Kertauksen
vuoksi luin Samir Okashan tiiviin esittelyn tieteenfilosofiasta. Ohessa selailin
kahta aiheeseen liittyvää muuta teosta (ks. kuva).
Luku-urakka
vahvisti näkemystäni (tieteen)filosofian vähäisistä hyödyistä tieteen edistämisessä
(olipa kyse yleisestä tieteenfilosofiasta tai johonkin tiettyyn
alaan, vaikkapa psykologiaan, kohdistuvasta filosofoinnista). On onnekasta, että niin harva
tutkija on sisäistänyt vaikkapa Thomas Kuhnin (1922–1966) ajatuksia tieteen
teoriavetoisuudesta ja jonkinlaisesta relativismista.*
Tiede ei toki
etene suoraviivaisesti kohti totuutta, ja joskus on aiheellista puhua
kuhnilaisista paradigmanmuutoksista. Luonto saattaa myös olla
liian mutkikas, jotta siitä voitaisiin sattumanvaraisesti tutkimalla, ilman
teorioita ja ennakko-oletuksia, tehdä olennaisia havaintoja. Mutta tiede on silti kumulatiivista ja
itseään korjaavaa. Ilman tiedettä, jos se
määritellään sisältämään myös teknologiset innovaatiot, kaivelisimme edelleen
juureksia Afrikan savannilla.
Relativistisilla
opeilla on myös taipumus kumota itsensä. Jos tieteen löydökset ovat muka vain
kielellisiä, sosiaalisia ja teorian etukäteen määräämiä rakennelmia – kuten suuri
osa takavuosien naistutkimuksesta –, tällöin myös tämän relativistisen
ajatuksen on oltava vain kielellissosiaalinen rakennelma. Se ei siis olisi sen
lähempänä totuutta kuin tutkijan muut lausunnot.
Samir Okasha.
Olen lukenut
Okashalta
aiemmin mainion teoksen
ryhmävalintateoriasta.
Osoitin teorian heikkoudet
Ihmisluonto -kirjassani.
|
Lisäksi vanhakantaisissakin yhteisöissä toimitaan tavalla, joka
osoittaa joidenkin yleisinhimillisten ominaisuuksien soveltuvan tieteentekoon.
Metsästäjä-keräilijät esimerkiksi jäljittävät saaliita tekemällä oletuksia
jälkiä jättäneistä eläimistä. Tällainen on melko lähellä tieteessä harjoitettua
päättelyä. Kehittyneimpien lihansyöjäpetojen kyky tehdä vastaavia oletuksia ja
päätelmiä on käytännössä olematon.
Jopa yksilöt, joiden kielelliset kyvyt ovat pahasti vajavaisia,
kykenevät ymmärtämään ja yllättävässä määrin myös harjoittamaan tiedettä.
Tieteen kognitiivinen, totuutta etsivä puoli – erotuksena tieteen sosiaalisesta
puolesta – onkin luonnollinen jatke joillekin ihmisen evolutiivisesti
kehittyneille ominaisuuksille.
Tieteen tuomasta edistyksestä huolimatta tieteellä on vihollisensa.
Vihamiesten rivit ovat kuitenkin harvat ja järjestäytymättömät, ja tiedettä
kohtaan esitetty asiallisinkin kritiikki menee usein ohi maalin. Ei esimerkiksi
ole tieteen vika, jos taiteille ei jää rahaa, eikä ole tieteen vika, jos
massatuhoaseita rakennetaan ja käytetään. Tieteen pyrkimys objektiivisuuteen ei
myöskään ole patriarkaalismaskuliinista alkuperäiskulttuurien tai
naissukupuolen ja sukupuolisten vähemmistöjen sortoa. Objektiivisuuspyrkimys on
suoja tutkijan (ja rahoittajan) vinoutunutta ajattelua vastaan.
* Alaviite: Myöhemmissä kirjoituksissaan Kuhn pehmensi kantojaan. Hän esimerkiksi sanoi puhuneensa enemmän tieteenhistoriasta kuin tieteestä
menetelmänä. Kuhn myös kirjoittaa Sociology
of Science (1972) -teoksessa, että ”harvan, jos kenenkään, tarvitsee
tietää, että tieteen elinvoimaisuus riippuu jatkumosta perinteitä ravistelevia
innovaatioita” (artikkeli vuodelta 1963). Niin tai näin, Kuhnilla oli
merkittävä rooli sosiaalisen konstruktionismin synnyssä, katso kirjoitukseni
tästä harmillisen suositusta suuntauksesta:
http://ihmisluonto.blogspot.fi/2009/09/ihmisluonto-ja-sosiaalinen.html?m=0
http://ihmisluonto.blogspot.fi/2009/09/ihmisluonto-ja-sosiaalinen.html?m=0
(Katso myös
huomioitani tieteen ja moraalin suhteesta: