin puhe liikkumisen vapauden
ihanteesta on lähinnä halua välttää kivulias käytännön kysymys: keitä Ruotsiin
päästetään. Somaleja, suomalaisia vai syyrialaisia? Entä venäläisiä tai
vietnamilaisia?
Kulttuurin monimuotoisuuden suhteen Andersson päätyy
inhimilliseen ratkaisuun: maallistamaan islamilaista teologiaa. Kysymys kuuluu
tietysti, miten se tapahtuu. Miten islam maltillistetaan luterilaisuuden
kaltaiseksi tapakulttuuriksi ja yhteisöllisiksi seuraleikeiksi? Miten
radikaalin islamin löytäneet autoritaariset nuoret miehet saisivat hillittyä
”raivokasta järjestyksen kaipuutaan moniselitteisessä maailmassa, jossa synnit
ja houkutukset kutsuvat heitä kaikkialla”, kuten Andersson kirjoittaa? Kysymys
on olennainen, mutta siihen ei ole yksinkertaista vastausta.
Andersson kantaa huolta myös maallistuneista muslimeista:
”sekularisoitumisen ja liberalisoimisen puolesta aktiivisesti toimivat muslimit
ovat syrjäytyneitä, joskus jopa hengenvaarassa”. Ehkä meidän siis pitäisi tukea
enemmän maallistuneita muslimeita. Vai pitäisikö oma pesä puhdistaa ensin:
Ranskan tapaan erottaa kirkko ja valtio? Maallistuneet muslimit voisivat
ainakin saada enemmän medianäkyvyyttä, uskonnollisten johtohahmojen sijasta.
Anderssonin mukaan pääongelmia on se, että kaikista
aatejärjestelmistä juuri islamissa on ymmärretty, miten tietoisuutta muovataan
propagandan avulla: ”Islamin avulla ihmisestä, ihmisen elämästä ja
konventioista tulee ikään kuin selkeitä, läpivalaistuja.” Siksi maallistuminen,
jos se tapahtuu, tulee olemaan hidasta ja luultavasti kivuliasta: ”On
pelottavaa tulla täysivaltaiseksi ja joutua seisomaan omilla jaloillaan ilman
Vanhempia, Valtiota, Kirjanoppineita ja Jumalaa.” Monilla skeptikoillakin
lienee tällaisia kokemuksia huuhaasta irrottautumisesta.
”Pyhät” kirjat eivät toki ole yksiulotteisia. Niissä on
kaikenlaisia elämänohjeita. Sitä tärkeintä niistä ei kuitenkaan löydy: vapautta
jumalien itsevaltiudesta. ”Siinä asiassa kirjanoppineet eivät auta. He eivät
vähättele Koraania tai sano, ettei uskovan ole tärkeää kääntyä tekstilähteiden
puoleen ennen jokaista askeltaan”, kirjoittaa Andersson. Milloin siis näemme
sen rohkean saudi-imaamin, joka sanoo, että musliminainen saa mustan teltan
sijasta pukeutua ”länsimaiseen” uimapukuun? Tai tärkeämpänä: milloin saamme
molempien sukupuolten luovuuden ja älyllisen kapasiteetin käyttöön myös
islamilaisissa yhteisöissä? Milloin Lena Anderssonin kaltaisen skeptikon teoksia luetaan
arabiaksi?
PS. Nationalisti ja patriootti haluavat osittain eri asioita
kuin globalisti ja kosmopoliitti. Näitä eroja ei ole julkisuudessa tarkasteltu
niiden vaatimalla arvokkuudella, vaan molemmat osapuolet ovat syytelleet toista
jonkinlaisesta keskustelun varastamisesta; vihervasen kupla omi ”valtamedian”
ja persut omivat ”maahanmuuttokritiikin”. On varmasti poliitikoita, jotka
ymmärtävät jotakin niistä psykologisista ja historiallisista syistä, miksi
globalisti ja nationalisti haluaa niitä asioita, joita hän haluaa.
Politiikantekoon tällainen analyyttinen lähestymistapa ei kuitenkaan näytä
istuvan, eikä se (kenties siitä syystä) näy julkisessa keskustelussakaan. Enpä usko -kirja on oikealla tiellä.
Andersson käsittelee maallisempiakin asioita. Esimerkiksi
peruskoululta hän peräänkuuluttaa selkeyttä. Opettajan tulee hänen mukaansa
voida sanoa oppilaalle: ”Sinun ei tarvitse olla täällä. Etkä saa olla täällä,
jos olet haitaksi muille. Mutta jos olet täällä, teet kuten on sovittu. Silloin
minun resurssini ovat sinun resurssejasi.”
Sukupuolten palkkaeroista hän sanoo: ”Kukaan ei tiedä varmaa
selitystä sille, miksi naiset ryhmänä ansaitsevat vähemmän kuin miehet.
Keskustelusta ei käy ilmi edes, onko summassa otettu huomioon se, että naiset
tekevät vähemmän työtunteja, vai johtuuko ero osittain siitä.” (Ks. aiempi kirjoitukseni Sukupuolierot ja palkkapussi.)
Päätöstään pysyä lapsettomana Andersson perustelee
seuraavasti: ”Eivät ihmiset kaipaa lapsia, vaan geenit kaipaavat uutta alusta
jolla purjehtia valtamerien yli. Vain jotta niiden elämä jatkuisi. Ja mitä
hyötyä siitä on? Ei mitään. Mikä tarkoitus sillä on? Ei yhtään mikään. Elämässä
ei ole kyse hyödystä ja tarkoituksesta.”